Porsche says hello to Tesla!

Ha azt halljuk, hogy Porsche, akkor feltehetően mindenki előtt megjelenik a 911 sziluettje, az autók kedvelőinek pedig a fülében felcsendül a farmotor boxerhangja. A Porsche talán a mai napig sokak számára a legjobb sportautók gyártóját jelenti, igaz ugyan, hogy már ők is gyártanak SUV-t, mint a Macan és a Cayenne, vagy a luxusautóként beharangozott Panamerat, de ezeket az autókat csak a piaci kényszer szülte, hiszen a divat, a marketing és persze a pénz az hatalmas úr. De maradjunk csak a stuttgartiak sportautóinál; farmotor, mennydörgő hang, kanyarba gyorsan be, lassan ki. Ezzel szemben az idei Frankfurti Autószalonon a cég bemutatott egy olyan autót, ami bár tényleg nagyon sportos, azonban már nincs mennydörgő hang és farmotor, hanem helyette elektromos motorok és akkumulátorok. Fura talán most épp egy ilyen autóról olvasni itt a vancello.hu-n, hozzáteszem írni is meglehetősen érdekes az alábbi sorokat, hiszen itt minden a benzingőzről és a hengerek sokaságáról szól. Azonban Vancelloval sokat beszélgettünk erről a fehér unikornisról, ami mellett nem mehetünk el szó nélkül.

A Mission E koncepció célja egyrészt az, hogy bemutassa milyen lesz a jövő Porsche formaterve, másrészt előrevetíti azt, hogy bizony pár éven belül egy komoly sportautó is már elektromos hajtásláncot fog kapni, ami teljesítményben verheti a hagyományos motorokat. 

Első ránézésre a Mission E olyan, mintha a jövő 911-es típusát látnánk, valójában egy sportszedán, ügyes formatervezéssel megoldott ellentétes irányba nyíló ajtókkal szerelték fel. De ha jobban megnézem, akkor inkább tűnik a ma oly divatos négyajtós kupék (Mercedes CLS, Audi A7, BMW 6 GranCoupé) ellenfelének, csak ugye ezekből nincs elektromos változat. Azonban az óceánon túl, a nagy lehetőségek országában ott él a Vasember (Elon Musk), aki pár évvel ezelőtt létrehozott egy olyan autómárkát, ami kizárólag elektromos autók gyártását tűzte ki célul, hozzáteszem nem is kis sikerrel. Ha azt mondom, hogy Tesla, akkor már valami dereng, ha hozzáteszem, hogy Model S, akkor bizonyára sokaknak beugrik, hogy látta már valahol, vagy hallott róla valamit.

Ez az autó jelenleg a legjobb és egyben a leghasználhatóbb elektromos autó. Hozzáteszem, hogy a P85 D, ami a legerősebb változat 2,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra! Ilyen gyorsulást ma csak a legdrágább sportautók tudnak produkálni, nagy motorral és sok üzemanyag elégetésével. Jön egy elektromos szedán az USA-ból és egyszer csak a legdrágább sportautókat tiporja sárba. Mindezt 762 lóerő rendszerteljesítménnyel és bő 700 Nm nyomatékkal két elektromos motorból kipréselve. Ha pedig nem tapossák ki a szemét, akkor akár 400 km távolságra is elmegy egy töltéssel. Persze sokan károghatnak, hogy bezzeg, ha lemerül, akkor sokáig tart feltölteni, de a Tesla mérnökei erre is találtak egy megoldást; a gyorstöltőkkel fél órán belül közel 200 km távolságra elegendő árammal lehet feltölteni az akkumulátorait.

