Škoda-őrület!

A Škoda régi és újabb típusai is a kedvenceim közé tartoznak, és tudom, hogy nem vagyok ezzel egyedül. Valamiért nekik kevesebb nyilvánosság jut, pedig csodás cseh gépek rejtőznek a hazai garázsokban. Facebook oldalunkon kértem meg olvasóinkat, hogy küldjenek pár képet bemutató gyanánt saját kedvencükről, hátha mások is kedvet kapnak egy öreg Škoda beszerzéséhez.

normanrls – 1987-es Skoda 120GLS “Sleeper”

A motor és a Weberek beállításai saját fejlesztés és építés, mert sokkal jobban szeretek fejleszteni és kísérletezni, mint a kész tuning motort megvenni.A történet 2004-ben kezdődött egy 300.000km-t futott Favorit (szintén OHV vezérlés és csereszabatos a 120-as motorral) motor tuningolásával. A motor a mostani evolúciós formájában egy 1.3-as Favorit blokk, 1.4-es Fabia főtengellyel és hajtókarral, dugattyúval, egyedi Szuromi 316-os, mélyet nyitó vezérműtengellyel, könnyített főtengellyel és lendkerékkel, tágított csatornás, nagy szelepes, síkolt, erősített rugós átalakított égésterű Felicia hengerfejjel.Sűrítési viszony 12:1, végnyomás 16,5bar. Használható max. fordulatszám: 7000 ford/perc. Verseny körülmények között használt fordulatszám tartomány: 4000-7000 ford/perc.
norman2.png
További átalakítások még: 4-1leömlő + 60-as átmenő dob, kevlár kuplungtárcsa, olajhűtő+ventilátor, erősített motortartó- és váltótartóbak, 45-ös iker Weber DCOE karburátor, HAL IC-s Golf gyújtás + szikra erősítő, LR soros váltó hosszú 3,9 végáttétellel, rövidített 3. 4. (egyenes fogazás) és 5. fokozat (5. fokozat 1,08), a vízpumpa és a generátor áttétele változtatva a hosszú élettartam érdekében.
Futómű:
– Elől: ültetve és vastagabb stabilizátor rúd + keményszilent + Kárászy rally gátlók, toronymerevítő. Nyomtáv oldalanként 5mm-t szélesítve.
– Hátul: ültetve és keményebb kovácsolt rugó + Kárászy rally gátlók + toronymerevítő, Skoda 130 szárazfutómű a Skoda 130LA dokumentáció szerint lengőkarok lemezelve, megerősítve + keményszilent. Nyomtáv oldalanként 39mm-t szélesítve.
– Skoda magnézium 5,5″ felni 175/60R13 Yokohama A048 slick (ha versenyezni akarok és jó időt szeretnék futni).
– Skoda alumínium “Apollo” 5″ felni 175/60R13 Yokohama A539 (utcára és pályanapokra szórakozásra).
Fék:
Skoda 130/Rapid 4 dugós fékek + “verseny” betét elől + DOT 5.1 fékolaj.
Kormány:
Gyorskormány (végállástól végállásig 1 fordulattal kevesebb).
Egyéb átalakítások:
Utcai kagyló ülések + sport kormány, tűzoltó palack, 10 literes benzintank, enyhe kis súly csökkentés, olajhőmérő és olajnyomásmérő műszer, váltásjelző, short shifter, szúró fényszórók, sok munka és szeretet.., minden mai egy jó pályanapozáshoz kellhet 🙂
A kasztni (küszöbcsere) a futómű és a fékek az átalakításokon kívül felújítva és kifogástalan műszaki állapotban vannak.
norman1_1.jpg
Régen 122 lóerőt mértek padon, de ennél már erősebb a mostani evolúciós állapotában (gyorsulási időeredmények alapján gondolom így), olyan 130 lóerőt közelíthet a teljesítmény.Fogyasztás országúton közlekedve 7 liter, verseny körülmények között 20-50 liter között változik (pálya függő).
Egy S100 kaszniban hivatalos gyorsulási versenyeken indultam 2006-tól, hogy teszteljem a motor tuningot. Annyira jól sikerült, hogy Fertőszentmiklóson a mai napig tartom az 1400 ccm-es pályacsúcsot. Tökölön (HHRA) több éven keresztül voltam a P1 (1550 ccm) kategória bajnoka és egyszer a kategóriák közötti abszolút 2. is voltam a mindössze 1396 ccm-es motorral. A hivatalos fotocellás méréseken 200 m-t 8,6 másodperc a 400 m-t pedig 13,7 másodperc alatt, a 0-100 km/h-t pedig 5 másodperc alatt tette meg a gép utcai Tescos, 165/70R13 gumikon. Majd a mai utcai/pályanapozós autómba került a motor 2013-ban, ami a képeken is látható. Az amatőr A1 kategóriában is elhoztam a bajnoki címet ezzel a kocsival is. Majd áttértem a pályanapozásra, bár van egy kis handicap-em. A bal szememre alig látok (balra majdhogynem holt tér van) és gondot okoz a mélység érzékelés, a távolságok belövése, de azért megoldom.
Kakucs-ringen 43,7 másodperc a jelenlegi köridőm, aminek fantasztikusan örülök. FRT rally edzőnapokra járok rendszeresen, valamint Hungaroringes és Pannónia-ringes nyílt napokon indultam még. Sikerült egy igazi tartós és élvezetes Sleepert létrehoznom, ami alkalmas utcai közlekedésre és pályanapos meglepetés autónak is. Az utcai pályanapozós autókkal teljesen partiban van úgy 3 liter szívóig. A kezelhetőség és a kanyarsebesség fantasztikus, több utasom egybehangzó véleménye szerint is. A kocsiból mindenki mosolyogva száll ki és nekem is szükségem van havonta egyszer egy kis boldogsághormonra 🙂
Az érdeklődőknek ajánlom figyelmébe a youtube csatornámat:

