A ’60-as évek Fiat kínálatának legnépszerűbb párosa volt a Fiat 1300/1500 típus, amelyből készült szedán, kupé, kombi és kabrió is. Tavaly például egy ilyen autó nyerte el a fóti rendezvényünkön a legszebb oldtimernek járó díjat. Sokan vélhetően a Piedone filmekből ismerhetik a típust, hiszen akkoriban az olasz utcaképek alapkelléke volt. Az olaszoknál egészen 1967-ig gyártották a típust, de az egykori Jugoszláviában a Zastava égisze alatt még 1979-ben is készült a típus, amelyből így összesen 1,9 millió darab készült. Mára azért olyan sok nem maradt belőlük, főleg nem szép állapotban, így igazi kuriózumnak számít, ha feltűnik itt-ott egy ilyen öreg autó.
A típusnevek nagyon egyszerűen a motorok hengerűrtartalmából adódtak, a kétféle motorhoz ugyanazt a négyfokozatú manuális kapcsolású váltót társították. A jugoszláv változaton kívül készült még Siata és Polski Fiat márkanevek alatt is, ugyanakkor a nagyobbik motort a Seat 1500-ba is beépítették, amely csak nevében rokon, hiszen annak az autónak az alapjait a Fiat 2300 modell adta.
Egy kedves olvasónk a napokban küldött nekünk egy üzenetet, benne pár fotóval egy láthatóan régóta magára hagyott Fiatról. A képek alapján azonnal beazonosítható, hogy egy Fiat 1300-as járgányról van szó, amelyet a svájci Aare folyó partján álldogál Aarburgban.
A fehér szedánon már látszik az idő vasfoga, de azért még dacolva ellenáll a svájci időjárásnak, a fehér fényezése már nagyon viseltes, itt-ott mállik. A beltérről készült fotón, főleg az ajtópanelen, illetve annak hiányán látszik, hogy bizony nem tegnap parkolták le, a rendszáma le van véve. Körülötte már szépen nő a gaz, a jobb oldalán azonban egy érdekes matrica nyomai láthatóak: “Testfahrzeug – Voiture”. Talán valaha tesztautó volt? Ezt már valószínűleg nem tudjuk meg.
Hogy mi lehet az autó története, az sajnos nem derült ki, mindenesetre kár érte, hogy csak így magára hagyták. Ez a fehér Fiat egyébként akár még ékes példája lehet annak is, hogy hiába a fejlett jóléti állam, ha a klasszikus értékeket nem becsülik.
A képeket köszönjük Varga Gábornak!
Ez volt az alapja a 125p polskinak.
Svájcban nincs olyan állami nyilvántartás, amiből alvázszám/motorszám alapján le lehet kérdezni, hogy kié?
Svájcon csodálkozom, hogy így ezt hagyják.
Na mindegy, legalább nem vettek le róla semmit, ellentétben azzal a Suzuki Grand Vitarával (2008-as) ami egy miskolci parkolóhelyen van felbakolva és szép lassan kopnak róla/belőle a cuccok….
@Digitális Dzsihád: valószínűleg kifizetett parkolóhelyen áll, Svájcban úgy tudom, minden ingatlanhoz kötelező valamilyen gk.tároló,ha ez így van, és ki van fizetve akkor az idők végéig ott állhat,ha nem szennyez.
@szepipiktor: Bocsánat, de annak a Fiat 125 volt az eredetije: en.wikipedia.org/wiki/Fiat_125 . A képen szereplő autó az előd volt.
2014 Novemberi streetview alapján még nem volt ott. 🙂
Ahogy nézem a szomszédságban valami karosszéria felújító műhely van/volt …
Val’szeg pont hogy rendbe akarják/ták rakni…
@Spermahajder: Csak a motort kapta,karosszéria részbe a 125 s modosított változata.