Ha a Vasember nem is ijesztette meg nagyon a nagy autógyártókat, bizonyára még is elgondolkodhattak azon, hogy többségük 125 év távlatából ott tart, ahol, akkor ez a fickó pár év alatt hogy hozott össze egy autógyárat olyan technológiára alapozva, amivel az autóipar már a hajnalán sem tudott mit kezdeni. A Porsche most válaszolt, a Mission E-t nem lehet félvállról venni. Az autó első és hátsó tengelyét egy-egy elektromos motor mozgatja, összesen 600 lóerőnyi rendszerteljesítménnyel. 3,5 másodperc kell neki a 100-as tempóhoz, 200-ra 12 másodperc alatt ugrik, ami eléggé meggyőző. Mindehhez egy 500 km-nyi hatótávolság társul normál használat mellett. Amiben jobbnak tűnik már most a Tesla-hoz képest, hogy a 800 voltos rendszert 15 perc alatt lehet feltölteni 80%-ra, akár induktív töltéssel is, tehát nem kell hozzá kábel. A Porsche ezt a megoldását Turbo Charging-nak hívja, úgy tűnik, hogy a jövőben a turbóra is máshogyan kell gondolnunk. Belül négy sportülés és a jövő fogadja az utasokat, mindezt a Porsche-tól megszokott magas minőségi szinten. Már nincsenek hagyományos óracsoportok és nyomógombok, minden műszerpanel egy vagy több OLED kijelző, amely felülete érintésvezérelhető, mint akármelyik mai „okostelefon”.

 Akárhogy is rajongok a benzines autókért, és a V6, V8, V12 a kedvenc betű és szám kombinációim, de ez a Porsche nagyon bejön. Ezzel a letisztult és nagyon egységes formával azt hiszem, hogy keményen fel fogják adni a leckét a Teslanak, feltéve, ha ez az autó így ebben a formájában eljut a szériagyártásig. Én mindenesetre remélem, hogy a Porsche a jövőben sokkal inkább ilyeneket fog gyártani, mint Cayenne-t vagy Panamera-t. Akárhogy is, sokaknak talán ez nem tetszik még ma, de ez a jövő, méghozzá az igen közeli jövő, pár év és már nem arról fogunk beszélgetni, hogy kinek mennyit fogyaszt százon, hanem, hogy hány perc alatt tölt fel és milyen verziószámú operációs rendszer fut rajta.

Forrás: Porsche

Total
0
Shares
38 hozzászolás
  1. Az összehasonlítást picit bizonytalanítja, hogy amíg a Porsche egy (szép) koncepció, a Teslába beülsz és mész (kellő önuralommal és nyáron akár 440 km-t is).

  2. Nagyon érdekes, ahogy az elektromos autók fejlődési íve alakul. Nekem a felhasználás területe a legizgalmasabb, tehát hogy mikor lépi át az ár és a hatékonyság azt a küszöböt, ahonnan tényleg “robbanhat” a technológia.
    Képzeljünk el például egy építkezést a szomszédban, ahol a szokásos földgyalu-bobcat-darus kocsi-aszfalttörő géppark minden darabja akkuról üzemel, vagy a mezőgazdasági gépeket egy gazdaságban stb.

  3. Ha az elektromos autók komolyan kezdenek majd elterjedni, szükség lesz Paks 3-ra, sőt Paks-4-re is..
    Feloldhatatlan ellentét a környezetvédők számára..

  4. @A megvalósult amerikai ólom..: Megoldható az szélerőműpark 1-2-3al, ebből lehetne még 300at telepíteni az országba. Lehetne költséghatékonyan, megújuló energiaforrásból is olcsón áramot termelni, de ez feloldhatatlan ellentét a politikusaink számára…

  5. Azért azt az apróságot nem kellene elfelejteni,hogy a Tesla szabadon elérhetővé tette az általa létre hozott elektromos fejlesztéseket már cirka másfél éve.
    És hipp-hopp jelennek meg a hasonló teljesítményű kocsik 😀
    Hova szarjak Porke? 😀 😀

  6. 1. ez nem egy autó. ugyanis nem gyártják, nem lehet megvenni és megrendelni sem.
    2. hány éve is hozta ki a Tesla a roadstert? az első vásárlók az autóbuzik, akik lapos sportautóra vágynak és hajlandóak fizetni. a tesla ezt a réteget már 2008-ban megfejte. ő már akkor képes volt ezt a réteget kielégítő autót gyártani.

    az hogy a porsche 2016-ban talán képes lesz arra, amire a tesla 2008ban képest volt, szépen mutatja hogy A NÉMETEK PONTOSAN 8 ÉV LEMARADÁSBAN vannak.