 

Lcz Oti – ’84 Škoda Garde

Ő az én kis gyöngyszemem, egy ’84-es Skoda Garde (a Rapid elődje), 2008 óta van meg, amikor egy udvarból hoztuk el 2 év állás után, alvázig elsüllyedve a sárba. Első évben egy teljes karosszéria javításon esett át, fehér szín helyett kéket kapott. Amit lehetett felújítottam, amennyire tudtam kezdő skodás fejjel, édesapám segítségével.

kek2.jpg

Az évek folyamán sok dolog történt velük, jó és tossz egyaránt, de ő nekem örök marad. 2013-ban úgy döntöttem, újragondolom az autót, (ekkor más nem volt mindennapos használatba, arra volt másik) és megrendeltem hozzá a gyári Rapid üvegszálas karosszéria versenyszélesítést.

kek1.jpg

Újra szét lett szedve az utolsó csavarig, rengeteg idő, pénz és munka árán nyere el mostani formáját. A fényezésen kívül minden saját kézzel készült, alakult át. Sajnos a mai bürokrácia miatt műszakit nem kaphat, így kérdéses a jövője legálisan az utakon.

 

Bence – ’89 Škoda 120L

Az én Skodám egy ’89-es évjáratú 120 L, gyárilag 5 sebességes váltóval szerelt kivitel. Az oka, hogy miért ezt a márkát és típust választottam első autónak nagyon egyszerű, ugyanis 4 ilyen autó is volt a családban, apukámnak, nagyapámnak, keresztapámnak, tulajdonképpen ebben nőttem fel.Nagyon szerettem már akkor is, ez nem változott az idő múlásával sem. Tavaly nyáron pedig eljött az ideje, hogy megvegyem a sajátomat. Egy idős bácsié volt, ő volt az első tulajdonosa, nagyon vigyázott rá, télen soha nem használta, egész idő alatt garázsban tartotta, 26 év alatt 74 ezer kilométert ment vele. Nagyszerű élmény volt hazavezetni, több mint 300 kilométeren keresztül úgy, hogy akkor vezettem először ilyen autót, végig vigyorogtam az egész utat.
bence1.jpg
Ez alatt a kicsit több mint egy év alatt, elérte a kocsi a 80 ezret, mindig megbízhatóan működik, nagyon jó vele utazni, szeretik a járókelők is. Bármerre járok vele, mindig megnézik, elmosolyodnak és ezt tök jó látni. A legkellemesebb élményem azt hiszem, idén nyáron volt. Bükkszentkereszten rendeztek egy veterán hegyi felfutó versenyt, amire neveztem én is. Nagyon nagy élmény volt, az első autós rendezvény volt, amin résztvevőként voltam jelen, sok érdekes és ritka autó között ott volt az én egyszerű, barna Skodám is. Az autó végig nagyon szépen ment, élvezetes volt vele a Bükkben kocsikázni, ráadásul várakozáson felüli eredménnyel zártunk és hazahoztuk a kategória harmadik helyéért járó babérkoszorút is. Nagy élmény volt!
bence2.JPG
Az eddig kapott törődést én is igyekszem megadni a kocsinak, nem hajtom ki a lelkét, vigyázok rá. A következő évben szeretném kicserélni benne a motort egy 1.3-as injektoros Felicia motorra, utána pedig a futóművet szeretném rendbe tenni, közelebb vinni a földhöz és keményíteni. Meg persze van még pár ötlet, hogy mit lehetne még csinálni vele/rajta.Egyenlőre nagyon élvezem ezt az egészet amivel egy ilyen autó jár, a vezetését, a viselkedését, az emberek reakcióit. Klassz ez az egész!

