Újdonságok Detroitból

Lehet, hogy talán sokan még gondban vannak a dátum írásakor és 2017-et írnak, azonban már lassan vége 2018 első hónapjának is. De nem csak januáron leszünk túl hamarosan, hanem az év első jelentős autószalonja, az Észak-Amerikai Auto Show, vagy más néven a Detroiti Autószalon is zárja a kapuit a hétvégén. Az idén is a Cobo Center adott helyet a rendezvénynek, ahol nem meglepő módon a helyi márkák vitték el a show nagy részét, Pár autót már külön-külön is bemutattunk itt a felhozatalból, most azonban következzen egy összefoglalója a NAIAS 2018-nak. 

naias-1-1-860x484.jpg

Acura

Felénk nem túl ismert márka az Acura, amelyet a Honda még anno azért hozott létre, hogy belépjen a prémium autók piacára, talán sokan nem is tudják, de ez volt az első japán prémium autómárka, amely a nemzetközi piacokon is megjelent. A márka kínálatában manapság már az SUV-k a meghatározóak, az amerikai piacon szép sikereket érnek el velük, ezért Detroitra időzítették az RDX típus prototípusának a bemutatóját, amely a legújabb generáció majdnem szériaérett változata. Teljesen új platformra épül az új RDX, amely az elődjéhez képest természetesen nagyobb és könnyebb. Megjelenésében az autó egész összeszedettnek tűnik, a mai Hondákhoz képest jóval visszafogottabb, egy Lexushoz viszonyítva pedig teljesen konzervatívnak tekinthető. Ez a fajta visszafogottság a beltérben is tetten érhető, a műszercsoport még analóg órákat tartalmaz, a műszerfal tetején trónol az egyetlen nagy központi kijelző, amelyen Android kezelőfelület köszön vissza. Az üléseket Nappa bőr borítja, itt-ott szépen megmunkált fabetét is található. Opcióként lehet majd rendelni head-up displayt, 16 csatornás Mark Levinson hangrendszert. Alapból jár majd az óriási panorámatető, a 4G LTE wi-fi hotspot és a különböző aktív biztonsági rendszerekből sem lesz hiány. Alapból ugyan elsőkerékhajtású az új RDX, de lesz összkerekes változat is, a futóműve adaptív. A legújabb generációban a korábbi 3,5 literes V6-os motort azonban egy kétliteres turbós négyhengeres váltja föl, amely az ígéretek szerint hozza a V6-os teljesítményszintjét. Őszintén megmondom, hogy bár nem vagyok SUV rajongó, de ez az Acura egész autószerűnek és még vezetőközpontú autónak tűnik, jót tesz neki, hogy nem tolják túl a csicsát és a parasztvakítást, mint más márkák esetében.

Chevrolet

Az észak-amerikai piacon ma már a legnépszerűbb autótípusok a pick-upok és a különféle SUV-k, a hazai gyártóknak is ezek a húzó modelljei, így nem meglepő módon az idei NAIAS-on is mindenki erre a szegmensre fókuszált. A Chevy Silverado negyedik generációját még tavaly decemberben jelentették be, Detroit pedig pont kapóra jött a bemutatóra. Az új féltonnás pick-up elődjéhez képest sokat fejlődött, könnyebb lett, amely főleg az alumínium és a nagy szilárdságú acél elemek kombinációjának köszönhető. A típus nagy újdonsága a háromliteres sorhatos dízelmotor, amely a kategóriájának egyik legjobbjaként aposztrofál a GM, azonban egy ilyen nehézfiúhoz igazi benzines V8-as motor illik. Ilyenből sem kell szégyenkezniük, 5,3 literes, illetve 6,2 literes small blokkok is rendelhetőek az autóhoz, ezek mindegyike el lesz látva hengerlekapcsolással, akár 7 hengert is le tud majd kapcsolni az elektronika, ha éppen arra van szükség. Szintén újdonság lesz a tízfokozatú automatikus váltómű is, amely mindhárom motorhoz rendelhető lesz. A megjelenésében az elődjéhez képest nőttek a méretei és a külalak is kellően agresszív. Európa útjain vélhetően nem sok új Silveradoval fogunk találkozni, de odaát ez nagy sláger.