    Vajk

  7. “Jelenleg ez a legjobb elektromos autó”
    O hogy ennyire analfabéta cikkirot, hogy a “jelen” fogalmával sincs tisztaban. Hol létezik ez az autó a jelenben?
    A Teslat evek ota tomeggyartjak. Ez meg majd egyszer talan lesz olyan jo, mint a Tesla, de az adatok alapján nem is egyertelmuen jobb.
    .
    Hajra a Porschenak, minel több jo elektromos autó van annal jobb, de a cikk nem a valosagrol szol. Vajon hany mas hiba lehet a cikkben amit nem ismertem fel?

  8. @A megvalósult amerikai ólom..: ez abszolút nem igaz. bár ha éjszaka töltenek, az rentábilisabbá teszi az atomerőműveket, ez tény. de a közlekedés energiaigénye messze nem olyan óriási.

    évi 1,2 milliárd liter benzint adnak el Magyarországon. Az 7l fogyasztással 17 miliárd km. 20kwh/100km villanyfogyasztással az 3400GWh évente. Az csak 400MW folyamatos teljesítmény, ha teljesen egyenletesre van kiterítve.

    Vajk

  9. Sajnos ez a cikk hamisra sikeredett. @Sequoyah: A Porsche-nak valóban hajrá, és tökéletesen így van, ez csak egy tanulmányautó. Ha gyártásba is viszik, ez a modell csak akkorra készülhet el, amire a Tesla 3. generációja már kész lesz, de addigra a prémium autó kategóriában iszonyat hátránya lesz, ár és szolgáltatások tekintetében is.

  10. @halaloszto: “az hogy a porsche 2016-ban talán képes lesz arra, amire a tesla 2008ban képest volt, szépen mutatja hogy A NÉMETEK PONTOSAN 8 ÉV LEMARADÁSBAN vannak.”

    pontosan 8 ev
    plusz a kigyulladasos sztorik
    ugyanis Tesla eddig meg nem gyulladt ki csak ugy az akksi meghibasodasatol!!! mindig valamilyen kulso behatas tortent
    az mondjuk igaz hogy a porse se gyulladt meg ki egy se :)))

  11. Csak egy dolog: az, hogy egy akksit mennyi idő alatt, milyen teljesítménnyel lehet tölteni, nem a Porshén múlik, hanem azon, aki az akkumlátort gyártja (az akkumlátor egyébként az elektromos autók elterjedésének legfőbb akadálya).
    A porshe nem gyárt, és nem fejleszt akkumlátort. A Tesla mindkettőt teszi (és hónapok vannak hátra, hogy beinduljon a Gigafactory, a világ legnagyobb akkumlátor gyára).

  12. @Peetee: Így van! Ott a pont! Nem is beszélve a vízerűművekről…

    A cikkből kiemelve:
    “ez a fickó pár év alatt hogy hozott össze egy autógyárat olyan technológiára alapozva, amivel az autóipar már a hajnalán sem tudott mit kezdeni.”

    Azért azt ne felejtsük el, hogy Elon Musknak van egy SpaceX cége (űrkutatási vállalat) is!
    Az ott kifejlesztett technológiákat, kutatási eredményeket felhasználva, átültetve a gépjárműiparra részben már érthető, hogy miért is tett ekkora előnyre szert. Nem?

  13. @shred: de azokat is meg kell hajtani valamiből,s ha normálisan gondolkodunk,akkor ezekhez rengetegnél is több “zöld” erőmű ,vagy atom kell….

  14. “évi 1,2 milliárd liter benzint adnak el Magyarországon. Az 7l fogyasztással 17 miliárd km. 20kwh/100km villanyfogyasztással az 3400GWh évente. Az csak 400MW folyamatos teljesítmény, ha teljesen egyenletesre van kiterítve.”

    Gazolajbol kb. ugyanennyivel szamolva az 800 MW es akkor vasutfejlesztes sem volt. Ez kapasbol 1 uj paksi blokk. Jelenleg az energiafelhasznalas 40%-at adja Paks 2000 MW-al. Ha ezt fel akarjuk vinni 80%-ra, akkor kell meg 1x ennyi, de ugy hogy a regiek is maradnak. Melle jonnek az elektromos autok, az 3 uj blokk es meg mindig lenne hely 20% egyeb eromunek. (viz, szel, napelem, geotermikus, stb.)

