Lada: V É G E !

Igen, véget ért a NAGY TÖRTÉNET. 2012. szeptember 17-én legördült az izsevszki üzem gyártósoráról az utolsó “klasszik” Lada, egy fehér kombi. A videón mozgásban is láthatod a történelmi pillanatot. A 2107 áprilisi búcsújával ellentétben itt nem a munkások által feldíszített karosszéria képe járta be a világot, méltón megünnepelték az eseményt.

Egy történet a végéhez ért.

Az Izhavto-nál már csak a 2104 és az Izs-27175, a haszonjármű kivitel készült – ez utóbbinak előbb leállították a gyártását, egészen pontosan eggyel előbb, ugyanis utolsó előtti hátul hajtós Ladaként gurult le a szalagról.

Hihetetlenül hosszú ideig, 42 évig készültek a Fiat-licenc alapján gyártott orosz vasak. Már csak kevesebb lesz belőlük, érdemes vigyázni rájuk. Magyarország útjain még nagyjából 80.000 példány szalad, a számuk átlagosan évente húszezerrel csökken, gondolom nem kell számológép, hogy kiszámoljátok, pár év, és nagyon ritka látvány lesz a klasszik-Lada.

Az utolsó.

A gyártósorok az ünnepség után újra elindultak, hogy Lada Granták születhessenek rajta, míg a fehér kombi kocka csendesen kigurult a csarnokból – be a múzeumba és az autóipar történelmébe.

Lada Granta. Nem 42 évre terveznek vele.

Teljesen vállalható, korszerű autó, de már nem AZ a Lada. Ez persze előny és hátrány is lehet, nézőpont kérdése.

Total
0
Shares
40 hozzászolás
  1. Tényleg itt a világvége. Sosem tartottam kiemelkedő gépnek, ahogy a kenyérpirítót sem, még sincs nélküle reggel. Szép, hosszú élete volt, sokan szerették, még többen fogják ezután. Ez jó!

  2. Ez az új modell nagyon pöpecül néz ki. Ha a minőség és az ár is jó lesz, szerintem nagy sikert arathatnak vele.

  3. @Azördögügyvédje: szerintem meg kib*szott ótvar, olyan a dizájnja mint a kora 90-es évekbeli fordoknak.

    Hihetetlen, hogy még mindig képesek húsz évvel ezelőtti formákkal hasítani.

    Jobb lett volna a kockaladát gyártani továbbra is, a kockaautó úgyis trendi megint.

  4. Évente 20 ezerrel csökkenne a számuk? Nem sok az egy kicsit?

    Gondolom, valami 0-hoz tartó, hosszú lecsengésű függvény szerint. Ha rajtam múlik, nem éri el a X=0-t… 🙂

  5. Nagy töténet, fogsz egy Fiatot, megkened az épp balos vezetőket, átveszed a gyártósort és nyomdo 40 évig, egy laza facelifttel közben.

    Még jó hogy a Rneault adott nekik egy új dacia plafromot azóta, mert ami a kettő között történt (Samara, Kalina 110i) az inkább vicc.

  6. Úgy látszik, egyszer minden véget ér. Még az is meglehet, Orbán uralma is. A Ladáért kár.

  7. Mit kell ünnepelni egy ilyen f*son?! Az “új” típus is ruszki fullgagyi -mert megérdemlik!!!

  8. Jó kis Dáciára is így nosztalgiáztok, vajón? Mind ipari hulladék volt, már a maguk idejében is: volt ilyen Ladád? Jól fogyasztott, gyorsult, kényelmes volt? Netán szép? Egyik sem: akkor meg miről beszélünk, pajtikák? ;o)

  9. @Motoroj: hogy mivaaa? Mégis miben lenne jó? Egy rakás trágya volt, már az olasz minőségi alapok sem votlak meg.

    Megbízhatatlan, alacsony szinvonalú, és már meghjelenésekor elavult, hiába öltöztették legalább korhű formába (ebben mindig is jók voltak az oroszok).

  10. Kár sztem sokkal jobban néz ki, mint az új formájú. Rühellem ezt a buborékformát..

  11. Tudom, hogy csak a trollkodásból származó pillanatnyi figyelemért fikáznak kis pattanásos arcú tinik, de tegyük tisztába a dolgokat.
    Igen, a hátsókerekes Lada , mint az összes nagy példányszámban gyártott autó, már röviddel a gyártásának megkezdése után elavult és konstrukciója maga korában sem volt élmezőnybeli. Ahogy az összes nagy példányszámban gyártott autónál, itt is az olcsó gyárthatóság, és a kor és a terület igényeinek megfelelő megbízhatóság (ami ma azt jelenti nem romlik el, akkor és ott meg azt jelentette, könnyen javítható házilag is, mert szervizhálózat nem létezett), és persze a piaci versenyt nélkülöző ipari kontraszelekció adta a sikere kulcsát (Mint pl. az Ikarusnak is, vagy T-Fordnak, vagy VW Bogárnak). És mindegy, hogy ki mit fikáz, a második legnagyobb számban gyártott autó bevonult az autóipar történetébe, és ott is marad. a kultuszautóknak csak egy igen kis részét képezik azok, amik valamiféle technikai áttörés miatt lesznek kultusszá, van egy csomó, ami éppen attól lesz kultusz, hogy mekkora bukta volt a maga idejében. A Lada azonban nem lett bukás, a volt szovjet birodalom sok államában, így Mo-on is ez volt a 70 -es években ez jelentette a motorizáció forradalmát, a Ladák előtt a teljes szovjet autógyártás teherautókkal együtt sem gyártott annyit autót, mint a VAZ egyedül, mo-on 1970-ben 100000 személyautó volt, 1980-ban 1 millió. A növekedés legnagyobb része Lada. És persze lehet innen visszafelé okoskodni, hogy ez bizony csak magyar narancs volt, az igazi képest, de fölösleges megkérdőjelezni a nosztalgiát, nem beszélve arról, hogy mekkora ostobaság szubjektív formai értékítélet alapján fikázni. Most azon kevés tény cáfolatára, amit a fikázók egyáltalán megemlítettek már nem is térnék ki, akit érdekel úgy ismeri a Zsiguli/Lada sztori hátterét, letisztítva a szovjet legendárium sallangjairól. A VAZ minden bénázás ellenére kora legnagyobb és legmodernebb autógyára volt, már ezzel is történelmet írt, az más kérdés, hogy a szovjet valóságban determinálva volt, hogy az egészet jól elkúrják.

