BMW E30 318i Cabrio és Mazda MX-5 Roadster teszt
2012. október 23. 7:47. Úton Valerie zöld 1.8 16V Cliojában, valahol Mór közelében
Vancello (VNC): Miért van ekkora köd? És milyen lesz a BMW Cabrio? Miért van hideg? És milyen lesz a BMW Cabrio? Lesz ott egy MX-5 Roadster is. És milyen lesz az E30 Cabrio?
CaSh: Mindenki a BMW-ről beszél. Olyan buták! Remélem bele tudom őket imádkozni a Miatába is, akkor majd megtérnek. Nem is értem, mit keres egymás mellett ez a két kocsi. Úgyis a Mazda nyer!
08:02. Mór, parkoló a belvárosban
VNC: Hű, de piros ez a BMW! Már messziről feltűnik, bárhol is álljon. A szögletes formák szemközt köpik a múló divatirányzatokat. Atyaég! Ez a Mazda nagyon kicsi! Hogy fogok én oda le beülni?! Mennyivel alacsonyabb a bajornál…
CaSh gyönyörű képeit ebben az albumban nézheted meg.
CaSh: Brinkmann doktor bevásárlóautója “kapuzárási pánik – pirosban”. Persze mindenki ott tobzódik körülötte, hiába, a BMW-nél a designra költöttek, a Mazdánál a vezetési élményre. (Meg kell próbálnom empatikusabban hozzáállnom a táskás szemű némethez.)
08:18. Mór, mozgásban
VNC: CaSh beleerőszakolt a Mazdába. Jobb is, ha hamar túlesek rajta, aztán jöhet a cirkálás a BMW-vel. Ülést leghátsó állásba. 187 centivel nehéz bepréselni magam. Szinte az úttesten ülök. A térdem a kormány és az ajtó közé szorult. A Mazdába nem beül az ember, hanem felveszi és viseli, mint egy futócipőt. Jé, Nardi kormány! A műszerfal meg valami brit sportkocsi utánérzés. Egész finom.
CaSh: Megtérítem Vancellot, betömködöm a Mazdába. Ahelyett, hogy élvezné, sóvárogva bámulja a BMW-t, amiben szokás szerint nem találom a kényelmes üléspozíciót. Hosszú váltókar, ipari rajzolatú műszerfal-számlap, kényelmes ülések, ez a Bimmer-feeling. Ami tetszik: a bő 20 év nem hagyott nyomot rajta, meglepően csendesen suhan. A visszapillantóban a Mazdával szemezek.
08:27. Mór, ipari park
VNC: Elindultunk a móri ipari parkba, ott is készül pár fotó. A Mazda váltójával ismerkedek, miközben az úthibákon áthajtva a szélvédőkeret néha finoman megremeg. Csuklóból kell váltani, nagyon tetszik. Ebben a cicaszemű dögben több lehet, mint gondoltam.
CaSh: Autóból ki, autóba be, épp a Clio csomagtartójából fényképezek. Egyforma mennyiségű képet szeretnék mindkét autóról, de a szigorú tekintetű bajor mindig több figyelmet kér. Ritka, hogy egy néhány vonallal megrajzolt forma ekkorát üssön. A Mazdában ülők folyamatosan vigyorognak.
09:01. Valahol Pusztavám és Oroszlány között az erdőben
VNC: Átültem a Clioba, újra tető van a fejem felett. Azért csak megcsúsztattam az utolsó kanyarban a Mazdát. Ha elkezded forgatni, szelíd cicából vadállattá válik. Már épp kezdtem élvezni. Most itt jönnek mögöttünk, jó látni, ahogy felkavarják a faleveleket.
CaSh: Végre behajtogatom magam a Mazdába. Amíg egy helyben állunk, csak az köt le, hogy szinte elviselhetetlenül szűk. A golyóstoll méretű váltókart egyesbe lököm, a külvilág ezzel meg is szűnt létezni. A jobb egyből kapom az instrukciót, hogy 5000 felett jön a tüzijáték, úgyhogy pörgessem bátran. A gázpedál koppan a szőnyegen, üvöltve zuhanunk bele a nyálkás ködbe, a tükörben eltűnnek a többiek, a látómező beszűkül, az út egyre keskenyebbnek tűnik. A sebesség 90, de 200-nak érezni. Félreállok, bevárom a többieket. Mosolyogva szállok ki, valaki megjegyzi, hogy remeg a kezem.
09:17. Elhagyott gyártelep a Vértesben
VNC: Egyás mellé állunk az autókkal, Valerie és CaSh már a fényképezőgépeket fogja. Felcsukjuk a tetőket. A BMW-é csupán egy gombnyomás, majd két reteszt kell lezárni, a Mazdáé egy kapucni felvételéhez hasonlít leginkább. Az MX-5-ébe fűthető üveg van építve, a BMW-nek csak egy átlátszó műanyag jutott – mégis ez utóbbi mutat jobban esőkabátban.
CaSh: A Pentax keresőjén át nézegetem az autókat, elveszek a részletekben. A BMW-ben M-es logó a kormányon és váltón, analóg óra a műszerfalon. A gyári BBS felnik gyönyörűek. Stílusból ötös.
A Mazdán kevesebb a finomság, a Nardi kormány kárpótol a steril környezetért. A tekintetében van valami az első Viperből, a BMW pedig a viperát leső sas.
