Azokról az autókról szeretnék most szólni, amik úgy 10-15 éve még mindennapi utcakép részei voltak. Java részük a 80-as években született, így egyre ritkábban bukkannak fel az utakon. Talán még nem késő egyet a garázsba költöztetni és megőrizni az utókornak.
Az alábbi felsorolást nem részletekbe menő listának szántam, inkább csak egy merítés a lehetőségekből. Azt azért megjegyzem, hogy a VW konszern termékeit, valamint a BMW-Mercedes párost szándékosan hagytam ki, velük foglalkoznak úgyis elegen. Talán nem is a felsorolt autók egyikét fogod megmenteni, de gondolatébresztőnek megfelel, akkor pedig már megérte foglalkozni a témával.
Ha az 1990 előtti járműveket szereted, ajánlom figyelmedbe a vancello.hu Roncsvadászok nevű Facebook-csoportját, ahol 37 ezer tagunk lesi a kertek végét, valamint a garázsok, sufnik mélyét, régi járgányok után kutatva. Nemsokára megtartjuk első találkozónkat is, Fóton!
Alfa Romeo 33
Az egykor Ferdinand Porsche mellett dolgozó, Rudolf Hruska mérnök által tervezett Alfa-boxernek nincs párja. Nemcsak a vezetés öröme, hanem a hang és a hozzá tartozó karosszéria formái is felébresztik az emberben a birtoklási vágyat, utóbbi Ermanno Cressoni műve. A recsegős kettest és kontakthibákat kárálókkal ne foglalkozzatok, vannak nála sokkal-sokkal nyűgösebb autók is, mégsem dőlt össze a világ. A képen egy 4×4-es Permanent 4 van, ami már nagyon drága és nagyon ritka.
Citroën BX
Az autó, ami gyakorlatilag semmilyen értéket nem képvisel, a legdrágább, bácsis példány is 250 ezerért kelleti magát. Pedig nem akármilyen űrhajó a BX a 80-as évekből! Műanyag motorháztető és csomagtérfedél, hidro-pneumatikus rugózás, szögletes-futurisztikus műszerfal. A forma eredetileg a Volvo számára készült és az a Marcello Gandini vetette papírra – igen, még arra, aki a Lamborghini Countach formáját is jegyzi. Csak simán beülni és álló helyzetben felfedezni is egyedülálló élmény.
Fiat Tipo
Talán elsőre meglepő, de 28 darab eladó Tipo van a HaHu-n. Mire észbe kapunk, már csak a régi reklámfotók felett fogunk siránkozni, az “olasz Golf” pedig soha nem lehet a miénk. Pedig volt ám dupla vezérműtengelyes motorral, meg digitális – überszuper műszerfallal is Tipo, volna elég indok megmenteni egyet. Nekem esélyes a következő napi autó szerepére, hacsak nem veszitek meg előlem az összeset!
Ford Escort Mk3
Az elölhajtós kocka-Escortnak igen szűk rajongótábora van. Mi régen csak az XR3i-re gerjedtünk, pedig mondjuk a Laser kivitelű Escortot már a felirat miatt is érdemes megőrizni, az ugyanis igazi nyolcvanas évek-esszencia. Jelenleg mindössze 13 darab kelleti magát a HaHu-n, több Ghia felszereltségű is akad még közöttük.
Lada Samara
Ki akartam hagyni a KGST gépeket is, mert jut nekik elég dicsfény, de a Samarát muszáj megemlítenem. Nem tartozik a kedvenceim közé, de nem örülnék neki, ha 15 év múlva egy veterán találkozón egy darab sem akadna, miközben egykor ez a típus is az élet része volt. 150-ért már egész szépek vannak és persze alkudni is lehet még.
Lancia Y10
Ha kevés a rendelkezésre álló hely, akkor az olasz “luxusmini” a tökéletes kedvenc. A műszaki alapok a Fiat Uno-val azonosak, a méretek aprók, élményben viszont nincs hiány egy ilyen kis időutazóban. Sajnos azt kell, hogy mondjam, vele már kicsit elkéstünk, mert alig bukkan fel néhány menthető darab évente. Azért még ki lehet fogni.
Mazda 323F
Virgonc Mazda, bukólámpával. Többet nem is kéne írnom. Ha mókusok hajtanák, akkor is megérné a formáért megőrizni egyet! Azt mondtam már, hogy bukólámpás? Sajnos a legtöbb már teljesen elrohadt, pedig régen azért nem volt ritka látvány. A hírek szerint a megbízhatósága kitűnő volt. És bukólámpás.
