Arcok a márkanevek mögött

Opeled, Fordod, Alfa Romeod, vagy Suzukid van, netán egy Citroënt, vagy Chevroletet hajtasz? Nézz azoknak a szemébe, akikről az autód a nevét kapta, ha eddig nem tetted meg! Érdekes világ körüli időutazás következik!

Adam Opel (1837-1895)

A lakatos végzettségű Opel Franciaországban csiszolta tudását a szakma megszerzése után. Hazatérve aztán ő is belefogott a külhonban eltanult varrógépgyártásba. Kezdetben varrógépeket, majd később már kerékpárokat is gyártott az általa alapított vállalat. Két fia fogott bele később az autógyártásba.

 

Nicola Romeo (1876-1938)

1918-tól lett a tulajdonosa a korábban ALFA név alatt működő vállalatnak, ekkor került a Romeo név is a cég nevébe. A képen a bajuszos, kesztyűs emberke Romeo bácsi.

 

André Citroën (1878-1935)

Egy holland gyémántkereskedő fiaként látta meg a napvilágot. Vállalkozását fogaskerék gyártás céljából alapítja, az 1919-től gyártott Citroëneken látható logo is az egymásba kapcsolódó fogaskerekeket szimbolizálja.

 

Armand Peugeot (1849-1915)

A családi fémipari (fűrészek, kávédarálók) vállalkozásból nőtte ki magát a későbbi autógyár. 1886-tól kerékpárokat, majd 1892-től már automobilokat is gyártott a Peugeot.

 

Aston Martin

Lionel Walker Birch Martin (1878-1945) és Robert Bamford (1883-1942) alapította a márkát 1913-ban. Az Aston nevű hegyen megnyert első versenyük emlékére keresztelték át az Aston Martin névre az autógyárat. A képen a bal oldali fickó Martin, a jobb oldali pedig Bamford.

 

August Horch (1868-1951)

Az első autót 1901-ben építette. 1909-ben távozott az általa alapított vállalattól és újat hozott létre. Egy jogi vitát követően az új gyár az Audi nevet vette fel, mely latinul ugyanazt jelenti, amit a Horch: hallgatni, figyelni.

 

Dodge

John Francis Dodge (1864-1920) és Horace Elgin Dodge (1868-1920) alapította a későbbi autógyártó vállalatot. Kezdetben csapágyakat, autóalkatrészeket készítettek Detroitban, és segítettek Henry Fordnak megalapítani a Ford Motor Companyt. 1915-től aztán ők is belevágtak az autógyártásba.

 

Ferdinand Porsche (1875-1951)

Bádogosinasból lett a világhírű Volkswagen Bogár tervezője, amit Hitler megbízásából készített a zseniális konstruktőr. A világháború után fogolyként tervezte meg a Renaultnak a Dauphine típust.

 

Ferry Porsche (1909-1998)

Ferdinand Porsche fiaként apja nyomdokaiba lépett, sokat dolgoztak együtt. A VW Bogár alapjaira építette meg az első Porsche autót, a 356-ost, ami a Bogárnál kétszer magasabb áron is rendkívül népszerű lett.

 

Giovanni Agnelli (1866-1945)

1899-ben mindössze 400 dollárral szállt be a Fabbrica Italiana di Automobili Torino (FIAT) alapításába, ami meglehetősen jó döntésnek bizonyult.

 

Henry Ford (1863-1947)

A dearborni farmercsalád sarja már 15 évesen órajavítással foglalkozott, 17 évesen pedig mezőgazdasági gépeket is javított rendszeresen. 1896-ban mutatta be első autóját, az etanol hajtású Quadricycle-t.

 

Kiichiro Toyoda (1894-1952)

Apja, Saikichi Toyoda, a japán ipar atyjának nevezett iparos szövőszékgyártó üzemét ő állította át az autógyártásra. Első prototípusuk Ford és Chevrolet alkatrészekből épült Chrysler alvázra 1935-ben.

 

Louis Chevrolet (1878-1941)

A svájci születésű autóversenyző 1911-ben alapított autógyárat William C. Durant segítségével. Később kivásárolták, majd teljesen elfeledve és elszegényedve halt meg. Az egyik legenda szerint a Chevrolet logoja egy stilizált svájci kereszt, a származására utalva. A képen Teletubbinak öltözve riogatja az ellenfeleket.

