Éld túl, avagy megtettél mindent?‏

Autós oldal lévén, rengeteg gyönyörű autót, autós eseményt, egyes modellek történetét mutatjuk be. Most egy olyan témáról szeretnék bővebben beszélni, ami érint minden gépjármű tulajdonost. Ez nem más, mint a közlekedési morál, baleseti tényezők, évszakváltozások veszélyei.
635737640229659861-xxx-la-traffic-1149.JPG

Magyarországon mérsékelt agresszivitással, és  passzivitással jellemezhető a sofőrök döntő többsége. KRESZ szabályain alapuló társasjáték, a közlekedés amely a kölcsönös bizalmi elv alapján, a benne résztvevők számára inkább lehetne a Jumanji mint egy Gazdálkodj Okosan. Van is egy jó magyar mondás: akkor van elsőbbséged, ha megadják. Igen, ez addig vicces is – és “macsó” -, amíg nem emberélet múlik azon, hogy épp jó játékosa a pilóta a nem veszélytelen mindennapi közlekedésnek.  Egy kedves ismerősöm azt mondta egyszer: “Fiam! A sofőr egyik lába a börtönben, a másik a koporsóban van.” Ez bizony teljesen jogos megállapítás,  hisz a jogosítvány megszerzésekor felelősséget vállalunk a velünk egy autóban utazókért, és a körülöttünk közlekedők testi épségéért. Fontos érezni, hogy nem játék az autóvezetés. Nem véletlenül vannak kategóriák, ahova besorolják a különböző gépjármű csoportokat. B, C, CE, D – hogy a legfontosabbakat felsoroljam. Ezek mindegyike más tanulási folyamatot, tudást igényel és követel meg. Ezért vannak a különböző orvosi vizsgálatok, ahol behatárolják, hogy ki melyik gépcsoport vezetésére alkalmas. Jelenleg a legtöbb gépkocsi vezető a B besorolású, azaz személyautó vezetői engedéllyel rendelkezik.  Ez minden további kategória alapja is, B nélkül nem is lehet meg a többi.
de-de6-recto-th.jpg

Megszerezve vezetői engedélyünket – ami feljogosít minket arra, hogy részt vehetünk a közlekedésben – saját bőrünkön tanulhatjuk meg éles helyzetben, hogy és minként kell cselekedni különböző szituációkban, vészhelyzetekben. Mert ezt az autós iskolában nem nagyon tanítják meg. Lezavarják a kötelező vezetési óraszámot, jó esetben megtanulunk parkolni, tolatni, ipszilonban megfordulni, és már irány is a nagyvilág. A tehetősebbek elmehetnek különböző vezetéstechnikai tréningre, ahol megmutatják nekik, milyen veszélyhelyzetek alakulhatnak ki az úton. De ez nagyon kevesek kiváltsága. /Sajnos/
opel-driving-training_header_adam-rookie-training_992x374_mrm.jpg

Szóval ott állunk, mint újdonsült rutintalan gépkocsivezető, és félve bemerészkedünk a közlekedés hideg, ám de annál pergősebb forgatagába. Ahol megannyi egykoron ugyanilyen, félénk és rutinnal nem rendelkező autós várja, hogy elégtételt vehessen, a sebesre marcangolt, önbizalmát ért támadásokért. Már faragják is a lelkes, szabályokat betartó közlekedésünket. Nem is kell csodálkozni, hogy újabb autós vérfarkast hoznak létre, aki az erősebb és gyorsabb elvén fog közlekedni félig menekülve, félig támadva, hogy minél előbb célba érhessen. Rengetegszer hallom az “Ott jön a nyakamban, ha nem nyomom neki, letol az útról!” – emelkedett hangvételű beszélgetést egy-egy baleset helyszínén. Természetesen abban a pillanatban, mikor megtörténik a baj, rajtuk kívül mindenki hibás lesz. A forgalom, a burkolat, az útért felelős szerv, a fél órája elhagyott közlekedési piros lámpa, az út mentén repkedő méhek, az éppen aktuális kormány, vagy a postás aki nem hozta meg reggel az újságot. Mindenki hibás, csak  az nem, aki részese a balesetnek. Ilyenkor hangzik el egy kérdés: Te mit tettél meg azért, hogy elkerüld a bajt? Természetesen mély hallgatás következik, vagy lerázó szöveg, és fújja tovább azt a hazugságot amit már maga is elhisz. De legalább morog, és dühös, és levegőt vesz, és nem egy zsákban fekszik az út szélén. Természetesen, egy váratlanul bekövetkezett esemény a baleset. Sok véletlen és szabálytalanság halmaza ami miatt megtörténik. De amikor bekövetkezik mindig mindenki tudja mit kellett volna tenni, vagy épp mit nem, hogy elkerüljék a tragédiát. Az Oroszok saját maguk szolgáltatják az élet adta incidensekből a legjobb oktatófilmeket. A következő videó is kiválóan szemlélteti mindezt.