Ford

A második legnagyobb amerikai autógyár is pick-up fronton erősített, bár a Ranger nekünk talán már nem újdonság, odaát viszont az idei évtől fog visszatérni a kékovál közepes méretű munkásautója. Külsejében nagyon nem változik az európai változathoz képest, a géptető alatt kell némi újdonságot keresni, ez pedig a 2,3 literes sornégyes EcoBoost motor, amely 310 lóerő körüli teljesítményt ígér, hozzá pedig egy tízfokozatú automatikus váltóművet társítanak. Munkásautó létére lesz benne pár mostanában divatos asszisztens is, amelyek a következőkért fognak felelni: ütközést megelőző fékezés, sávtartás, figyelik a holtteret, tolatóradar, gyalogosfelismerés, adaptív tempomat. Az amerikai Rangert helyben fogják gyártani, Michigenben az év végén indul a gyártás. Nem lesz könnyű dolga a Fordnak ebben a szegmensben, hiszen olyan népszerű modellekkel kell újból megküzdenie, mint a Chevy Colorado, a GMC Canyon, a Toyota Tacoma, a Honda Ridgeline, vagy a Nissan Frontier. 

Ettől azonban sokkal izgalmasabb autó volt a Bullitt Mustang, amelyet a 2019-es modellévre szánt típusból készítenek. Az idén 50 éves film emlékére készített modellváltozat számos elemében emlékeztet majd a klasszikus ’68-as Mustangra, amelyet Steve McQueen hajtott a mozivásznon. Aki többet szeretne tudni az új Bullitt Mustangról, az olvassa el a Reggeli rozsda rovatunkban megjelent korábbi cikkünket.

2019-ford-mustang-bullitt_1.jpg

Egy másik érdekességet is elhintettek a Fordnál, visszatér a Mach 1, azonban a hírek szerint ez nem Mustang lesz, hanem egy teljesen elektromos SUV, ugyanakkor várható hibrid Mustang és F150 is, de ezekre a típusokra 2020 előtt aligha lehet számítani. Az elkövetkezendő öt évre 13 elektromos és/vagy hibrid modellel készül a márka, amelyeket a cégen belül létrehozott Team Edison csoport fejleszt.

Honda

Az egykor sportos modelleket gyártó japán márka csupán egyetlen egy újdonságot villantott Detroitban, igaz ez is teljesen távolt van a korábbi fickósabb Hondáktól. Visszahozzák a kínálatba az Insightot, amely ugyan még csak koncepció formájában volt jelen a kiállításon, de a képeken látható autó már majdnem szériaközeli. Nyilván a 19 col átmérőjű felnik nem lesznek a széria változaton, azonban a mai Hondákra jellemző furcsa formavilág itt is vissza fog köszönni. Az autó a Civic szedán változatának alapjaira fog épülni, és az elődjéhez hasonlóan hibrid hajtáslánccal fogják ellátni. Az elektromos motor az Accord hibrid változatából jön, amelyhez egy 1,5-ös Atkinson ciklusú benzines motort kapcsolnak. Henio Arcangeli, a cég amerikai részlegének vezetője elmondta, hogy az új típus sokkal kényelmesebb és használhatóbb lesz, mint az elődje, valamint gazdaságosság szempontjából is összemérhető lesz a legfőbb vetélytársaival, feltehetően a Toyota Priusra és a Hyundai Ioniqra gondolt. Arcangeli hozzátette, hogy a márka fő célja az elektromos, illetve hibrid autók minél szélesebb körben történő elterjesztése. 2030-ra a globális modellpalettájuk kétharmadát már hibrid, vagy hidrogén hajtású autók fogják alkotni. Az újdonságot helyben fogják gyártani, a forgalmazása várhatóan a nyáron indul meg. 

