Textilből gőzgép, majd motorkerékpár

Motorradwerk Zschopau

Száztizenöt évvel ezelőtt indította el a  német gyár működését. Az előd üzem textil termékeket gyártott, erről átálltak a fémmegmunkálásra, amely a száznégy évnyi működése során korának jelentős motorgyártó üzemévé fejlődött és vált kultikussá, nemcsak az anyaországban, de hazánkban is. Jelenleg is pár száz  MZ  motorkerékpár van forgalomban az útjainkon, de most egy MZ TS 250/1 típusút szeretnénk bemutatni. Ám előtte egy rövid kronológiát is ismertetnénk azok számára, akiknek csak részleges ismeretei vannak az akkori, kelet-német gyár termékeiről. 

A Zschopau mellett található gyárat 1904-ben vette át és alakította gőzgépek gyártására Jörgen Skafte Rasmussen. Először kazánokat, gőzgépeket és stabil motorokat készített akkor, még DKW néven. Hugo Ruppe segítségével gyermekmotorokat és segédmotorokat hozott piacra az üzem. 1928-ra a világ legnagyobb motorkerékpár gyártója lett, és tette egyeduralkodóvá a piacon a Des Knaben Wunsch-t. 1933-ra Rasmussen-t elbocsájtják, és begyűrűződik a nagy gazdasági válság is. Az Auto Union csoport bekebelezte a gyárat, és a háború alatt motorkerékpárokat szállított a hadsereg számára. Németország veresége után az AU csoport feloszlott, és a DKW gyár épületeit az oroszok teljesen kiürítették, a gépeket elszállították. A üzem teljes pusztulását az ipari miniszter Selbmann, és Rauch főmérnök  akadályozta meg.

1950-ben elkezdték az IFA DKW RT 125 összeszerelését, 1955-re elérte a gyártás az évi harmincezres darabszámot! A gyár 1956-ban vette fel az MZ nevet (Motorradwerk Zschopau) és a lengővillát kerékkel formázó logót, az IFA hivatalos márkája lett. 1962-ben átálltak az MZ ES 125-150 gyártására és rövid időn belül megjelentek az ES 250-ek. A Simson előretörését figyelembe véve meg kellett növelni a termelést, illetve  tervbe vették a Wankel típusú motorok gyártását Wartburg és Trabant gyártmányú gépkocsikba. Először ekkor vetették fel  a motorkerékpár-gyártás teljes leállítását is. 

A gyorsasági és túra versenyek jó eredményei, a korszerű fejlesztések kiemelkedő és dinamikus sorát hozta. Például az  elasztikus motorfelfüggesztés, ami a vibráció csökkentésére szolgált, vagy az elavult első lengő villa korszerűsítésével beszerelésre került a  teleszkópos villa. A TS típus fejlesztett változata már alsó összekötés nélküli hídvázat kapott, azonban az elektromos indítómotorral felszerelt új blokk nem került beépítésre. 1976-ban kiadták a TS 250/1-et, 5 fokozatú váltóval és módosított kinézettel. 

Itt el is érkeztünk beszámolónk főhőséhez, akit csak nevezzünk Rendes Ricsinek, és motorjához a 250/1-hez. 1981-ben gyártották, és 2016 környékén került Ricsihez. A következő képek magukért beszélnek, ahol láthatjuk felújítás előtt, és után is. Kérdéseinkre válaszolva Rendes úr a következőket mondta:

Mióta motorozol, és milyen gépek vannak a birtokodban?

Tinédzser korom óta motorozok körülbelül 35 éve. Rengeteg motor fordult meg a kezeim között, pl. HD típusú motorkerékpár is.

Ez az MZ TS 250/1 -es hogy került hozzád?

2016-ban a helyi (Ercsi) veterán börzén egy barátomnak említettem, hogy szeretnék vásárolni egy MZ TS 250/1-et. Ő ajánlotta ezt a motort, amit egy idős úrtól vásároltam meg. Akkor még piros színben pompázó motorom tankján a filc alatt megtaláltam a gyári zöld színt, így felújításkor visszaállítottuk az eredeti állapotba.