Ezért fontos, hogy mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy biztonságban érezzük magunkat. Talán kezdjük a legveszélyesebb útviszonyokat felvonultató évszakkal, a téllel. Napi első indulás előtt, a megtanultakat betartva ellenőrizzük járművünk állapotát, a kerekeit, főleg ha szabad ég alatt, az utcán tároljuk, és gyanakszunk haragos, vagy irigy szomszédra. Viccet félre téve, csináljuk meg a “kis rutint”. Ellenőrizzük a kerekek állapotát, folyadékszinteket, beindítva az autót a világítás, index, féklámpa működését. Legyen tiszta a szélvédő, tükör. Télen sose indulj el tankablaknyi kaparással az üvegen! Már a meleg motorú, utasterű autónkkal indulhatunk neki a napi harcnak, egy kicsi fékpróba után a csomagtartóban a szükséges felszereléssel. Hólánc, lapát, tartalék üzemanyag, ruha. Persze ha nem a város másik végére akarsz csak eljutni. Kinn vagyunk az úton, figyeld meg milyen a burkolat, száraz, jeges, havas, vizes stb. és ezek alapján válaszd meg azt a sebességet, amivel biztonságosan meg tudsz állni, ha kell. Ne hidd, hogy a téli gumi olvasztja a havat, jeget, és ragasztó erejével tapad a burkolathoz! De télen téli gumit használj, az biztonságosabb. Tarts megfelelő követési távolságot, hogy hirtelen manőver esetén tudj rá reagálni. Óvatosan fékezz, kerüld a hirtelen beletaposós gázadásokat. Tudd, hol hajt az autód, elöl, vagy hátul, majd ennek megfelelően reagálj, ha megindul a kocsi alattad. Itt meg kell jegyeznem, érdemes kimenni egy forgalom elől elzárt területre, tanyára, gyár udvar, ahol nem zavarsz, és veszélyeztetsz senkit. Alacsony sebességgel próbáld megindítani és figyeld mi történik. Mert itt van egy fontos momentum, NEM ismerik sokan a saját autójukat. Nem tudják milyen az, ha megcsúszik. Nem tudják hogy kell lereagálni. Ezt is gyakorolni kell! Ne érjen váratlanul amikor baj van, és nyugodtan tudj cselekedni, szinte már rutinból.
snowy-car.jpg

 Téli időszakban érdemes figyelni a másnapi időjárás-előrejelzést. Ha látod, hogy havat, ónos esőt, ködöt jósolnak, indulj el előbb mert nem fogsz tudni hajtani. Igen, bizonyára már mondanák is sokan, hogy miért nem takarítják az utakat. Látom, hogy még nincs síkosságmentesítés, hókotrás, akkor bizony úgy kell közlekedni, hogy csúszós az út. Persze lehet mérgelődni is de nem sok értelme van, hisz a hó, jég ott van a burkolaton, és a mérgünktől nem szárad fel. Ideges, feszült állapotban pedig nem épp azt csináljuk vezetés közben, amit kellene. Ezért nyugodtnak kell maradni és az adott szituációt megoldani.  Magyarország úthálózata kétszázezer km hosszú. ebből harmincegyezer km állami kezelésben van, a többi önkormányzati fennhatóság alá tartozik. Az utakat fontossági  besorolásuk alapján takarítják. Időt vesz igénybe, mire mindenhova eljutnak. Tehát nekem, mint gépjármű vezetőjének mindent meg kell tenni annak érdekében, hogy biztonságosan üzemeltessem járművemet. Ha mi mindent jól csinálunk, de mégis baleset ér minket, joggal reklamálhatunk.  
winter_snow_road_mountain_103867_3840x2400.jpg

Tavasz, ősz szinte egyforma veszélyeket tartogat. Köd, eső, vizes burkolat. alacsonyabb árnyékos területeken deresedést, akár lefagyást is. Kiemelném a ködben való autózást. Vannak olyan autós társak, akik egyszer bekapcsolták a ködfényszórókat és többé az már ki nem alszik. Fontos dolog látni, még fontosabb látszani, de ugyanakkor nem elvakítani közlekedésben résztvevőket. Ezt a jól beállított lámpákkal, időben lekapcsolt távolsági fényszórókkal és a feleslegesen nem használt ködlámpákkal lehet elérni. A vizes burkolaton megnövekedhet a fékút, a jó látási viszonyok mellett is érdemes kisebb sebességet választani, és nagyobb követési távolságot, még ha nem is sok a különbség a vizes és száraz aszfalt közti gumi tapadás értékében. A legveszélyesebb az eső kezdete, mivel az úton lévő por egy vékony sárfilm réteget  képez víz hatására, így a gumi tapadása jelentősen romlani fog.  A túl sok csapadék miatt víztócsák alakulnak ki, ezekre ráhajtva pedig bekövetkezhet a vízen futás. Mindegyik esetben érdemes visszafogni a járművünk tempójából.