Opel Ascona
A névről most ne a hátulkaparós rallye gépre asszociálj, hanem egy sima családi limóra, a C szériából! Mikor láttál utoljára? Talán tucatnyi eladó sincs most éppen, de bagóért mérik. Nem nevezném szépnek, de mindenképpen érdekes. Ritka is lesz, ebben biztos vagyok.
Peugeot 305
Azt hiszem, vele is már elkéstünk kicsit. Néha azért még felbukkan egy a finom és elegáns kis franciából. Ára nincs, és szintén ritka vendég lesz a találkozókon. Szerezz be egyet és okozz mindenkinek örömöt vele!
Saab 9000
A Nagy Komoly Autó. Tizenévesen égett be így ez az elmémbe, és azóta ugyan sok víz lefolyt a Götán, ez az érzés megmaradt. A Saab mindig elegáns volt, és mindig csodálattal néznek majd rá az emberek. Két éve találkoztam eggyel, ami még viseltes állapotában is az első mondatban írottakat sugallta. Rögtön mellé parkoltam a Lancia Themámmal, ami az egyik unokatestvére ennek a típusnak, hiszen a Tipo Quattro jegyében született. Most éppen 8 darab van a használtautós oldalon, mindegyik 1990 utáni, pedig 1984-től már gyártották, egészen 1998-ig.
Seat Ibiza
A formaterv Giugiaro műve, a motorba pedig a Porsche mérnökei piszkáltak bele. Utóbbi a Lada Samarára is igaz, de a Seatnál büszkén ki is írták a szelepfedélre. Kívül-belül nagyon szép autó az első Ibiza, igazán hozza a 80-as évek hangulatát. Értéke itthon nincs, nyerészkedni nem lehet vele, de érdekes és ritka veterán lesz belőle pár év múlva.
Nekem a 600-as Roverek hiányoznak, nagyon… Volt egy 2 literes benzines, kézi váltóval… A mai napig visszasírom.
Lancer négyes, Colt hármas. A legszebbek voltak a maguk idejében.
Sajnos sosem lesz áruk. A Ford Sierra-k pl. hasonló helyzetben vannak, 80-as évekbeli űrhajó, mégis klasszikus hátsókerekes technika, de egy patika állapotú példány, ha felbukkan, 3-400 ezerért megy el. Ugyanígy a Taunus-ok is szépen eltűntek.
Ilyeneket nem szabad venni, csak hobbinak, restaurálásnak, de annak sem éri meg. Amúgy volt 305-öm, olyat semmiképp ne vegyetek, se alkatrész, meg agyament megoldások, és persze lebelesre rohadt még a lengőkar is.
Sajnos a BX-ről már évekkel ezelőtt lecsúsztunk. Szerettem volna egy S1-est (még a “forgós” műszerfallal), de csak kotványok vannak, és alkatrész sincs hozzájuk. Mostanra az S2-esekkel is ez a helyzet. De például egy belső világítás búrát (10 év után mind besárgul) égen-földön nem találsz, volt német ismerős is, aki ilyet akart, nem ment. Sosem voltak értékes autók ezek, ezért nem lesz hozzájuk utángyártott alkatrész, a meglevő készletek meg kifogytak. Megszállott hülyének kell lenni ehhez, nagyjából végtelen bankszámlával. 🙁
a mazdáért meg a saabért kár, a többi nem is baj, hogy eltűnik
Az a baj hogy igazán értékes csak az lesz amelyik a maga korában is valamilyen szinten más volt. 1-2 kivételtől eltekintve (bogár, golf, mini) ezek sosem lesznek kultikus járgányok. (Asconánk volt, nem a képen szereplő hanem a ráncfelvarrott utolsó szériás, hatalmas az utastere). Szóval ennyi erővel jöhetett volna a cseppkadett (E) is, vagy a sierra. De ezek sajnos a nagy példányszám ellenére bontókban végezték.
Valamelyik láttam egy rozsdamentes patika állapotú renault 5 gtl gépet. Cbl-akármi rendszámmal. Az eredeti piros fényezés ugy megfakult mint egy éretlen paradicsom.
Valamelyik láttam egy rozsdamentes patika állapotú renault 5 gtl gépet. Cbl-akármi rendszámmal. Az eredeti piros fényezés ugy megfakult mint egy éretlen paradicsom.
Kb fél éve adtam el egy Mazda 323f-et. Imádtam. Egész jó áron ment el kortársaihoz képest. Bukólámpás. 🙂
Szerencsere eltunnek ezek a sz@rkupacok, senkinek nem fognak hianyozni. Ipari szemet az osszes.
@Jossarian: Köszönjük az oldalletöltést. 🙂