Az állólámpás sztori

A ’60-as évek vége a német prémium autómárkák életében meghatározó korszak volt, olyannyira fontos évek voltak ezek, hogy az egész autóiparra nagy benyomást tettek. Akkoriban került a VW fennhatósága alá az Audi, amely elkezdett prémium autómárkává válni, ’68-ban mutatták be az első 100-as négykarikást. Ugyanebben az évben a bajorok sem tétlenkedtek, hiszen piacra dobták a “New Six” modellcsaládot. Azonban a legnagyobbat a Mercedes-Benz villantotta, amikor is bemutatkozott az általuk “új generációs modellcsaládnak” nevezett W114/W115 típuscsalád, vagy más néven a “/8” (Strich Acht), de ahogy felénk nevezik; az állólámpás Mercedes. Akkoriban ez volt a Mercedes kínálat legkisebb szedánja, amely ma már legendává érett. Az 50 éves állólámpás sztorija következik.

mercedes-benz-240-m-02.jpg

50 éves a legenda.

A ’60-as évek végén a stuttgarti mérnökök eltökélt célja volt egy olyan új autó kifejlesztése, amelynek műszaki alapjai, az alváz és a futómű is szakít a korábbi típusokkal. Azok az autók sok műszaki megoldást még a világháború utáni időszakból viseltek magukon. Az új Mercedes szedánt két típusnévvel is illették a gyáriak, a W114 modelleket sorhatos benzinmotorokkal kínálták; 230, 250 és később 280 típusváltozatokként, míg a W115 verziók kapták a négyhengeres benzines és dízelmotorokat, illetve később ebben a változatban jelent meg az öthengeres dízel is. A W115 esetében a 200, 220, 230 és 240 elnevezéseket használták. A dízelek egyébként a mai napig híresek, a taxisok körében szerte a világon népszerűek voltak és nem volt ritka a millió km fölötti futásteljesítményű példány sem.

b8f8e22d6b376db1142bb7a0abdd8ae0.jpg

A taxis Mercedesként vált ismertté, a millió km fölötti futásteljesítmény nem ritka.

A klasszikus elrendezésű kocsiszekrényt a francia Paul Bracq tervezte, aki 1957 és 1967 között volt a Mercedes fődesignere. Az ő munkáját már ekkor nagyban segítette Bruno Sacco, aki a márka későbbi típusai által vált ismertté.  Az állólámpást főként a szögletes vonalak jellemzik, amelyek csak a legszükségesebb mértékben vannak lekerekítve itt-ott. A karosszéria középvonalát a hangsúlyos, de nem tolakodó díszléc töri meg, díszítésként pedig csak annyi krómot használtak, amennyivel nem estek át a ló túlsó oldalára. Egységes és a mai napig jól felismerhető forma, amit nem lehet semmi mással összetéveszteni. Nem hiába, ha egy francia és egy olasz tervező egy német autómárkánál dolgozik, abból csak valami különleges születhet.

cuatro-pick-up-olvidados-de-mercedes-benz3.jpg

A W115 adta az alapját a márka első pick upjának is, amelyet Argentínában készítettek a ’70-es években.

Az állólámpás modellből készült a stuttgartiak első középkategóriás kupéja is, amely egy lenyűgöző autó a mai napig. A kétajtós kivitel 250 és 280 típusjelzéssel készült, azaz csak a legnagyobb benzinmotorokkal szerelték. A 250 CE további újdonsága volt, hogy a Mercedes ebben a típusváltozatban alkalmazott először elektronikusan vezérelt injektort, ez volt a Bosch D-Jetronic rendszer. A kupé egyébként szerkezetileg is eltért a szedántól, nem volt B oszlop, keret nélküli ajtókat kapott és 45 mm-rel alacsonyabb is volt. A hátsó lökhárító ezen a változaton egészen a kerékívig nyúlt be.

A külsős cégek által sokféle speciális kivitel készült az állólámpásból.

A népszerű Mercedes W114/W115 párost 1973-ban frissítették, ekkor alacsonyabb géptetőt kapott, így a hűtőrács is lejjebb került, valamint kiszélesedett, és az első lámpák is lejjebb költöztek. Elöl a szimpla lökhárítót duplára cserélték, ez korábban csak a legnagyobb modelleken volt elérhető. Továbbá a szedán első ajtajain már csak egy nagy üvegfelületet alkalmaztak, eltűnt a kis háromszög ablak. A beltérben is voltak minimális változások, például új kormánykereket kapott az autó és megjelentek új kárpitok is.

mercedes-benz-250c-w114-1_original.jpg

Az amerikai változatok könnyen felismerhetőek, nagyobb lökhárító, eltérő fényszórók.

Az állólámpás pályafutása egészen 1976 decemberéig tartott, pedig akkor már egy éve a piacon volt az utód, a W123. A német taxitársaságok annyira megbízhatónak ítélték az autót, hogy az ő nyomásuk miatt egy évig párhuzamosan készült az utóddal. A teljes modellciklus alatt bő 1,9 millió állólámpás készült, ebből alig több, mint 67 ezer példány volt a kupé változat, amely ma már a gyűjtők féltett kincse. A dízelek elnyűhetetlensége, a konstrukció tartóssága olyannyira jó autóvá tette ezt a gépet, hogy egyes példányokat még ma is taxiként használtak bizonyos közel-keleti és afrikai államokban.

Képek, infók: Mercedes

Total
0
Megosztások
2 hozzászolás
  1. Kedves Szerző……nem “Stirch Acht”,hanem Strich Acht……

  2. A családban és a szűk baráti körben csak ez a Merci modell nem volt soha… A fecskéből kettő is volt, a 123-as vagy a 124-es volt nem is egy, meg 190-es is…
    De viszont nekem volt szerencsém az emlegetett dízel erőforrásához!
    Az UAZ-omban egy régi 200D négyhengeres kerregett, alig 50 LE… Még kézzel kellett izzítani, de télen a mínuszban is azonnal indult. Csak a gázolajszűrőt kellett tisztítgatnom meg oljacsere.
    Abban is volt már sok százezer km, de mozgatta a nagyvasat, 80-90-ig felgyordította…
    Nekem viszont az állólámpás S-példányok jobban tetszettek.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share