aquaplanetyre-shutterstock_113603551.jpg

A nyári időszakban sem lankadhat figyelmünk, ilyenkor a meleg az, ami próbára teszi az autósok idegeit. Az ebből következő ingerlékenység miatt, hajlamosabbak vagyunk a sebesség túllépésére, az előzési szabályok be nem tartására, a követési távolság és a kanyarodás szabályainak figyelmen kívül hagyására. Az agresszivitás fokozódása mind-mind a balesetek járulékos okai. Észnél kell lenni, és mindent meg kell tenni azért, hogy elkerüljük a baleseteket.  Leszögezhetjük, hogy az autózás egy összetett feladat, a folyamatos ingerek hatására cselekvőképességünk maximumát kell nyújtani. Legtöbbször elég, ha figyeljük a forgalmat, és felvesszük a tempóját. Ezek ellenére is mindig akad olyan váratlan helyzet, amit meg kell oldanunk. Te megtettél mindent?

Total
1
Shares
44 hozzászolás
  1. A világ f@szsága a “kölcsönös bizalom” elve. Nem kérem, ha az ember kimegy az útra, akkor arra kell felkészülni, hogy a másik milyen baromságot fog csinálni, és azt hogy fogom kivédeni. A kölcsönös bizalmatlanság elvével sokkal többre mennénk. De majd mindjárt jön a Birca és az autóvezetést is libsi demagógiának fogja cimkézni. 🙂

  2. Egy-két évente tényleg levizsgáztatnám az embereket hóban, vizes pályán, egyszerű szlalommal. És el is venném a jogsit azoktól, akiknek nem sikerül megugrani a szintet.
    Meg jó lenne, ha lennének erre szolgáló pályák, ahova az ember elmehet gyakorolni, ha olyanja van, neadjisten ingyen, mert az mindenkinek haszon ha a másik nem öli meg, ugye.

  3. Sajnos az a legnagyobb baj, hogy 30 óra vezetés kevés a rutin megszerzésére. +100.000 forint meg nem mindenkinek van a zsebében, hogy egy tanfolyamra befizessen, ahol megfelelően felkészítik a veszélyhelyzetekre (csúszós úton való megfelelő kormányzás stb.). Valamint nem mindenki alkalmas 100%-ig a váratlan közlekedési helyzetek megoldására. Nekem nagyon jó oktatóm volt, nem csak levezettette a kötelező óraszámot, hanem nagyon jó tanácsokkal látott el a vezetést illetően. Ennek ellenére még mindig volna mit tanulnom, pedig idestova 10 éve vezetek napi rendszerességgel. Egy vezetési tanfolyamot szívesen elvégeznék, de nincs rá meg a megfelelő pénzmennyiség.

  4. @Punxsutawney Mormota: részben igazad van, minden hülye minden hülyeségére fel kell készülni. De mégiscsak a kölcsönös bizalom alapján működik az a rész, hogy pl. mindenki az út jobb oldalán megy és ha valaki szembe jön, akkor jobbra húzódik.

    Bizonyos fokig el KELL hinned, hogy a többi közlekedő is betartja a szabályokat. De ez nem jelenti azt, hogy vakon higgy mindenben. Kb mint a navigációval: tök jól eldirigál bárhova, de ha nincs út, ahova be akar fordítani, akkor legyen bátorságod felülbírálni.

  5. Innen szeretném üdvözölni azt a barom, ezüst színű VW Golf tulajdonos, aki múlt hét szombaton, a 84-esen, beláthatatlan kanyarban kezdett előzni, kocsisort. Nem rajta múlt, hogy nem lett karambol…

  6. Egy darabig olvastam a bejegyzést, de aztán csak átfutottam. Tartok tőle, hogy a leírt tanácsokat (amik egyébként jók) pont azok nem fogadják meg, akik nagyarcúságból vezetnek felelőtlenül. Persze nem tudják magukról, higy felelőtlenek és/vagy pont leszarják a többi közlekedőt. Mert ő majd megmutatja, hogy mennyire faszagyerek, hogy kilencvennel tolja a havas úton és mindenki más a hülye, ha ennél lassabban megy. Aztán lehet neki integetni, ha a kanyarban az árokban csattan.

    A hsz-ek közt felbukkanó javaslat egy gyakorlópályára támogatandó ötlet. A kötelező vizsga ellen se lenne kifogásom.

    A cikkhez még annyit, hogy nekem nagyon jó oktatóm volt, sok trükkre megtanított, és hogy miként legyünk jó vezetők és résztvevői a forgalomnak. Egyszer ónos eső után képes volt eljönni értem, hogy megmutassa, mennyire veszélyes ilyenkor közlekedni (engem nem engedett a volán mögé, és három utcával lakott arrébb tőlem)

  7. “Te mit tettél meg azért, hogy elkerüld a bajt?”

