Az igaz barátság ereklyéje

Avia A31 L

Tavaly októberben, az egyik utolsó napsütéses őszi délután látogattam el a címben szereplő teherautó tulajdonosához, Tóth Ádámhoz, aki bemutatta nekünk ezt a gyönyörű, részben felújított példányt 1990-ből. Ádámot az MHVlog által készített videókból ismertem meg, majd saját videóinak rendszeres nézője is lettem. Ádám és Tomi, na meg persze a teljes MHV “klán” megtestesítői az általunk vizionált roncsvadászoknak, akik többségében Vas megyében élnek, és nagyon fontos szerepük volt abban, hogy az áhított teherautó a új gazdájához kerüljön. T.Ádám néven jó pár videót láthattok, ahogy épp szerel, javít, felújít, vagy a saját példáján keresztül szerelési tanácsokat ad a YouTube csatornáján. De mielőtt belevágnánk a történések kellős közepébe, engedjétek meg, hogy bemutassam az Avia teherautók világát.

Tóth Ádám az Avia A31 L típusú teherautójával.

Az Avia teherautógyár története

Avia B534 duplafedeles repülőgép

A kezdetek

1919-ben kezdődött meg az Avia gyár működése, és mint ahogy azt már megszokhattuk, ők sem autóval indították be az összeszerelő üzemet, hanem a repülőgépgyártásban vállaltak szerepet. Számos repülőgép gyártása mellett, 1946-ban állami beavatkozásra Skoda teherautó és busz sorozat gyártásának előkészítését kezdték meg, majd az ’50-es években a Tatra T-805 könnyű teherautó, és az Avia 350 személyautó fejlesztésén dolgoztak.

Avia 350 Jawa motorral szerelve.

Az utóbbi érdekessége, hogy a Jawa 350 ccm motorja adta az erőforrást. 1960-tól visszaálltak a repülőgép gyártására, és párhuzamosan a katonai teherautók fejlesztésébe is belefogtak, de itt sem valósult meg sorozatgyártás. Viszont, a csehszlovák autóipar megérezte a teherautók hiányát, így az Avia lett a kiszemelt arra hogy a francia Saviem együttműködésével létrehozzák az Avia 15 és Avia 30 teherautókat. Ugyan nagy léptékben szaladva, de elértünk Főhősünk megszületésének történetéhez.

A gyártás kezdete, és a fénykor

Az Avia teherautók gyártása 1968 október 25-én kezdődött meg, és kisebb-nagyobb hullámvölgyekkel, a mai napig is tart. Természetesen az idő folyamán rengeteg fejlesztésen estek át, és a mindennapi élet részesévé váltak már a fénykorukban is, amikor éves szinten 15-17 ezer darab gurult le a szerelő csarnokok szalagjairól. Rövidebb ideig volt a Daewoo irányítása alatt is, viszont most újra Avia néven fut a hazai beavatkozásnak köszönhetően. Rengeteg felépítmény és kivitel készült az élet minden területére, amiket kis hazánkban is előszeretettel használtak, meg nem is volt sok választás a Barkas mellett kis- és közép kategóriában, ÁFÉSZ, TEFU, TÜZÉP, kenyérgyárak, zöldségesek is dobozos, platós, ponyvás vagy akár autómentő felépítményekkel, ami még szerintem sokak számára emlékképekben él. Azonban most mutatnánk pár érdekességet, amikről nem feltétlenül jut eszedbe az Avia márka.

A Lada gyári csapata által átépített Avia szervizautó.

A szocializmus végén és napjainkban

Nagyon sok példány érkezett Magyarországra, de a KGST országok szétválása, valamint a rendszerváltás után nyugatról behozott olcsó teherautók kiszorították az akkor már elavult technikával rendelkező idős autókat. A 2000-es évek után látványosan kezdtek eltűnni az utakról. Voltak próbálkozások újabb térhódításra, de a frissített és átnevezett példányok – már mint a Daewoo-Avia – nem tudtak maguknak annyi sikert elkönyvelni idehaza, mint elődeik. 2019-től viszont jelentős fejlődést mutat a gyártó, és valóban a kornak megfelelő igényekhez igazodva állja a sarat. A villanymotoros (ezt mindenki döntse el maga, hogy jó-e) változatok legyártásáig Cummins dízelmotorokkal szereli, nehéz terepen is helytálló járműveit az Avia.

