A Lancia az olasz autógyártás egy különleges színfoltja, a számtalan viszontagságot átélt márka szerencsére még ma is életben van tartva, igaz egymodelles autógyártóvá degradálta le a Fiat, de reméljük, hogy hamarosan új erőre kap az egyik legszebb nevet viselő olasz autómárka, amelynek idehaza is számtalan kitartó rajongója van, velük legutóbb az idei AMTS-en sikerült találkoznom, pazar kínálatot vonultattak fel az autóikból. A szerkesztőségünkben Vancello a márka nagy szakértője, aki korábban themázgatott már az olasz gyártó egyik típusával, illetve nagy titokban Lancisti néven blogot is vezet.
Az Appia az olaszok kis családi autója volt, amelynek karrierje 1953-tól egészen 1963-ig tartott. Összesen 107 ezer példány készült belőle, tehát nem mondható egy ritka modellnek, azonban ez csak az öngyilkosajtós szedánra igaz. Szerencsére az olasz autóművészeti stúdióknak is jutott 5 161 db alváz, amelyre aztán a saját ízlésüknek megfelelően szabták a szebbnél szebb kosztümöket; kétajtós szedánt és kabriót varázsolt a Vignale, háromajtós kombit a Viotti és kupét Zagato, illetve Pininfarina is.
Nem olyan régen az USA-ban, egészen pontosan Pennsylvania államban egy garázsból került elő a képeken látható 2+2 üléses Pininfarina Appia Coupé, amelyből csupán nagyon kevés példány készült, így igazi unikumnak tekinthető. Az olasz designstúdió 1956-ban mutatta be az első kupé prototípusát a Torinói Autószalonon, ez azonban nem nyerte meg a Lancia vezetők tetszését, így egy évvel később egy újabbat készítettek, amelyet 1957 és 1963 között a második és harmadik szériás Appiat alapul véve gyártottak.
A szedánhoz képest a kupé markánsan különbözött a megjelenésében, széles hűtőrácsot kapott, „V” alakú C oszlopot, valamint trapéz kialakítású osztott hátsó lámpákat, amelyeket 1959-ben egyrészesre cseréltek. A kéttónusú fényezés vélhetően minden ilyen kis kupénak jól állt abban az időben, mint ennek az enyhén rozsdásodó példánynak is, amely 1958-as évjáratú, tehát a második szériás Appia alapjaira épült. Ebből a generációból Pininfarina mindösszesen 302 példányt készített, később a harmadik szériából a Viotti is épített néhány példányt, így összesen 1 087 kupé elkészült kupéról szólnak a források.
A kupé változatokba is a Lancia 1 089 köbcentis V4-es motorja került, ami viszonylag jól mozgatta a hátsó kerekein hajtó kisautót, amelynek a csomagtérfedele üvegszálas anyagból készült. Ez az amerikai példány már közel 60 éves, ebből negyven évet töltött álomban szerencsére fedett helyen, így főleg inkább a por lepte be. Az órája szerint összesen 31 324 mérföld van benne. Szerkezetileg egészen egyben van, a motorja is ép, leszámítva a hiányzó karburátort. A napokban az ebayen találtak neki új gazdát kicsivel több, mint 15 ezer dollárért. Reméljük, hogy jó helyre került és a Lancia dicső múltjának ezen kis darabkája ismét régi fényében fog ragyogni.