A nyolcas

Tudat alatt, vagy talán tudatosan, már nem is tudom, de mégis bő egy hónapja belém ivódott, hogy október 24-én lesz a legújabb Vokswagen Golf premierje. Ennek ellenére mégis lemaradtam az élő közvetítésről, csak pár pillanatot kaptam el tegnap. Pár hete Vancello Viktornak emlegettem az egyik beszélgetésünk alkalmával, hogy talán ma az alsó középkategória legautószerűbben kinéző autója az új Corolla. Ha csak arra gondolok, hogy ma már szinte minden kategóriában a crossoverek és az SUV-k hódítanak, így számomra igazán felüdülés hagyományos autóformákkal találkozni. De most nem elmélkedem erről, szóval itt az új Golf, amely már a nyolcadik generációnál tart. Bő 40 éve íródik már a története, és most nagyon úgy néz ki, hogy jelentősen sikerült megújítani a márka egyik legnépszerűbb modelljét, ahogy a mérnökök és a marketingesek fogalmaztak a tegnapi bemutató során, forradalmi újításokat vonultatnak fel. Lássuk, hogy mit is fog kínálni a nyolcas Golf.

nuova-volkswagen-golf_10.jpg

Hosszú idő után egy jól megrajzolt Golf.

Ami a külsőt illeti, én úgy gondolom, hogy sikerült egy csinos formát rajzolni a VW tervezőinek. Nem azt a tipikus konszernre jellemző élekből és egyenes vonalakból összerakott autó benyomását kelti. Azt is megmerem kockáztatni, hogy meglehetősen egyedi. A hatos és a hetes generációt eléggé nehezen tudtam megkülönböztetni egymástól, ez az új Golf viszont nagyon elüt tőlük. A designon sokat dobnak a teljesen LED lámpák, elöl és hátul egyaránt. Ezekkel a megoldásokkal azért elég ügyesen lehet kialakítani egy jó arculatot. Ami még kifejezetten tetszik, az az első alsó légbeömlő lamellái, amelyek fényezve, illetve krómozva vannak, ez sokat dob a megjelenésen. Nem akartak nagyobb, vagy kövérebb autót összehozni, a hossza nem éri el a 4,3 métert, és alacsonyabb, mint 1,5 méter. A légellenállási együtthatója is mindösszesen 0,275. 

nuova-volkswagen-golf_9.jpg

Szemből kellően agresszív és karakteres.

A műszaki alapokat tekintve természetesen a konszern sok más típusához hasonlóan a nyolcas Golf is az MQB platformra épül. Ha pedig majdan a forgalomban előttünk halad egy, akkor a hátsó részén az alábbi felíratok díszeleghetnek az autón: TSI, TDI, TGI, eTSI, eHybrid. Szóval lesz itt mindenféle hajtáslánc, és ez az első hibrid Golf a típus történetében, ráadásul kapásból többféle variációban. A benzines változatokat belépőszinten egyliteres háromhengeres turbómotor képviseli, a gyengébbik 90 lóerős, az erősebb kivitel 110 lovat biztosít az autó mozgatására, illetve van egy 1,5 literes motor is, amelyik 130 é 150 lóerős verzióban érhető el. Ebben a nagyobbik benzinmotorban Active Cylinder Management rendszer is van, ez a VW nyelvén a hengerlekapcsolást jelenti. A csúcsot természetesen a kétliteres motorral szerelt verziók jelentik, itt már 300 lóerőig is elmennek a számok. Dízelből kétféle négyhengeres változat lesz, ezek 115 és 150 lóerőt produkálnak a kétliternyi hengerűrtartalomból. A dízelmotoroknál a VW dupla AdBlue befecskendezést alkalmaz, úgy tűnik, hogy tanultak a botrányból és most nem spórolnak a varázsszerrel. A TGI az 1,5 literes motor gázüzemű (CNG) változatát jelenti, nyilván nem ez lesz a húzómodell, de elmondhatják, hogy van nekik ilyen is. Ezekhez a motorváltozatokhoz alapból hatfokozatú manuális kapcsolású váltóművet társítanak, ma már ez is ritkaságszámba megy.

nuova-volkswagen-golf.jpg

A nyolcadik generáció már hibridként is elérhető.