Mi volt a felújítás során a legnehezebb feladat és mi a terved vele ( OT)? Illetve van-e kiszemelt, más felújításra váró kétkerekűd?

Zökkenőmentes volt a felújítás a rengeteg segítőkész ismerősömnek köszönhetően (fényező, polírozó, szinterező). De különösképpen  Dunyha Pistinek tartozok sok hálával, hisz nélküle nem készülhetett volna el ilyen szépre. Nincs tervben az OT vizsga. Egyenlőre nem tervezem másik motor felújítást.

Visszakanyarodva a gyár történetéhez, a TS típusai után a 80-as években elkezdték gyártani az ETZ szériát 125-150-250-251 köbcentiméter-ig. Ezek fejlesztései a tárcsafék, a különválasztott kenés, a 12V-os generátor, és az új hídváz. Viszont a fejlesztések ellenére is anyag és munkaerőhiány miatt, gyengébb minőségűek voltak mint TS társaik. A nyolcvanas évek végére próbálkoztak ETZ OR enduro motorral de kiadásra már nem került. Viszont az ETZ 301 és az MZ 500 R volt az a kísérlet, hogy felvegyék a versenyt a korszerűbb motorokkal. 1989-ben a keleti fal leomlás  és határnyitás  miatt a belpiac összeomlott, és nyugati márkák árasztották el Kelet-Németországot. Már a megrendelt motorokat sem vették át, és 1991-ben elkezdődtek a részleges gyárbezárások, majd 1992-ben az MZ jogutódja a MuZ lép a színre. A gyárat elköltöztetik Törökországba ahol még tovább gyártják az új nevén Kanuni. 2008 június végén végleg bezárt az MZ gyár, melynek egy részén jelenleg múzeum működik. A típusok felsorolása csak a főbb vonalat érintette, ezen kívül készült jó pár speciális gyorsasági cross verseny motor, és katonai rendészeti célokra is.

Forrás képek: motoverzum.com, wikipédia

Total
0
Megosztások
3 hozzászolás
  1. Én az MZ Trophykat imádtam, gyerekkori nagy szerelem volt, akkor elhatároztam, ha nagy leszek, ilyen motorom lesz, pont az az esetlensége vonzott, amit sokan nem szerettek benne. Aztán később valóra vált az álmom, három Trophym is volt. Egy 125-össel kezdtem, 17 éves voltam akkor, a motor 18… 🙂 De sajnos rengeteg bajom volt vele, annak egyedül a megbízhatatlansága volt megbízható… Biztos volt, hogy ha elindulok valamerre, előbb-utóbb az út szélén leszek megtalálható buherálás/káromkodás közben. Viszont a következő gépem, ami egy 250-es volt (“Morgoncirtó”), maga volt a megtestesült álom. Egy-egy alkalmat kivéve sose hagyott cserben, akár Balaton, akár Szeged, bárhova teljesen nyugodtan el mertem indulni vele (pedig ez se volt sokkal fiatalabb, és az igazat megvallva én sem vagyok egy buhera májer). Aztán sajna 11 évvel később ellopták… Utána egy másik 250-est sikerült szereznem, ezzel már korán sem volt akkora szerencsém, elég gyakran voltak vele problémák – de azért így is szépeket tekeregtem vele. Gyönyörű szép emlékek…

  2. Olyan szivesen elolvastam volna, ha nem folyt volna ki a szemem a harmadik sornál…
    Zirig Árpit is addig zrikáltuk anno a sebességoltárán, amíg nem csinált egy átkapcsológombot fehér háttérre…

  3. ohhh a regi mz-es idok….. megjartam vele az NDK-t drezda berlin rostok lengyelorszag tobbszor is! krakko, lodz.. alkoholt csempesztem mz-vel a lengyelekhez…. aztan erdelyi turat is megtettem vele…. de jo is volt…. fiatalság 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share