    Ha bejon az elektromos auto, akkor siman elfer 4-6 uj reaktor. Ennyi szeleromuvet az egesz orszagban nem lehetne epiteni, de ha napelemmel lecsempezzuk a termofoldeket, akkor is keves. Es akkor meg ott van, hogy ha lenne eleg olcso (es co2 semleges) aram, akkor gaz helyett futhetnenk arammal, ami a levegot is kevesbe szennyezne.

    Egyebkent a Porsche probalkozik, de nagyon el vannak maradva. Ha e melle a Tesla es mondjuk a Google osszefog, hogy opcionalis onvezeto elektronika is legyen az autokban, akkor a nemetek lehuzhatjak a rolot, mert azzal mar nem tudnak versenyezni. Raadasul mindezt ugy, hogy a Tesla fele auto csaladi kocsi, nem versenygep, csak eppen jol sikerult.

  15. 1. Őszintén szólva nem mindegy, hogy 2,8 vagy 3 mp alatt van százon valami? szinte mindegy. és ekkora teljesítménykifejtéskor az akksik is szépen merülnek nem csak a hagyományos autók égetnek sok üzemanyagot.
    2. Kíváncsi lennék egy néhány évvel ezelőtti hatalmas március 15-i hóviharos dugóban való várakozás hogy tetszene bármilyen elektromos autónak. Nem tudom mennyit fogyasztana az akksija a fűtés miatt abban a hidegben.
    3. Kíváncsi leszek az elektromos autók akárcsak részleges elterjedése esetén, az államok kasszájából hiányzó különböző adókat hogyan pótolnák? Megemelnék az áram árát???
    4. Szerintem a németek technológiai szempontból nincsenek lemaradva, mert nem tudhatjuk milyen fejlesztéseik vannak amit nem árulnak el akár ebben a témában is. Biztos, hogy már évekkel ezelőtt beszerezték am aguk Tesla-ját és amit lehetett lemodelleztek, és továbbfejlesztettek, vagy még jobbá tettek.
    5. Az akkumulátorokban használt ritkafémek ára gondolom nagyságrenddel gyorsabban fog nőni a kereslet növekedése miatt.
    6. Érdekes látvány lesz majd mondjuk az utcákon, lakótelepeken, akárhol éjszaka parkoló autók a töltőkhöz csatlakozó vezetékekkel. Vagy a kutaknál lévő 1-2 csatlakozóhoz beparkoló 3-4 autó amik akár fél órát is várakoznak majd a töltésre.
    7. Nem tudom honnét fognak venni ennyi elektromos áramot.

    Szerintem inkább vmi hidrogénhajtás lenne célszerűbb. Az Audinak az Északi tengeren lévő kíséretei sokkal környezet barátabbnak tűnik.

    Én nem írnám le a németeket semmilyen területen sem.

    (Hiányozna az autók jellegzetes hangja.)

  16. Ha én most lerajzolok egy autót, ami 1400 kilométert tud egy töltéssel menni, és 1 másodperc alatt van százon, akkor okos cikkíró megírja, hogy az enyém a világ legjobb autója?

    A tesla egy boltban kapható jó autó, egy baja van, elég drága. Ezt minek összehasonlítgatni egy vizuális tervvel? Egyébként nem jött át a cikkből, hogy ha elkészül egyszer, mivel lesz jobb pontosan. A másik, hogy egy normális, mindennapokban használható autót hogyan akarunk egy sporkocsival összehasonlítani?

  17. @Karvaly:
    @halaloszto: Add hozzá még az 1,6 milliárd liter gázolajat is…
    És, persze számoljon inkább 200Wh/km értékkel, mivel a Teslánál is ha elosztod a 90kWh-s akkumulátort a maximális hatótávval (300mérföld=~480km) akkor 187,5 Wh/km jön ki.
    AMi egyből 10x akkora kapacitásokat igényel.

  18. @Karvaly: próbáltam személyautókra koncentrálni. tudom, azok közül sok dízellel megy, de saccoljuk azt hogy kb azonos a benzines haszonjárművek fogyasztása.

    a mezőgazdasági gépek, teherautók, buszok és egyéb haszonjárművek egyelőre nem fognak árammal menni.

    de ha a kiszámolt 400MW-t megszorzom kettővel, még az is jóval kevesebb mint a paks2

  19. @kvp: “de ha napelemmel lecsempezzuk a termofoldeket, akkor is keves. ” ez értelmetlen vagdalkozás.

