Brit lidércnyomás

Az angol autógyártásban a Vantage elnevezés fogalom. Az Aston Martin egyes típusainak csúcsváltozatai viselik ezt a nevet. Az 1980-as évek végén jelent meg a márka kínálatában a Virage, amely a Victor Gauntlett és a Ford éra közötti váltáskor született. A V8-as motorral szerelt gran turismo a márka kézzel készült csúcsmodellje volt, amely egészen sokáig, 2000-ig a kínálatban maradt. A Vantage változatból készült egy igazán ritka és erős változat, amelyet Vantage Le Mans V600 típusjelzéssel láttak el. Ebből mindössze negyven példány építettek, ezek közül egyet nem régiben árvereztek el.

Az utolsó kézzel készült Aston Martin.

1959-ben a Le Mans-i 24 órás futamot az Aston Martin DBR1 volánja mögött Roy Salvadori és Carroll Shelby nyerte meg. A dobogó második helyére a másik Aston versenyautó és pilótái, Maurice Trintignant és Paul Frère állhattak fel, míg a Ferrari autója, a 250 GT csak a harmadik helyre volt elég. Ennek a győzelemnek a 40. évfordulójára készítette el az Aston Martin ezt a különleges limitált szériát, amelyből mindösszesen csak 18 példány gurult ki a gyárból jobbkormányos kivitelben.

A központi kerékanyás Dymag felni magnéziumból készült.

A Vantage modellváltozatot az 1992-es Birmingham-i Autószalonon mutatták be. Az eredetihez képest John Heffeman több ponton áttervezte az autót. Egyedül a géptető, az ajtók és a visszapillantótükrök egyeztek meg a Virage modellel. Később egyébként a tükröt is megváltoztatták, lecserélték az Jaguar XK-n lévőkre. A Vantage némileg szélesebb és alacsonyabb is, az eredeti Sirocco hátsó lámpákat négy körlámpa váltotta fel.

Nagyon férfias kiállása van, két kézzel kell fogni a kormányt valamilyen nemes kézrevalóban!

A legnagyobb változás azonban a motortérben érhető tetten. Az 5,3 literes V8-as motort két Eaton kompresszorral szerelték fel, amelynek köszönhetően 550 lóerőre emelték az eredetileg 330 lóerőnyi teljesítményt. A hatfokozatú ZF váltómű 752 Nm forgatónyomatékot vitt át a hátsó kerekekre.

Ezt fejelték meg az 1999-es Genfi Autószalonon bemutatott Vantage Le Mans V600 típusváltozattal, amely egyben a még teljesen kézzel készült Aston Martin járgányok végét és a típus utolsó példányait is jelentette. 600 lóerőre emelték a teljesítményét, amelyhez 820 Nm forgatónyomaték párosult. Ennyiben azonban nem merült ki a tuningolás. Ezeknek a modelleknek a legfőbb ismertetőjegye a módosított hűtőmaszk, illetve az oldalsó légbeömlő, amely egy az egyben az egykori DBR1 versenyautóét idézi. A futómű sem maradt érintetlen, speciális Koni csillapítókat és vaskosabb stabilizátorokat építettekbe. 320 km/h tempóra képes ez az autó, 0-ról 100 km/h-ra 3,9 másodperc alatt ugrik. Ezek a számok ma is elismerésre méltóak, főleg, hogy 30 kg híján majdnem 2 tonna.

Ez a kis szerszámkészlet is pazar, a zsebkés különösen.

A félelmetes teljesítménye ellenére belül megmaradt brit luxus gran turismo. Az összes bőrfelület a Connolly szűcseinek kezeit dicséri. A szőnyeg a Wilton műhelyéből érkezett, valódi gyapjú. A műszerfalon némileg változtattak, a fordulatszámmérő átmérőjét megnövelték, illetve a valódi fa burkolatokat titániból készült elemekre cserélték.

A cikkben lévő fekete lidérc további különlegessége, hogy egyike a 18 db jobbkormányos változatnak. A színe egészen pontosan Bowland Black, amelyhez Black és Magnolia színkombinációban készült belteret választott az első tulajdonosa, akinél 2012-ig volt. Ekkor adta el, a második tulajdonos egy komplett motorfelújítást csináltatott az Aston Martin Works műhelyében. Ez a művelet akkoriban bő 90 ezer angol fontba került. A teljes dokumentációja megvan, beleértve azt a térképet, amelyet mindegyik példányhoz mellékeltek, ezen egy útvonal van jelölve Newport-Pagnell-ből a Nürburgring pályáig.

Ezt a példányt november elején az RM Sotheby’s aukcióján 314.375 angol fontért vitték el.

Képek, forrás: RM Sotheby’s

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share