Ilyen egy 35 ezret futott Trabant

A múlt héten pénteken sikerült beülnöm egy kis nosztalgiautazásra egy mindössze 35 ezer km-t futott Trabant 601-be. A kisautó 1990-ben készült, és első, 80 év feletti tulajdonosánál pihen. Hatalmas élmény volt, igazi időutazás. Kapaszkodóba akasztott biztonsági öv, üzemanyagszint mérés pálcával, jellegzetes új Trabillat, kormányváltó, benzincsap, kétütemű prömpögés. A Trabant hatalmas élmény a maga minimalista módján. És bizony, már utána fordul az utca embere.

Van Trabantos élményed? A kommentablakban megoszthatod! 😉 

Mercedeses kulcstartó. 🙂

A felnik kicsit már kopottasak, de azon kívül hibátlan a járgány.

Ajtó minimál stílusban.

Az egyik kedvenc alkatrészem ez a légterelő.

Pótkerék, zsák, és természetesen egy tartalék gyertya lakik a csomagtartóban, ami a képen nem látszik.

Mamaülés.

Unokák helye.

A műszerfal nem zavar össze, csakis a lényegről tájékoztat.

Üzemanyagszint ellenőrzés. Volt hangulata. 🙂

Bácsikalap-tartó.

A másik kedvenc részlet, azaz a 111 10-es számú alkatrész. :)))

Az összes képet itt megtekintheted:

Total
0
Shares
78 hozzászolás
  1. Ez igen! Ezt nevezem én patika állapotnak! és a kereskedők is ezért vesznek rengeteg kocsit “öregúrtól”….:)

  2. ja, és a lényeg, hogy még ennyi km és megpróbáltatás után is tömény Trabant szag van benne (cigizés sosem volt benne). sokkal erőteljesebb benne mint a Lada-szag 🙂

  3. A Mercedes kulcstartó egy hangyányit illúzióromboló. Amúgy gyönyörű!

  4. Én imádtam a Trabimat. Kár, hogy már nincs meg….

    Jó kis poszt és a képen látható 601-es tényleg igen jó állapotban van…

    Egy autónál nem az számít igazán, hogy menniyt futott, hanem az, hogy hogyan.

  5. Közönségsegítséget kérek!
    Mi az a kerek kijelző a km-órától jobbra?
    Ezen kívül minden egyezik az emlékeimmel, de szerintem az nem volt benne. Vagy nem emlékszem. Vízhőfok, ugye nem lehet 🙂
    25 éve adtam el, úgyhogy megbocsátható, ha erre az egy apró részletre nem emlékszem. Egyébklént minden stimmel.

  6. Az baj, hogy ilyenem már soha nem lesz és így mondjuk generátort se kell cserélnem az út széli árokból, meg ilyesmik is hiányoznak. 🙂 És a hóban ment mint atom, meg kézifékezés…és az se volt gond, ha kizártam magam….

  7. Fűthető hátsó ablaküveg…nagy luxus az ám trabiban!:)

    Gyári, diagonál gumis pótkerék…az a gumi minden kanyarban visított, már 60nál:)

    A légterelő és a gyári üzemanyagmérő pálcika már 15 éve aranyat ért, az amortizálódás folyamatában ezek vesztek el legelőször. “111 10es” alkatrész…hehe, ezek a kis apróságok hozzák elő az életszagú elmékeket. Ezzel együtt nem tudok nosztalgiázni, az emlék inkább keserű, mint édes.
    A Miniből meg az 500as Fiat-ból (is) kultusz lett, de hogy azok mennyire inkább autók voltak, már 20évvel a trabi előtt…ennek mintha a “tekintete” is önmaga létéért kérne bocsánatot. Arról nem beszélve, hogy a műanyag kasztni máig követeli az áldozatait.

    Ínyenceknek videó a gyár nullrevíziós (=gyártósorról legurulás utáni végső check) procedúráiról…
    http://www.youtube.com/watch?v=zBsPFI–muo

  8. Németországban erős kultusza van a Trabinak is.

    A műanyag boritóelemek alatt pedig erős acélváz van.

    Nekem is volt volt frontális, nagyon súlyos karambolom, nagybátyáméknak is, egy osztálytársamnak – kisebb sérülésekkel mindannyian megúsztuk, sokkal masszívabb autó volt, mint a korabeli méretkategória-társak.

  9. nagymutternak is ilyen van, de 10e km-mel kevesebb van benne. 🙂

  10. Istenem, a papírjaguár…. Nekem is volt egy ilyen éneklő fűrészem. Ha az ember fél évi városi autózás után kiment vele az országútra, és beletaposott a gázba, a világűrből is látszott a füstfelhő, amit maga után húzott….

