Leáll az autóipar

A tavalyi év globális szinten már egyáltalán nem volt fényes az autóipar számára. A kereslet fokozatos csökkenése, a Brexit miatti bizonytalanságok és a kínai koronavírus járvány, amely azóta világméretű pandémiává nőtte ki magát óriási pofonokat osztott ki az ágazati szereplőknek. A járvány sajnos már Európát is elérte, Olaszország szenved tőle a legjobban, ugyanakkor nálunk is súlyos a helyzet. Az elmúlt 48 órában több gyártó is teljes vagy részleges leállásokat jelentett be. Az alábbiakban összefoglaljuk az elmúlt két nap eseményeit és a lehetőségekhez mérten folyamatosan frissítjük a cikkünket.

mini-still-copy.jpg

 

Írd meg nekünk, hogy mit tapasztalsz!

A hazai helyzet kapcsán kérünk benneteket, hogy ha az autóiparban dolgoztok, akkor írjátok meg nekünk, hogy milyen intézkedéseket vezettek be nálatok. Mi a helyzet termeléssel, a szabadságokkal és a fizetéseitekkel. Fotókat is várunk a leálló gyárakról.

Kövessétek facebook posztunkat ITT.

2020.03.18. 12:00

Eddig bírta az esztergomi Suzuki is. Ma bejelentették, hogy március 23-tól április 3-ig leállítják az üzemet. A cégnél folyamatosan elemzik a helyzetet és a továbbiakban újabb tájékoztatásokat is közölni fognak. Az esztergomi gyár leállása 3200 dolgozót érint. 

Időközben a kecskeméti Mercedes-Benz Manufacturing Kft. is kiadta a közleményét, amely szerint legkésőbb hétfőtől két hétre leáll a termelés. Ha szükséges, akkor a leállást meghosszabbítják. Az adminisztratív területen dolgozók már e hét hétfőtől home office-ban dolgoznak, illetve akiknek az iskolabezárások miatt a gyermekeikre vigyázniuk kellett, azok e hétre szabadságot vehettek ki. A munkások fizetését a kollektív szerződés szerint eljárva biztosítják, méghozzá úgy, hogy a leállási időre munkaidőkeretet biztosítanak, illetve szabadságra küldik őket.

Tegnap éjjel bezárt az egri ZF gyáregység is. Ott sebességváltóműveket gyártanak, a belső források szerint a termelés kb. 60%-a a pozsonyi VW üzem megrendelése adja. Tekintettel arra, hogy a pozsonyi üzemet is bezárták, így már nem volt értelme a további termelésnek.

Olvasóinktól kaptuk a hírt, hogy ma 10 órától leállt a csehországi Škoda, az üzemszünet egészen április 5-ig fog tartani. A VW szlovákiai üzeme előreláthatólag 2-3 hétig fog állni. Egyelőre a KIA Zilinában lévő üzeme termel még.

2020.03.17.19:10

A legfrissebb hírek szerint a Daimler is leállítja az európai üzemeit. A cégcsoport kéthetes leállást tervez, ez érinteni fogja a kecskeméti Mercedes gyárat. A gyár továbbra sem adott ki hivatalos közleményt. A leállásokat viszont csoportszinten még a héten megkezdik. A Daimler vezetői hozzátették, hogy nem csak a járványveszély, hanem az időközben sorra összeomló ellátási láncok is problémát jelentenek. A termelést nem tudják ellátni az elégséges szintű alkatrészmennyiséggel. A gazdasági hatásokról egyelőre nem nyilatkoznak, a bezárás meghoasszabbítását nem tartják kizártnak.

mercedes_a.jpg

2020.03.17. 17:40

Időközben a PSA csoport részéről pontosabb információk érkeztek. Az európai üzemegységek fokozatosan fognak leállni, de a teljes gyártás a jövő hét hétfőtől megszűnik és legalább március 27-ig nem indítják újra a gyártósorokat.

Az Audi részéről újdonság, hogy az ingolstadti, a mexikói, a belga és a győri üzem is egyszerre fog leállni hétfőn. Arról egyelőre nincs hír, hogy a leállás meddig fog tartani. Illetve arról sincs még tájékoztatás, hogy a kieső időre a fizikai dolgozók kapnak-e bármiféle bért is.

A kecskeméti Mercedes üzem vonatkozásában továbbra sincs hír.

Olvasóinktól kaptuk a hírt délután: van olyan hely, ahol még a nyoma sincs a termelés leállításának a koronavírus okozta vészhelyzet miatt. Más forrásunk azt nyilatkozta, hogy speciális felépítményeket gyártanak Renault és Opel alvázakra, jelenleg egy hónapra elegendő készletük van, és még nem állt le a termelés. A cég a munkatársakat folyamatosan tájékoztatja, és biztosított részükre kézfertőtlenítőt is.