    Egy olcsó kommersz napelem is tud éves átlagban 20W/m2-t. 800MW-hoz kell 4000ha terület. Ez 40km2, köze nincs a termőföldek lecsempézéséhez.

    Vajk

  20. @stig: “1. Őszintén szólva nem mindegy, hogy 2,8 vagy 3 mp alatt van százon valami? szinte mindegy. és ekkora teljesítménykifejtéskor az akksik is szépen merülnek nem csak a hagyományos autók égetnek sok üzemanyagot.”

    ooo legyszives mondjal mar hagyomanyos autot ami 3 masodperc alatt van szazon…
    es hogy az mennyit is eget…

    amugy meg ez elektromotor, van a mozgasi energijja, amit el kell erni, most ha eppen 3 masodperc alatt tolja bele es nem 13 masoperc alatt, akkor woooow tenyleg a pillanatnyi teljesitmeny joval nagyobb lesz, viszont nem hinnem hogy a hatasfok nagyban valtozna, ~85% lesz akkor is!!!

    a hagyomanyos auto meg pl. a BUGATTI VEYRON 16.4 GRAND SPORT VITESSE, na ez benyal 23 lityit szazon…
    ugye akkor ez most vicc akart lenni?
    jo hat probalkozzunk mas vicceskedesedet megnezni…

    “6. Érdekes látvány lesz majd mondjuk az utcákon, lakótelepeken, akárhol éjszaka parkoló autók a töltőkhöz csatlakozó vezetékekkel. Vagy a kutaknál lévő 1-2 csatlakozóhoz beparkoló 3-4 autó amik akár fél órát is várakoznak majd a töltésre.”

    hat az meg milyen erdekes lesz ha traktorok is beallnak melleje!

    WOW…
    tenyleg humorizalni akartal na jo sikerult gyoznod, sose lesz az atlagagglomernek elektronyos autoja, ugyanis panelek kozott o nem fog majd tudni tolteni…

  21. @halaloszto: atomenergia hogy kell vagy nem, az szerintem annyiban lenyeges, hogy az atomenergia ejszakai fogyasztasat ezek az autok kepesek lesznek majd felvenni

    amugy meg masik szamitas…
    23 kWh a nissan leaf, azt 11 ora alatt 2 kW -al fel lehet tolteni
    200e agglossal szamolva: 400 MW
    legalabb erre a reszre nem kell akkor ejszakai celzott fogyasztot, gravitacios tarolot hasznalni…

    na most lehet budapesti csaladi hazasokat is hozza venni, na meg a videkieket is, meg a budapesti szallitmanyozokat is, ez akkor max 2-3 szorosa lenne, de akkor az mar tenyleg maga a Kanaan lenne (pol korrektseg jegyeben: “Éden kertjei”, “72 szűz lány a mennyországban”)

  22. Hááát. ez csak egy koncepció. Fut az utakon? Nem. Ki van építve a töltési rendszer? Nem!
    Nézzük a teslát. Igen,és igen. Futnak az utakon? iGen, egyre többen.
    maradok tesla hívő.

  23. @Arcade Macho: jaja, az éjszakai töltés, pláne smart griddel szuperül egyenértékű egy csúcserőművel. ha a völgyben sikerülne jelentősen növelni a fogyasztást miközben a csúcs nem nő, lehetne növelni az alaperőművek arányát.

    persze az agglósok nem mennek napi 100at stabilan, és amíg nincs erre külön tarifa, addig inkább nappal töltenek a melóhelyen. itt ahol én vagyok is szokott két leaf lógni a kanócon egész nap.