 

Mercédès Adrienne Manuela Ramona Jellinek (1889-1929)

Az összes személy közül ő az, aki gyakorlatilag semmit nem tett azért, hogy halhatatlanná váljon a neve, mégis így történt. Kereskedőként ismert édesapja, Emil Jellinek egyezett meg az akkor Daimler-Motoren-Gesellschaft névre hallgató vállalattal, hogy a forgalmazásért cserébe lánya után Mercedes legyen az autók neve. Gottlieb Daimler, Wilhelm Maybach és Karl Benz, az első autó megalkotójának munkássága nélkül azonban teljesen ismeretlen maradt volna, állítólag egyáltalán nem kedvelte az autókat.

 

Michio Suzuki (1887-1982)

1909-től 1937-ig szövőszékgyártással foglalkozott az általa alapított vállalat, mégpedig világszerte ismert és magas színvonalon. A háború alatt nem gyártottak autót, 1952-ben pedig kerékpárra szerelhető motorokkal próbálkoztak. A sikeres vállalkozás 1955-től gyártja korszerű tervezésű autóit.

 

Renault

A Renault testvérek, Louis (1877-1944), Fernand (1865-1909) és Marcel (1872-1903) alapították 1898-ban, apjuknak textilipari vállalkozása volt. Marcel autóverseny közben, Fernand betegségben, Louis pedig fogságban halt meg (együttműködött a megszálló németekkel, ezért tárgyalásra várt). A család tragikus sorsa ellenére a nevük halhatatlanná vált.

 

Rolls-Royce

Charles Stewart Rolls (1877-1910) és Sir Frederick Henry Royce (1863-1933) alapították a legendás márkát 1904-ben, hamar világhírűvé téve azt megbízhatóságával és minőségével. Rolls a Wright fivérek által tervezett repülőgépével zuhant le, így az első brit volt, aki légi szerencsétlenségben veszítette életét. Volt egy legenda, miszerint Royce halála után tiszteletből változott a Rolls-Royce logo pirosból feketére, de valójában a megrendelt különböző színű autókhoz nem illett, ezért váltottak.

 

Škoda

No, ez kicsit bonyolult lesz. Az alapítók Václav Laurin(középen) (1865-1930) és Václav Klement(jobb) (1868-1938) voltak, akik 1905-ben készítették első, Laurin&Klement nevű autójukat. A lakatos és a könyvkereskedő által alapított cég aztán 1925-ben olvadt be a Škoda Művekbe. Ezt a vállalatot Emil Škoda(bal) (1839-1900) vitte sikerre, miután 1869-ben megvette az üzemet, ahol dolgozott. Kezdetben a fegyvergyártás volt a fő profilja.

 

Soichiro Honda (1906-1991)

Kerékpárjavító apjának műhelyben szerette meg a gépeket és a technikát, 1922-ben már autószerelőként dolgozott. 1937-ben alapította meg a Tokai Seiki nevű vállalatát, ami a Toyotának gyártott alkatrészeket. 1948-ban kezdett el motorkerékpárokat, majd autókat gyártani. Japán Henry Fordjaként is emlegették.

 

Vincenzo Lancia (1881-1937)

A konzervgyáros család fiaként született Lancia könyvelőnek lett szánva, de ő inkább az autóépítést és az autóversenyzést választotta. Első autóját 1907-ben építette. Remek konstruktőr és kora egyik híres versenyzője volt.

 

Walter Percy Chrysler (1875-1940)

Az 1904-ben alapított Maxwell Motor Company 1925-ös felvásárlása után kapta új tulajdonosa, Chrysler nevét. Chrysler a Maxwellnél konstruktőri, folyamatszervezői feladatokat látott el, innen nőtte ki magát tulajdonossá.

 

Két bónusz, akik nem emberek: 

Zsiguli hegység

 

Wartburg vára 

Total
0
Shares
41 hozzászolás
  1. Jó kis lista. A várba meg érdemes felszamaragolni (ha még lehet).

