Giugiaro 80 éves

Talán elsőre erősen elfogultnak tűnik a gondolat, hogy nincs még egy olyan ember az autók világában, akinek akkora szerepe volna a hétköznapi utcakép megformálásában, mint a ma 80 éves Giorgetto Giugiaro. Mire a mai írás végére ér a Tisztelt Olvasó, talán megérti, miért gondolom így.

mario_giugiaro.jpgMario Giugiaro, az apa.

Giorgetto 1938. augusztus 7-én született, Garessioban, Torinótól délre. A hegyekkel körülvett, szűk utcákkal átszőtt tipikus olasz kisvárosban, ahol még a templom is összeépült a mellette álló lakóházakkal, festői környezetet biztosít az ott lakók számára. Ha az ember érdeklődik a művészetek iránt, ez különösen igaz. A Giugiaro család pedig nem szenvedett hiányt az ilyen adottságokkal rendelkező felmenőkből. Luigi, Giorgetto nagyapja templomi freskókat festett, míg apja, Mario olajfestmények alkotásával is foglalkozott a templomok díszítése mellett. Giorgetto ennek köszönhetően hamar megismerkedett az ecsettel és a ceruzával.

giugiaro_korai_rajz.jpgEgy a korai rajzok közül.

Tanulmányait is ebben a szellemben folytatta, 14 évesen Torinóba költözött, ahol nappal művészeti iskolába jár, este pedig műszaki rajzolást tanult. 17 évesen már a Fiat Centro Stile-nél rajzolhatott, de az igazi fordulópont 1959-ben, a Torinói Autószalonon következett be.

“Egy ismerősöm a Torinói Autószalonon bemutatott Nuccio Bertone úrnak, akinek megmutattam néhány rajzomat. Megkérdeztem, hogy tud-e nekem valamilyen munkát adni, mert sílécet szerettem volna vásárolni magamnak, ahhoz szeretnék egy kis pénzt keresni. Bertone azt mondta, hogy nagyon szépek a rajzaim, és kaptam is feladatot tőle.

Mint később kiderült, az általa kért rajzokat elvitte az Alfa Romeo központjába, ahol azonnal ráharaptak, ő pedig állást kínált nekem. Azt válaszoltam, hogy bár szívesen vállalnám, de sajnos 3 hónap múlva be kell vonulnom katonának, így nem tudok majd dolgozni. Ne aggódjon, találok megoldást Önnek! – válaszolta.”

Bertone megoldotta a problémát, Giugiaro egy torinói alpesi egységhez került, ahol sokszor a gyakorlatokon sem kellett részt vennie, helyette a Bertone stúdiónak készítette a megrendelt rajzokat, valamint magas rangú katonatisztek és családtagjaik portréit festette – valamit valamiért, ugye. Így történhetett meg az, hogy az álomszép Alfa Romeo Giulia GT-t egy katonai barakkban rajzolta meg. Vitán felül áll, hogy ehhez aztán tényleg kellett a szárnyaló fantázia.

 alga-gt-junior.jpgEgy kaszárnyában ilyet rajzolni!

Bertone-nál nagyon jó volt dolgozni, és sokra tartott engem. Franco Scaglione (többek között a gyönyörű Alfa Romeo 33 Stradale tervezője), a munkatársam olyan volt, akár egy művész. Egyik nap jött dolgozni, a másik nap nem, én viszont jóval fegyelmezettebb voltam.

A közös munka 1965-ig tartott, amikor Giugiaro a Ghia stúdiónál kapott vezető beosztású állásajánlatot, dupla fizetésért. Bertone ezt nem akarta kifizetni, így váltott, a helyére pedig Marcello Gandini érkezett (konkurens autós magazinok szerzőinek mondom, hogy Gandini augusztus 26-án tölti be a 80-at).

mangusta_giugiaro_ghia.jpgA szívdöglesztő De Tomaso Mangusta. A Ghia stúdiónál rajzolta meg, ami ma már csak egy Ford felszereltségi szint…

A Ghia stúdiónál is jó mentek a dolgai, olyan autókat alkotott meg, mint a Maserati Ghibli, vagy a vérpezsdítően csodás DeTomaso Mangusta. Giugiaro azonban egyre inkább vágyott a függetlenségre, így 1967-ben saját vállalkozást alapított Aldo Mantovanival, aki jó barátja és kiváló munkatársa volt. A vállakozást Studi Italiani Realizzazione Prototipi-nek hívták, és a felfuttatása mellett Giugiaro továbbra is bedolgozott a Ghia-nak. Aztán 1968-ban az új vállalkozás nevet változtatott: megszületett az Italdesign, ekkortól már csak erre koncentrált Giorgetto.