  24. Szerintem már évek óta szakadék tátong a klasszikus gyártók és a Tesla között. Mondhatni, a többiek lekésték a saját vonatukat. Teslanál szuper saját hajtás és akkummulátor technológia, ezen felül már épül a szuperolcsó akkugyáruk, és lóhossz az előnyük a gyorstöltő hálózat kiépítésében.
    Ja, és külön pirospontot érdemel az AA méretű laptop-akkucellákból kialakított, olcsó, és pár csavarral cserélhető akkucsomag, amit az alvázra rögzítenek kívülről, nem pedig az autótestbe beépített, nehézkesen cserélhető forma, ami lehetővé teszi az akkutöltés párperces cserével történő megoldását is.
    Mindeközben az összes hagyományos autógyártó mindenféle formatervezett, speciálisan csak egy típushoz alkalmas akkukat tervez és gyárt, aminek a költsége olyan magas, hogy a garancia időn belül cserélt csomag árát még a tulajdonos sem tudhatja meg, ugyanis nulla forintos számlát lát belőle legfeljebb. Azaz, a valódi bekerülési költséget nem merik közölni a gyártók.

  25. @halaloszto: akar ha draga penzen kellene importalni is azt az aramot amit Budapesten az autokba tolnak meg akkor is boven megerne szerintem…

  26. @halaloszto:
    Igazad van.
    Érdekes, hogy éppen ma számoltam ki ugyanezt a benzin energiatartalmából kiindulva, de nekem 1200 MW jött ki. Bár, ez ugye a benzinmotorok ~30% körüli hatásfokából jön ki.
    Tehát, ha jól értem, ugyanarról beszélünk, csak te közvetlenül atomenergiára számoltál, én pedig benzin helyettesítésre.
    Ráadásul, ha a mostani 60HUF-Csillagos ég /km üzemanyagköltség lemegy mondjuk 20 körülre, akkor a jelenlegi energiamennyiség többszörösét fogják elautózni a csórópistikék is, és szerintem kb. mindenki.
    Bár, akkor még mindig ott az alapprobléma, hogy ezek az autók drágák és kicsi a hatótávolságuk.
    És azt kiszámoltad, hogy a 230V/32A-s családi házi eletromos betáplálással meddig tart egy 90kW-s Tesla Akkut feltölteni? (mert nekem 90%-os hatásfokkal 13 óra jött ki)
    Szóval, az országos villamosenergia rendszer szerintem nincs felkészülve az elektromos autózás ellátására.

  27. Öööö, a Veyronnak 100 literes a tankja.
    A gumik rajta viszont csak 15 percig birják a 400 feletti tempot, mert utána jó eséllyel eldurrannak.
    Viszont a tank ennél a temponál 10 perc alatt kiürül, szóval problem solved, mert mire megáll az ember, megtankol, fizet, és visszatér a pályára, eléggé lehűlnek a gumik.
    Mondjuk így számolva a fogyasztást nem éppen 23l/100km jön ki.

  28. @Gyulimali: Azért a 400-as tempónál el is fogy az a gumi rendesen, szóval nem biztos, hogy a következő etapot kibírná. 🙂

  29. @Gyulimali: “És azt kiszámoltad, hogy a 230V/32A-s családi házi eletromos betáplálással meddig tart egy 90kW-s Tesla Akkut feltölteni? (mert nekem 90%-os hatásfokkal 13 óra jött ki)”

    eltart 5szor annyi ideig mint amit szamoltal felteve ha MINDENKI akarna tolteni
    a halozat mar csak ilyen, nincsen fullosra kiepitve, na jo az a 20% az a statisztikai ertek annal tobb van a rendszerben, de nem hinnem hogy a mostai rendszer kibirna azt hogy minden 3 hazbol egyben toltenek fullon (ez 33% a 20% helyett)

  30. @A megvalósult amerikai ólom..: Nem tudom ismeri-e azt a tényt, hogy Norvégiában az ország TELJES elektromos energia igényét megújuló energiával (és ezalatt nem fatüzelésű erőművet, és NEM atomerőművet értek természetesen) elégítik ki?

  31. @bibi_passz: Finnország viszont atomerőművet építtet az orosz Roszatommal ( 18:17-es kommentemnél találja a vonatkozó linket), ahogy a Dél-afrikai Köztársaság is, és Nagy -Britannia is (bár utóbbi nem a Roszatommal)..

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Olvass tovább

22B 000/400

Subaru Impreza. A legendás japán gép több millió ember kedvence, a precizitás és a teljesítmény négykerék-meghajtású, eleven szobra.…
Total
0
Share