25 éves a Peugeot 206!

Ismerd meg a 25 éves Peugeot 206 típustörténetét!

25 éves lett a Peugeot 206. A 90-es években született modell még ma is az utcakép része, hiszen olcsó, tartós és nem mellékesen mintegy 8 millió darabot gyártottak belőle. Ámde ideje másként is megemlékezni róla. Ha meglátsz egyet, jusson eszedbe: a Peugeot 206 már youngtimer korba lépett! Tarts velem egy igazi időutazásra, éled át velem a tervezés és a bemutatás izgalmait, less be Te is a kulisszák mögé! Gyerünk!

1994. április 7-e, csütörtök, délután 16:30

Jacques Calvet, a Peugeot regnáló elnöke aláírja a vállalaton belüli utasítást, miszerint T1 kódnév alatt haladéktalanul lássanak neki a kiöregedett Peugeot 205 utódmodelljének kifejlesztéséhez. A bemutatót 1997-re tűzték ki.

A feladattal a Peugeot Design akkori vezetője, Gérard Welter lett megbízva, aki 17 éves kora óta a Peugeot design részlegén dolgozott. Mivel előbb csak kisebb feladatokat kapott, többek között neki köszönhetjük a Peugeot 504 gyönyörű első lámpáit, amit állítólag Sophia Loren szemei ihlettek. Sokan neki tulajdonítják a 205 formáját is, de azt a beosztottjaként dolgozó Gérard Godfroy rajzolta, Welter pedig  plagizálta beosztottjától a terveket.  Welter társául a 206CC projekt segítőjeként az a Mercedestől átigazolt Murat Günak lett kijelölve. Ő Bruno Sacco vigyázó tekintete alatt nevelkedett, később pedig a Mercedes-Benz C Klasse W202 és a Volkswagen Passat CC vonalait is papírra vetette. Szeretheti a C betűvel jelzett típusokat az úr, de itt sok dolga nem akadt, majd alább taglalom.

Tehát nekifogtak a munkának. Az autót egy teljesen új padlólemezre tervezték, a korabeli bio design irányzatnak megfelelő vonalvezetéssel. Ha ismeretlen lenne a design irányzat, gondoljon csk a 90-es évek tipikus gömbölyített autóira a Tisztelt Olvasó. Ugye, megvan?

Megint Giugiaro, de most csak érintőlegesen

A vonalvezetéssel nem nyúlhattak mellé, a 205-ös elődnél is nagyobb piaci sikereket céloztak meg. Egyes sorsdöntő részletekről még Giorgetto Giugiaroval is egyeztettek, nem hiába.

A korai vázlat szépen alakult gnómból, formás kisautóvá. Érdekes részlet, hogy a cicaszem-lámpa két különálló forma egyesítéséből jött létre. Az egyiknek az alsó, a másiknak a felső vonalát felhasználva született meg a kész mű.

A B oszlop is 4 cm-rel hátrébb került a tervezés során, hiszen egyszerűen nem lehetett úgy beülni, hogy ne fejelte volna le a vezető.  A tervek elkészítéséhez első alkalommal vetettek be számítógépet: digitális formában készültek a modellek, csak később készítették el  az 1:1 méretarányú agyagmodellt.

Viták a név körül

A T1 kód alatt futó projekt piaci elnevezése körül is dúltak a szakmai viták. Eredetileg 207-nek szerették volna elnevezni az új típust utalva arra, hogy hatalmas ugrás az elődhöz képest. Végül aztán maradtak a 206-os megjelölésnél, az ügyes fogást pedig a Peugeot 607-nél vetették csak be a szakemberek.

Miközben a design stúdióban formálódott az agyag, a mérnökök is fejlesztették az aktuális TU kódjelű motorcsaládot befogadó padlólemezt a leendő modellhez. A Fejlesztés annyira elhúzódott, hogy a bemutatót egy évvel későbbre, 1998-ra halasztották.

206CC, a megkerülhetetlen

Közben a sajtó is heves érdeklődést mutatott az új Peugeot iránt, amit csak fokozott, hogy Kenyában lencsevégre kaptak egy álcázatlan prototípust. Ezt a képet látták meg a Heuliez emberei is, akik kértek egy nullszériás modellt, hogy nyitható keménytetős változatot készítsenek belőle. Ez lett a T16 kóddal ellátott, később 206CC-ként megismert, nagy sikert arató változat.