    Mesélj. Mit kéne megtenni?
    Ha főútvonalon megállok minden keresztutcánál és megnézem, hogy jön valami idióta nyolcvannal, akkor szerinted kinek az anyját fogják szidni? A tiédet a baromságodért, vagy az enyémet mert megállogatok.

  8. “Te megtettél mindent?”

    Végül is ezt a lózuggyűjteményt elolvastam. Kár volt rá az idő.

  9. Az ilyen mellébeszélések helyett inkább arról kéne cikkezni, hogy az autó sokkal jobban ismeri a fizikát, mint azok az idióták akik azt hiszik, hogy a hárombetűs csodákkal nyugodtan lehet jégen is 130-al csapatni, mert az ABS meg a BBS, a CBS, a DBS, az EBS és a többi balfaszság úgyis megállítja. Ajtóval előre ez a sok szar semmit sem ér, és egy jégborda gyorsabban fordítja keresztbe az autót, mint az elektronika reagálása.
    Talán el kéne gondolkodni azon, hogy az ABS-t sosem a téli autópálya kamerák felvételeivel hirdetik amin szarrá töri magát a sok okos, hanem a nyári hőségben fellocsolt tanpálya szupi-bupin megvágott felvételeivel.

  10. @KDNP a selejtek gyűjtőhelye: Vezetés közben azt tudod megtenni, hogy figyeled a forgalmat, nem kell megállni, védett úton csupán rápillantani arra az útcsatlakozásra, ahonnan várható, hogy jön jármű, és meg is adja az elsőbbséget neked. Mit tehetsz még? betartod a sebesség határokat, nem telefonálsz, nem eszel, nem nézel filmet, nem olvasol újságot, út és látásviszonyoknak megfelelően közlekedsz. Valamint üzembiztos járművel teszed mind ezt. Betartod a szabályokat, kisebb valószínűséggel ér baleset. Természetesen, ezek a saját felelősségedért megtett dolgok. Így is megérhet a baj, más révén ezt is leírtam. Ezeket nagyon nehéz kivédeni, ezért kell figyelni.

  11. Baleset megelőzési céllal traffipaxvásárlás helyett talán lehetne az aktív autósok továbbképzési támogatására IS költeni a pénzt. HISZEN szuper traffipax flottára is azért költöttek egy valag pénzt, hogy biztonságosabban közlekedjünk UGYEBÁR? Nyehhehhe.

  12. Az orosz dashcam videókból tényleg sokat lehet tanulni. Sokkal bizalmatlanabb vagyok, számításba veszem a többi gyökér fogalmatlanságát. És leszarom, biztos nagyképű pötsch vagyok, de inkább azt feltételezem minden körülöttem közlekedőről, hogy bamba, így nagyobb biztonságban érzem magam.
    Az meg tényleg nagy baj, hogy az átlagos sofőr valóban nem ismeri a saját autóját!

  13. @Punxsutawney Mormota: Minden kereszteződésnél megállsz/lassítasz, ha védett úton mész?? Mert ugye ki tudja megkapod e az elsőbbséget…
    Jó sokára érhetsz oda bárhova is…

  14. @sure_shot: az, hogy tudja a mazsola mit kell csinálni ha kitör az autó fara még nem jelenti azt, hogy közúton, váratlan helyzetekben meg tudja oldnai…

  15. @Exploiter: Baromság.
    Kezdjük ott, hogy normális gumikkal, a mai modern menetbiztonsági elektronikákkal semmi szükség nincs rá, hogy profi pilóták legyenek átlagos autósokból. Főleg, hogy a határok feszegetésének a kezelésé képességbeli dolog. Senkinek semmi joga diszkriminálni azokat az autósokat, akiknek alapból nincs érzéke a vezetéshez. A mai gumikkal-fékekkel-elektronikákkal márpedig ők is biztonságban eljutnak A-ból B-be…

  16. @csíra: “Tartok tőle, hogy a leírt tanácsokat (amik egyébként jók) pont azok nem fogadják meg, akik nagyarcúságból vezetnek felelőtlenül.”

    Abszolút egyetértek!
    Kinyílik a bicska a zsebemben, amikor emberek ilyennel akarják az átlagautóst oktatni, hogy vigyázzáámb.szki, mer hülyeségeket csinálsz! Meg mennyé tanpályára…
    A közlekedés 70% IQ-játék, 30 % EQ, empátia.
    A balesetek 95 %-át a következő nemátlagautós okozza:
    -Drogos bűnözők, akik épp azt se tudják, melyik világon vannak, vagy nem érdekli őket
    -Pszichopaták. Mindenki ismer olyat, aki szó nélkül átgázol mindenkin, munka, párkapcsolat, és bármi más terén. Nyilván a közlekedésben is. Mindenki ismeri Rezesová esetét. Nos… nincs mit hozzáfűznöm.
    -Demensek. A szellemi leépülés bármely korban bekövetkezhet. Ha IQ70-ről indul, akár már 40 évesen is. A 80+-osok pedig nagy valószínűséggel teljesen indokolatlanul kapnak még jogsihosszabbítást, de sokan már 70 felett is. Van, aki meg már születésétől hülye. Ismerek olyan enyhébb szellemi fogyatékost, aki kisegítőben bukdácsolta végig az általánost, aztán annyiszor bukott vezetésen, hogy már elküldték PÁV-ra. Azon átment, és hatodszorra nagy kegyesen átment a vizsgán is. Most közöttünk vezet!!! Ez a rendszer dögöljön meg!
    -Felelőtlen kamaszok, a túl fiatalok, akik még éretlenek felelősséggel dönteni, és ahhoz szoktak, hogy ütközéskor csak megnyomják az “Új játék” gombot.