  11. Anno rakás szarnak tartottam, s lám hogy múlik az idő…
    Ma mégis pont akkora rakás szarnak tartom, csak már meg is tudom magyarázni miért, nem csak a puszta emocio.

  12. @Liquid_Night: Nekem volt 500-as Fiatom és Trabim is. Hát bizony, a Trabant “autóbb” volt, mint a kis 500-as. A Fiat csak azért volt menőbb, mert nyugati kocsi volt, de a motorja rettentően primitív, gyenge és megbízhatatlan volt. A csomagtartójába maximum egy doboz gyufa fért el. Emelkedőn jobban járt az ember, ha kiszállt és megtolta… A műanyag kaszni ellenére a Trabi kasznija biztonságosabb volt; ha az 500-assal csattant valaki, a tűzoltók sem tudták kiszedni a roncsokból. Kozma Picire emlékszik még valaki?…

  13. annak idején tizenévesen kegyetleneket mentünk a haver Trabijával, 90-nél vegytiszta halálfélelem…. brutál szerpentinek, vidéki dűlőutak, erdei csapások, szűk pesti utcák… ezek voltak a fő célterületek, 200 lóerősnek éreztük a verdát…:PP egyszer megborultunk egy nagyon komoly kézis kanyarban, az volt a pont az i-re, itt végeszakadt a bulinak (eltört a vállam)…
    de kurva nagy királyság volt, kb két nyarat állatkodtunk végig…
    ááá mind1, sosem lesz többé ilyen;)

  14. Én a kispolákot cseréltem le trabira, akkor először lehetet autót venni azonnal a Merkúrnál 50 ezer forintért. A színe a kesztyűtartó légterelő, mind ilyen volt azt hinném az enyém. Az asszony 8 km ment vele pesten ékszíj nélkül, lötyögött a hengerfej de ment! másnap 1 óra alatt cseréltem hengerfejtömítést.

  15. Nekem még megvan a nagyszülőktől átvett Trabim, igaz lassan 7 éve másik autót nyúzok már, de nem volt szívem eladni (a legjobb ajánlat 25.000 volt érte 2 éve – nooormális? :)). 89-es kombi, az utolsó kétüteműek egyike. Áll a garázsban és 3 havonta pöccre indul. Egyszer amikor majd több szabadidőm és felszabadítható forrásom lesz visszafiatalítom rajta az idő nyomait (festés, kábelezés, de motorhoz nem nyúlok, az még bejáratós 58.000 kilométerrel :))
    A legszebb, hogy akárhányszor felajánlottam valakinek Pesten, hogy elviszem autóval, ne tömegközlekedjen, felcsillant a szeme. Majd amikor megtudta, hogy Trabanttal megyünk, a csillogás fénye vesztett erejéből, de az út végén kiszállni sem akart az autóból, ráadásul telifogsorral vigyorgott. Ezt hozza ki a Trabi az emberekből. 🙂

  16. Kb 1981-ben mentünk Prágába sörözni :), de elfogyott a sztrádán a benzin (60 km óta nem volt benzinkút) integettünk fél órát mire egy NDK-s megállt és kezében egy benzineskannával odajött, nem fogadott el pénzt érte!!! Hazafelé meghalt a gyújtás, az út szélén kellett bütykölni, úgy sikerült hogy 130-km/ó ment a trabi, függőlegesen állt a mutató lefelé.

  17. Trabantos élmény:

    Menet közben felnyílt a motorháztető…. Ketté repedt, megdrótoztam, sokáig úgy használtam.

    Egyszer egy hűvös őszi vagy tavaszi estén Várpalota környékén ékszíjat cseréltem. Mindig volt szerszámkészlet hátul.

    De ma már csak a szépre emlékezem. Sokat zenekaroztunk vele. Egyszer még féltengelyt is cseréltem rajta. 🙂

  18. Afrikában jártam vele, NDK-s kiskerkű utánfutóval.Birta az Atlasz-hegységet is. Igaz, a morfék hiánya miatt a hosszú lejtőkön lefelelé, a fékekre nagyon kellett vigyázni. A legjobban ment augusztusban a Szaharában, amikor a nagy melegben és hosszú, 50km-es sivatagi egyenesekben a kartertér nagyon kedvezően felmelegedett. Csak úgy virált a levegő, meg a délibáb a táj felett. Soha, sehol úgy nem ment , mint ott.