A Heulieznél kevés idő állt rendelkezésre, hiszen az 1998-as Genfi Autószalonon, a saját standjukon szerették volna bemutatni a 20♥ névre keresztelt tanulmányt. Megfeszített tempóval, 1997. december 31-én, este 9-kor befejezték a járművet, aminek január elején egy afrikai sajtófotózáson volt jelenése. Az anekdoták szerint még pezsgővel is meglocsolták a megalkotói, majd hazamentek ünnepelni.

Genfben viszont nem a saját standon jelent meg az autó. A Peugeot szó szerint átkönyörögte a saját terciájára a tanulmányt, a Heuliez pedig a nagyobb hírverés reményében beleegyezett a költözésbe. Így aztán oroszlános színekben mutatkozott be, osztatlan sikert aratva. hamarosan már a gyártás előkészítéséről beszélgettek.

Bevezetés a piacra

A hétköznapi modellek tehát egy éves késéssel, 1998-ban kerültek végre a kereskedésekbe, a megrendelések pedig özönlöttek. A 206-os egy sokoldalú, számos motor- és karosszériaváltozattal rendelkező, divatos kisautó lett, így nem csoda, ha mindenütt pozitív volt a fogadtatás. Kezdetben 1.1; 1.4; valamint 1.6-os benzinmotorral, valamint egy 1.9-es Diesellel lehetett őket megvásárolni. Utóbbiból a HDi kicsit később érkezett.

A sportosabb típusok közül előbb a 2 literes GTi jelent meg 1999-ben, amit 2003-ban követett a híres-neves RC. A 206CC 2000 őszén érkezett az ifjaknak, míg a családosok 2001 őszén örülhettek az SW-tehát kombi verziónak.

Egy kis időutazás

Ha elavultnak találod a 206-ost mai szemmel nézve, mutatnék pár érdekességet!

Ilyen volt egy korszerű PC 1998-ban, e sorok írója pedig ebben az évben látott először internetet. A szomszéd faluig kellett átbicikliznem ezért, hiszen tizenévesen még jogosítványom sem volt.

Ilyen volt egy modern TV, filmeket még VHS-en néztünk, amit akkoriban simán csak videókazettának hívtunk. Jut eszembe, ebben az évben mutatták be az azóta klasszikussá nemesedett Taxi című filmet, egy Peugeot 406-os „főszereplésével”.

Ugyanazon év tavaszán mutatkozott be a Nokia 5110, ami akkoriban egy korszerű mobiltelefon volt, a Snake nevű játékkal, és a kétsorosok után hatalmasnak számító, ámde még mindig monokróm kijelzővel.

A legjobb időutazás a fentieken felül szerintem maga a 206-os reklámfilmje, ami számos díjat is bezsebelt, és az én memóriámba is rendesen beégett, hiszen már a cikk megírásának kezdetén rákerestem. Ne hagyd ki, ha még nem láttad!

A 206-os európai gyártása 2012 decemberében ért véget – ekkor már a 207 formáit viselő 206+ volt csak gyártásban – 8.358.217 legyártott példány után, de a történet nem itt ér véget: míg 2006 és 2012 között Citroën C2 néven Kínában készült 80 ezer darab a modellből, addig 2023 márciusáig Iránban még mindig készültek 206 alapú autók!

Motorsport

Nem lehet szó nélkül elmenni a Peugeot Sport egyik legcsodásabb gépe, a 206 WRC mellett, de miért is mennénk?! Míg a világbajnokságban Marcus Grönholmék, addig hazánkban Ifj. Tóth Jánosék vitték sikerre a nagyszerű autót.

Míg utóbbi versenyző, két navigátorral (előbb Tóth Imre, majd Bahor Bea diktált neki) 2000-2001-2002-ben, majd 2005-ben vitte első helyre a gépet a hazai bajnokságban, addig a VB-n olyan nevek ültek a volánjához, mint a már említett Grönholm, Richard Burns, Gilles Panizzi, vagy Francois Delecour.

Nekik köszönheti (és a nemrégiben elhunyt nagyszerű csapatvezetőnek, Corrado Proverának) a 206-os a 3 világbajnoki címet (2000-2001-2002), amit Grönholm egyéni VB-címe koronázott meg 2000-ben és 2002-ben.