    A maradék, a legnagyobb tömeg igen-igen elenyésző arányban hibás a balesetekért. Figyelmes, vigyáz, nem állatkodik, nem hülye és nem elmebeteg. Az idióta blogger/hatóság/rendőrség fő célcsoportja, őket lehet lelkiismeretre apellálva a legkönnyebben kioktatni, ellenőrizni és büntetni, és még lelkére is veszi. Ha meg a drogos strici már harmadszor bőgeti aznap a bömöst a jard előtt, azok félrenéznek, nem merik megállítani, mert megpofozza őket, és/vagy rögtön jön a TASZ meg más “jogvédő” hülyegyerekek. A balesetek meg – jé, milyen érdekes! – nem csökkennek! Vajon mi lehet az oka?
    Ki is hát a legnagyobb felelős? Az állam, amely nem szűri ki az útról azokat, akik nem odavalók! A törvényalkotók, akiket meg teccettek választani. A körzeti orvos, aki bárkinek megadja az EÜ-alkalmasságot, aki képes bemenni az ajtajáig, a nem megfelelő jogszabályok és szűrők, a kevés létszámú és rosszul szűrő (javarészt a békés autóst b.szogató) hatóság/rendőrség.
    A blogger ezekről egy szót se szólt. Vajon miért? Emberi gyengeség vagy érdek?

  17. Én évente szolid 40ezer kilómétert vezetek, minden időjárási körülményben, ami csak létezik… Ennek 2/3-ad részét Budapesten… Teherautóval, kisautónal, sportkocsival, robogóval…
    És szerintem közel sem ilyen drámai a helyzet.
    Az utóbbi fél évben kétszer kellett más hülyeségét kivédenem, ami a másik szemszögből nézve azt jelenti, hogy a többi körülöttem közlekedő sokszázázer autó tökléletesen, előzékenyen, és szabályosan tette a dolgát.. Akkor most panaszkodjak?? Hazudnék…
    Messze nem olyan drámai a helyzet.
    Véleményem szerint a balesetek többségét figyelmetlenség, vagy tudatos szabályszegés okozza… (pl. Gyorshajtás)
    És ezek ellen semmiféle továbbképzés, tréning, és oktatás nem segít…

  18. @Punxsutawney Mormota: pontosan így van. Vezetésben amikor az életedről van szó pont hogy a defenzív szemlélet a nyerő, semmiben nem kell megbízni és még a zöld lámpánál is körgbefigyelve kell átmenni.
    Bizalom? közlekedésben? teljesen elhibázott, rossz taktika.

  19. @Prognozuoti Blasio: pont tegnap olvastam egy cikket, miszerint a gyorshajtás elenyésző számú baleset oka… sokkal inkább az elsőbbség megnemadása különböző helyzetekben…

  20. Napi szinten ingazom 150 km-t illetve vezetek ceges autokat orszagszerte evi 30-40k km mennyisegben (8 eve) es oszinten kijelentem hogy napi szinten 5-10 eletveszelyes emberket lehet kerulgetni Bp-en illetv az autopalyan. A fo ok a meggyozodes amit semmifele okitassal nem lehet kinevelni beloluk. Toljak a meggyozodest agresszioval felpumpalva es nekik van igazuk egeszen addig mig elerik a celjukat es mindig elerik. Lehetsz te szabalytarto lehetsz te korultekinto beledjon mert o elvarta volna meg hogy atmenj a sargan/piroson hogy zero kovetesi tavolsaggal vizes uton nulla fok kozeleben ugorj be az ures helyre stb stb. Kozel nem a bmw es hasonlo kopasz csokas tortenetek. Lattam mar csaladi egyteruvel anyuval ket gyerekkel gyerekulesben igy vezetni nem is egyszer. Ez egy eletszemlelet hogy o siet es neki joga van mindenki elott odaerni. Mert ugye rajta kivul senki sem siet… 😉 Kisregenyt irhatnek a napi tapasztalatokrol de tok felesleges az ember probal tulelni. Mas agresszioja es tevedese ellen sok esetbena felkeszultseg sem ved igy a soforon eleg nehez szamonkerni mindne balaesetet. A gyalogosok eleve egy kulon allatforma eleg ha lelep es maris a borton lebeghet elottunk. Mert ugye ugy kell megkozeliteni hogy meg tudj allni… Ebben a gumiszabalyban az autos nem nyerhet.

