Gördülő elegancia: Alfa Romeo Disco Volante

Mindig is tudtam, hogy csak pár példány létezik belőle, az egyik legkülönlegesebb olasz autó, amelynek szépsége utánozhatatlan és megismételhetetlen.  A Museo Nazionale dell’Automobile di Torino múzeum első emeletén látható az egyik leglátványosabb kiállítótér, ahol a Formula autók sorakoznak fel a kezdetektől napjainkig. Itt láttam meg először ezt a különleges autót, amely méltó helyet kapott, hiszen részben versenyautó alapokra épült. Egy sötét sarokban fénylett ragyogó piros színben. A formatervezés, a szenvedély és a szépség együttes megtestesítője, sokan talán első látásra azt kérdeznék, hogy mi ez az autó. De én már akkor tudtam, hogy itt áll előttem ez az abszolút egyedi és hihetetlen csoda, az Alfa Romeo Disco Volante, amelynek a kosztümjét a neves milánói karosszériaépítő, a Carrozzeria Touring készítette még az ’50-es évek elején. 

Lélegzetelállítóan csodálatos műalkotás.

A torinói utazásom alkalmával a Museo Nazionale dell’Automobile di Torino, azaz a Torinói Nemzeti Autómúzeumot keresztül-kasul bejártam, nem csak a Marcello Gandini időszakos kiállítás vonzott, hanem a múzeum állandó gyűjteménye is, amelyben ott van egy példány ebből a csodálatos automobilból is. A Genio Nascosto miatt a földszinti kiállítótér átrendezésre került, és az eredetileg itt sorakozó, a “Morphing” témához tartozó autók áthelyezésre kerültek az emeleti szintekre. Ahogy fentebb is említettem, méltó helyet kapott az grand prix versenyautók társaságában, hiszen a csodaszép piros ruha alatt az Alfa Romeo 6C 3000 CM szíve rejtőzik. 

Tíz évvel később hasonló vonalak határozták meg a Jaguar E-type típust is.

Hivatalosan Alfa Romeo 1900 C52 a típus neve, amely már így is egy beszédes név, hiszen bizonyos alkatrészek a márka 1900-as modelljéből érkeztek, illetve a C52 utal a fejlesztés indulására, amely 1952-ben volt. Az autót a korabeli sport versenykategóriában történő részvétel miatt kezdték el fejleszteni, az olaszok fő célja egy teljesen aerodinamikus modell megalkotása volt. Ehhez hívták segítségül a Carrozzeria Touring stúdiót, akik ezt a csodálatos formát megalkották. A milánóiak szélcsatornában tervezték ezt a kortalan szépséget, amelynek keresztmetszete szemből és oldalról nézve is egy lencséhez hasonlít. 


Alfa Romeo 1900 Sport Spider és Coupé

A Disco Volante története kapcsán sokan csak annyit tudnak, hogy 1952 és 1953 között öt autó készült, amelyből mára csak négy példány maradt fenn. Azonban a Carrozzeria Touring műhelyében készült további négy csőváz is, amelyet más modellek megalkotásához használtak fel 1954-ben. Az Alfra Romeo a Bertone stúdiót bízta meg, hogy az 1900-as típus műszaki komponenseit, és a meglévő vázakat felhasználva egy spider és egy kupé változatot építsenek. Franco Scaglione rajzolta a könnyű alumínium szerkezetes újdonságokat, amelyekből 2-2 példány készült. A kupét 2000 Sportiva névvel illették, amely utal az autó tömegére, azaz 2000 font (910 kg). Mindkét változatot a kétliteres motorral szerelték, és a végsebességük egységes 220 km/h volt. 


Mellette állva csak úgy csodálkozik az ember azon, hogy miként is lehetett ilyen szépet alkotni. A karosszéria minden porcikája a Touring mestereinek a kezeit dicsérik. Az autó kevesebb, mint négy méter hosszú, rendkívül alacsony és nincs 1,8 méter széles, így a mai forgalomban szinte el is veszne a méreteit tekintve. Nem úgy a megjelenése miatt, mert bárhol feltűnne, ott nyomban érdeklődök hada venné körül. A modell elnevezése teljesen illik az autó formájához, a Disco Volante ugyanis olaszul annyit jelent, hogy repülő csészealj, és valóban olyan. 

Nemes egyszerűség jellemzi a belteret.

Az egyedi csővázas szerkezetre 1952-ben eredetileg három spidert építettek, amelyek mindegyikét az 1900-as típusból származó kétliteres négyhengeres motorral látták el, és ehhez egy négyfokozatú váltóművet társítottak. Ez a motor a Disco Volante esetében két duplatorkú karburátorral volt ellátva, így a 158 lóerős teljesítményt és ezáltal a 220 km/h végsebességet is könnyedén elérték az alig 735 kg tömegű sportautóval. Ma már ilyen könnyed sportautót álmodni sem mernénk. Mindezt négy dobfék lassította, a kerekek ráadásul klasszikus drótküllősek, amelyek remekül passzolnak ennek a csodás Alfra Romeo megjelenéséhez.


A modern reinkarnáció

Hatvan évvel az eredeti Disco Volante bemutatását követően a Touring a 2012-es Genfi Autószalonon mutatta be az Alfa Romeo Disco Volante by Touring koncepcióautót, amely az akkori 8C sportautó műszaki alapjaira épült. Gyakorlatilag egy átkarosszált 8C-ről volt szó, amely az ős modell formai jegyeit viselte magán. Később a 8C Competizione Spider változat alapjain a nyitott változatot is elkészítették, majd extrém limitált példányszámban egyedi megrendelésre készítettek is belőle pár példányt.


1953-ban az első három példányból kettőt átépítettek, egyet kupésítottak, egy másik példány pedig hagyományosabb spider karosszériával láttak el. Ez utóbbi volt a “fianchi stretti” változat. Ezeket a Touring főként további aerodinamikai tesztekhez használta. Ugyanezen évben további két példányt is építettek a Touringnál. Ebbe a két repülő csészealjba az Alfa Romeo 6C 3000 CM motorját építették, amely 3,5 literes, soros hathengeres és 230 lóerőt teljesít. Ezzel ugyan némileg nehezebbé vált ez a sportgép, 760 kg-ot nyom a mérlegen, viszont elérték vele a 240 km/h sebességet is. Ebből a két hathengeres változatból mára csak egy maradt fenn, amely kizárólag Torinóban, a Nemzeti Autómúzeumban látható.

A “fianchi stretti” változat az egyetlen, amellyel versenyeztek is.

Eredetileg versenyautóként született az Alfa Romeo Disco Volante, amelynek első szériájából származó  “fianchi stretti” spider változatával mérkőztek meg a pályákon 1953-ban, igaz jelentős győzelmet sehol sem arattak. Majd a programot az Alfa Romeo leállította, de szerencsére ennek eredményeként az autós világ egy csodálatos automobillal gazdagodott.

Forrás: Alfa Romeo, Touring, coachbuild.com, Museo Nazionale dell’Automobile di Torino

Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share