  2. Enzo Ferrari és Feruccio Lamborghini igazolatlanul hiányoznak? 🙂

  3. Szuzuki, és Tojoda (bármilyen hülyén hangzik is) a japán szavakat és neveket ugyanis fonetikusan kell írni.

    Persze a nemzetközi (autó)márkanevek valóban Suzuki, és Toyota

  4. A Citroen jele nem egymásba kapaszkodó fogaskerék, hanem egy olyan fogaskerék, aminek a fogainak az éle nem párhuzamos, hanem tört, hiszen ez volt Citroen nagy találmánya. Ez a fogaskerék sokkal halkabb volt mint a hagyományos és nagyobb erőket is tudott átvinni.

    Mercedes nem egy autó neve volt, hanem Jelinek – mint nagy autórajongó és valóban kereskedő – alapított egy versenycsapatot és ha tetszik, mai szemmel nézve a versenyistállóját nevezte el a lányáról. Volt egy másik lánya is Maja, róla is elnevezett egy autót, de az nem lett sikeres és el is felejtette a világ.

  5. Az Alfahoz kapcsolódóan még annyit (csak, h teljes legyen a kép), h a cég korábban is készített autókat, csak nem jártak valami nagy sikerrel. Történt ugyanis, hogy francia Darracq autókat licence alapján gyártottak Olaszországban a cég alapítását megelőzően, de a kis 2 hengeres típusok nem igazán voltak népszerűek a helyi piacon. A Societa Italiana Automobili Darracq nevű cég így inkább a saját tervezés felé fordult és nevüket Anonima Lombardo Fabbrica Automobili –re (ALFA) keresztelték át.

    Hogy Romeo mikor jött a képbe azt nem tudom, viszont az érdekes adalék, h Henry Ford pld. imádta az Alfa Romeokat. 🙂

  6. Amit Porsche és a Dauphine kapcsolatáról a magyar wikiben írnak, nonszensz. Porsche 1947-ben szabadult a fogságból, a Dauphine tervezése 1949-ben kezdődött.

  7. @klarky: Az Alfás és Mercedeses részeket javarészt fejből írtam, forrásként az 1971-es “A gépkocsi regénye” c. könyvet tudnám megjelölni, abból tanultam még úgy 20 éve az alapokat.
    Henry Ford bácsi azt mondta, valahányszor egy Alfa Romeot lát, megemeli a kalapját, ha jól emlékszem. 🙂

  8. @pizzaboy: köszi, csúnya elírás egy USA autó rajongótól, égek is rendesen.
    A Dacia meg már húzta volna az Oltcit-et, meg a Zaporozsecet, Tavriát, satöbbi. Inkább kihagytam őket.

  9. csak mint érdekesség, kiegészítés (nem számonkérés, hogy alábbiak miért nincsenek a cikkben)
    Bentley: Walter Owen Bentley alapította, elöször csak francia autókat importált a bátyjával
    Buick: David Dunbar Buick alapította
    Morgan: Harry Frederick Stanley Morgan alapította
    Puch: Johann Puch alapította
    Tata: Jamshedji Tata alapította
    már nem létezik:
    Studebaker: Clement és Henry Studebaker Jr. alapították, késöbb Henry részét John kivásárolta, és beszállt Jacob is

    valakiröl vagy valamiröl nevezték el:
    Cadillac: Antoine Laumet de La Mothe, Sieur de Cadillac-ról Detroitot (és nem Ditroitot, mint Dodge-nál szerepel) nevzték el
    Tesla: Nicola Teslárol a váltóáram “atyjáról” nevezték el
    Scania: egy dél-svéd tartomány latin neve
    Vauxhall: városrész Londonban, ahol a cég (Alex Wilson & Co.) az alapításakor székelt

    már nem léteznek:
    Mercury: Merkurról, a római istenröl kapta a nevét
    Pontiac: indián törzsfönökröl kapta a nevét
    Duesenberg: Friedrich és August Düsenberg alapították

    motorgyártók:
    Briggs & Stratton Stephen Foster Briggs und Harold M. Stratton alapították
    Deutz: városrész Kölnben

  10. @vancello: Na de az angol wikiben egy szó sincs erről sem Porschénál, sem a Daupine-nél…

  11. @károly szántana:
    “kiegészítés”

    Valójában oldalakat lehetne erről írni, mert szinte az összes régi kocsimárkát a gyártójáról/megalkotójáról neveztek el… Pl. a magyar Romfell páncélkocsi Romanovics és Fellner nevűek után kapta a nevét stb.