    2.Egyszer egy bezinkútnál Afrikában orosz autónak nézte a benzint betöltő kutas, a sok nyugati márkák után. De amikor “tájékoztattam”, ez egy “régi” német autó, nagy elismerést kapott a Trabi. Sohasem látta még ezt a márkát.

  19. fap-fap-fap 🙂

    az a biszbasz – tudomásom szerint – nem légterelő, hanem az ablakot segíti a helyére felhúzáskor.

    az első autóm trabi volt.
    méretéhez képest tényleg rohadt sok hely van benne és a csomagtartó is bazinagy.
    ja, és a jobb oldalról is fantasztikusan lehet vezetni 🙂

  20. Az NDK-ban sohasem láttam lerobbant , út szélén veszteglő Trabantot látni, az ott eltöltött 4 évem alatt. A Trabant hobby autó, fogyasztása, természetesen nem gazdaságos. De a régi kocsik mind ilyenek. Ettől függetlenül lehet őket szeretni, sőt kell is. Meghálálják a törődést.
    Az alábbi módon lehetett „luxusautót építeni” a Trabiból.

    1.Hangtompítot rögzítő csavarkötést rugósra(flexibilisre cserélni)rezonancia a kocsiban lényegesen csökkent. A hatás átütő. (Úgy kell megoldani a kötést, hogy a kipufogógáz nehogy az utastérbe kerüljön, hiszen itt egy hőcserélőről van szó, amely a kocsitér fűtését biztosítja)
    2. Motorventillátor mögötti térbe egy kúpos terelőt beépíteni.(mint a gázturbinás hajtóművekbe. Visító hang radikálisan csökkent. Az autópályán sokkal halkabb lett a járgány. A hatás fenomenális.
    3. Benzintankot 26 literesről 31literesre-re növelni a mellette lévő tér kihasználásával. ( a hegesztés után nyomáspróba 0,5 bárral)
    3. Radiálgumit szerelni a keskeny diagonál helyett, igaz a kormányzási erő nőtt.
    4. Intervallum-kapcsolót, 4 fokozatút alkalmazni a 1 fokozatú helyett.
    5. Elektromos-pumpás ablakmosó-tartályt szerelni a kézi nyomógombos helyett.
    6. Elektromos benzinszintmérőt építeni a tartályba és a műszerfalra.
    7. Elektromos fordulatszámmérőt szerelni a műszerfalra (ba).
    8. Hengerfejcsavarokba jeladót építeni és műszerfalba motorüzem hőmérőt szerelni.
    9. Ködlámpákat szerelni az első lökhárító fölé.
    10. Ködlámpákat hátulra, balra
    11. Tolatólámpát hátulra, jobbra
    12. Ajtózáraknál a csillagretesz kapcsolódási hézagát 1mm-el csökkenteni, fémlemezkék felragasztásával.(ajtócsukás hangja Mercédesz szintre kerül)
    13. Ajtókárpitra, Wartburg-könyöklőket erősíteni, a műanyag-szalag helyett.
    14. Nyitható-tolótetőt építeni a kocsitetőbe.( potzdami műhely csinálta)15. Kocsitető belső felébe 2cm-es filcet ragasztani, zajcsökkentés céljából. A hatás fenomenális. Igaz a léktér egy kissé szűkül.
    16. Műszerfal alatti, elülső kocsilemez-felületre antidrön masszát felhordani kb. 5-10mm-es rétegben zajcsökkentés céljából. (amelyet a “nagyok” és a mozdonykabinok alkalmaznak) A hatás fenomenális
    17. Syrokko benzinfűtőt beépíteni. Ez egy automatikus szerkezet. Fogyasztása minimális. Ekkor álló helyzetben, városi forgalomban, hó és jég leolvasztásakor, kocsiban történő szeretkezéskor, szóval bármikor pillanatok alatt kellemes meleg “csinálható”

    Ezeket a fenti átalakításokat azoknak ajánlom, akik a Trabcsit nem csak hajtani szeretik, hanem szeretik a vele történő bütyköléseket…Tehát szeretik az autót…

  21. @Liquid_Night:
    meg kell hogy cáfoljalak
    a trabant autóbb volt mint azok a törpe szarok

    Használhatóságban pedig lekörözi a mai kocsik igen nagy százalékát

    A miénk 1.1-es 22 év alatt kb 80-90e km! terepen tett meg (oké kellett is javítani nem mondom) de még mindig egyben van.A kipufogó 20 évet bírt ki 1-2 foltozással

