Álmok a múltból: futrinka

A futóbogárfélék,  vagy más néven a futrinkafélék igen változatos megjelenésű bogarak. Többségük éjszakai életet él, nagyon gyorsan mozognak, ráadásul szebbnél szebb színekben pompázik a kitinpáncéljuk, ettől is olyan különlegesek. Hozzávetőlegesen 30 ezer fajuk létezhet világszerte, egy különleges példányt Olaszországban fedeztek fel 1968-ban. A felfedezője a híres-neves autódesigner-tudós, Marcello Gandini volt, aki a faj latin elnevezése (Carabidae) után egyszerűen Carabo névvel illette a felfedezését.

Carabidae, avagy Alfa Romeo Carabo

Az Alfa Romeo Carabot az olasz sztártervező mindösszesen 10 hét alatt álmodta meg teljes valójában, a műszaki alapokat az egyébként is csodálatosan szép 33 Stradale adta. A ’60-as évek végén hozta divatba a Bertone stúdió a rendkívül szögletes formákat és az ék alakú designt, így ennek a jegyében született meg a rajzasztalon ez a csodálatos koncepcióautó is. Az Alfa Romeo Carabo nem csak a formája miatt keltett óriási feltűnést az 1968-as Párizsi Autószalonon, ahol a premierjét tartották, hanem a színváltós zöld fényezésnek köszönhetően is, amelyet néhol feldobtak a harsány foszforeszkálós narancssárga színű elemekkel. Ez az egyedi színkombináció is emlékeztet a futrinka bogarakra, illetve a formaterv számos más eleme is.

Színváltós zöld kitinpáncél, a logó sziluettje sejtet valamit

A legszebb Alfa Romeo

Nem is olyan régen mutattuk be a vancello.hu-n a már bő 50 éves Alfa Romeo 33 Stradale típust, amely talán minden idők egyik legszebb Alfájának számít. A Tipo 33 versenyautó alapjaira épülő sportautóból csupán 18 példány készült az Autodelta és a Carozzeria Marazzi kooperációjában. Valójában azonban csak 13 autót készítettek el a vevők számára, öt működőképes alváz az olaszországi designstúdiókhoz, így a Bertone, a Pininfarina és az Italdesign műhelyeibe került, akik összesen hat különféle koncepcióautót álmodtak meg a versenygénekkel megáldott típus műszaki alapjaira.

1967_alfa-romeo_tipo-33_stradale_prototipo_02.jpg

A Bertone talán egyik legmeghatározóbb alkotása lett a Carabo

A 33 Stradale H-alakú csővázas szerkezetére egészen meghökkentő karosszériát sikerült rajzolnia Gandininek, aki a korabeli szupersportautók egy új mérföldkövét alkotta meg. A középmotoros elrendezésnek köszönhetően nagyon alacsony magasságot sikerült elérniük, a Carabo ugyanis csak 99 cm magas, ami szinte hihetetlennek tűnik. A könnyűszerkezetes építési módnak köszönhetően az autó mindösszesen csak egy tonnát nyom a mérlegen, így a kétliteres V8-as motor igen dinamikusan mozgatja, a 230 lóerőnek köszönhetően könnyedén elérhető vele a 250 km/h végsebesség is.

Mintha egy űrbogár lenne

Az autó részleteit nézve is megállapítható, hogy Gandini vélhetően a bogarak anatómiáját vette alapul egy-egy karosszériaelem megrajzolásakor. A bukólámpák, az orr rész középső szekciója, valamint a géptető kialakítása is olyan, mintha egy-egy kitinszelvényből épülne fel az adott elem. Ugyanakkor a függőleges hátfal rácsos mintája is igen futurisztikus, mintha egy radarképernyő hálója lenne, amelyen azonosítatlan tárgyként tűnik fel az egyedi Carabo logo, amely az autó egy fontos stílusbeli és műszaki megoldását is jelzi. Ez pedig nem más, mint az ollószerűen nyíló ajtók, amelyek először ezen az Alfa Romeo koncepción jelentek meg, illetve amelyet később szériában a kultikus Lamborghini Countach-on alkalmaztak. Nem véletlenül, hiszen a san’t agata-i sportautómanufaktúra neves típusát is Marcello Gandini tervezte, így akár a Carabo a Countach egyfajta szellemi elődjének is tekinthető. 

Az a kormány nem egy hétköznapi darab 

A beltérben két személy kaphat helyet, akik szinte az autó padlólemezén ülnek. A műszerfal teljes szélességében órákkal tarkított, balra a fordulatszámmérő, a jobb szélen a sebességmérő kapott helyet, középen pedig a különféle egyéb visszajelzők. Az utastérben talán a kormány az igazán figyelemreméltó designelem. Egyrészt nemesen egyszerű, azonban a küllők mintázata a külső burkolatokat idézik. Másrészt a műszerfal annyira előre van tolva, hogy a kormányküllők egészen előrenyúlnak annak érdekében, hogy a sofőr el tudja érni a karimát. 

Figyelj, megmutatom milyen széles

Az Alfa Romeo Carabo egy igazi designikon az autók világában, a szupersportautók jövőbeli formaterveit alapvetően határozta meg Marcello Gandini ezen alkotása, amely talán az Alfa Romeo leglátványosabb koncepcióautója is egyben.  Mindösszesen ez az egy példány létezik belőle, amelyet legutóbb az Alfa Romeo és a Bertone közösen restaurált 1989-ben. Azóta a márka múzeumában van kiállítva a többi társával együtt.

Képek, háttérinfók: Bertone, Alfa Romeo, classicdriver.com, carstyling.ru 

Total
0
Shares
1 hozzászolás
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share