Ford Focus 1.4 kombi teszt

Olyan nincs, hogy kölcsönkérek egy autót és nem írok róla. Ez történt Paszy barátom 1.4-es Ford Focusával is, egy kora szeptemberi napon ugyanis feltétlenül szükségem volt arra, hogy motorizáljam magam. Sajnos a képek csak sebtében készültek és telefonosak, nézzétek ezt el nekem! A zöld kombi amúgy nem volt ismeretlen számomra, hiszen a megvásárlásánál is segítettem, a próbaúton is én vezettem. Akkor még szíj és féktárcsacsere előtt állt a gép, de most már kifogástalan volt rajta minden.

Lassan 10 éve nem gyártják, de még mindig formás.

Elfogultság

A Ford Focusnak különleges helye van a szívemben. Diákként pont akkor dolgoztam a Fordnál, amikor a bemutatójára készültek, így a hivatalos debütáció előtt láthattam képet az Escort utódjáról, ami aztán az Év Autója díjat is megkapta. Az első pillanattól imádtam a formáját, később pedig a Focus WRC, McRae, Sainz, meg a kedvenc  játékom – a Colin McRae Rally 2.0 – csak tovább fokozták a rajongást, és ez azóta sem változott.

Colin nyomja.

Külső-belső

A WRC-től azonban egy 1.4-es benzines kombi Focus azért elég messze van, így most szálljunk vissza a földre! Az autó 2002-es évjáratú, és átlagos állapotban került új gazdájához. A zöld szín nem igazán emeli ki a valaha divatos formát, de nem is célja a feltűnés, hiszen egyszerű családi limóként, valamint munkába járásra használják. A külsején csak a szokásos kőfelverődések, és parkolási karcok vannak, a belsejében viszont csupán a formán látszik az eltelt évtized, az elhasználtság jelei nem mutatkoznak. A Focus műszerfala biztosan kivált valamilyen ingert a szemlélőből. Kedvelik, vagy utálják, de semleges véleménye senkinek nincs róla. Én a kedvelők táborába tartozom (az olvasók kb. 50%-a most bólogat, a másik 50% pedig ízlésficamosnak bélyegez meg, valóban ennyire megosztó a dolog), csak a kopottságot sugalló anyagú fekete műanyagokat nem szeretem benne. Hogy a New Edge design miből merített, azt így fejből nem tudom, de én viharban megdőlt búzatáblákat, és zöld lombszöcskéket is láttam benne. :)))

Szerintem kifejezetten szép. Tudom, nem áll egyenesen a kormány, de kutyafuttában fényképeztem. 

Olyan ez, mint a pszichodokik által mutogatott kriksz-krakszos rajz (tényleg van olyan, vagy csak a filmekben?), valamit mindenki felfedezni vél benne. A műszerezettség tökéletes, a kormány is jó fogást biztosít, a gombok, tekerentyűk mind kifogástalanul működnek. Szerencsére már nem dohányzom jó ideje, de a hamutartóról ki szeretném emelni, hogy a kormányhoz közel, fent található, így talán kevesebben halnak meg amiatt Focusban, hogy a bagós sofőr éppen a hamuval bíbelődik. (FRISSÍTÉS: egy régi tesztben Karotta is szinte ugyanezt írta róla, szóval nem akkora hülyeség) A másik jó dolog a műszerek melletti kis polc, fontos apróságokat tehetünk ide, sajnos az üres autóban is elég feltűnő, így nem érdemes ottfelejteni semmit.

Jó helyen van a hamutartó. Felette kis tárolópolc található a műszerfal ívének sarkában.

Az ülések átlagosak, oldaltartásuk nem sok van, de kényelmesek. A kormányt beállítva gyorsan be lehet lakni a fedélzetet. Körbe mindenütt jó a kilátás, csak a hátsó oszlop takar ki jókorát, de a későbbiekben ennek nem éreztem hátrányát. A visszapillantó tükrökkel is elégedett voltam, remek a hátralátás belőlük. Az autó elejét ugyan nem látni, de nagyon jól lehetett vele manőverezni, orral és tolatva is könnyű volt vele parkolni – van, akinek ez is fontos szempont. A hátsó ülésen elfértem magam mögött (187 cm), másra nem is emlékszem belőle, úgyhogy biztosan nem volt rossz a hely. Családosok ide úgyis csak gyerekülést fognak tenni, arra meg tökéletesen elég.

Van hely hátul is, remek családi autó lehet belőle.

Menet közben

A pedálok elrendezése nagy lábbal is megfelelő, a váltó is remekül kézre áll, a szélvédőn nem tükröződik vissza a műszerfal, szóval semmi akadálya a normális közlekedésnek. Látszólag. A motor ugyanis elég gyenge egy ekkora autóba, alig húz, sokszor kell nógatni, hogy lendületet vegyen. Ha van rá lehetőség, mindenképp nagyobb motorral ajánlott ilyen autót venni. A Yamahánál fejlesztett szerkezet az erőtlenségen kívül amúgy nem rossz, egy kisebb gépben biztosan elégedett lettem volna vele. Ha sikerül felvenni a lendületet, akkor vesszük észre a Focus egyik nagyszerű tulajdonságát, a remek futóművet és a kellően direkt kormányzást. Nem néztem volna ki a családi autóból, hogy ilyen jó érzés vele kanyarogni, igazán kellemes meglepetés volt. A fékek viszont nem sportosak, csak pont tökéletesek a fáradságos munkával elért tempó felemésztéséhez. Viccesen hangzik, de még a gyenge motorral is jó érzés volt vezetni ezt az autót. (Azért egy nagyobbal lett volna az igazi.) Menet közben a szélzaj jelentéktelen, az autópályán is nyugodtan siklott a Focus, az oldalszél sem akarta lecibálni az útról. Mivel egyedül voltam, így nem tudom, hogy terhelve hogyan kanyarodik, vagy miként viselkedik autópályán, de feltételezem, hogy úgy is elégségesek a képességei.

