Gördülő elegancia: Lancia Astura Sports Coupé

Az 1930-as évek még a látszólag boldog békeidők jegyében telt el, azonban Európa levegőjében lassacskán érezni lehetett a feszültséget. A németek egyre jobban követelőztek, Mussolini megtámadta Abesszíniát, kitört a spanyol polgárháború, egyszóval mindenki tudta jól, hogy a világ, amelyben élnek nem marad sokáig olyan békés, az első világégés nyomai pedig még erősen ott éltek a hétköznapokban. Tudták ezt jól az európai autógyártók is, főként az olasz és francia márkák, a harmincas évek vége volt az az időszak, amikor is számtalan karosszériaépítő mester alkotott maradandót, igazi kiválóságok születtek. Ezek közé tartozik a csupán egyetlen egy példányban készült Lancia Astura Sports Coupé is, amely a francia Pourtout műhelyében kapta a szmokingját.

Elsőre Bugattinak tűnhet, pedig valójában egy gyönyörű Lancia.

A Lancia 1931-ben kezdte meg a legújabb autója, az Astura gyártását, amely a kisebb négyhengeres Artena típussal együtt került a piacra. Az Asturaval a korábbi Lambdat váltották le, mindkét újdonság bemutatóját az 1931-es Párizsi Autószalonon tartották. Az új Lancia hamar az egykor patinás márka legfontosabb modelljévé vált, egyrészt könnyű volt irányítani, erős volt a fékje és jól feküdte az utat, másrészt akkori mércével gyorsnak is számított, a szűk hengerszögű, 2,6 literes V8-as motor 73 lóerejének köszönhetően. 125 km/h maximális sebességet lehetett elérni a négyfokozatú váltón keresztül, 1933-tól kezdődően a motor hengerűrtartalmát három literre növelték, és a teljesítmény is 82 lóerőre ugrott, így már 130 km/h csúcssebesség sem volt lehetetlen. 

A legtöbb Astura konzervatív szedán karosszériával készült.

Az 1939-ig tartó pályafutása során a Lancia Astura négy szériát élt meg, a legtöbbet a harmadikból készítették, 1933 és 1937 között abból 1 243 példány készült, beleértve a hosszított kivitelt is. Az utolsó szériát ’37 és ’39 között készítette a Lancia, de ezt már csak a hosszabb változatban volt elérhető. A legtöbb neves olasz karosszériamanufaktúra főként az utolsó példányokat öltöztette fel egyedileg, csak néhány nagy név a teljesség igénye nélkül: Bertone, Boneschi, Castagna, Pininfarina, Touring, vagy a Viotti. Rajtuk kívül francia és angol mesterek is alkottak egyedi Astura modelleket, a Párizs mellett tevékenykedő kis manufaktúra, a Pourtout is közéjük tartozott. 


Carroserie Pourtout

Marcel Pourtout 1925-ben alapította meg a kis manufaktúráját a Párizs mellett található Bougival faluban. Pourtout a híres és gazdag francia vásárlók körében nagyon népszerű volt, számos ügyfelének készített egyedi kivitelű kocsiszekrényeket. Ügyfelei közé tartozott a Harmadik Köztársaság 40. és 53. elnöke, Georges Benjamin Clemenceau is. A cég kulcsembere Georges Paulin volt, aki remekül értett  a műszaki tervezéshez és az aerodinamikához is, annak ellenére, hogy fogorvos volt.

Pourtout számos korabeli autómárka részére készített felépítményeket, így többek között az ő cégére fémjelezte számos Voisin, Fiat, Hispano-Suiza, Panhard, Hotckiss, Bugatti, Renault, Peugeot, Delage, Delahaye, Talbot-Lago, de még Bentley, illetve Buick és Chrysler karosszériáját is. Érdekesség, hogy a világ első kupé-kabrió autóját is Pourtout készítette, ez volt az Eclipse elnevezésű tetőmechanikával ellátott Peugeot 601  Eclipse décapotable. A második világháború alatt a kis cég Chevrolet alvázakra épült mentőautók készítésével foglalkozott. Georges Paulin a háború áldozatává vált, később a béke ismételt beköszöntével Marcel Pourtout 1952-ig folytatta az egyedi karosszériák tervezését és gyártását, ezt követően az ipari tervezésre koncentráltak. A kis cég kreatív tevékenységével 1994-ben végleg felhagyott, azonban nem szűnt meg, ma is létezik, mint gépjárműjavító műhely.


Igaz ugyan, hogy a Lancia leginkább egy konzervatívabb szedán kialakítású autónak szánta az Asturat, azonban egyes vevők kétüléses kabrió, vagy kupé változatokra vágytak. Így volt ezzel a franciaországi Montaigu hercege is, aki egy 1938-as működőképes alvázat vásárolt és megbízta a Pourtout, hogy építsen rá egy egyedi kupé karosszériát. Tekintve, hogy egy magas rangú megrendelőnek kellett egyedi kocsiszekrényt tervezni, ezért Pourtout az akkori egyedi járműveihez képest is sokkal kifinomultabb formába öntötte az Astura Sports Coupét. Az első fényszórókat mélyre húzták, amely Pourtout védjegyének számít, a teljes karosszéria pedig légiesen könnyed és kecses vonalvezetésű. Hosszú motorháztető, széles öngyilkos ajtók és nagy csomagtartó, ez a hármas jellemzi az autó testét. Mindez kéttónusú fényezésben pompázik, az alap sötétkék színt ügyesen töri meg az autó oldalán futó elemek középkék színe. Talán emiatt is, de első pillantásra úgy tűnhet, mintha ez az autó hasonlítana a korabeli Bugattikra.

Egyedi, amely nagyon értékessé teszi.

A herceg ezzel az autóval vélhetően az utak királya volt a ’30-as évek végén, amellyel könnyedén le lehetett autózni Nizzába vagy Monte-Carloba.  Pourtout 1939. márciusában készült el az autóval, ez volt a második világégés előtti utolsó munkája, amely számos “Best of Show” díjat is begyűjtött az elmúlt évtizedek során. A Pourtout Astura a háborút követően sokáig még francia tulajdonban volt, majd Silvano Cima gyűjteményébe került, aki a legmagasabb minőségben restauráltatta. Legutóbb 2005-ben a Bonhams aukcióján került nyilvános árverésre az autó, akkor bő 100 millió Ft-nak megfelelő euróért cserélt gazdát. 

Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share