Az 1966-os Le Mans-i legendás Ford GT40 befutó örökre beírta magát a motorsportok történelemkönyvébe. Az amerikaiak legyőzték a Ferrarit, majd a 24 órás elsőségüket még ezt követően háromszor megvédték. Azóta a Forddal sok minden történt, talán az elmúlt évekből a legjobb döntésük az volt, hogy megismételték az egykori legendás versenyautó sikerét. 2015-ben mutatták be az akkori Észak-amerikai Nemzetközi Autószalonon a Ford GT-t, a középmotoros sportautót, amely egy évvel később, a Le Mans-i dicsőség 50 éves évfordulóján megismételte a sikert a GTE Pro kategóriában. A típus elérte az életciklusa végét, a Ford a közelmúltban mutatta be a GT LM Edition változatát, de az igazán nagy durranást az utolsó szériára tartogatták. Íme a Ford GT Mk IV, amit kizárólag versenypályán lehet használni.
Aki ismeri a Ford történetét, különösen a versenymúltját, annak azonnal beugrik, hogy az Mk IV elnevezés az 1967-es GT40-re utal. Amíg a GT LM Edition 660 lóerővel az utolsó utcai példányokat képviselte, addig az utolsó széria kereken 800 lóerőt produkál a 3,5 literes V6-os EcoBoost motorból. Mondjuk ilyen specifikációk mellett fura ezt még Eco-nak nevezni, de én most ezen könnyedén túlteszem magam.
De nem csak a motor teljesítménye növekedett, hanem a járgány méretei is. A karbonvázat megnyújtották, hogy a gép a pályák aszfaltcsíkján jobban kezelhető legyen. A motorhoz verseny váltóművet társítottak, és a futóművet sem hagyták érintetlenül. Utóbbi a Multimatic Adaptive Spool Valve felfüggesztési rendszere.
A külső szemmel láthatóan láthatóan elüt a megszokott “mezei” GT-től. A fényszórók csak mutatóban vannak, a tükröket száműzték, a karosszéria pedig szélesebb és mindenféle aereodinamikai elemekkel dúsított. A méretes spillter, diffúzor és hátsó szárny szentháromság hangsúlyos. Csakúgy mint a felniken lévő légterelők.
Az autó exkluzivitását nem csak az alacsony példányszáma – ugyanis mindössze 67 db fog készülni – hanem a hozzájutás módja is alátámasztja. Az esetleges vevőket a Ford választja ki előzetes jelentkezés alapján. A szerencsések 1,7 millió dollár ellenében vehetik át a FORDulatos pályaautót, amelyet a Multimatic fog összeszerelni. Az első utolsó darabokat a jövő év tavaszán vehetik át a tulajok.
Forrás, képek: Ford
A cikk elkészítése kb. 2 órát vett igénybe.