Az eTSI logó mögött a márka első mild-hybrid, vagy ahogy magyarul nevezik enyhe hibrid típusa rejtőzik. Szerintem eléggé idióta elnevezés ez az „enyhe hibrid”, én inkább nevezném kisfeszültségű hibridnek, hiszen 48 voltos rendszert integráltak a benzinmotorokhoz. Ebből a hajtásmódból kapásból hármat is lehet majd választani: 110, 130 és 150 lóerő teljesítményszinttel. Ezek a Golfok a szabvány WLTP ciklusban mérve állítólag 10%-kal kevesebbet fogyasztanak, mint a normál TSI-k, ráadásul sokkal agilisebbek is. Az eTSI Golfok a fékezési energiát is hasznosítani tudják, és azt visszatáplálják az akkumulátorba, továbbá opcióként 7 fokozatú DSG váltót is lehet hozzájuk rendelni. A plug-in hibridekből kétféle lesz, a gyengébb 204 lóerőt szabadít az útra, míg a GTE változat 245 lóerővel biztosítja a kellő vitalitást. Mindkét verzióban az 1,4-es TSI-hez társítják a villanymotort. Ehhez 13 kWh teljesítményű lítium-ion akkucsomag biztosítja a működéshez szükséges áramot, és ugye ezek a modellváltozatok teljesen elektromos módban is használhatóak lesznek. A váltómű ez esetben a hatfokozatú DSG lesz.

A mátrix LED technológia konszernen belül sokáig csak az Audi kiváltsága volt, aztán megkapta az új Touareg, majd a frissített Passat, és most már egy szinttel lejjebb is elérhető.

Ennyit a hajtásláncokról, ami valóban forradalminak hat, az ugyanis az utastérben található. Belül a digitalizáció, a konnektivitás és a letisztultság a főbb ismérvek. A műszerfalat a 10,25 col átmérőjű kijelző és a mellette szépen elterülő 8,25 colos online infotainment rendszer érintőkijelzője uralja, ez utóbbiból van nagyobb is. A gombok számát radikálisan lecsökkentették, a képek alapján a vezető környezete letisztult és áttekinthető. Ha pedig a menürendszerekben is könnyű a navigáció, akkor valóban telitalálat lehet. Opcióként rendelhető head-up display  is, ami a szélvédőre vetíti ki a legfontosabb információkat, így akár a navigáció adatait is. Mivel az infotainment folyamatos online kapcsolatra képes, ezért az új Golf a VW saját fejlesztésű We rendszeréhez csatlakozik. A We Connect mindegyik változathoz alapból elérhető lesz teljesen ingyenesen, a We Connect Plus a tervek szerint Európában egy vagy három évig lesz ingyenesen hozzáférhető. A We valami olyasmi, mint a Googlenek az Android Play webáruház, de ettől azért jóval több. 

nuova-volkswagen-golf_3.jpg

Hátulról azért érződik a konszern uniformis hatása, de nem vészes.

A We Connect által használható lesz a Mobile Key funkció, azaz a VW lehetővé teszi, hogy az új Golfot az arra alkalmas mobiltelefonnal lehessen nyitni/zárni és indítani. De ezen felül a mobilunkkal más okosságok is elérhetőek lesznek, lekérdezhető lesz az autó állapota, az utazási adatok, a parkolási hely és a szervizinformációk is. A We Connect Plus és a We Connect Fleet ezekhez ad további pluszokat, mint például az online hangvezérlés, a távolról történő nyitás és zárás, online forgalmi és baleset információk, online frissíthető navigáció, digitális napló, amely tartalmazza a fogyasztási és GPS információkat, és a szervizkönyvet is. A We Connect által hozzáférést adhatunk a Golfunkhoz másoknak is, a mobilos applikáción keresztül mások telefonja is lehet a kulcs a járgányhoz. Mondjuk ez felvet bennem egyfajta kétséget az illetékteleneknek történő hozzáférés kapcsán. Ha a rendszer nem eléggé biztonságos és könnyen feltörhető, akkor bizony a nyolcas Golfoknak könnyedén lába kélhet. A sofőrök az autó főbb beállításait (üléspozíció, tükrök, klíma, hangulatvilágítás stb.) akár a felhőben is eltárolhatják, és ha másik Golfba ülnek, vagy ha ugyanazon autót többen is használják, akkor egyszerűen csak lehívják a saját beállításaikat, így ezt nem kell mindig elvégezni. Ami további újdonság a kategóriában, az a hangalapú vezérlés, illetve lehet a Golffal beszélgetni is, hiszen helyet kapott benne Alexa, a mesterséges intelligencia. Tudom, ilyet már vagy két éve az új A-Klasse is tud, de az a prémium szegmens, a tömegmodelleknél ez még nem megszokott.

