Reggeli rozsda: Amazonok

A hazai autós körökben vannak olyan szállóigévé lett mondások, amelyeket szerintem már sokan láttunk sokfelé megdőlni, legrosszabb esetben a saját bőrünkön tapasztaltuk meg, ilyen a dízel Mercedes legendája, az Opel sosem kop el és az, hogy a Volvók a legendásan elpusztíthatatlan svédacélból készülnek. Ez utóbbi is csupán csak skandináv városi legenda lehet, ugyanis az alábbi két Volvo Amazon jó példa ennek a mítosznak a lerombolására.

dsc_0905.JPG

1956-ban idehaza éppen a forradalomtól volt hangos minden, tőlünk északabbra azonban a svéd Volvo bemutatta az első szedán formájú négyajtós modelljét, amely az Amazon nevet kapta. A karosszériáját már ponton stílusban tervezték, amely akkoriban olyannyira modernnek számított, hogy a svédek 1959-ben az Amazon által végre megvethették a lábukat az USA piacán is. Bizonyára a típust sokan Amazonként ismerik, azonban ezt a típusnevet eredetileg Amasonként használták, viszont egy német motorkerékpárgyártó, a Kreidler már regisztrálta ezt az elnevezést Európa szerte. A viták elkerülése érdekében a Volvo megváltoztatta a típus nevét Amazonra, amelyet csak a svéd piacon használtak, minden exportpiacon a 120-as széria néven futott, illetve a kanadai példányok a Canadian nevet kapták. 

Az amerikai piacon is szép sikereket értek el az autóval, ami talán leginkább annak is volt köszönhető, hogy az ihletet is amerikai gépek adták. Ha jól megnézzük a négyajtós változatot, akkor a Chrysler New Yorker negyedik generációját lehet belelátni, a kétajtós szedán pedig leginkább az ’55-ös Chrysler C-300 típust juttatja az eszünkbe. Jan Wilsgaard, a típus tervezője azonban mindig is azt állította, hogy a göteborgi kikötőben egyszer meglátott egy Kaiser autót, amely szintén amerikai, és ez adta számára az ihletet. Ráadásul olyannyira amerikai hatások érték a tervezőket, hogy még egy V8-as változatot is elkezdtek építeni, ebből azonban az akkori nehéz gazdaság körülmények miatt végül nem lett semmi, az Amazon legnagyobb motorja is csupán egy kétliteres négyhengeres volt. 

dsc_0901.JPG

Autótörténeti szempontból mindenképpen egy kiemelkedő típusról van szó, hiszen ebben az autóban alkalmaztak először hárompontos biztonsági övet, amely azóta rengeteg ember életét mentette meg az utakon. 14 éves pályafutása során összesen bő 667 ezer példányt készítettek belőle, a legritkább a kombi, ebből csak alig több, mint 73 ezer példány készült. Ennek a változatnak az érdekessége a kétfelé nyíló hátsó ajtó volt, az alsó szekciót lefelé lehetett billenteni, a felső rész pedig értelemszerűen fölfelé nyílt. Később a P1800-at típus, vagy becenevén az angyali Volvo is a 120-as széria alapjaira épült.

Nem annyira ritka típus az Amazon, de azért az már mégsem annyira hétköznapi dolog, ha valakinek két karosszériaváltozat is megvan a garázsában. A lelkes egri roncsvadász barátunk, Gál Dénesnél kettő is pihen, szétszedve, kissé már rozsda ette állapotban. A fehér kétajtós valójában csak egy kaszni, míg a négyajtós szedánhoz megvan minden. Dénes szeretné, ha új gazdához kerülnének, aki szépen rendbe rakja őket és akár a saját elképzeléseit is megvalósítja a restauráció vagy épp az átalakítás során. A fehéret a napokban sikerült eladnia, amely a Dunántúlra került, hogy ott egy V12-es BMW motor által Belphegorként éledjen újjá. A másik azonban még mindig keresi gazdáját, így aki késztetést érez egy Volvo Amazon iránt, az szerintem ne habozzon, hiszen egy igazi Volvo rajongótól veheti át egyenes a garázsból. Dénes elérhetőségeit a hahus hirdetésben találjátok.

Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share