    2 hete költöztünk pár utcányit, béreltünk egy nagy utánfutót azzal vittünk mindent. az egyik fordulóban agyig lett rakva csempével metlakival, járólappal. úgy 1-1,2 tonna ! menyiségben +az utánfutó.
    Az utánfutó gumiai kidudorodott… a Trabant elejét megemelte egy kicsit. és elkapart induláskor

    DE! Elhúzta bazdmeg, érted elhúzta…

    Aztán másnap ugyan azt az utánfutót ÜRESEN! a 80 lóerős fiat albea mögé kötötte és és megérezte a modern technika…80 lóerő bazzeg nem 22 éves 40ló

    Egyébként a korabeli autókhoz képest jobb volt a törésteszt.
    Nem tudom milyen halál félemről beszélnek, de 100-110-nél abszolút korrekt a kocsi..többel is azért nem hajtottam mert nincs 5. sebesség
    Sose lesz még egy ilyen jól használható univerzális kocsi még egy.

  22. @Gyurma73:
    Köszi, így már biztos vagyok benne, hogy az enyém még nem büszkélkedhetett ilyen “extrával”.

    Az én “fogyasztásmérőm” a benzincsap tartalék állása volt – innen tudtam, mikor kell benzinkutat keresni. (A benzincsap ugye, amit minden leálláskor “illett” elzárni…)

    Egyébként az én Trabantom fogyasztásának a csodájára jártak: mindig többet fogyasztott országúton, mint városban. A városi fogyasztás 7-9 liter között volt, míg az országúti, főleg autópályás meg mindig tíz fölött.
    Aki látta már egy Trabi fogyasztási görbéjét, az persze nem csodálkozik. A sebességgel szinte exponenciálisan nőtt a fogyasztás. Így 110 km/h fölött már a végtelenbe tartott a görbe…

    Magyarul: a városban mindig akadályozott valami – kresztáblák, lámpa, többi jármű, gyalogosok -, hogy tövig nyomjam a gázpedált, ezért fogyasztott kevesebbet, mint az autópályán 🙂

  23. A Müncheni Műszaki Egyetemen az egyik legjobban teljesítő villámtesztes lett Trabi. Korábban, a 70-es években a Drezdai Műszakin is tesztelték a kocsit e célból, mert a gyárat cseszegették, hogy a műanyag miatt sok lesz a kártérítési perük villámsújtásból. De már Drezdában is kiderült, hogy nem kell újabb vasakat beépíteni a gyárnak a Faradi elv növelése végett. A műanyag kaszni alatt nagy jó acélszerkezet rejtőzik.

    A üvegszálas karosszériát egyébként kb. 20cm vastag anyagkomponensből nyomták össze, magas hőfokon. Sok gyár próbálkozott vele, de nem a „gyengesége” miatt nem alkalmazzák, hanem maceráns a technológia. Magyarul, jóval drágább , mint a fém, annak ellenére, hogy a fémet még kezelni is kell korrózióra.
    A nyugati világban az IDŐ mindent üt, az a drága , nem az anyag…A szocializmusban a munkaidő olcsó faktor volt az anyaghoz képes. Különösen , ha az anyag devizás volt. Az NDK igen jó vegyiparral rendelkezett. A barnaszénből szinte minden elő tudtak álltani…

    Csak megjegyzem: A versenyautók, pl Forma-1 karosszériás anyaga sem fém, hanem műanyag….és akkor még nem beszéltünk a repülőgépek anyagairól sem…

  24. Gyerekkoromban a nagypapámnak volt egy trabantja. Sokat utaztunk vele. Mi gyerekek hárman általában hátul ültünk. Mindig enyém volt a jobb oldal. A kerékdob tetejére könyökölve néztem a tájat. Néha elől is ülhettem. Szerettem lemosni, és “segítkezni” a szerelésekben. Még most is fel tudom idézni a trabi illatot. Szerettem.

  25. Ja, és ha már itt a Trabi iránt érdeklődők vannak, megemlítem, amit magam is – többévi Trabant tulajdonosi mivoltomat követően – jóval később tudtam meg: az 1906-ban alapított DKW kiváló járművének lebutított másolata, változata volt a Trabant.

    Rengeteg használót, “rajongót” hagyott a hazai bolsi média abban a tévhitben, hogy a Trabant a szocialista NDK “teremtménye”.

  26. @pukancs: 100-110? :))))))))))))
    Hátszél, lejtő, hátulról Ferrari tolja?
    Önerőből három normál súlyú (átlag 65 kilós) magyar emberke, és 90 is csak nagy szuszakolással az M1-esen, és a Trabi még csak meg se volt pakolva.