A cockpit a kategória etalonja.

Ezeken felül, amit én igazán előremutatónak tartok, az a Car2X rendszer használata. A Car2X a járművek közötti kommunikációt jelenti 800 méteres hatótávon belül. Az ilyen megoldással felszerelt autók képesek a másodperc tört része alatt egymással információt cserélni, és ezáltal a veszélyes helyzeteket és a baleseteket elkerülni. Például, ha a 800 méterre előttünk lévő autó blokkolásgátlója működésbe lép, akkor arról a mi autónk is informálódik és mondjuk elkezd lassítani, vagy kikerülőmanőverbe kezd. 

nuova-volkswagen-golf_1.jpg

Felejtsük el a világítás tekerőkapcsolóját, mostantól ez is egy érintőfelület.

Az már csak hab a tortán, hogy különféle asszisztensek garmadája támogatja a vezetőt, ezeket a VW összefoglaló néven Travel Assit-nek nevezte el. Ez egyfajta részleges önvezető módot is rejt, hiszen képes tartani és változtatni a sebességet, illetve a sávban is tartja az autót. Biztonsági okokból a rendszer úgy működik, hogy a sofőrnek legalább az egyik kezét a kormányon kell tartania, ha a rendszer 15 másodpercig azt észleli, hogy a vezető ennek a feltételnek nem tesz eleget, akkor felfüggeszti a működését, ehhez vizuális és hangjelzés is társul. Ha 15 másodpercen túl sem történik semmi, akkor a Golf automatikusan vészfékezni kezd.

A tervezők végre a megfelelő hangsúllyal a megfelelő éleket hozták össze, az új embléma azért még szokatlan.

Végül pár szóban a felszereltségi szintekről. A belépőszint egyszerűen csak a Golf nevet kapta, többek között ez is megkapja a LED fényszórókat, a Car2X rendszert, automatikus klímát, We Connect és We Connect Plus hozzáférést, és a sávtartó rendszert. A következő szint a Life, ez némileg több testreszabhatóságot jelent, ebben már alapból benne lesz a parkolási segéd, 10 színben változtatható hangulatvilágítás, illetve olyan giccses extra is, mint a VW logót a földre vetítő rendszer az ajtók nyitásakor. A csúcsot a Style szint jelenti, persze csak a hétköznapi(bb) változatoknál. Ennél már 17 colos könnyűfém felnigarnitúrák közül válogathatnak, elöl sportülések, bőrrel bevont kormánykerék és váltógomb a standard. Továbbá 32 színben pompázó hangulatfény, krómdíszítés, háromzónás klíma és a Travel Assist is alapáron jár. A csúcsot természetesen a sportos változatok jelentik, az R-Line és a GTE megjelenésükben és teljesítményben is eltér a mezei változatoktól. Szolid optikai szett, diffúzor, nagyfelnik és a sportülések. Gondolom a későbbiekben lesz majd GTI változat is.

A nyolcas Golf úgy gondolom, hogy kategóriája új mércéje lesz, a konkurenseknek fel kell kötniük a felkötnivalót, mind design, mind pedig a műszaki színvonalat tekintve. Nyilván a benne lévő újítások miatt nem a kategória legolcsóbb autója lesz, de egy biztos, hogy a sokféle hajtásláncnak és a különféle opcióknak köszönhetően mindenki megtalálja a saját elképzeléseit, ha új Golfot szeretne.

Infók, képek: VW

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share