Ladáról, Lada-elleneseknek

A kommunizmus mocska, vagy időgép a hatvanas évekből?

Helytelen felfogás, hogy a legtöbben inkább a különbségeket keresik – mintegy feljebb pozicionálva önmagukat –semmint a hasonlóságokat igyekeznének megtalálni a másikban. Így van ez a Lada esetében is és úgy érzem, mindenki veszít ezen.

Sokan azért nem szeretik a Ladát, mert néhány elvakult ember Lamborghini Miuraként tekint az utolsó kertvégi romra is, és feljebb magasztalja azt bármi másnál. A VAK fanatizmus semmilyen autónak, egyáltalán semminek nem tesz jót, de szerintem ne abból a néhány önjelölt messiásból ítéljünk meg több tízezer embert.

Egy másik csoport szerint túl vannak árazva és hype-olva. Oké, ez is részben igaz. Azért, mert valami 30+1 éves lett, még nem veterán, csak öreg. Sokan viszont úgy árazzák be a girbe-gurba 2105-öst, mintha legalábbis gyári fényű 2103 lenne, ami 30 éve garázspor-takaróban szunnyadt, első tulajdonosánál.

A hype-ot úgy látom, jócskán alábbhagyott az utóbbi időben. Ahogy telnek az évek, azok, akik megélték a Lada első- és másodvirágzását, már lenyugodtak, elvégre a java részünk nem fiatalabb 35 évesnél.  Vagy tartanak egyet, vagy emlékeznek, de nem szólnak különösebben bele a dolgokba. Az újabb generációban meg jóval kisebb a merítés, aki egyáltalán bármilyen autó után érdeklődik, és eme halmazban még kisebb a zug, ahol a Lada iránt érzelmet tápláló ifjak vannak. Vetettem egy pillantást a hazai Lada témájú Facebook-oldalakra, és úgy látom, ez a vonat lassan elmegy…

Az utolsó Ladám, egy 2105-3-as volt, 6 éve.
Az utolsó Ladám, egy 2105-3-as volt, 6 éve.

Aztán sokan azért nem szeretik a Ladát, mert a kommunizmus bűze lehelt bele életet. Az idősebb utálkozók azért fújnak rá, mert nem választhattak mást annak idején. Mélyen együtt érzek velük, de próbáljuk meg végre más aspektusból is megközelíteni ezt a Lada-témát, hátha másként fest az összkép!

Tegyük gyorsan rendbe: ebben a cikkben a Lada szóról ne a Samarára, vagy az újabb autókra gondoljatok, hanem a 2101-től a 2107-ig terjedő skálára!

Frojda László olvasónk gépe.

Az autózás kései őskorában, a GP-k aranykorában az autók orrmotorosak és hátsókerék-meghajtásúak voltak, mint a Bugatti Type 35, vagy az Alfa Romeo 8C. Sokáig ez volt a bevált recept, és a hatvanas években még mindig túlnyomórészt erre a koncepcióra épültek a gépek. De mi maradt ránk a hatvanas évek szellemiségéből? Az akkori Alfák, Fiatok, Triumph-ok, akármik ma már nagyon ritkák és tényleg nagyon drágák.

Ami a Lada egykori hátránya volt – mármint hogy elavultan, óriási mennyiségben gyártották még évtizedekig – az mostanára az előnyére vált.

Ebből kifolyólag sokan nem is a KGST-nosztalgia miatt szereznek be ilyen gépet, hanem a termék önmagát adta el: egy klasszikus formavilágú, élvezetesen vezethető, régi vágású autó – ráadásul mindez a boldog gyerekkorunkban ott volt mindenhol.

Ilyennek tartom magam én is. Nem volt bólogatós kutya, vagy Videoton hangszóró a kalaptartómon és a fagolyós üléstakarótól is irtóztam. Számomra a Lada egy klasszikus gép, ami négy szép keréken szívet melengető látvány. Élvezet vezetni, mert a ruszkik hanyagsága ellenére is megmaradt a varázsa és az elpusztíthatatlanság illúziója benne.

Pásztori Krisztofer autója.

Miközben lassan eltűntek a hétköznapokból, a versenypályákon afféle balkáni Ford Escortként tündökölnek. Olyan autók épülnek Lada karosszériákba, mint a briteknél a kutyacsontosba. Náluk az, nálunk emez lett a stanadard gépszörny, amit mindenki szájtátva néz, ha elszáguld a pályán.

Nem hiába nem a Škodából, vagy a Wartburgból készülnek ilyen gépek (bocsássatok meg, mert azokat is nagyon szeretem), szerintem nemcsak mennyiségi okai vannak ennek. Előbbi farmotoros volt, utóbbi elöl hajtott. A Ford Mustangból, vagy a Dodge Challengerből sem hiába nem voltak ilyen kivitelek (legalábbis remélem).

Pribojszki Gábor autója.

Szóval, ha nem szereted a Ladát, próbálj kicsit úgy tekinteni rá, mint egy utolsó mohikánra a hatvanas évek autós szellemiségéből, mert nagyon nehéz másik típust mellé állítani. Én mindig ilyennek látom, nem a „szovjet ipar remekének”, főleg hogy bármit is harsogott a propaganda, a Lada csak szovjet gyártású volt, de nem terveztek ott hozzá még egy csavart sem… Összességében pedig ez is egy réges-régi autó. Akármi is a divat, akárhol is készült, aki életben tart akár egyet is, szerintem mindenképpen tiszteletet, biztatást érdemel, hiszen Ő is egy közülünk, a klasszikus vasak szerelmesei közül.

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Kapcsolódó bejegyzések
Read More

Erős kettes

BMW 230i és 240i xDrive Emlékezzetek csak vissza az iskolás, vagy épp főiskolás/egyetemista éveitekre. Olykor a megváltó kettesért…
Total
0
Share