  27. @Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

    Elfogadom amit mondasz…természetesen…
    Feltehetően nem a hidd alatt robbantak le éppen, hanem sokan, elsősorban az idősek, félnek az erős záportól , nem csak a villámveszélytől. Nehéz megmagyarázni az embereknek, hogy nem kell félni, ha kocsit villámcsapás éri. Engem is ért már kocsiban, hegytetőn. Hát nem kicsit szól, hanem nagyot. Olyan minta egy gránát robbanna az ember mellett.
    Bevallom, motorosként én is beálltam a híd alá, az eső ellen. Alig vártam nagy záporban, hogy „jöjjön” egy híd már.

    Az NDK-ban nagyon nehéz volt új Trabantot szerezni. Ismert volt, hogy a Trabira 10 év volt a „Wartezeit”, vagyis a várakozási idő, a Wartburgra 16 év átlagban. Válások esetén a bíró döntött arról, kit illet meg a kocsi-előjegyzés.

    Megjegyzem, én 5 évet vártam a Trabi kombira itthon, amiért az NDK-s haverok nagyon irigyeltek. Az NDK-ban a 10 éves Trabantok teljes áron, vagyis 100%-os áron cseréltek gazdát, tehát tökéletes állapotban tartották részben majd az eladási ár miatt, részben pedig azért is, mert valljuk be, hozzánk képest az NDK-ok, a karbantartás nagymesterei voltak.

    A mai generáció már fel sem tudja fogni, milyen nagy szó volt egy –egy uj kocsi az átkosban..
    Szerencsére!

  28. @Karl Friedrich Drais der Freiherr von S@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn:

    Elfogadom amit mondasz…természetesen…
    Feltehetően nem a híd alatt robbantak le éppen, hanem sokan, elsősorban az idősek, félnek az erős záportól , nem csak a villámveszélytől. Nehéz megmagyarázni az embereknek, hogy nem kell félni, ha kocsit villámcsapás éri. Engem is ért már kocsiban, hegytetőn. Hát nem kicsit szól, hanem nagyot. Olyan minta egy gránát robbanna az ember mellett.
    Bevallom, motorosként én is beálltam a híd alá, az eső ellen. Alig vártam nagy záporban, hogy „jöjjön” egy híd már.

    Az NDK-ban nagyon nehéz volt új Trabantot szerezni. Ismert volt, hogy a Trabira 10 év volt a „Wartezeit”, vagyis a várakozási idő, a Wartburgra 16 év átlagban. Válások esetén a bíró döntött arról, kit illet meg a kocsi-előjegyzés.

    Megjegyzem, én 5 évet vártam a Trabi kombira itthon, amiért az NDK-s haverok nagyon irigyeltek. Az NDK-ban a 10 éves Trabantok teljes áron, vagyis 100%-os áron cseréltek gazdát, tehát tökéletes állapotban tartották részben majd az eladási ár miatt, részben pedig azért is, mert valljuk be, hozzánk képest az NDK-ok, a karbantartás nagymesterei voltak.

    A mai generáció már fel sem tudja fogni, milyen nagy szó volt egy –egy uj kocsi az átkosban..
    Szerencsére!
    auerbronn:

  29. Vancello: a Trabiban nem kormányváltó van, hanem kilincsváltó. /nem ua./

  30. @HgGina: Valószínűleg én jól “idomítottam”, de nekem a 110-120 km/h nem volt nagy csoda, megpakolva, hárman utazva sem.

    @Hegseztő Hegesztő: Igen, szerencsére, de azért néha nem ártana, ha több fogalma lenne a mai generációnak az átkosról!

    Amit az NDK-ról írsz – ahol a “mintaszocializmus” volt, ugye -, az még hízelgő is. Úgy tudom, az újszülöttek luxus ajándéka volt a Trabant előjegyzés – az 50 %-os előleg befizetésével, ugyebár -, így aztán mire jogsijuk lehetett, a 17-18. szülinapjukra meg is érkezett a család új “szentje”.