Erőtlen, de problémamentes.

A far

A kombi autók legfontosabb része a csomagtér. A Focus csomagtere a Hindenburgot is elnyelné, ha az nem égett volna hamuvá. Valóságos hangár van hátul (520 l), az ülések előredöntésével pedig ez tovább fokozható (1600 l). A mélyről nyíló csomagtartófedél miatt könnyű rakodni, és eső esetén még tetőként is megfelel a kellően magasra nyíló szerkezet. A kombi autóknál sokszor csorbát szenved a külső. Szerintem a Focus egyik legszebb eleme a hátsó lámpája, de itt a kombiság miatt ez elveszett. Azért nem csúnya, az átlag kombiformánál jobban eltalálták, de szépnek sem nevezném. Talán a korrekt a megfelelő kifejezés rá.

A KÉPRE KATTINTVA GALÉRIÁRA LELSZ!

Összefoglalva a fent leírtakat a Focus kombi tökéletes választás családos, vezetni szerető embereknek 1-2 poronttyal, sok holmival történő utazásokra, de az 1.4-es motort mindenáron kerülje, aki jót akar magának. A 75 lóerő egyszerűen kevés az 1200 kg-os testhez. A tesztút alatt a fogyasztás nagyjából 7-7,5 l/100 km körül alakult – fővárossal, autópályával, tokkal-vonóval, szerintem ez nem rossz ettől az alulméretezett motortól, és azért a jobb lábammal sem bírtam néha. A Focusok megbízhatósága messze földön híres, ha rendesen karban van tartva, akkor nagyon sokáig fogja gond nélkül szolgálni a tulajdonosát.

Total
0
Megosztások
5 hozzászolás
  1. Jelenleg én is egy ferdehátú, utolsó szériás, 1.6-os benzines Focust hajtok, igaz, kicsit magasabb felszereltséggel. Ahol a műszerfal melletti rekesz van, ott a fedélzeti computer kijelzője van, ami jelzi az aktuális és az átlagfogyasztást (valós), a tankkal megtehető utat (1 teletank = kb. 700km), és a kinti hőmérsékletet. Az 1.6-os (100LE) motor nem egy vadállat, de azt kell, hogy mondjam, hogy már kellemesen mozgatja az autót. A 0-100-as gyorsulás 10 mp körüli. Most volt esedékes olajcserén az autó, és mondom a szerelőnek, hogy keressen benne hibát, mert meg akarok neki adni mindent, hogy nagy eséllyel mindig ilyen jól működjön. Azt mondta, hogy az autó hibátlan. A kopó alkatrészeket kell cserélni, azok viszont 15e km-el ezelőtt mind cserélve voltak. (70-80e szervizköltség = összes szíj, összes szűrő, gyertya, olaj)

    Ez a hatodik autóm, és megvallom, ezt szeretem a leginkább. Látszik, hogy tervezői szeretettel akartak valami egészen újat, frisset adni az Escort után, mindenben az EMBERT tartva a középpontban. Lehet látni pár videót youtube-on a tervezőitől, és látszik rajtuk, hogy nagyon odatették magukat, amelynek meg is lett az eredménye (1999-es év autója díj).

    Szóval sok autót vezettem, komolyabbakat, drágábbakat is, és lehet, hogy elfogult vagyok, de egyik másik autó sem ad nekem folyamatosan ennyire kellemes érzéseket, mint az I-es Focus. Jó érzés belehuppanni és légies könnyedséggel tempósan falni a kanyarokat. Ilyenkor folyamatosan adja az autó a kellemes visszajelzéseket, és a kormányon keresztül érzed, hogy a futó- és a kormánymű mesterien össze van rakva, egyszerűen TÖKÉLETES.

    Ha lehetőséged van rá, próbáld ki, és magába szippant. Sajnos a II Focusnál ez a kellemes érzés már tompul, de az is nagyon jól összerakott autó.

    Azt kell, hogy mondjam, hogy egykorú vetélytársait, a G Astrát, IV-es Golfot ez a kis Fóka megeszi vacsorára, annyira jó autó lett. Legszívesebben soha nem adnám el.

  2. nekem II-es Focus-om van, de hasonlókat tudok róla mondani, szeretem nagyon, egyetlen bajom vele, hogy rövid az 5. fokozat, viszont így meg nagyon dinamikus 130-170 között is, úgyhogy nem tudom még magamban sem egyértelműen eldönteni, hogy ezt utálom vagy szeretem-e benne.

  3. Ja igen, az átlagfogyasztás vidéki-városi használat mellett 7,5 liter, városban 8.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share