10:10. Erdei utakon Oroszlány határában
VNC: Elindulunk Oroszlány irányába, beülök a BMW-be. Imádom az E30 felém forduló szögletes műszerfalát, és amúgy is nagyságrendekkel komfortosabb minden a Mazdánál. A menetszél sem csapkodja a homlokomat, ami kifejezetten jó, tekintettel arra, hogy mindössze 9 ℃ van. A váltót itt nem csuklóból, hanem vállból kapcsolom. Rálépek a gázpedálra, de a várt hatás emarad: az 1.8-as sornégyes jóval gyengébb a japán roadsterénél. Csendesen suhanunk, az ülésfűtés szinte perzseli a derekam, de nem bánom. Hazaértem – mondom ki hangosan. Jól érzem magam így, hogy nem késztet vadulásra az alattam guruló vas.
CaSh: A BMW hiába próbál kegyeimbe férkőzni, nem megy neki, túl nagy a kontraszt az agresszív orr, és a kimért menettulajdonságok között. Erő és motorhang kellene bele. Arra viszont kiváló, hogy kipihenjem magam a kimerítő Miata-etapok után, szélvédett, kényelmes helyen vagyok, kevergetem a fogaskerekeket a váltóban a viccesen hosszú karral, van időm beszélgetni, fel sem tűnik, hogy autót vezetek. Egyértelmű, hogy nem én vagyok a célcsoport, akinek készült.
10:51. Oroszlány
VNC: Megérkezünk egy bezárt benzinkúthoz. Vicces, hogy az MX-5 simán átfér a kordonszalag alatt. Már egészen biztos vagyok abban, hogy a női bevásárlóautó-sztereotípiák mind hamisak ezzel a járgánnyal kapcsolatban. Kemény kézzel, de nagyon finoman lehet irányítani. Számomra már –már durvának hat, ahogy Gábor, a tulajdonosa kezeli, de az autó gond nélkül teszi a dolgát a tapasztalt kezek között. Én egyszerűen nem mertem így bánni vele – félek tőle.
CaSh:Átengedem a kormányt, utasként nézelődök a BMW-ben. Jól esik a szélvédelem, a hideg ködben értékelem a polgári kényelmet és csendet. A km-számláló 93500-ba fordul, az jut eszembe, hogy a Mazda hogy fog kinézni ennyi idősen? A BMW manöken, szépen öregszik, vajon a gésák is? Városban gurulunk, a járókelők irigykedve néznek, némelyik meg is kiabál. Behajtunk egy másik benzinkútra is, kávézni, felmelegedni: a többi vendég elfordul, a kutas fejben azt méregeti, honnan telik ilyen luxusautókra? Ha 2x ilyen drága új Swifttel jöttünk volna, az rendben lenne…
14:15. Pusztavámi bányatavak környéke
VNC: Mire visszaérünk a Vértes naposabb oldalára, már letisztul bennem a kép a két autóval kapcsolatban. Ugyan a nyitott karosszérián és a hátsókerék-hajtáson kívül sok közös vonásuk nincs, mindegyikben találtam valamit, ami tetszik. A Mazda közvetlenségével és őszinte vezetési élménnyel kárpótol a szűk és kényelmetlen utastérért, a BMW pedig a lóerők hiányát feltűnő megjelenéssel és a kellemes suhanás nyújtotta érzéssel ellensúlyozza. Ha választanom kellene, a BMW forgalmijában látnám szívesebben a nevem.
Valerie csodaszép képeit ebben az albumban nézheted meg.
CaSh: Nem lehet okosat írni a végére. 1.8, hátul hajt, nyitott, árban is egy kategória, mégis két külön világ. Féltettem a BMW-t eleinte, hogy sokkal kevesebbet fog nyújtani, mint a Miata. Most tanácstalanul állok, nem értem, miért is akartuk összehasonlítani őket. Ízlés dolga, hogy egy kellemes este a szépen öregedő német MILF-fel, vagy a kikötözős szex a gésával az eseted. Rosszul nem lehet választani közülük.
Szárazanyag
BMW 318i Cabrio (E30)
Lökettérfogat: 1796 cm³
Teljesítmény: 83 kW / 113 LE
Tömeg: 1220 kg
Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 12 sec
Végsebesség: 187 km/h
Mazda MX-5 (NB)
Lökettérfogat: 1840 cm³
Teljesítmény: 107 kW / 143 LE
Tömeg: 1140 kg
Gyorsulás 0-100 km/h-ra: 8,5 sec
Végsebesség: 205 km/h
Az autók felajánlásáért köszönet Gábornak, a fotózásért respect Valerienek, az autók mozgatásában Zoltán barátunk is segített!
Mazda 🙂 Most már biztos! Kötözzön ki a Gésa és ordítson a fülembe 5000től 😀
Azért vicces azt feltetelezni, hogy a kutas luxus autoknak tartana ezeket a kozel 20 eves kocsikat …..
Egyszer összeakadtam egy MX-5 -el a kulso Szentendrei uton es a Margit-hid budai hitfoeig versenyeztunk. Hmm. Talan 1995-ben. En egy Golf 1.8 kabriot vezettem. Nappali gyer forgalomban mentunk mint a meszes – az egyik feluljaronal 160 nal “ugrattam”, hogy ne tudjon a Mazda meglogni. A Fast and Furious egy gagyi megtervezett, setafutam az ilyen varosi hajszakhoz kepest. Mivel ott a kornyezo kocsikban mind olyanok vezetnek akik reszei az akcionak. Most mar ertem miert volt a MX-5 partiban velem, 143 loero …. Mondjuk a krapek legalabb olyan jol vezetett mint en.