Saját tapasztalatok a 206-ossal

Több 206-ost is vezettem az elmúlt 20 évben. A leggyengébb egy 1.1-es, háromajtós, üvegtetős változat volt, amiben az üvegtető mechanikája már nem mozgott. Gyenge volt, de városban szerintem megfelelő, autópályára meg csak az öngyilkosok menjenek vele, még egy Matiz is megeszi reggelire. A 8 szelepes 1.6-ost nevezném megfelelőnek átlagos használathoz, 5 ajtóval. Tök normálisan, boldogan lehet vele haladni. Jó, én elfogult vagyok, mert még az 1.1-esben is a műszerfal sziluettjét nézve havas, WRC-s belső felvételek elevenedtek meg előttem, szóval én minden 206-osban mosolygok.

A legnagyobb csalódás hugi éppen eladó 206CC-je volt, amit nemrégiben, a cikk megírásának apropóján próbáltam ki (másnap megvették). Bevallom férfiasan, a kupé-kabrió nekem soha nem tetszett. Amikor a cikk anyaggyűjtésekor megtudtam, hogy a Heuliez fejlesztette, még csettintettem is egyet, hiszen ez a gyártó szerintem csak ocsmányságokat produkált. A 206CC a többség lelkében úgy él, mint egy cuki lányka-autó, amivel lehet shoppingolni menni, a jobb egyben egy aranyos Yorkie-val.

Mivel nem érdekelt, így soha nem tudtam, melyik motor mozgatja, míg el nem indítottam.

Ez a 16 szelepes? – kérdeztem Karcsi sógort hitetlenkedve. Bizony, a 109 lóerős, 16 szelepes szív dohogott a CC-ben. Némi melegítés után megindultam a géppel, és letaglózott az élmény. Ültem már egy-két komoly autóban, de ez a kis dög megvett kilóra. Gyakorlatilag egy kis szörnyeteg, egy báránybőrbe bújt farkas!

Hamarosan a Bicske környéki csendes estét egy kisoroszlán üvöltése törte meg, miközben a kihalt körforgalmat kerékvetőnek használva, vigyorogva nyomtam benne a gázt. Olyan, mint egy nagy gokart, pontosan és élvezetesen irányítható. Ráadásul nagyon jó a hangja, igazi öröm vezetni! A pár kilométeres próbaútról visszaérve csak annyit mondtam, ha nem volna ilyen ocsmány, már írnánk az adásvételit.   

206RC-vel csak vittek –kölök voltam még – de ezek után szívesen kipróbálnék egyet. Utasként félelmetesen vadállat volt!

Ne csak nekem fájjon: nem került gyártásba, pedig az egyik legfrankóbb 206-os változat lehetett volna

Bevallom, napokig nézegettem az eladó 206-osokat, mert ugyan a lehasznált darabokból két helyen folyik az olaj (orrán-száján), meg a fékek, futóművek is oda szoktak lenni a karbantartatlanság hazájában, de akkor is kell egy! Még akkor is, ha a hátsó futóműnek mindig van terpesztése, Jolikám, terpesztése! (De fel lehet újítani nem drágán, hugi gépe is átesett rajta) Aztán persze a félkész Delta a garázsban észre térített, elég egyszerre egy pénznyelő… A mezeibb modellektől ennyire nem kell félni, még németautó-párti szerelő barátom is dicséri őket, hogy elég jók, fűtőradiátort mondjuk nem szeretne soha többé cserélni 206-osban.

Miért ne vegyél, vagy miért ne? Vegyél!

Szóval ha szeretnél egy 90-es évekbeli formavilágú kisautót, Te vásárolj egyet nyugodtan, csak nagyon alaposan járd körbe a jelölteket. Ha meg elérhető árú, valódi örömautót szeretnél, 109 LE feletti benzinessel nem jársz rosszul. Szerencsére az iráni-kínai förmedvény-verziók itthon nem elérhetők, így nem kell rettegve lapoznod a hirdetési oldalakat. Ha youngtimerként gondolnál rá, mindenképpen érdemes elraktározni egyet. A tömegmodellekből alig marad valami mutatóba, bizonyára az értéke is elkezd majd idővel felfelé kúszni.

Ha volt, vagy van Peugeot 206-osod, örömmel fogadjuk a tapasztalataidat és a járgány fotóját a cikk Facebook posztja alatt, a kommentek között!

Források, képek: generation206.com; quatrecylindres.com; guglilegrejtettebbugyrai.húúú

Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share