A Le Mans-i katasztrófa 60. évfordulója

A hétvégén ismételen bizonyíthatják a pilóták és a gyártók is, hogy ki a legjobb a 83. Le Mans-i 24 órás futamon. A mostani viadalhoz azonban kötődik egy sötét évforduló is. 1955. június 11-én volt az autósport egyik legsúlyosabb balesete a híres Circuit de la Sarthe versenypályán. Akkoriban még olyan sokszínű volt az autógyárak képviselete a motorsportban, amelyet ma már szinte sehol sem látni; Porsche, Ferrari, MG, Jaguar, Mercedes-Benz, Triumph versengtek egymással a dobogós helyekért. Ekkor a legkiemelkedőbb teljesítményt a Mercedes-Benz nyújtotta a versenypályákon. Megnyerték többek között a híres Mille Miglia-t a 300 SLR által, illetve ugyanezen autó indult Le Mans-ban is három versenyzőpárossal: Fangio II – Moss, Kling – Simon valamint Fitch – Bouillin Levegh, utóbbi páros francia tagja itt vesztette életét 60 évvel ezelőtt.

Az évszázad legsúlyosabb motorsport balesete volt.

Talán kevesen tudják, de Pierre Eugène Alfred Bouillin csak életének utolsó éveiben lépett be a motorsportok világába, előtte világklasszis jégkorongozó és teniszező volt. A Pierre Levegh egy felvett név volt csupán, amelyet rövid autóversenyzői karrierje során használt. Bouillin Levegh 1950-ben a Talbot-Lago csapatával kezdte a versenyzést, az F1-ben mindösszesen hat grand prix-n vett részt, és sohasem állt a dobogóra, ennek ellenére mégis híres lett. 1955-ben Levegh az amerikai John Fitch versenyzőtársa lett és egy Mercedes-Benz 300 SLR volánja mögött által rajthoz a 24 órás megmérettetésen.

A 300 SLR korának legjobb versenyautója volt, a stuttgarti mérnökök az F1-ben szereplő W196 versenyautó műszaki alapjaira építették új csodafegyverüket. Egy sornyolcas 3 literes motor gondoskodott a hajtásáról, amely ekkor 310 lóerőre volt képes a közvetlen befecskendezésnek is köszönhetően. A csővázas szerkezetre a német mérnökök Elektron magnéziumötvözet karosszériát építettek, így az autó nagyon könnyű, mindösszesen 880 kg tömegű volt. Igaz ugyan, hogy az autót csupán dobfékek lassították, ellenben a nagy rivális Jaguar D-type négy tárcsafékes megoldásával, de a megfelelő fékhatás érdekében az SLR kapott egy nyitható fékszárnyat, amely drámaian növelte a lassulást.

A Mercedes-Benz történetének legendás versenyautója a 300 SLR.

Ekkoriban kiélezett volt a harc a gyártók között az elsőségért, hiszen, aki a pályán bizonyítani tudott, az a versenysikereket az utcai autók értékesítésében kamatoztathatta. Az ’55-ös futam 3. órájában történtek azonban máig mementó a motorsportok világában. Hiába az év közben elért számtalan siker, ez a verseny beárnyékolta hosszú időre a Mercedes versenysport aktivitását. A 35. körben Pierre Levegh már nagyon közel járt Mike Hawtharn-hoz, aki a D-type autójával éppen vezette a futamot. A célegyenesben Hawtharn hirtelen kiállt a boxba, miután leelőzte a jóval lassabb Austin Healay 100-at hajtó Lance Macklin-t. A manőver során a Jaguarral Hawtharn nagyott fékezett és még be tudott fordulni a boxutcába (a tárcsafék előnye), a lekörözött Macklin nagy fékezésre kényszerült a kis Healey-ben, amellyel nagy port kavart föl.

A 300 SLR óriási tempóval követte a Jaguart, amely átszáguldott a porfelhőn, az Austin Healey-vel Macklin éppen ki tudta kerülni a pitbe igyekvő Hawtharn-t. Azonban nem vette észre a mögötte jövő Mercedeseket, elvesztette a kontrolt az autó fölött. Pierre Levegh közel 240 km/h sebességgel érkezett, a porfelhő és a nagy tempó miatt nem volt ideje reagálni és a 300 SLR összeért a kis Austin bal hátsó kerekével, majd Levegh autója a levegőbe repült és becsapódott a nézők közé. A Mercedes kigyulladt és felrobbant, a könnyű magnézium ötvezet gyorsan lángra kapott és pillanatok alatt pokollá változtatta a nézőteret. A leszakadó motorháztető, valamint az első tengely, mint valami guillotine hasított a nézők közé. A korabeli jelentések szerint 83 néző vesztette életét ekkor Le-Mans-ban, valamint további 120 sérült meg.

Az 1955-ös start Le Mans-ban: középen a három Mercedes versenyautó, előttük a 26-os rajtszámú Austin Healey 100.

Macklin autója az ütközést követően nekicsapódott a pit falának, majd onnan visszaverődve a pálya bal oldalán állt meg, közel a lángoló Mercedeshez és a halott nézőkhöz. Ő maga komolyabb sérülések nélkül úszta meg az incidenst, a mögötte érkező másik Mercedest vezető Fangio elkerülte a balesetet, Pierre Levegh koponyasérülést szenvedett és azonnal meghalt. Nyolc órával a balesetet követően a Mercedes vezetői tanácsa visszahívta a versenyből a másik két versenypárost és az autókat így tisztelegve az áldozatok előtt. A stuttgartiak erre felkérték a Jaguart is, akik ezt elutasították, így az 1955-ös 24 órás viadal győztese a D-type volánja mögött a Hawthorn – Bueb páros lett. A balesetet követően a Jaguar művek bezárta versenyistállóját, majd az angolok bő 30 évig nem tértek vissza Le Mans-ba. Valamint két versenyző, Fangio és a Jaguarral versenyző Norman Dewis sohasem tértek vissza a pályára.

Mike Hawthorn és a Jaguar D-type.

Hawthorn sohasem vállalta a felelősséget azért, hogy ő okozta volna a balesetet, szerinte Macklin óvatlan manővere vezetett a katasztrófa bekövetkeztéhez. Macklin ezért egy rágalmazási keresetet nyújtott be, de ebből sosem lett bírósági ügy, ugyanis a sors fintora, hogy Mike Hawthorn 1959. január 22-én az A3 Guillford úton egy Jaguar 3.4 Mk1-et vezetve megelőzött egy Mercedes-Benz 300 SL-t, majd az előzést követően elvesztette az irányítást az autó fölött és egy ütközés során – máig tisztázatlan okokból – életét vesztette.

A Mercedes, mint lángoló meteor csapódott a nézők közé.

Ez a valaha volt legsúlyosabb motorsport baleset, Le Mans nagy katasztrófája, valamint a Mercedes-Benz évtizedekig tartó visszavonulásának az oka is az autóversenyzésből. A szörnyű eseményeket követően szigorítottak az autóversenyek biztonsági szabályain, azonban hiába napjaink legmodernebb technikája és a csúcs színvonalat képviselő biztonsági megoldások, 2013-ban Le Mans újabb áldozatot követelt; Allan Simonsen a Tertre Rouge kanyarban vesztette életét egy Aston Martin volánja mögött.

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share