    Nálunk se volt nagyon más – sokkal jobb – a helyzet. Gyerekkori emlékem, hogy amikor a szomszádban lakó családnak megérkezett az új Trabantja, akkor az egész vasárnapot benne ülve töltötték. Az álló Trabantban, az udvaron… 🙁

  31. @ninimimi:

    Igaz! Trabi elődje a DKW volt. A fakarosszériás. Igaz annak a motorja vízhűtéses volt.
    Ezt aztán gyártották még az NDK-ban, de per lett belőle, meg persze elavult.
    A ma nosztalgiás Trabi 601-es elődje a Trabi 500-as volt, amit 1958-óta kezdtek el gyártani. Az már léghűtéses motorral volt szerelve
    A Trabi 500 -as elődje a P70-es volt, ami még vízhűtéses volt, a régi DKW részbeni másolata. Ennek a motorja 700ccm volt, de a karosszéria már műanyag.
    (Sőt az Audi Union is 1000ccm-es kétüteművel indult, vízhűtésűvel, csak ők a motorkenést már olajpumpával oldották meg, ami komplikált blokk-öntvényt kívánt meg. Tárcsafékes volt.
    A Tarbant végtelenül egyszerű autó volt, és nagyon gazdaságtalan. 70-km/h-ig elment 6 literrel, de e felett radikálisan kezdett fogyasztani. 100km/h-nál már kerek 10litert fogyasztott, ami brutális. Igaz a benzin ára ekkor még 2,70-3,0HUF/liter volt.
    Az NDK-ban 1,50 Márka, ami annak idején 6HUF-nak felelt meg. Tehát kifejezetten luxus volt még Trabit is tartani a 400-600 márkás átlagfizetések mellett.

    Szerintem emiatt nem volt már létjogosultsága. Az utolsó pillanatban létrejött egy kooperáció a VW el. VW Polo motort tettek bele, és csavarrugókat, meg tárcsaféket. De ez sem mentette meg az Ulbricht államát, NDK-t. Az NDK megbukott.
    .
    Máshol is próbálkoztak az 50-es években kis vagy törpeautókkal. Ennek egyik sikeres példánya a „Kacsa” Citroen , Renault 4, . BMW700-as stb.

    Hajtottam Kacsát , Citroen-t . Nagyon primitív autó volt és egyáltalában nem olcsó.
    De a primitívsége mellett benne volta a francia finomság…a 4 ajtó, komfortos rugózás, alacsony zajszint… És hát persze az alacsony
    benzinfogyasztás, 4 ütem stb.

  32. @ninimimi:

    nem, azért ennyire nem volt az NDK mintaszocialaizmus.
    Hogy az újszülöttek kaptak volna Trabant-kiutalást?
    Ez már a legenda világa. Szó sem volt ilyesmiről.
    Lakást relatíve könnyen lehetett szerezni, néhány év kellett csupán hozzá. Szülésnél nem kellett borravalóval tömi az orvost, és a családi pótlék kb 40márka volt gyerekenként. Olcsó volt a gyerekcípő, a bébiétel, gyerekcucc. Ezek mind támogatott árak voltak.
    De mindennek meg volt a következménye is. Emiatt nem jutott autóra fejlesztés. Emiatt volt a Trabant olyan amilyen..volt.Pedig rengeteg elgondolásuk volta a fejlesztőknek.De másra kellett a pénz..
    Jártam a gyárban, tudnék mesélni, mi folyt ott, milyen szintű volt a gyártás..

  33. @Matiz: Ez gyönyörűszép! Épp azon gondolkoztam, hogy van-e Wartburgos ismerős, mert egy megkíméltebb példányt ki kéne próbálni. 2005-ben ültem utoljára Wartburgban.

    Mindenkinek: öröm olvasni a kommenteket, emlékeket.

  34. @Hegseztő Hegesztő: Köszönöm a kiegészítést.
    A Kacsa nálunk elérhetetlen vágyálomnak tűnt akkor. Emlékszem, milyen hihetetlenül hangzott, hogy Nyugaton, Franciaországban ez a fiatalok, az egyetmisták kocsijának számított.

    A négyütemű Trabant nekem is rögtön beugrott, a posztot olvasva. Az 1990-es kétütemű igencsak az utolsó pár darab közt lehetett, ugyanis még utána jött a négyütemű – amiről írsz és nálunk is elég sok volt belőle -, majd ősszel meg már meg is bukott, fel is szívódott a kommunista NDK diktatúrája – az összes “csodájával”, berlini Falával, Trabantjával együtt.

  35. @Liquid_Night: Igaz, volt (van) benne luxus bőven. És kormányzár, és ötfokozatú ablaktörlő. 🙂

    Először azt hittem, hogy a poszt édesapám Trabijáról szól (évjárat 1990, Apu 83 éves). Csak 35 ezer helyett 42 ezer km van benne. De napi kapcsolatban vagyok a kocsival. Még mindig szinte új állapotú.

