Álmok a múltból: a francia piramis

A Párizsi Autószalon a mai napig a nemzetközi autós seregszemlék élvonalában van, az ott kiállító márkáknak illik mindig újat mutatni, főként a hazai gyártóknak. Így volt ez az 1980-as kiállításon is, azonban a Citroënnek a szalon közeledtével még semmi olyan újdonsága nem volt, amire az emberek és a sajtó is felkapta volna a fejét. A megoldást a franciák újonnan kinevezett fődesignere Trevor Fiore adta, aki egy olyan extravagáns koncepcióval állt elő, amelyre elsőre felfigyeltek, ez volt a Karin.

Eredetileg barna fényezéssel mutatták be

A Citroënre és úgy általában a francia autómárkákra jellemző a szokatlan formák és a rendhagyó megoldások alkalmazása, de a Karin minden tekintetben egy rendhagyó autóként sikerült, ami talán túltesz mindenen, amit a ’80-as évek autói képviseltek. A külső formaterv láttán valószínűleg sokan arra gondolnak, hogy ez itt a négy keréken guruló piramis, ennek ellenére az autó meglehetősen lapos, a magassága 1,075 méter, a gúlaszerű kialakításnak köszönhetően a teteje pedig mindösszesen akkora, mint egy A3-as papírlap. Ha a szárnyai lennének, akkor akár még az F117 lopakodóra is hasonlíthatna. 

Trevor Fiore

19.jpg

Angliában született 1937. április 4-én – éppen 80 éve – Trevor Frost néven, az autók világába 1952-ben csöppent, a Standard Triumphnál oktatta a szerelőket, ezzel párhuzamosan pedig képzőművészetet tanult Birminghamben, ahol ’56-ban a Standards Designstudio alkalmazásába került. Később Franciaországba került, ahol dolgozott a Compagnie d’Esthétique Industrielle-nél, majd Olaszországban a torinói Fissore stúdióhoz került, ekkora vette fel a Fiore nevet, amely édesanyja olasz felmenőitől származott. Az olaszországi évei alatt olyan márkáknak készített formaterveket, mint az Alpine, a De Tomaso, a Bond, a Monteverdi vagy a TVR. 1980-ban került a Citroënhez, ahol egy rövid ideig volt vezető designer, több tanulmányautó is az ő nevéhez fűződik. A ’90-es évek elején még Romano Artiolis-szal is együtt dolgozott, aki a rövid életű Bugatti Automobili S.p.A-t, amely a szintén rövid pályafutású EB110-et is gyártotta.

Akármennyire is meghökkentő a Karin formája, azért merít a Citroën múltjából is, az első fényszórók például a ’70-es évek elején futó SM, illetve az Alpine A310 – amelyen Fiore szintén dolgozott – típusokéra hasonlítanak. A kupészerű kialakítást továbbá megspékelték a felfelé nyíló ajtókkal.

A „fényterű”

Az utastér egyébként mindent megmagyaráz, amit a ’80-as évek elején a franciák gondoltak a jövő autójáról. Egyrészt háromüléses volt a beltér, amivel bő 10 évvel megelőzték a McLaren F1-et, így a Karin vezetője akár két francia szőkeség hosszú combjait is simogathatta, miközben a kedvenc Giorgo Moroder kazetta szólt odabent. Persze elengedett kormánnyal kicsit veszélyes lehetett közlekedni, hiszen ekkor még nem volt önvezető funkció, volt viszont kamera, hiszen az autón sehol egy visszapillantótükör, amely a kormány mögötti központi kijelzőre közvetítette a képet, ez ma már ugye a tolatókamera. A kormány a márka hagyományaihoz hasonlóan szimpla (na jó osztott) küllős, rajta és körülötte pedig számtalan kapcsoló, a műszerfalon pedig digitális kijelzők garmadája, így aztán odabent mindenki úgy érezhette magát, mint egy sci-fi űrhajóban. Továbbá a Karin a hatalmas üvegfelületei miatt igazi „fényterűnek” nevezhető, ezt manapság divatosan panorámatetőnek nevezik a gyártók. 

Bőven megelőzte korát és a McLaren F1-et is, már ami a három ülést illeti

Az autó neve az olasz „Cara, Carina” szavakból származik, ami annyit jelent, hogy „kedves, kedvesem”, inkább tűnik meghökkentőnek, vagy furcsának a Karin, mint kedvesnek. Mozgatásáról egy négyhengeres motor gondoskodott, ami az első kerekeket hajtotta, a futóműve természetesen hidropneumatikus volt, amely a CX-ből érkezett. A premierje zajosra sikeredett, hiszen egy olyan koncepció született meg a Karin képében, amely még a franciák között is ritkaságszámba ment akkoriban.

Total
0
Shares
6 hozzászolás
  1. Klassz verda, nem jön szembe minden nap ilyen merész design.

  2. Nekem a BMW egyik koncepciója ugrott be, a Z13-as, annak is ilyen középső kormányos, három üléses elrendezése volt. Bár az 1993-as modell. Azt írták akkoriban a háromüléses elrendezésről, hogy nagyon könnyű ki- és beszállni – kétajtós kocsiról beszélünk – mert nem kell előre hajtani az első ülést, simán elfér mellette az utas.

Vélemény, hozzászólás?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share