 

Gábor – Šleeper 120L

Elég régóta Skodázunk, volt pár kívülről feltűnő, faros Skodám, ezért úgy döntöttem, hogy a következő amit építek, az Sleeper lesz.Az autó direkt Sleepernek épült. A cél az volt hogy egy viszonylag szép gyári kasztnit vásárolva, a lemezek alatt a mai aktuális technika lapuljon. A bódé egy gyári 57 ezer kilométert futott abszolút rozsdamentes példány volt.
han1.JPG
Ez volt a kiindulási alap. A motor az LRT /Lakatos Racing Technology/ segítségével épült. Ez egy hibrid motor: az 1.3-as Favorit blokkba Fabia főtengely került, így most 1.4-es. Nagyszelepes hengerfej, kemény Motorsportos szeleprugók, járatok portolva, polírozva, égéstér átalakítva. Dugattyúk szint fölé járnak, bele vannak járatva a hengerfejbe,316/308-as Felicia Kit-Car vezérműtengely van benne, könnyített főtengely, könnyített lendkerék és ékszíjtárcsa. A motort egyenes szívócsövön keresztül Weber DCOE 40-es karbi táplálja, és négyleömlőn keresztül távoznak a gázok, egy 50-es átmenő dobon.
sam_3599.JPG
Futómű elöl 6, Hátul 7 centit ültetve, oldalanként 3 centit szélesítve, osztókör-átalakítóval. Kemény /Bandura-féle/ rugók vannak benne, és Bilstein mintára készített aszfalt lengés csillapítók. A fékek elöl lyuggatott és mart Ferrodo Racing tárcsák,és Ferrodo DS 3000-es anyaggal felsütött betétek. A váltó egy csináltatott, részben egyenes fogazású /sírós/ 5 sebességes versenyváltó, kicsi ejtésű rövid fokozatokkal.
han3.JPG
Zoltán – S110R
Nem ez a leggyorsabb, nem ez a legerősebb hazai faros Skoda, de az tuti, hogy a maga műfajában Ő a “LEG”… Nem tudok más 40 fölötti (lassan 43 éves) Skodáról, ami ennyiszer tört és menekült meg az enyészettől, szinte a csodával határos módon.
coupe1.jpg
Mindezt úgy, hogy igazából a lelkes barátoknak és az aranykezű mesterembereknek köszönhetően nem nagyon maradt nyoma a súlyos sérüléseknek. Ha szántok rá egy kis időt, itt van Rozika története sok-sok fotóval dokumentálva: https://www.facebook.com/Skoda110rMegmentese/
coupe2.jpg
Róbert – 136 Rapid
1989-es kiadás, szinte az utolsó 136-os Rapid, ami legördült a szalagról, ezután már a Favoritok jöttek. A motor egy módosított Fabia 1.4-es blokk, 1500 ccm-re fúrva. Rajta Felicia 50 kW-os hengerfej, bővített csatornákkal, SCHRICK verseny szelepek, szeleptányérok és szeleprugók. LR mintára készült kétrészes verseny szívócsonk, melyen 2 db 45-ös Weber karburátor pihen. Ezeket egy elektromos AC látja el üzemanyaggal. A vezérműtengely eredeti motorsportos, egy Felicia Kit-Car pályaautóból való.
robert2.jpg
A teljesítmény és a dugattyúk méretei miatt már tűzkarikás hengerfejtömítés gondoskodik a megfelelő tömítettségről. A kompresszió viszony 12.5:1. A kipufogó egy hengerenkénti leömlő (LR mintájára készült), ami becsatlakozik egy átmenő saválló dobba. A mostani fehér felnik eredeti cseh Motorsport kerekek (magnézium), melyekre felső kategóriás 195/45 R13-as abroncsok vannak fel erőszakolva. A fényezés gyöngyház metál Peugeot gyári szín. A fékek gyárilag 4 dugattyúsak elöl, tervben van egy hátsó tárcsafék szett, illetve egy hidraulikus kézifék beépítése is.
robert1.jpg

 

Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share