A 2000-es évek elején kezdtem el komolyabban kutakodni azok után az autók után, amik nagyon tetszettek. A formatervező rovatban rendszerint a Giugiaro név szerepelt, így derült ki, hogy tulajdonképpen rajongója vagyok a műveinek. A Lancia Deltát a világ legszebb  autójának tartom, az Alfa Romeo Brerával kapcsolatban pedig minden újságot megvettem, amiben csak egyetlen kép is szerepelt róla. Mindig tetszett a Fiat Uno, vagy a VW Golf első generációja. A Giugiaro által rajzolt Lancia Themával tapasztaltam meg azt, hogy egy autóra legalább négyszer, vagy ötször visszanéz az ember a parkolóban, miután bezárta. Egyszerűen azért, mert szépnek látja. 

lancia_autumn_by_vancello_5.jpg

Az első független alkotása a Bizzarrini Manta volt, ami letaglózta azt, akinek volt szerencséje látni. A 400 lóerős, Corvette-motoros, LeMans-versenyautó alapokra (P538) épített gép megelőzte korát. 3 személyes utastér, extra alacsony magasság és semmihez nem fogható forma jellemezték. Érdekessége, hogy mindössze 40(!) nap alatt készítették el.

bizzarrini-manta-italdesign-3.jpgBizzarrini Manta, az első Italdesign autó.

A 70-es években Ferdinand Piëch-nek köszönhetően az Italdesign komoly megbízást kapott, 1974-ben be is mutatkozott a Volkswagen Golf, majd több VW és Audi modell is követte. Ha nincsenek a zseniális formák, talán a VW sem tört volna olyan magasra a következő évtizedekben. Látva a VW formatervezőinek béna próbálkozásait, nem hiszem, hogy megdobbanna a szívünk egy olyan formátlan szappan láttán, míg az “egyes” Golfot maga Giugiaro is az egyik legszebb alkotásának tartja…

giugiaro_golf1.jpgA legnagyobb piaci sikert a Volkswagen Golffal érte el.

E mellett persze maradt idő a hazai gépekre is. Alfa Romeo Alfasud, vagy az 1979-es Lancia Delta, a nyolcvanas években a Fiat Uno, később a Fiat Punto, mind-mind Giugiaro rajzasztaláról kerültek az utcákra. Utóbbi három egyébként az Év Autója díjat is elnyerte.

lancia-delta.jpgA Lancia Delta, mikor a 70-es évek végén még csak rajzon létezett.

Az Italdesign fennállása óta több mint 200 autót tervezett, így a terjedelem miatt elég bajos volna bemutatni mindent. Kiválogattam viszont néhány típust, amit napjainkban is láthatunk a forgalomban, de talán a hétköznapi ember nem is tudja, hogy mindegyikhez köze van Giugiaro mesternek.

A hétköznapibb autók után következzen néhány különlegesség, ami iránymutatónak bizonyult az évek során.

 

Giorgetto és fia, Fabrizio ugyan 2015-ben eladták az Italdesign stúdiót az Audinak és a Lamborghininek, de GFG Style néven létrehoztak egy új vállalkozást, és a mester még 80 évesen is alkot. Ennek eredménye az idén bemutatott Sibylla tanulmányautó, amit kínai megrendelésre készítettek. Remélem, még sok újdonsággal lep meg minket Giugiaro mester. Isten éltesse sokáig!

gfg_sibylla_11.jpg79 évesen sokan szeretnének fele ilyen jót rajzolni.

Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share