Rallye evolúció: a 60-as évek vívmányai

A rallye születéséről már írtam egy cikket korábban, most a technika fejlődéséről lesz szó, főként a ma már megszokott biztonsági berendezések kerülnek a középpontba. Utazzunk vissza az időben, hogy nyakon csíphessük azokat a pillanatokat, amikor a kalapot felváltotta a bukósisak, a kapaszkodást a biztonsági öv, a vak szerencsét pedig a bukócső!

Úgy gondoltam, hogy a Mini Cooper legyen a főszereplő ebben a történetben, hiszen a 60-as években – ekkor történtek talán a legnagyobb változások – ez az autó volt a ralik királya. A versenyeket tekintve a Monte-Carlo Rallye kerül a középpontba, hiszen ez a legrégebbi és legnívósabb rallye verseny a világon. Ez a rövid kalandozás a múltban nem megy bele a részletekbe, inkább néhány, ma már alapvetőnek tartott alkatrész megjelenésére koncentráltam.

Előzmények
Ha az 50-es évek Monte-Carlo Rallye versenyeit nézzük, legtöbbször habókos brit urak jutnak eszünkbe buggyos nadrágban, akik egy szivarszalonban tett bolond fogadásból elindulnak ezen az úri huncutságon. Az 1911 óta megrendezett versenyen így festett egy versenyautó és legénysége 1953-ban (a LOL rendszámért plusz pont):

Nem hiszem, hogy a meleg kabáton kívül lett volna náluk komolyabb biztonsági felszerelés, és az autón sem látni nyomát különleges változtatásoknak a tető közepére helyezett lámpán kívül (ez sokáig szokásos rallye-kiegészítőnek számított).

A fejlődés képekben
1960. A Mini 1960-tól vett részt a Montén, itt még meglehetősen kezdetleges állapotok vannak. Kartervédő még nincs, talán a két ködlámpa és a motorháztetőt rögzítő szíj jelent némi rally tuningot kívülről szemlélve.

1962. Nehezen lehet kivenni, de a lámpák száma egy darabbal növekedett, és a gyári lámpákat is tartófülek védik a kiesés ellen.

1964. Kartervédő, még több lámpa, és jól látható, hogy még nincs bukóketrec, csak a tökhéj-bukósisakok.

1965. Jól kivehető, hogy már biztonsági övvel van felszerelve a Mini. A rallye világában ez akkoriban kezdett általánossá válni. Az 1968-as Bécsi Egyezmény értelmében csak 1968-tól volt kötelező szériatartozék a hétköznapi autókban.

1966. Nézzünk körül az utastérben! A 60-as években terjedt el a Halda Tripmaster (a megtett métereket lehet vele számolni), ebben az autóban is található ilyen eszköz. Két stopper, sportkormány, de a versenyülés, a bukócső és a biztonsági öv még itt sem kötelező tartozék.

1967. Szöges gumik a tetőcsomagtartón, bukócső. Itt már nagyjából az a felállás, ami napjainkban is. Azért megnéznék egy VW Polo R WRC-t tetőcsomagtartóval.

1968. Kijelenthetjük, hogy itt már mai értelemben is rallye versenyre épített autót látunk. A bukóketrec kezdetben csak ún. “hátsó részi” volt, azaz a vezetők mögé berakott “focikapuból” állt. A Mini egyébként négyszer nyert a 60-as években Monte-Carlo ralit, ezek közül egyszer – 1966-ban – egy szánalmasan röhejes indokkal kizárták néhány másik gyártó közbenjárására.  

A hazai versenyeken is hamar kötelezővé tették ezeket a biztonság berendezéseket, az 1971-es Rallye sport című nagyszerű könyv szerint „pótmegerősítő berendezés” kell a motorháztető, csomagtartótető és más fontos elhelyezendő tárgyak rögzítéséhez, „biztonsági heveder” (a biztonsági öv régi neve) az utasoknak, lámpák csak az autó homlokfalán lehetnek – a tetőn már nem, és ajánlatosnak tartották a „bukókabin”, vagyis a bukócső beépítését is. Kötelező volt már az „áramköri főkapcsoló” és a versenyző nevével ellátott tűzoltó készülék is.

Ne feledjük, hogy ezek az előírások még egy olyan korban születtek, amikor az utcai autókban nem volt biztonsági öv, hiszen az Magyarországon csak 1976 január 1-től volt kötelező beépíteni és használni. Az autók javarészt diagonál gumikon billegtek a kevés számú műúton. Ha már az utak szóba kerültek, fontos tudni, hogy ebben a korszakban zárták le először a gyorsasági szakaszokat, addig szembe jövő forgalom mellett száguldoztak a résztvevők. Hogy a balesetek kockázatát minimalizálják, sokszor éjszaka, a forgalommentes hegyi utakon zajlottak a versenyek. Egészen hajmeresztő ebbe még belegondolni is a ma emberének. 

A következő részben az overallokról és bukósisakokról lesz szó.

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share