Ez a hét minden kétséget kizárólag a C8-as Corvette premierjétől volt hangos. Azonban egy másik világpremiert is tartottak, amely az brit Lotus nevéhez fűződik. Napjainkban a szuper- és hipersportautók piacon egyre nagyobb teret hódítanak maguknak a teljesen elektromos gépcsodák. A Lotus is ezt a hullámot lovagolja meg, az Evija nem csak látványban erős, hanem a teljesítménye is feladja minden eddiginek a leckét.
A Lotus Evija sok mindenben az első, ez az első brit elektromos hipersportautó, másrészt a márka számára is az első teljesen elektromos szériagyártású autó, és egyben az első hipersportautójuk is. Ugyanakkor világelsőként ebben az autóban alkalmaznak először teljesen lézer alapú első fényszórókat (tompított és a távolsági is). Továbbá nyugodtan kijelenthetjük, hogy 2.000 lóerős összteljesítményével ez lesz a világ legerősebb szériában gyártott autója és elektromos autója is egyben. Bizony, sikerült túlszárnyalni a Pininfarina Battista csúcsgépet is. Az autó neve is az elsőséget sugallja, az Evija jelentése ugyanis “az első létező”.
Ha már lóerők, akkor először is fossuk át a technikai hátteret. Az Evija szerkezete az egy elemként készülő karbon monocoque köré épül, amelyet a modenai központú CPC-vel közösen fejlesztettek ki. Ebben a 129 kg-ot nyomó vázba integrálták a Williams Advanced Engineering által közösen fejlesztett elektromos hajtásláncot. A központi elem a nagy teljesítményű lítium-ion akkucsomag, amelyet hátul középen helyeztek el. Az akksikat a hátsó plexin keresztül láthatóvá is tették, úgy néz ki, hogy a jövőben ezzel fognak majd villogni a sportautógyártók, úgyhogy szép “akkufedeleket” kell majd tervezniük. Az akkumulátorok tengelyenként két elektromos motort hajtanak meg, amelyekhez nyomatékvektorozás is társul, hogy a lehető legjobb vezethetőséget garantálják.
Mindez azért összességében azért annyira nem könnyű, 1.680 kg az Evija tömege, ami szokatlan az eddig kizárólag könnyű felépítésű autóiról híres Lotustól. Colin Chapman vélhetően anno nem erről álmodozott. Ennek ellenére a csúcs elektromos járgányok között még mindig könnyűnek tekinthető. Még így is három másodperc alatt futja a százat, a végsebessége pedig 340 km/h. A 300 km/h-t egyébként 9 másodperc alatt futja, amellyel jobb, mint a konkurensei. A hajtáslánc hatásfokát 98%-ra tartják, az akkuk teljes töltöttség mellett kombinált WLTP ciklus szerint 400 km-re elegendő hatótávot biztosítanak. 350 kW-os töltőn keresztül 80%-ra 12 perc alatt tölthető, 800 kW-os töltőoszlopnál a teljes töltés akár 9 perc alatt is megvalósulhatna, de ez a töltőfejek még egyáltalán nem terjedtek el.
A külsőt szemlélve azt hiszem, hogy mindenképpen a jövő Lotus autóinak alapvető formáit látjuk. A szintén karbonból készült karosszéria megalkotásakor a tervezők elsősorban a természet által alakított geológiai formákat vették alapul, mondta Russel Carr, a Lotus tervezésért felelős vezetője. A Evija karosszériájának leglátványosabb elemei a Venturi csatornák, amelyekkel az autó körüli légáramlást sikerült optimalizálni, csakúgy mint a Le Mans-i versenyautók esetében. A hátsó oldalsók ráadásul elég hangsúlyosan nyitottak az autó hátulján, amelyeket a LED lámpák fognak közre. Ezek este úgy világítanak, mintha egy vadászgép utánégetői lennének. Egy extra design megoldás, hogy a csatornák belső részében további LED világítás is van. Egyébként pedig teljesen egyedi az autó megjelenése, de hiszen ebben a kategóriában nehéz is két egyforma autót találni. Gondolom nem meglepő, hogy nincs rajta tükör, helyette kamerák mutatják a sofőrnek, hogy éppen mi zajlik az autó körül.
Aktív aerodinamikából is jutott elég az Evija kasznijába, a hátsó spoiler például DRS-ként működik. Az ajtók előre és fölfelé nyílnak, a beltérben karbon vázas sportülésekben lehet helyet foglalni. A kormány mögötti központi kijelzőn minden fontos információ megjeleníthető a menetdinamikáról és az autó állapotáról. A légiesen könnyed középkonzolt érintőgombokkal szerelték fel.
Az új csúcs Lotusból a gyártó mindösszesen 130 példányt fog készíteni. Természetesen az ügyfelek kívánsága szerint a testreszabásban is igen tág lehetőségeket kínálnak. Annyi biztos, hogy az összes Evija sportgépet magnézium felnikkel és AP Racing karbon-kerámia fékekkel látják el. Az árcédula 1,5-2 millió angol font között mozoghat. Az első példányokat a jövő évben adják majd át a szerencsés tulajoknak.
Képek, Infók: Lotus
Ne maradj le semmiről! Kövessetek minket az alábbi felületeken!
Vancello a Facebookon: Katt
Kövess minket az Instagramon is: Katt
Ne maradj le a Roncsvadászok csoportunkról sem: Katt
Ha youngtimerek érdekelnek, akkor Roncsvadászok’90s: Katt
Benzingőzős zárosztály, egész évben nyitva – Vancello Café: Katt
Hali ez fossuk át lett.