Infiniti

A Nissan prémium márkájának legnagyobb újdonsága az Q Inspiration Concept autó bemutatása volt, amelyről már írtunk. A japánok új koncepcióautója meglepő módon benzinmotorral üzemel és nem tolták benne túl a különféle manapság divatos asszisztenseket és hókusz-pókuszokat sem. Az autó létezésének egyetlen egy célja van, a jövő Infiniti típusainak formáit vetíti előre. Összességében egy jól sikerült koncepcióról van szó, ha tényleg ezt a formanyelvet fogják követni, akkor nagy baj nem lehet. 

infiniti-q-inspiration-concept_1.jpg

Lexus

A Toyota prémium brendje is hozott egy koncepció autót a szalonra, a helyi trendeknek megfelelően ők egy SUV-t toltak a reflektorok fényébe. Az LF-1 Limitless Concept autóval a Lexus nem titkolt célja, hogy megmutassa a nagyközönségnek, hogy miként is képzeli el a márka a legnagyobb SUV-jának, az LX-nek a jövőjét. Ez a koncepció is követő a Lexus mai különc és furcsa formanyelvét, amit én még mindig csak a Predatorhoz tudok hasonlítani. Mindez óriási 22 colos kerekeken gördül, arról azonban nincs információ, hogy ezeket a malomkő kereket mi hajtja, vélhetően egyébként valamilyen hibrid, vagy teljesen elektromos megoldást képzeltek el a Toyota mérnökei az autó alá. A beltérben is minden nagyon modern és high-tech, érintőkapcsolók és számtalan digitális kijelző, sőt 4D navigáció. Szépnek nem szép, de legalább csúnya, viszont a hullámzó kialakítású hátsó lámpa nem rossz, igaz a teljes széltében futó megoldás a VW csoport autóiról már ismerős lehet, ők hozták ezt ismét divatba.

Mercedes-Benz

A stuttgartiak számos újdonsággal készültek az Észak-Amerikai Auto Show-ra, hiszen egyrészt fontos piac számukra, ahol piacvezetők, másrészt helyben gyártanak is. Itt mutatták be a legújabb G-Klasse generációt, amely úgy újult meg, hogy szinte a régi maradt. Természetesen, ahogyan azt már korábban megírtuk, az újdonságok itt is a lemezek alatt keresendőek. 

2019-mercedes-benz-g-class_5.jpg

A világújdonságok azonban nem merültek ki az új kocka Mercedesben, hanem AMG vonalon is felvonultattak egy teljesen új modellvariációkat. Detroitban debütáltak az első hibrid sportcsillagok, 53 AMG típusjelzéssel érkezik az idei év végén az újgenerációs CLS, valamint az E-Klasse kupé és kabrió változatainak hibrid AMG változatai. Ezekbe a típusokba a márka legújabb háromliteres soros hathengeres turbós motorja kerül, amelyet az “EQ Boost” fantázianevű technológiával egészítenek ki.

A hathengeres belsőégésű motor teljesítményét 429 lóerőre emelik, amelyhez 21 lóerős elektromos motor kapcsolnak. Ezekhez párosítják a kilencfokozatú automatikus váltóművet, amelyen keresztül a 4Matic+ összkerékhajtási rendszert ellátják a szükséges hajtóerővel. Az 53 AMG modellek egyébként csak összkerékhajtással lesznek kaphatóak, illetve mindegyik légrugós felfüggesztést kap. A jövőben minden olyan Mercedes típusból készül majd hibrid AMG, amelyekbe a háromliteres sorhatos motor bekerül. Szóval idén már Budapest utcáit is ellephetik az ingyen parkoló zöldrendszámos AMG-k.

Van a Mercedes kínálatában még egy koros típus, amelynek a pályafutása hamarosan a végéhez ér, hogy aztán majd átadja a helyét az újabb generációnak. Ez nem más, mint a márka legnagyobb SUV-ja, a GLS, amelyből az utolsó széria a Grand Edition lesz. Ez sem nevezhető teljesen újdonságnak, hiszen Európában már a tavalyi évben bemutatták, az észak-amerikai piacon azonban csak az év közepétől lesz elérhető. Az utolsó felvonást a Mercedes porcelánfehér és eszpresszó barna bőrbelsővel dobja fel, az autó alá 20 colos felnit raknak, a GLS550 változat esetében pedig 21 colosat. A csomag része lesz még a LED Intelligent Light System, valamint az Active LED hátsólámpák is. Úgyhogy a zárás mindenképpen fényes lesz.

Mini

A BMW égisze alatt prosperáló angol Mini ugyan semmiféle koncepciót, vagy világújdonságot nem hozott Amerikába, azonban bemutatták a frissített Cooper típusokat. Persze talán ránézve a fotókra elsőre nehéz megmondani, hogy mi is változott, segítünk: újak az első fényszórók, a hátsó lámpák, új színek lesznek elérhetőek, valamint a beltérben is pár új díszítőelem jelenik meg. Külön jópofa az opcionálisan rendelhető LED hátsó lámpák optikájában kirajzolódó Union Jack lobogó. Lesz néhány új felni is, illetve ezeken a 2019-es modellévre szánt autókon jelenik meg elsőként a márka áttervezett logója is. 

