Az Alfa Romeo Giulietta azon klasszikus olasz járgányok egyike, amelyet szinte mindenki ismer. Ha máshonnét nem, akkor a ’60-as és ’70-es évek olasz filmjeiből biztosan. Az 1954-ben megjelent típus formáit Franco Scaglione álmodta meg a Bertone stúdiónál, amelyet kupé, szedán, kombi, spider és olyan különleges változatokban is készítettek, mint a Sprint és a Sprint Speciale, amelyekkel még a versenypályákon is megmérkőztek.
Nem akármilyen autó került elő tavaly novemberben egy torinói épület pincéjéből. Szinte hihetetlen, de az egyik legritkább Giulietta változat egy példánya szinte hibátlanul vészelte át az elmúlt 35 évet. Egy Alfa Romeo Giulietta Sprint Zagato változatról van szó, vagy rövidebb nevén SZ, gyári kódnevén pedig Tipo 101.26, amelyből 1956 és 1962 között mindösszesen csak 270 darabot készítettek.
A történet szerint a kétüléses berlinettát a Zagato műhelyében egy törött Sprint Veloce műszaki alapjaira építették fel először, hogy versenyezzenek vele. A mindenhol kerek szépséget Ercole Spada vetette papírra, hogy aztán alumíniumból testet is öltsön. A műhelyben tizennyolc Sprint Velocét építettek át, ezeket SVZ-nek nevezték. Az 1,3-as motort ebben a változatban tuningolták a legerősebbre, 116 lóerőt tudott, az autó pedig 120 kg-mal volt könnyebb, mint a normál kupé.
Az SVZ sikereit látva végül maga az Alfa Romeo is úgy döntött, hogy épít egy különleges változatot, de ezúttal utcai használatra. Így született meg az SZ, amelynek a formatervét ismételten Franco Scaglione mesterre bízták, majd az összeset kézzel szerelték össze a neves Z betűs műhelyben. Az alukasznis csoda plexi üvegeket kapott és szépen lekerekített formák határolták, ez volt a Coda Tonda, kivétel az utolsó kb. 46 autót, amelyet Kammback kialakítású farrésszel áldottak meg, illetve elöl már tárcsafékeket kapott, ezt pedig Coda Tronca névvel illették.
A történeti kitérő után kanyarodjunk vissza a képeken látható példányhoz, amely meglehetősen jó kondícióban van. A fotókat a Vancello Café nevű facebook csoportunkban osztotta meg az egyik olvasónk, Szóval az AR-00101 alvázszámú darab került elő, amelyet 1962-ben építettek. A fáma szerint egy szerelő tulajdonában állt az autó, aki egy pincében tárolta ezt a csodát. Sokan kérdezhetnék most, hogy miként is került oda. Nos, a liftszerkezet, amely által az autót le és fel lehetett hozni elromlott és azt eszük ágában sem volt megjavíttatni. Így ez a különleges autó 35 évet töltött az épület alatt.
Szerencsére nagyobb károsodás nélkül megúszta az ott töltött évtizedeket, így egy alapos takarítás után ismét az ezüstös kék színében ragyog ez az olasz gyönyörűség. A beltér is szinte teljesen hibátlan, azok a kék bőrrel bevont kagylóülések valami eszméletlen jól néznek ki, a műszerfalról nem is beszélve. A tulaj sajnos elhunyt, és mivel nem voltak örökösei, valamint végrendelete sem, így ezt az autóritkaságot nem olyan rég elárverezték. Egy szerencsés vevő 576 ezer eurót fizetett érte. De ez a csoda minden centet megért!
Ne maradj le semmiről! Kövessetek minket az alábbi felületeken!
Vancello a Facebookon: Katt
Kövess minket az Instagramon is: Katt
Ne maradj le a Roncsvadászok csoportunkról sem: Katt
Benzingőzős zárosztály, egész évben nyitva – Vancello Café: Katt
Képek: Gentlemen Drivers