Az Escort Mk1 visszatér!

Boreham Motorworks Ford Escort RS

Ha a rally rajongóit megkérdeznénk, hogy melyik a legsikeresebb autómárka a szakágban, amely a legtöbb versenyautót adta és a legtöbb dicsőséget elhódította a különféle bajnokságokban, akkor vélhetően a legtöbben a Lanciát vagy a Fordot mondanák. A kék ovál sikerei évtizedekkel ezelőtt kezdődtek még az első Escort szériával. Az Mk1 széria versenysikerei nélkül vélhetően nem lett volna később RS200, Sierra, és Focus WRC sem. 50 évvel az első széria utolsó csúcsverziójának, az RS2000-nek a búcsúja után a legendás Escort restomodként tér vissza a Boreham Motorworks által.

Nagy a keserűség, ha a mai autógyártásra gondolunk, mintha avas dióból készült bejglit akarnának ránk tukmálni alkoholmentes forralt borral. A Fordnál maradva és ránézve a modellpalettájukra senkinek sem ajánlanám a mai autóikat, talán csak a Mustangot, de csak az igazi V8-ast, a villanyos csúfság a márkanév megpocsékolása (egy Ford tulajdonos). Szóval örülni kell az ilyen és ehhez fogható járgányoknak, mi benzinvérűek pedig kifejezetten vigyorgunk, ha ilyen alkotásokat láthatunk, mint az Escort RS. Continumod, mondja a marketinges szakzsargon, a Boreham valójában nem néhány régi járgányt vesz kezelésbe, mint ahogy az a restomod definíció megkívánja, hanem az eredeti tervrajzok alapján az alapoktól kezdve építenek 150 példányt némi modernitással megfűszerezve. Mivel a kis műhely a Ford hivatalos partnere, így az általunk készítendő darabok is a gyári alvázszámozás folytatását kapják.

A szerencsés vevők, akik leperkálják a 295 ezer angol font alapárat, az 1845 köbcentis befecskendezéses motorváltozattal és a négyfokozatú, egyenesfogazású ‘Ford Bullet’ váltóművet választhatják az autót, amely így 185 lóerőt visz a hátsó kerekekre. Akiknek ez nem elég, azok választhatják (több pénzért természetesen) a 2,1 literes duplavezérműtengelyes, láncos motor, amely 300 lóerőt teljesít, 10 ezres fordulatig el lehet pörgetni. Ebben a motorban kovácsolt hajtókarok, egy darabból kiesztergált főtengely, elektronikus vezérlésű folytás található, és egyedi kialakítású titán kipufogórendszeren keresztül szól a külvilágba. Ehhez a motorhoz ötfokozatú ‘dogleg’ váltóművet társítanak. Mindkét változatban ATB részlegesen önzáró diffi található.

Ahogy fentebb említettem, az autókat az eredeti tervrajzok szerint építik, illetve néhány korabeli modellt be is szkenneltek, hogy minél pontosabb reprodukciót készítsenek. Természetesen a gyártás már a legmodernebb technológiákkal zajlik, a karosszériát, főként a vázszerkezetet több ponton megerősítették és az illesztések is sokkal pontosabbak, mint mondjuk 50 éve voltak, a torziós merevség jelentősen javult. A géptető és a csomagtérfedél karbonból készül. Ez nem véletlen, az Escort RS ugyanis csak 800 kg-ot nyom.

A designért Wayne Burgess felel, neki személyes kapcsolata is van az autóval, hiszen az első négykerekűje egy Mk2 Escort volt. Az egyszerűség és a letisztultság vezérelte a tervezést, hűen az eredeti modell szellemiségéhez. A motorsport inspirálta az Alan Mann Racing alsó légbeömlőket, a lökhárítóktól megszabadították a régi-új Escortot. A fényszórókat szögletes LED lámpákra cserélték, illetve hátul is kockaforma LED-ek sorakoznak. Az üveges színezettek, ráadásul az első szélvédő is fűthető.

A modernitás leginkább az utastérben érhető tetten, de azért igyekeztek analógok maradni. A műszerfal karbonból készült, az órák szerencsére maradtak klasszikus analógok, amelyeknek szerintem kifejezetten jól áll a sárga háttérvilágítás. Két sportülés, a hozzátartozó többpontos övekkel, komplett bukócsövezés. Amit nagyon szükséges volt, azt Alcantarával és valódi bőrrel burkolták be.

A futóművet is a teljesítményhez igazították, hátul alumínium és titánium anyagokból készült lengőtengely, tekercsrugós csillapítókkal, elöl McPherson futómű van. A lassításról elöl 260 mm átmérőjű és 25 mm vastag tárcsák, amelyekre négydugattyús nyergek harapnak, hátul 264 mm átmérőjű 11 mm vastagságú tárcsákra harap a kétdugattyús nyeregpár. A kerekek 15″ átmérőjűek, megjelenésükben hűek az eredeti designhoz. Elöl 205/50, hátul 225/50 méretű gumiabroncsokat viselnek.

A nagyközönségnek a jövő év nyarán mutatják be az Escort RS modernizált változatát, az első példányokat 2025. harmadig negyedévében vehetik át a szerencsések, akik remélhetőleg nem egy vitrinbe zárják ezeket az autókat, hanem igazi versenypályán füstölik le róluk a gumikat.

Forrás, képek: Boreham Motorworks

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share