    Érdekes számomra a váltogatás a céges Ford Focus és Mondeo, a saját Skoda Fabia és a Trabi között. Általában 5 perc kell az “akklimatizálódáshoz”, és utána már mindegyik kocsiban megvan a vezetési élményem…a maga módján. 🙂

  36. @ninimimi:
    egyetmisták = egyetemisták

    @Hegseztő Hegesztő: Biztosan izgalmasak lennének a Trabant gyári emlékeid is – összevetve a felhasználói emlékeinkkel.
    Csak nosztalgiázás közben azt nem szabad elfelejteni, hogy a valóban szép emlékek a szerelem, a család, a fiatalságunk miatt szépek. Még a Trabantok világával együtt – annak ellenére is.

    Mert az NDK olcsó a gyerekcípőjéről, a bébiételéről, gyerekcuccáról nekem más is eszembe jut:

    amikor például Checkpoint Charlie-nál először mentem “át a Falon” Nyugat-Berlin szabad világába – ami Kelet-Berlin után egy hatalmas vidámparnak tűnt -, akkor az első, amit még a keleti oldal, a betonakadályok előtt, a kutakodó stasisok közt megláttam, az egy nyugati ház tűzfalán egy hatalmas transzparens volt: “Honecker rezsim! Adjátok vissza a gyerekeinket!”

    Ugyanis a Nyugatra menekültekkel szembeni bevett retorzió volt, hogy gyerekeiket elszakították tőlük, ha volt rá lehetősége az NDK-nak.

    Egy anyának például sikeres volt a kampánya, kiadták a gyerekeit, film is készült az esetből: A Checkpoint-Charlie asszonya.
    Nem emlékszem rá, hogy az elmúlt időszak, a rendszerváltás utáni “szabad”, magyar média bemutatta volna a filmet – hát nem érdekes…?!

    Itt találtam róla cikket:

    http://www.rp-online.de/gesellschaft/fernsehen/die-echte-frau-vom-checkpoint-charlie-1.1925433

  37. @ninimimi:
    akkor az első, amit még a keleti oldal, a betonakadályok előtt, a kutakodó stasisok közt megláttam
    =
    akkor az első, amit még a keleti oldalról, a betonakadályok előtt, a kutakodó stasisok gyűrűjéből megláttam

  38. @ninimimi:
    Nyugat-Berlin szabad világába – ami Kelet-Berlin után egy hatalmas vidámparnak tűnt
    =
    Nyugat-Berlin szabad világába – ami Kelet-Berlin után egy hatalmas vidámparknak tűnt

  39. 19 évig volt nálunk ey 88-as 601-S Universal. Legjobb évjárat, tirisztoros gyújtással, hátul is laprugóval, és utólagos extraként rádióval, valamint könyöktámaszos ajtóbehúzóval, amit más autókon nem láttam még, de 88-ban létező extra volt hozzá. Mi voltunk az első tulaj (pontosabban anyám), és mi toltuk be a bontóba, mert szanaszét rohadt az alja.

    Ezen tanultam meg autót szerelni, kellemes élmény volt rajta 11évesen (mármint én voltam annyi) szabadonfutót cserélni 🙂

  40. A szomszédaim a mai napig egy hasonló utolsó szériás 601s-el járnak. Annyi a diffi, hogy az delfinszürke. De amikor bepöccen a jellegzetes trabihang után másodpercekkel már be is köszön a tetőablakomon az “illat”.

  41. Könnybe lábad a szemem a nosztalgiától, bár én igazából kombi-fan voltam. Micsoda élmény volt annak idején! A Trabi-korszakból most már csak néhány alkatrész maradt egy dobozban, de sokszor eszembe jut mint etalon. Most pont négyszer annyi gyertya van a motoromban, de állítom az volt a nagyobb élvezet

  42. @Hegseztő Hegesztő: “A Tarbant végtelenül egyszerű autó volt, és nagyon gazdaságtalan. 70-km/h-ig elment 6 literrel, de e felett radikálisan kezdett fogyasztani. 100km/h-nál már kerek 10litert fogyasztott, “

    A régebbi golyóscsapágyas motorral bármikor ki tudtam jönni 6 és fél literből, és néha még a 120-at is sikerült elérni (kedvező széljárással). De aztán kihozták a tűgörgőst amivel 8 liter alatt és 100 kilométer fölött már nem ment. Ez egyben jól példázza a szocializmus fejlődését

  43. @ninimimi:

    Én személy szerint nem kívánom vissza az átkost. Amikor csak lehetett elhúztam, de nem pattantam le soha, Nekem megadták az útlevelet, amikor kértem. (meghívásost külföldi haverok útján, 3 évente a turistát…Az is igaz, volt saját tulajdonú lakásunk, és a szüleim is itthon maradtak..)