    Sokkal érdekesebb számomra, hogy mennyire nem volt gond külföldön, hogy a márkanévvé vált személyneveknek valójában jelentésük is van:
    A Ford ugye patakot jelent. “Vettem egy új kocsit, egy Patakot. Patak Galaxis”…
    Vagy éppen a Skoda, amely azt jelenti, hogy kár.

  12. @Virtusblog: Azért pár elnevezés rendesen odavert már a történelemben.

    A 2105-ös Ladát Nova néven árulták egyes piacokon, mígnem szóltak, h az azt jelenti ott, h nem megy. 🙂

    A Pajero spanyolul önkielégítést jelent, de a Mitsubishi azért bepróbálta. 🙂

    De, h egy magyart is mondjunk. Nagy mák, h anno ide nem hozták a Seat Ronda -t….

    A Datsun eredetileg Datson volt, de sajna annak van egy olyan jelentése, hogy hajhullás japánul, így rájöttek, h ezzel sokra nem mennek.

    Sok ilyen van…

    Egyébként valóban fura, hogy angol nyelvterületeken rengeteg halál hétköznapi név van ami nálunk jól csengő márkanév. Fura lehet pld. Ablakokat vagy Almát venni, nem? 🙂

  13. Remek cikk.

    Már-már vártam a végén Günther Trabant, Nikolaj Kockalada és Alexis Velorex felbukkanását 🙂

    A viccet félretéve viszont:

    “A családi fémipari (fűrészek, kávédarálók) vállalkozásból nőtte ki magát” – mármint a Peugeot. Nos, nagymamáméknak otthon volt Peugeot kávédarálója – az az igazi sárgaréz-kupolás, kézzel tekerős. Röhögtünk is tesómmal rendesen,hogy milyen jómódúak a nagyiék, még a daráló is Peugeot 🙂

    bio

  14. @klarky: Kihagytad a Pintót, ami egyes spanyol nyelvterületeken hogy is mondjam… alulméretezett férfi nemi szervet jelent állítólag.

    bio

  15. @Virtusblog: Teljesen lényegtelen, csak egykori angoltanár, mostani fordító-énem nem hagy: a ford nem az egész patakot jelöli angolban, csak azt a részét, ami elég sekély ahhoz, hogy át lehessen híd és hajó nélkül kelni rajta – vagyis kb. “gázló”. Oxfordnál pölö nyilván a kihajtott csordák átkelőhelye lehetett.

    (Bónusz érdekesség: a Boszporusz etimológiája is ugyanez, ugyanúgy “ökörgázlót” jelent, mint az Oxford név – nyilván véletlen az egybeeesés)

    bio

  16. @bioLarzen:
    “Teljesen lényegtelen, csak egykori angoltanár, mostani fordító-énem nem hagy: a ford nem az egész patakot jelöli angolban, csak azt a részét, ami elég sekély ahhoz, hogy át lehessen híd és hajó nélkül kelni rajta”

    öööö… hát az én értelmezésemben a patak eleve olyan kis folyóvíz, amelyen minden további nélkül át lehet kelni híd és hajó nélkül… 🙂

    De egyébként természetesen igazad van a ford valóban nem azt jelenti… !!

    Asszem Shakespeare Windsori víg nőkje ugrott be, ahol Ford uraság álneve (a magyarban) Patak lett. 🙂

  17. @klarky:
    “Egyébként valóban fura, hogy angol nyelvterületeken rengeteg halál hétköznapi név van ami nálunk jól csengő márkanév. Fura lehet pld. Ablakokat vagy Almát venni, nem? 🙂 “

    Igen, erre célzok 🙂

    A szövegszerkesztőt meg úgy hívják, hogy Szó…

    Meg “Füst” márkanevű gyümölcslét isznaka németek stb.

  18. Pedig a SEAT Ronda kifejezetten szép volt a Marbellához képest 🙂
    Sőt, nekem a Fiat Regatánál jobban tetszett 🙂

  19. @Mrs.Columbo: És mi marad le: a Great Wall.

    Nem beszélve a BYD, Quoros, Geely és hasonlókról, a téma egy külön (kabaré-) posztot is elbírna 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share