  21. @Leylandi: Pont erről írtam, valószínű ha téged baleset ér, ezt fogod tenni mindenki mást hibáztatsz. Akinek nem inge.. de bízom benne vannak olyanok akik megértették mit akarok közölni. meg kell tenni mindent azért, hogy ne kerülj olyan szituációba ami balesetet okozhat.

  22. @Punxsutawney Mormota: a bizalmi elv es a defenziv vezetes nem zarja am ki egymast, sokkal inkabb kiegesziti. Amolyan “remeld a legjobbat, de keszulj a legrosszabbra” modon. 🙂

  23. @Prognozuoti Blasio: Csak kétszer? De jó neked! Nekem minden hétre jut egy-két olyan vészhelyzet, amitől már vallásosnak is kéne lennem.
    Ballagunk vagy 10-en, 80-al két kamion mögött, mert beláthatatlan a szakasz és nem lehet előzni. A marha jön hátulról 110-el és elkezdi előzni a sort. Persze alig fér be, mindenki satuzik, a sor sebessége 40-re csökken, aztán persze ő sem halad tovább, de próbálkozik erősen. Jön a következő marha, ugyan ez! Megpróbálnak párban előzni, megint satuzik az egész sor, de nem számít, mert már a seggünkbe ért a következő versenyző. Ez szinte mindennapos. Pedig olyan egyszerű lenne a megoldás. Aki a sor elején van megy, amikor van hely és aztán mindenkire sor kerülne, de nem, mert a marha állat, jobban siet mindenkinél, ezért az egész sor szív.
    A másik tipikus: Autópálya ballagok 120-130 között a külsőben látom, hogy előttem kamion van, mögötte egy másik kocsi. Jó előre behúzódok a belsőbe, hogy előzhessek, már majdnem utolérem őket, amikor bevág elém a marha 110-el, mert ő nem látja, se azt, hogy utol fog érni egy lassabb járművet, se azt, hogy én jövök a belsőben. De ha már elbambult, akkor sem várja meg, hogy én elmenjek, nem neki elém kell kijönnie, úgy, hogy fékeznem kelljen.
    A magyar nem a forgalomban vesz részt, hanem csak és kizárólag a saját autóját vezeti és nagyjából leszar mindenkit. Együttműködésről még az életben nem hallott, a jogosítvány megkapásának pillanatában elfelejtette, hogy az előzni akaró autót nem akadályozza, de azt is, hogy csak akkor kezdheti meg az előzést, ha azt biztonságosan, mások akadályozása nélkül be is tudja fejezni.
    A sebesség korlátozásról azt képzeli, hogy az csak ajánlás, és 50-helyett 35-40 el megy, 90 helyett 75-80-al, feltartva egy egész sort. Vagy 90 helyett 120-al, előzgetve, bevágva a másik elé, vagy félig átlógva a másik sávba a hátam mögött, hogy előbb előzhessen.
    Most nem is folytatom, mert nem férne ki, az egész oldalra.

  24. @janika2101:

    Lófüttyöt sem érsz a forgalom figyelésével, ha mész a Szugló utcán és az egyik mellékutcából lassítás nélkül kirongyol eléd egy teherautó.
    Pontosan ugyanazokat a lózungokat szajkózod amit az okos poszter. Normális ember felhívás nélkül vezet úgy ahogy írjátok, de a hülyéket ezzel nem lehet kivédeni.
    Mit csinálsz, ha védett útvonalon mész, Róna utca a Szugló felé, és a taxi kitolja magát a mellékutcából, megijed és megáll előtted keresztben. A mai napig nem tudom, hogyan, de kikerültem.
    Szóval maradjunk abban, hogy alapból figyel az ember, de a balesetet olyan idióta barmok okozzák akik nem figyelnek. Vagy megúszod, vagy nem, és mivel az idióta, 3 másodperc előnyért az anyjukat is megizélő barmok vannak többségben, a nagy számok törvénye alapján eljön az akit nem lehet kivédeni és lőn csatt.

  25. @sas70: én azt is csípem, mikor megyek a külső sávban, utolérem a konvojt, hátranézek, de jó, még kiférek, kirakom az indexet, de a faszorrú mögöttem elkezdte nyomni, nehogy már én kijöjjek elé, aztán “feltartsam” 130-cal. valamelyik nap megköszöntem a kedves fosbarna audi q7-et vezető tajparaszt idegbeteg állatnak. tényleg, csak intettem neki, hogy kösz, hogy kiengedtél, erre a barom mutogat, integet, a fején láttam, hogy szétveti az ideg. kiröhögtem, de mikor rám húzta az autót utána meg fékezgetett előttem 130-nál, na az nem volt vicces, ott eldobtam az ékszíjat, és mentem utána amennyivel bírtam, abban bízva, hogy ha ott megy le a pályáról, ahol én, akkor a belét is kitaposom, mert a qrva anyja életével játsszon, ne az enyémmel. sajnos valahol kiállhatott sunyiban pihenőbe vagy lehajthatott, mikor takarásban volt, mert eltűnt a szemem elől…

    egyébként a másik faj, aki tartósan 70-nel megy városban, városon kívül. és ha mondjuk városon kívül egy ilyen seggfej mögé beakadsz, az sem túl mókás. nem tudom, aki nem tud 90-nel közlekedni ott, ahol lehet, és nem indokolnak az út/látási vagy közlekedési viszonyok lassabb sebességet, nem utal semmi arra, hogy baj lenne az autójával, az mi a fenének ül volán mögé?