    De én, mint ahogy fentebb is írtam, vágyakoztam a nyugati minőségre, de azért annyira nem, hogy megpattanjak,

  44. @Hegseztő Hegesztő: Sokan voltunk, vagyunk ezzel ugyanígy. 🙂

    Azonban van olyan ismerősöm, aki sohasem mehetett Nyugatra – az átkosban.
    Olyan barátom is van, aki egy idő után még piros útlevelet se kapott. Ami ugye a “testvéri”, szintén vasfüggöny mögé zárt “szocialista” országokba – munkatáborokba – volt érvényes.

    A magyar tévének is volt olyan turisztikai magazinja, aminek ez volt a címe: “Piros útlevéllel”

  45. Hú, basszus nem emlékszem, mi is volt ez a tartalék kapcsoló? Csak az ugrik be, hogy lehetetlen helyen volt, nagyjából csak az anyósülésről lehetett elérni.

  46. @Eastbay1: A két első ülés felezővonalán, elöl középen egy benzincsap. Három állással: nyitva, zárva, tartalék.

    Ha álló helyzetben elfelejtetted elzárni, eláraszthatt a kocsit az üzemanyag, mert ejtőtartályos volt, nem volt ü.a.-szivattyú.
    Ha elfeljetetted kinyitni indulás után, akkor 1 percen belül leállt a motor.
    Ha rögtön a tartalék állásba tetted, akkor úgy fogyott ki, hogy nem juottál el a kútig.
    A tartelék állásba akkor kellett tenni, ha elfogyott az afölötti rész – leállt a motor -, de a tartalékkal még lehetett menni 30-40 km-t.

  47. A nosztalgia teljesen jogos, azonban ez az izé egy kalapszar volt, ez tény.

  48. @ninimimi:
    nem, nem.. Bizony a régebbi szériában a benzincsap az anyósülés előtt, kb annak a középvonalában volt! Tehát amikor tartalékra kellet tenni bizony nyujtózkodni, és le kellett hajolni menet közben… Én bizony nagyon szerettem! Volt 4 ütemű is, na azt már annyira nem!

  49. @Eastbay1:
    Inkább úgy mondanám, hogy tanácsos volt zárni.. Én párszor elfelejtettem, de sosem eresztette el a benzint!

  50. én 2 éve 90ezerért adtam el a szarrárothadt 1.1-est 😀 igaz fent volt majd 1 évig hahun 😀

  51. @pukancs: nem tudtam, hogy ez a luxusturbótrabi változat. Nekem mindegyik papírkocka, kivéve a P70-est.

  52. Ez nem autó, hanem hulladék. Bűzös, füstös, környezetszennyező koporsó. Minden kétüteműt – autót és motort is – azonnal kivonni a forgalomból!

  53. csodálatos volt. az első autóm. ha lemerült az aksi, mellette szaladva be lehetett lökni hármasban, majd az ablakon benyúlva a váltót át kellett lökni szabadonfutóra.
    Nem fejlesztették, csak a gyártásra koncentráltak. Úgy tudom, hogy ma már igen takarékos és nem szennyező kétütemű motorokat is tudnak gyártani.

  54. Egyszer szétesett az ablaktörlő szerkezet, aztán zuhogó esőben a műszerfal alá benyúlva kézzel mozgattam a lapátot. 🙂 Aztán meg nem akarták levizsgáztatni mert nem volt egyszínű (a már említett kettétört motorháztetőt cseréltem rajta), nosza, elő az okker-sárga festéket, meg az ecsetet! Két hétig marha büdös volt, de átment. Akkor meg akarta venni egy német, de én nagyon ragaszkodtam hozzá.

  55. Egyszer hirtelen leállt az enyém, mintha elfogyott volna a benzin. Kipattantam, megnéztem, mi történhetetee, hát a karburátor leeresztőcsavarját elhagytam, és ott csordogált ki a benzin, nem jutott el a motorba. Mellettem a semmi közepén épp kátyúkat aszfaltoztak, megkérdeztem, nincs-e véletlenül kéznél 6-os csavarjuk. Épp volt. 🙂 Kombinátfogóval (kötelező szerszám a kalapács és gyertyakulcs mellett a csomagtartóban) becsavartam, elfolyás megszűnt és mentem tovább. 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share