2020.03.17. 13:30

A tegnapi nap folyamán a PSA csoport bejelentette, hogy március 27-ig a teljes európai autógyártását felfüggeszti. A csoporthoz tartozik a Peugeot, a Citroën a DS és az Opel márkák. Az Opel vonatkozásában az idehaza működő szentgotthárdi motorgyártó üzemet is leállítják a hónap végéig. Erre már készültek pár hete, a fokozódó helyzet miatt szigorítottak több területen is: megnövelték a takarítások/fertőtlenítések számát, mérik a lázát a bejövő kamionosoknak, üzleti utakat mondtak le, a fizikai kontaktust minimalizálták. Ez sajnos nagy pofon a magyar gyárnak, ugyanis év elején indult az új 1,2 literes turbómotor gyártása, amely még a felfutási szakaszban van.

A másik nagy francia gyártó, a Renault is leállította a francia és spanyol üzemeit. A Renault vonatkozásában a termelést az alkatrészellátás nehézségei is lassítják, így ők kettős okból állnak le. Továbbá a franciaországi iskolabezárás miatt sok munkatársuk szabadságon van, hogy vigyázni tudjanak a gyermekeikre.

Március 27-ig a Fiat számos európai gyára is leáll, az olaszok teljes termelésének 25%-át adják az európai üzemek. Ezzel párhuzamosan a Lamborghini és a Ferrari is leállította a teljes termelését. Mindkét luxus sportautókat gyártó márka az elmúlt évben eladási és profit rekordot döntött.

urus.jpg

Leállt a termelés a Seat-nál, a VW több nyugati gyárában is beszünteti a gyártást, a szomszédos Szlovákiában tegnap éjjel leállt a pozsonyi üzem. A VW csoport lisszaboni üzemében 16%-kal fogja vissza a napi termelést.

A csehországi Škoda művek 14 napos leállást tervez, de még nem jelentették be. Ugyanez a helyzet a szintén csehországi Hyundai üzeme esetében is, terv van, döntés még nincs.

Idehaza is folyamatosan állnak le az üzemek: a győri Audi hétfőig fokozatosan leállítja a termelését, tekintettel arra, hogy a nyugati VW gyárak bezárnak, így nem lesz szükség egyelőre motorokra sem. A Magyar Suzuki Zrt-nél jelenleg átszervezés van, a mai délutános műszak még lemegy délelőttös műszak lemegy, a délutánit és az estit is törölték, elküldik a gyakornokokat. A 60 év felettiek nem állhatnak munkába, a fővárosból induló buszjárataikat törlik, csakúgy mint a Szlovákiából ingázó járataikat is, csak a saját autóval rendelkezők mehetnek be. A kamionokat beengedik. Fentebb már említettük, hogy az Opel is le fog állni. A kecskeméti Mercedesről egyelőre nincs hírünk, illetve kérdéses a debreceni BMW üzem építésének megkezdése/folytatása is.

 

Total
0
Megosztások
5 hozzászolás
  1. @232323: Ó, de sajnálom…
    Nincs még egy ilyen aljas, tolvaj, kártékony állami bűnöző mint ő !

  2. Autóipari beszállítónál dolgozok (2600 fő), leállásról még nincs szó. Portán nyomógomb, belépéskor mindenki megnyomja, random jelez, az illető mehet be szondát fújni, ezt most felfüggesztették. 20 méterrel errébb az ajtókilincset ugyanúgy mindenki megfogja… Mosdókban a folyékony szappant lecserélték kézfertőtlenítőre, de mára elfogyott, megint sima szappan van… Ebédidőt jobban szabályozzák, hogy egyszerre mindig 100 főnél kevesebb legyen az étkezdében. A keleti szomszédból érkező munkások higiéniai szokásairól most inkább nem beszélnék…És ennyi eddig, szóval nem erőltetik meg magukat.

  3. A Skoda már bejelentette, hogy ma délelőtt 10-től leáll.
    Most kaptam az e-mailt a cseh kollégámtól:

    I would like to inform you, that because of coronavirus epidemic, all Skoda Auto Czech Republic plants (Mlada Boleslav, Vrchlabi, Kvasiny) will be stopped since 18. March, 22:00 till at least 5. April, 22:00.

  4. Szintén most jött mail a szlovák kollégától is:

    Our VW Martin Plant will be closed due corona today at 10 PM. Shut down should takes 2-3 weeks. We have to finish all our activities within today.

    KIA Zilina will continue on production on without restrictions.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share