Azok a csodálatos motorok!

Aggregát, erőforrás. E két szóval illették az autós újságírók a lélek nélküli motorokat. Szívek, fémből. Ezek a szavak jellemzik mai írásunk szereplőit. A világ legcsodálatosabb benzines motorjainak bemutatója következik, tartsatok velünk!

dino.jpg

9. Porsche 911 boxer – szigorúan léghűtéses

Léghűtéses hathengeres boxermotor a csomagtartó helyére beépítve. Csak a Porsche tud ilyen elborult dolgot produkálni. Annyira szépen és kifinomultan szól, hogy tényleg elhiszed róla, hogy egy igazi érző-lélegző lény lakik a motorháztető alatt. Ha pedig rád kiabál, összecsinálod magad.

8. Audi Sport Quattro

A gyilkos „B” csoport, négy hajtott kerék. Az egyedülálló teljesítmény mit sem érne egy kitűnő szív nélkül. Az egyetlen öthengeres a listán, aminek bődületes üvöltése milliók szívét ejtette rabul öröke. Az a jó benne, hogy halláskárosodás után is élvezhető, hiszen minden rezeg körülötte.


19Bozzy92 csatornáját érdemes követni, ha gyönyörű autóhangokat akarsz hallgatni. Magam is régóta masztur… követem. 🙂

7. Subaru Impreza WRX

Két boxermotor fért fel a listára, de az egyetlen japán motor a felsorolásban. Számomra nincs másik japán motor, amire azt merném állítani, hogy szíve-lelke van. Mindig örömmel hallgatom a muzsikáját, pláne, ha valami jó zenész kezeli a gázpedált.

6. Chevrolet V8

Amerikában nem sokat teketóriáztak, a Chevy-féle Small Block V8-ast beletették mindenbe, ami négy keréken gurul, családi kombitól a sportkocsiig. Ami ott természetes volt, az nálunk különlegesnek számított. Mit hallgassunk meg a széles kínálatból? Legyen, mondjuk egy LT1-es Corvette! 350 köbhüvelyk, és 300 lóerő brummogása következik!

5. Lamborghini V12

3929 cc-es, 60 fokos hengerszögű, V12-es motor, 385 lóerővel és 388 Nm-es forgatónyomatékkal – szól szárazon a katalógus a Miura szívének csúcsváltozatáról. Aztán elindítod a videót, és teszel a katalógusra. A világháborús vadászrepülőket megszégyenítő hangorkán, a négy darab Weber IDL40-es karburátor, csarnoknyi levegőt beszippantó szívászaj-muzsikája és a négy, trombitaként üvöltő kipufogó rekedt üvöltése szétszaggat benned mindent, mint egy megvadult bika.

4. Maserati V6

A Maserati kihagyhatatlan egy ilyen felsorolásból. Egy éppen velem egyidős, 36 éves típust húznék elő példának, a Biturbo Coupét. Elsősorban a szívómotorok szerelmese vagyok, de ez a hengersoronként egy-egy feltöltővel megfújt V6-os annyira szívbemarkolóan tud szólni, hogy nincs apelláta: itt a helye.

3. Dino V6

Ez a motor adta a Lancia Stratos lelkét is, a gyönyörű Bertone-testbe. Kell ennél több kommentár? A Stratos jobban trombitál, mint Louis Armstrong fénykorában. Hallgassunk egy kis könnyfakasztó Gruppe 4-es muzsikát!

2. Alfa Romeo „Busso” V6

Ha nem volna a Chevrolet a listán, azt mondhatnám, hogy ez a leginkább elterjedt szívderítő V-motor a világon. Akármibe is szerelték az elmúlt évtizedek alatt Giuseppe Busso zseniális alkotását, mindenhez adott valami pluszt, szerintem még egy rémunalmas 5-ös Golfot is vágyott géppé tenne. Az összes itt felsorolt motor közül nem ez a legerősebb, vagy a legtöbb hengert magába foglaló darab, de sokszor úgy érzem, számomra ez a legszebb-legjobb fémszív.

1. Ferrari V8

Meggyőződésem, hogy a Ferrarinál még egy 50 ccm-es egyhengeresből is szívsajdító szólamokat csalnának elő. Nekem a V8-asok hangja tetszik a legjobban (most meginogtam, hogy a 12hengeres „boxerük”, vagy a régi V12-esek überelik-e), ezért egy 308 GTB hangjával illusztrálom, miért kapott nálam első helyet. Az ebben található V8-as „Dino” motor a Ferrarihoz képest nagy példányszámban készült, úgyhogy nem is iszonyúan ritka, hanem csak simán ritka.

Természetesen a lista erősen szubjektív és elfogult, de ez már csak így van, ha érzelmek alapján rangsorol az ember. A kommentablakban, vagy a Facebook oldalunkon viszont Te is írhatsz listát, hajrá!

Total
0
Megosztások
12 hozzászolás
  1. A Honda valamelyik kult motorjat kihagyni, az bun. 1.6 szivobol 185 le, 2.0 szivobol 240 le, 1.8 szivobol 192 le… 8000-9000 rpm. Ide se jovok tobbet.

  2. @Libidó: Túl azon, hogy a lista szubjektív, ezek műszakilag csodálatos motorok viszont egy sokhengeres telivérhez képest fűnyírók.
    A BMW egy sorhatosát én is betettem volna.

  3. @ledo76: minek aprózni, ha bmw, akkor előző generációs m5 v10… vagy a régi jó 850-es v12.

  4. Igazán finom válogatás! Nem értem a kritikusokat: a kihagyni bűn és egyéb ítélkező bejegyzéseket. Szubjektív válogatás! Én inkább köszönöm, hogy megismerhettem a blogger személyes kedvenceit. Annak is örülök, hogy egyetlen sornégyes sem került ide, bár kis és közepes fodulaton, hengerenkénti pillangóval, vagy dupla, fekvő karbikkal szép szívóhangjuk van (Úgy meg minek nincs?). Én a boxernégyet sem venném fel a személyes listámra. Unalmas püfögés, alig színesebb egy egyhengeres robogónál. Ha van benne valami zsírosabb öblögetés az nem a blokk felépítése miatt van, “csak” leömlő-turbó-hátsódob kombó. A Mazda 6 MPS sornéggyel is szól így. A sorhatosok kihagyásával is egyetértek. Túl tiszta, villanymotor-szerűek. Kis fordulton 3 karbival szépen morognak: pl. Valiant Charger R/T… többet nem ismerek. Nem rossz az M635 CSi sem, a hengerenkénti pillangóival, a későbbi M-es sorhatosok az én fülemnek már pörgősek. A német V8-asok meg megint túl sterilek az amcsikhoz képest.
    És most várom az értetlenkedő gyalázkdást: személyes kedvencem a Mustang SVT. Ahogyan a mennydörgő V8-ason hisztérikusan átsikít a kompresszor… hideglelés. Ennél több szólammal talán csak a Leky kommentelte Merlin zenél. Kompresszor, V12, hengerengénti kipufogócsutakok, mai szemmel max. közepes fordulat, mindez a légcsavar morajlásán át… teljes zenekar.

  5. @bandika57: Ilyet sem fogunk már egyhamar hallani. Bár zeneileg csak egészen nagy fordulaton jön bele egy kis egyediség: valami nazális turbinahang, ami végre megkülönbözteti a kortárs F1-esek homogén vinnyogásától.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share