Nissan

A japán Nissan számára is fontos az észak-amerikai piacon lévő jelenlét, kapaszkodjatok meg, szinte hihetetlen, de ők is egy SUV koncepcióval villogtak a szalonon. Az Xmotion (ejtsd: krosszmósön)  Egy kellően szögletes dobozforma, amelyet éles vonalak határolnak, még ahol lehetett, ott próbálták lekerekíteni az egészet. A középméretű városi terepjáró koncepció egész pofásnak tűnik, belül pedig nagyon a jövőt vetíti előre. A teljes műszerfal egy óriási digitális kijelző, amely az autó teljes szélességében végigfut. A műszerfal érdekessége, hogy az alsó részét hagyományos japán asztalos technikát alkalmazva csapolták össze, azaz semmiféle ragasztót vagy szegecseket nem használtak a kialakítása során. A japán indentitást tovább erősítve a kijelző bekapcsolását követően egy koi hal jelenik meg rajta először, valamint a beltérben uralkodó fehér és vörös színek Japán zászlójára utalnak. Az autóban egyébként a Nissan ProPilot részben önvezető technológiáját is bevetették, arról azonban nem adtak információt, hogy miféle motor is hajtja ezt a designos dobozt. 

Ram

Volt idő, amikor még a Ram a Dodge név alatt futott, azonban egy ideje már külön brandként kezelik Amerika egyik legnépszerűbb pick-up márkáját. Detroitban természetesen nekik is illett valami újat mutatni, különös tekintettel a konkurenciára. Be is mutatták a 2019. modellévre szánt Ram 1500 típust, amely a trendeknek megfelelően diétára lett fogva és így könnyebb, mint az elődje. A recept itt is ugyanaz, mint a konkurenseknél: alumínium és nagy szilárdságú acél. Ugyanakkor nem csak a tömeget csökkentették, hanem a légellenállást is, ami talán ezeknél az utcai tankoknál annyira nem lehet egyszerű feladat. A motorválaszték három tagból áll; 3,6 literes V6-os és a jóval nagyobb 5,7 literes V8-as, illetve lesz egy háromliteres EcoDiesel V6-os is. Már a pick-upoknál is új szelek fújnak, ugyanis a legújabb Ram 1500 típusokhoz elérhető egy mild-hybrid rendszer is, ami azt jelenti, hogy a benzinmotorokhoz egy 48 V feszültséggel üzemelő indító generátor is elérhető lesz, amely alacsonyabb sebességnél besegít a hajtásba is. Az összes változathoz kizárólag egy nyolcfokozatú automatikus váltómű lesz elérhető. A belteret is teljesen megújították, a középkonzolon jókora méretű központi kijelző trónol, belül minden van, ami manapság kellhet, USB csatlakozók garmadája, wi-fi hotspot, okostelefon, sőt okosóra összekapcsolási lehetőség, amelyekkel bizonyos funkciók távolról is vezérelhetőek lesznek, illetve lekérhetőek lesznek az autó különféle adatai is. Biztonság téren sem vall szégyent az új Ram, lesz itt mindenféle asszisztens, ami a pilóta helyett figyel mindenre, 360 fokos kamera és milliónyi szenzor. 

Vegyes érzéseim vannak Detroit kapcsán, akadt pár érdekes autó, mint az Infiniti koncepciója, vagy a Bullitt Mustang, illetve meglepetésként hatott a hibrid AMG bemutatása. Azonban a túlzó “okosmegoldások” és a legyen minden elektromos megközelítés azt az érzést kelti bennem, hogy nem jó felé halad ez az egész autóipar, és majd egyszer csak azt vesszük észre, hogy nem autót cserélünk, hanem frissítjük az operációs rendszert a legújabb változatra. Detroit szerepe a nemzetközi autószalonok között azonban továbbra is csak erősödött, hiszen a nyitónapon bő 112 ezer látogató volt kíváncsi az autóipar újdonságaira.

Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share