  12. @isssti: A Dacia egy szar volt, de az 1500-ös Ladák igenis jók voltak és sokkal jobban néztek ki, mint ez a jellegtelen Granta.

  13. Ez így van: a klasszikus kétpár-lámpás ezerötösökre ez még igaz volt.
    De ezek a kocka-Ladák,s ráadásul a XXI-ik században -hogy mondhatja rájuk valaki, hogy jó, v. szép?!
    Max. a szoci idők nosztalgiája jöhet szóba -de én ez esetben is inkább a klasszikus” ezerötcsikre szavazok -azok még voltak valamik a maguk korában..

  14. @isssti: így is van, azzal a különbséggel, hogy az adott vezércikk tárgya már szinte tuti, hogy nem létezik vagy nem is létezett (az általad oly jelesen említett propaganda miatt), az viszont tény, hogy ezek az autók még működnek, és azt a keveset (vagy neked tetsző módon szarságot) a mai napig tudják amire gyártották őket: indulnak, kanyarodnak, megállnak és világítanak.

  15. @ZF2: Mert a KGST típusok közül melyik nem volt az? Na, ahhoz viszonyíts.

  16. Az izsevszki üzemben gyártott modellek is Lada névvel kerültek forgalomba, avagy az Izs néven?

  17. Napi 10-20 kilométernél, vagy heti a bevásárlóknál, amit a magyarországi autók döntő többsége fut arra ez is jó volt. A szembe jövők meg úgyis megölnek, akármilyen drága autóban ülsz.

  18. Kb 6-8 éve még lehetett kockát kapni itthon, egy beszállítója volt. Egymillió akárhányért. Most, hogy legördültek az utolsó darabok, olyan érzés, mint a ’91-es áprilisi trabik megszűnése.

  19. @KeMa: A furgon Izs márkajelzéssel,a sedan és a kombi Lada logóval.És még mindig lógsz-hat és fél éve-egy 2106 kormánnyal.

  20. @isssti: ezek autók, vasak, emlékek és érzések… nekem már 15 évesen is megvan a Lada nyújtotta élmény, de már fél évesen is megvolt, sőt 1,5 évesen is, amikor egy Niva mentette meg az életem… Soha nem lesz olyan autó ami felül tudja ezeket múlni! A hátsó kereket pedig végképp… Hol lesz a Te opel Corsa-d (tökmindegy Honda Civic-ed) 40 év múlva? a roncstelepen, vagy patika állapotban a garázsban vasár és ünnepnapokra… addigra lerohadnak… ez egy életérzés amit az unokáimnak is tovább akarok adni! És remélem hogy az ő unokáik is tudni fogják mi az, hogy LADA!

  21. @Szabolcs Berényi: Kedves Szabi, igazán nem akarlak kiábrándítani, de azok a ladák már új korukban is elavult roncsok voltak.
    Ehhez képest az én”Civicem,v. Corsám” , legalább élettartama tizenpárévében a kor színvonalának megfelelőt teljesítenek – amit egy Lada soha sem mondhatott el magáról!
    Nosztalgiázni persze lehet -Sokol rádióval, meg Rakéta porszívóval, csak ettől még ezek nem lesznek műszakilag jobbak..

  22. @isssti: Akkor képesek voltak kielégíteni a kor embereit, és érdekes, a mai napig használják őket, persze ott vannak a lerohadtak is, amikre nem vigyáznak, de ha a mai kor autoira nen vigyáznánk akkor azok is ugyanazt tudnák… A niva a mai napig megállja a helyét terepen… mutass nekem olyan mai “terepjárót” ami nem hummer és felveszi a versenyt egy niva-val… nehéz lesz!

  23. Lehet szidni a Ladákat, viszont ilyen olcsón nem lehet fenntartani más autót. 30 éves 2101-es Ladát használok, és a motorhoz szinte hozzá sem kellett nyúlni.
    Pl. 2 db tárcsafékbetét (tálcával együtt), munkadíjjal együtt 6 ezer, vezérműlánc feszítő 6 ezer, világításkapcsoló 750, teljes kipufogórendszer (29 év után volt cserélve) 25 ezer.

  24. @Slezák Csaba: add még hozzá a műszakiztatáskor a vizsgáztató zsebébe dugott húszezrest (mert különben nem ment volna át a vegyifegyvernek minősülő CO-szintje miatt), meg azt, hogy 1.2-es motorral annyit üzemanyagot zabál, mint egy modern 2,5 vagy 3 literes kocsi.

    Na, így már nem is olyan olcsó.

  25. @Void Bunkoid: Egy Zsiguli csak akkor fogyaszt sokat, ha nem hozzáértő kezek nyúltak a karburátorhoz, gyújtáshoz. Ezért szoktam azt mondani, hogy sokat elárul egy ilyen vélemény a tulajdonos hozzáállásáról, szakértelméről. 😉

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share