    a harmadik, amitől ledobom az ékszíjat, az a világítás. száraz idő, csillagos égbolt, de a ködlámpa, na az kell. jön szembe, a fényszóró nincs beállítva jól vagy nem megfelelő izzó van a foncsorban, a refit nem kapcsolja le, csak miután már kisült a retinám. és az index. az mennyi autóból hagyják ki manapság. tudom, a gyártó hibája, hogy nem teszi bele. de tényleg, egy apró mozdulat csak… mert elfelejteni oké, megesik, de hogy konstans nem használja valaki, az már nem feledékenység, az már egy barom.

  26. @janika2101: “Pont erről írtam, valószínű ha téged baleset ér, ezt fogod tenni mindenki mást hibáztatsz. Akinek nem inge..”

    Már csak azt nem értem, abból, hogy azt mondtam, a LEGTÖBB baleset a társadalom egész kis szeletének a rosszindulatából kezdődik, hogy jött ki neked, hogy én MINDENKI mást FOGOK hibáztatni? Mert szerintem csak az, hogy VALÓSZÍNŰ. De ha mégis bekövetkezik (kisebb eséllyel), hogy én voltam a hibás (ezt nem lehet kizárni, de nem is ezt írtam!), akkor vállalni fogom a felelősséget! Csak ennek sokkal kisebb az esélye, minthogy a bmw-s drogos strici beleszáll a szembejövő sorba, mert nem tudja megkülönböztetni az eget és a földet. Én ugyanis csak és kizárólag drog- és alkoholmentesen vezetek. Ja, és idióta jogszabályokat se hozok.

    A figyelmes olvasás néha csodákra képes ám!

  27. @GQ: Ha jártál már Ausztriában biztosan feltűnt, hogy SENKI nem előz meg. Mész a megengedett sebességgel, vagy kicsit kevesebbel, és az osztrák beáll mögéd, és nem anyázik, nem türelmetlenkedik, szépen halad veled. Amelyik autó ezerrel elhúzott melletted, az mind magyar. Szóval, a lényeg, hogy figyel oda másikra, és ne nézd le mert szerinted csak hetvennel szüttyög, biztosan megvan a jó oka rá. És számold ki, hogy ha 90 helyett 80 a sebességed mennyi időt vesztesz. Jelentéktelent, hacsak nem százkilométerekre mész. Nem éri meg miatta idegeskedni.

  28. @totorohun: az a baj, hogy elég sok embernek megvan erre az oka. és nekem szüttyögés. egyébként pedig városban mi az oka rá, hogy 70-nel menjen?

  29. @GQ: a tetejében ugye indokolatlanul akadályozni sem szabad a forgalmat, nem csak gyorshajtani… ha pedig baj van az autóval, menjen elakadásjelzővel. olyan mindegyikben van.

  30. @Leylandi: Eddig a pillanatig 13971-en olvasták el Janika cikkét. Miközben te idiótának nevezed a szerzőt, mi bízunk abban, hogy egy kisvárosnyi emberből volt egy-két olyan, akire egy kicsit is jótékonyan hatott ez az írás. Látod, a trollok is ide találtak, márpedig ők nem éppen feszültségmentes emberek. Akár közöttük is lehet egy potenciális gyilkos.

  31. @GQ:

    Mi az indokolatlan?
    Ha megyek a Szentendrein a külső sávban 70-80 között, a belsőben úgy mennek, el mellettem, hogy majdnem kiszállok megnézni, hogy haladok-e, az idióta barom állatja meg még ott is fél méterrel jön mögöttem és le akar lökni az útról.
    Aki egy vagy többsávoson a felével megy mint amennyivel lehet, azt én is megelőzöm ha van rá lehetőség, de nem akarom megölni, mint ahogy az az autósok úgy 99%-nál alap.
    A baj az, hogy az agyhalottak soha nem a körülményeket nézik, hanem azt, hogy ha nála lassabb akkor el kel taposni, le kell lökni az útról mert különben nem ér haza Győzikére ha valaki megy előtte.
    fel kéne venni egy évre annyi rendőrt amennyivel mindenhol és mindenkor meg lehet torolni az idióták szabálytalanságait, oszt nem lenne gond.
    Jól írta valaki, az osztrák bírja a normális haladós tempót tartani, de egy agyhalott kis pöcs a szar rügyvedt BMW-vel, vagy a leharcolt Audival ki van borulva ha neki nem tetsző emblémát lát maga előtt.
    Hány olyan idiótával találkozok, amelyiken látszik, hogy csak az emblémám miatt előzött meg, utána már egyiknek sem sürgős akkor is ha bőven a megengedett fölött megyek, tehát még indoka sem lenne a nagy hisztériájára.
    Büntetni kell, ez a tahó nép másból nem ért.

