Kincsek a garázsból: BMW 635CSi – 1. rész

Oldtimert az autópiacról

Bizonyára már veletek is előfordult, hogy elindultatok a bevásárló listával a kezetekben a boltba és teljesen más dolgokkal tértetek haza, mint amit eredetileg terveztetek. Ha hiszitek, ha nem, de az öregautó-vadászatban is megesik az ilyesmi. Van valami kiszemelt járgány, egy határozott elképzelés, aztán egyszer csak beleszaladsz a soha vissza nem térő lehetőségbe. Elcsábulsz és beleszeretsz egy autóba, amit valójában eszed ágában sem volt soha megvenni. Ez történt Ákossal is, aki egy BMW E24 boldog tulajdonosa. A csodás gran turismo már benne van a korban, így megérett az aprólékos felújításra, de még mielőtt belevágnánk a közepébe, ismerjük meg Dóczi Ákos sztoriját a 635CSi-vel.

A történet talán úgy kezdődött, hogy egy szép nyári napon négy barát beűlt egy autóba és nekilendültek “öreg” autót keresni, ami örömöt szerez és még idővel akár jó befektetés is lehet. Szóval irány Budapest és pár kiszemelt példány. Mercedes W126, BMW E30 kabrió és BMW 850. Aztán a Nagykőrösi úton található autópiacon csak ráakadunk egy elpusztult 8-as mellett az 1981-es évjáratú 635CSi-re. Ami azért nem szerepelt a bevásárló listán, mert nem gondoltam volna, hogy egyszer nekem ilyen lehet. Az autót egy hét múlva már enyhén vigyorogva vittem haza Fehérvárra.

Az első találkozás, nagyon kilóg a sorból.

Minden alkalommal nagy mosolyt okozott, amikor beleültem, mentem vele, vagy csak néztem. De azért az élet nem csak mosoly és kacagás egy ilyen autóval, olykor fejfájást is okozott. Tulajdonosváltás miatt újbóli OT vizsgára volt szükség, kisebb javítások stb. A fájó oldalával akkor szembesültem, amikor elkezdtem pár dolgot beszerezni hozzá. Készültem én erre, de azt mégsem gondoltam, hogy ez ilyen problémás. Az sem sokat segített a dolgon, hogy az autó első szériás, tehát még facelift előtti, ami még rátesz egy lapáttal. Ugyanis még a futóműve az E12 típusból származik, és ha jók az információim akkor ebben a gyártási évben (1981) négyféle motorvezérléssel gyártották a 35i-t.

Jó kiállású gran turismo, hihetetlen, de ez egy 40 éves autó.

A cápa kupé

Az E24-es bajor gran turismo a szintén legendás és csodaszép E9 közvetlen utódja, egyben a BMW Series 6 első generációja, amelyet Paul Bracq álmodott meg. A BMW berkein belül a projekt még úgy indult, hogy az eredeti E9 3.0 CS magasságát kívánták megnövelni, hogy megkönnyítsék a beszállást, és így hozzák létre az új kupét. Bob Lutznak, a BMW akkori vezetőjének (szerencsére) nem tetszett az ötlet, és így jöhetett létre a jellegzetes cápaorrú BMW kupé. 1976-ban kezdték a gyártását, az első évben még a Karmann üzemében, majd 1977-től a bajorok saját produkciójában. Az első hatos kupé még zömében az E12 platformjára épült, majd 1982-ben tértek át az E28-as műszaki alapjaira. A típust kizárólag a legendás sorhatos motorokkal szerelték, amelyek közül a legerősebb az M635CSi volt a maga 286 lóerejével. A nagy kupé nem csak az utcán volt tekintélyt parancsoló, de a masszív felépítése versenyzésre is alkalmassá tette, a '70-es és '80-as években számtalan túraautó bajnokságban győzedelmeskedtek vele. 1989-ig gyártották az első szériát, ezután jelent meg a kínálatban a 8-as BMW, de a hatos közvetlen utódjára 16 évet várni kellett, tudjátok a Bangle-féle korszak.  

Néhány óra, nap, hét informálódás után azért sok mindent már jobb színben láttam, sok információt kaptam, sok jó szakembert ismerhettem meg. (a veteránozás össze hozza az embereket – A szerk.) Mindeközben sikerült kideríteni a gépcsoda első magyarországi tulajdonosának a kilétét is, aki mesélt pár dolgot az autóról. Többek között azt is tőle tudom, hogy az autó megjárta Amerikát és onnan került vissza Európába. 1981 márciusában gyártották, első tulajdonosa egy vélhetőleg amerikai katona volt, aki ekkor az akkori NSZK-ban szolgált 1983-ig. Majd ezt követően magával vitte Amerikába a cápa kupét. Arról sajnos nincs pontos információm hogy az Újvilágból rögtön Magyarországra került-e egyenesen. Ha jól tudom más rendszáma sosem volt, oldtimerként folytatta az életét itthon.

Mintha új lenne, itt még minden analóg, olyan igazi autó érzés ez a beltér.

Az autó éppen 40 éves, így már ráfér egy alapos generál, hiába a szép állapot, négy évtized az bizony négy évtized. Első körben a legendás sorhatos motor kerül teljes felújításra. Ha minden jól alakul, akkor az idei szezon végére megszépül a motortér, az alváz és a futómű is.

Ennyi ízelítő után hamarosan innen folytatjuk a történetet.

Hamarosan innen fogjuk folytatni a BMW 635CSi felújításának a történetét. A következő részben a motor teljes megújulását fogjuk bemutatni, addig is kövessetek minket a közösségi média felületeinken.

Total
107
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Total
107
Share