A csekély kis történetismeret után, ami abszolút nem volt részletes, csupán betekintést enged a márka fejlődésébe, és kiragad belőle pár érdekes részletet, most térjünk rá arra, hogy Ádám és az A31 L, hogy kerültek kapcsolatba.

Sikertörténet, az igazi barátság!

Ádám elmondása alapján: “Agylövésem az Avia! nem tudom miért, nekem az!” Benzinvérűként bizony ezt a mondatot könnyen meg tudjuk érteni, hisz ha eddig eljutottál az olvasásban Te is épp oly “elragadott” vagy agyban a gépek iránt, mint Ádám vagy barátai. Szóval hiába áll 1, 2, 3 vagy akár 4 projekt is az udvarban, akkor is mindent meg fogsz tenni azért, hogy megszerezd, ha a nagy Ő éppen a látótérbe kerül. Ebben az esetben a baráti társaság talált rá a kitűnő alapokkal rendelkező, megbecsült példányra. Így nem is volt kérdés számukra az, hogy megszerzik azt Ádám részére. Mindezt úgy vitték véghez, hogy arról az érintett még véletlenül se szerezzen tudomást.

Kivitelezés és a meglepetés ereje

Hatalmas háttérmunka előzte meg azt, hogy Ádám semmit ne vegyen észre abból, amit barátai és családja eltervezett. Több verzió közül végül egy szívességből szállítás ürügyével csalták lépre, az akkor még tudatlan, új teherautó-tulajdonost. Természetesen Tomi, aki mindezt videóra is rögzítette, végig kísérte az odaúton Ádámot, aki szinte az utolsó pillanatig semmit nem sejtett. Erről készült riportunkat teljes terjedelmében itt hallgathatjátok meg:

Típusleírás, adatok

1990.01.26-án került először forgalomba Magyarországon ez az Avia A31 4 L háromszemélyes, közel 6 tonna össztömegű platós áruszállító teherautó. 3596 ccm, 61 KW teljesítményű négyhengeres dízelmotor a 4 sebességes “padló-váltón” keresztül, az elmúlt évek során pár tulajdonost követően kicsivel 100.000 km felett ért célba jelenlegi gazdájához. A típusnévben szereplő L betű a hosszú platóra utal. Szerencsére a létraalváz és padozat, valamint az oldalak is jó állapotban voltak. Azonban sokat változott a külalak szempontjából. Jó döntés volt a felnik fehérre festése, és az új szürke ponyva felhelyezése. Továbbá a jármű teljes festésének felfrissítése is megtörtént. Így a képek alapján is látható a kitűnő állapota.

A történet lezárásaként, a képeket megnézve teljes mértékben autentikus volt a látvány. Mintha valóban visszacseppentünk volna abba a korban, amikor ezek a gépek fénykorukat élhették. Fotózás közben a szélkerék tövében, az elsuhanó lapátok hangja olyan volt számomra, mintha az idő kerekét visszaforgató számláló kattogását hallanám. Minden egyes részlet felfedezésével, gyermekkori és fiatalkori emlékek elevenedtek fel bennem. A sztori nem csak egy autó megmentéséről, vagy inkább tovább éltetéséről szól, hanem a barátság fontosságáról is. Lenyűgöző, önzentelen tett az, amit ezek az emberek véghez vittek barátjuk kedvéért. De abban is biztos vagyok, és tudom is hogy fordított helyzetben Ádám is gondolkodás nélkül megy és teszi, amit tenni kell a társai érdekében. Gyönyörű autó, megható történet, igaz barátság! Köszönöm hogy első kézből tapasztalhattam meg ennek az erejét! Sok vidám kilométert kívánok vele Ádám!

Forrás: internet 🙂

Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share