  32. @Punxsutawney Mormota: Na pont az ilyenek miatt olyan a közlekedés, amilyen. Igenis ez fontos elv, enélkül az anarchia marad. Nem csak a közlekedésben alkalmazzuk ezt, hanem az egész társadalmunk erre épül. Vagy te minden szembejövőre emberre gondolkodás nélkül lősz, mert hátha meg akar ölni??? Nem, mert feltételezed, hogy nem fog bántani, és ő is ezt gondolja rólad. Gondolkozzál már egy kicsit.

  33. @KDNP a selejtek gyűjtőhelye: pl 90 helyett 60 indokolatlan, ha nincs különösebb oka. az, hogy félsz, nem az. ha az autód alkalmatlan, akkor meg ne vezesd.

    26. § 5. pontja: nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza.

    ua mint a gyorshajtás. azért, mert én úgy érzem, lehet, nem jelenti azt, hogy szabályos vagy törvényes lenne.

  34. A balesetek (szerintem) nagy részében nem csak az azt okozó sofőr a hibás, hanem az is, aki vezetésre oktatta. A 2 évesnél fiatalabb jogosítvánnyal balesetet okozó sofőr oktatóját – és/vagy a vizsgabiztost – is felelősségre vonnám. Talán megszűnne a “15 ezer a zsebbe és átmész a vizsgán”.

  35. @sas70: Nézd!! Nem kételkedem a sztoriidban, csak én általában úgy látom hogy aki mindenkit szid, és mindenkiben ellenséget lát, mindenki pont őt szívatja, mindenki hozzá képest tötymörög, és hozzá képest száguldozó állat, azoknak az embereknek elsősorban önmagukat kellene megvizsgálni első körben.

  36. @Punxsutawney Mormota: Hülyeség. Igen, készüljünk fel mások hülyeségére. De hogy azt venni alapul, hogy a másik szabálytalan, akkor inkább lökje be mindenki az autóját az árokba és gyújtsa fel.

  37. @GQ: a fiam most tette le a jogsit. Egyelőre 70-nel vezet ott, ahol 90-nel szabad, mert ezt érzi biztonságosnak. Amíg kialakul a rutin és megjönnek a reflexek, igaza is van. Nem fél. De vezetnie kell, különben soha nem tanulja meg. Azért is mehet kicsit lassabban valaki, mert már idősebb. Vagy sérülékeny rakományt visz. Vagy az utasa nem érzi jól magát. És még sok más okból. A 90 a KRESZ szerint nem kötelező, csak lehetőség, a 70 nem szabálytalan, nézz utána…

  38. Akiktől tartani kell, az az áruszálló, csomagfutár kisteherautó. Mivel céges, ezért nyugodtan tapossák ki a belét, úgy mennek, mint a versenypályán, legalább 30 al a megengedett sebesség fölött. Akár jobbról a kanyarodósávot használva is előznek, majd betolakodva a sáv végén rögtön átvágnak a szembesávba, folytatva az előzést. Nem igazán van náluk aggresszívabb, még a vagány motorosok sem nagyon mennek bele ilyenbe, bár többet is kockáztatnak.

  39. Azt szoktam mondani hogy a gázt minden baromállat tudja nyomni, a féket csak kevesen.
    Én is szeretek gyorsan menni. De időben megállni még sokkal jobban szeretek.

  40. @GQ: Autópályán vízszintes szakaszon legalább 60Km/h sebességre képes gépjármű vehet részt a forgalomban. Tehát akár még dombra épített autópálya-szakaszokon sem szabályellenes a negyvennel kapaszkodó akármi. Más zsák majom, hogy napközben a kamionok szabályosan nem előzhetnek, szóval nettó hülyeség, de nem szabályellenes.

    És főútvonalon végig 90 -nel hasítani lehet, csak nem kötelező senkinek. Például fák között vezető úton, szürkületben szintén hülyeség. Hajnalban és alkonyatkor járnak (váltanak) a vadak például. Ha egy őz átment előtted a távolban, számíthatsz még maximum 9-re, amelyik szintén át fog menni. (ahol egy őz van, ott több is van, max. 10 egyedes csoportokban járnak).

    Vagy felhordanak teherautók, traktorok egy kis sarat, még ha fel is takarítják, nedves időben meglephet.

    Vagy ha főúton támad kedve valakinek korzózni, azt is megteheti. Ha nagy a forgalom és előzni lehetetlen, akkor szemétség, de ha nem az, akkor ott az irányjelző és hajrá.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
1
Share