Így szerelj fel plusz lámpát!

Szeretnél egy kis plusz fényt az éjszakában? Mielőtt bármit is felszerelsz az autód elejére, olvasd el ezt a cikket!

Nem csak látszani, de látni is jó a sötétben/ködben. Nem árt viszont szabályosan felszerelni a lámpákat, hogy ne érjen minket a későbbiekben kellemetlenség. A fényszórók és ködlámpák helyes felszerelését alapvetően a 6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet, valamint az ENSZ-EGB előírásai szabják meg.

 

Távolsági fényszóró, becenevén reflektor

Távolsági fényszóróból személyautóra 2, vagy 4 db szerelhető fel. Mivel alapból kettő van a legtöbb autón, ebből következik, hogy még maximum kettő darabot szerelhetünk fel szabályosan. Ezeknek a fényszóróknak legalább 100 m-re kell elvilágítaniuk, valamint ebben a távolságban, a lámpával egy magasságban 1 lux fényerőnek kell lennie (állítólag ez annyi, amennyinél még éppen lehet olvasni), de rendőr legyen a talpán, aki ezt az út szélén el kezdi méregetni. A lámpa felszerelésének helye annyiban kötött, hogy a tompított fényszóró átvilágított felületének külső szélénél kijjebb nem lehet a kiegészítő fényszóró átvilágított felületének külső széle. Ha leírva nem volna egyértelmű, itt egy ábra:

A bekötésnél arra kell figyelni, hogy a kiegészítőkkel együtt négy db fényszórót vagy egyszerre, vagy párosával lehessen felkapcsolni, a reflektor lekapcsolásakor pedig mindegyik egyszerre kapcsoljon ki, valamint a távolsági fényszórókat csak bekapcsolt helyzetjelző lámpák esetén lehessen működtetni. Ez teljesen logikus, hiszen a gyári reflektor bekapcsolásakor is világítanak az első-hátsó helyzetjelző fények, különben a mögötted jövő nem látna téged rendesen. A fénykürt (tudod, amivel villogtatsz) felvillantásával mind a négy fényszóró működhet.

(Nem vagyok autóvillanyász, de a legjobb megoldás szerintem az, ha a két kiegészítő fényszórót egy külön kapcsolóval lehet bekapcsolni a reflektor „körébe”, tehát ha felkapcsolod őket, akkor a reflektor kapcsolója azokat is működteti, ha lekapcsolod, akkor a reflektor kapcsolója nem működteti a plusz lámpákat.)

 

A ködfényszóró, becenevén ködlámpa

A ködfényszórók elhelyezéséről már egy picit több előírás rendelkezik. Az első, amit illik tudni róla, hogy ködlámpából maximum kettő darab kerülhet előre. Ebből máris kikövetkezheted, hogy ha ultravagány négylámpás „éjszakai lámpasort” akarsz, mondjuk a 2101-es Zsigulid orrára csavarozni, akkor bizony két távolsági fényszóró és két ködfényszóró formájában teheted csak meg szabályosan.

De térjünk vissza a ködfényszóróhoz! A felszerelés helye úgy szabályos, ha az átvilágított felületének alsó széle legalább 25 cm magasan van, de az átvilágított felület felső széle nincs 80 cm-nél, vagy a gyári lámpa felső szélénél magasabban. Ezen felül még arra kell figyelni, hogy az átvilágított felület külső széle az autó legkülső pontjától 40 cm-nél beljebb nem lehet. Ha olvasva nehéz megérteni, ez az ábra segít Neked:

A bekötését tekintve arra kell ügyelni, hogy csak akkor lehessen bekapcsolni, ha már legalább a helyzetjelző világít. Aki használt már ködlámpát, az tudja, hogy a legjobb látást akkor biztosítja, ha nem a tompított fényszóróval, hanem a helyzetjelzővel együtt használjuk.

 

E – egy betű, ami fontos

Mind a távolsági, mind pedig a ködfényszóró szabályosságának egyik feltétele, hogy szerepelnie kell rajta az ENSZ-EGB jóváhagyási jelének, azaz egy karikában egy „E” betűnek és egy számnak.

Ezen felül nagyon fontos, hogy a távolsági fényszóró és a ködfényszóró is csak színtelen (fehér), vagy kadmiumsárga fényt bocsáthat ki.

Remélem mindenkinek megfelelő segítséget nyújt majd ez az írás, a szabályos felszerelést és bekötést tekintve. Arra kérném azokat, akik valóban profik a témában, hogy a hozzászólásukkal erősítsék meg, vagy javítsák ki az itt leírtakat!

 

Mivel nem jogász, vagy szakértő, hanem egy érdeklődő természetű autós blogger vagyok, így bemásolom a KöHÉM rendelet azon részleteit ide, amikből a fenti cikk született, így mindenki tanulmányozhatja őket kedvére.

 

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet

 

Távolsági fényszóróra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek

41. § (1) Távolsági fényszóróval minden gépjárművet fel kell szerelni. A járműre felszerelendő távolsági fényszórók száma:

 a) a gépkocsi esetében

2 vagy 4 db,

 b) oldalkocsi nélküli, illetőleg oldalkocsis motorkerékpár esetében

 
1 db,

 c) motoros tricikli esetében

 2 vagy 4 db,

 – ha 1,30 méternél nem szélesebb elegendő

 
1 db.

(2) A motoros triciklire a távolsági fényszórót legkésőbb 1992. évi július hó 31. napjáig kell felszerelni.

(3) Távolsági fényszóróval fel szabad szerelni a mezőgazdasági vontatót és a lassú járművet is. A járműre felszerelhető távolsági fényszórók száma:

 a) mezőgazdasági vontató és lassú jármű esetében

 
2 db,

 b) 1,30 méternél nem szélesebb lassú jármű esetében elegendő

 
1 db.

(4) A távolsági fényszórónak az út felületét a jármű előtt sötétben, tiszta időben legalább 100 méter távolságon meg kell világítania úgy, hogy e távolságban a megvilágítás a távolsági fényszóró középpontjának magasságában 1 luxnál kevesebb nem lehet. A távolsági fényszóró csak színtelen (fehér) vagy kadmiumsárga fényt bocsáthat ki.

 

Távolsági fényszóróra vonatkozó további műszaki feltételek

42. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott távolsági fényszórót szabad felszerelni.

(2) A motorkerékpáron – kivéve a motoros triciklit – a távolsági fényszórót úgy kell elhelyezni, hogy az átvilágított felületének széle 100 milliméternél ne legyen távolabb a tompított fényszóró átvilágított felületének szélétől. Egyéb járművön pedig a távolsági fényszóró átvilágított felületének külső széle nem lehet kijjebb, mint a tompított fényszóró átvilágított felületének a külső széle.

(3) Ha a járművön olyan, munka végzésére szolgáló berendezés van, amelynek működését a szabályosan felszerelt távolsági fényszóró akadályozná, vagy amely a szabályosan felszerelt távolsági fényszóró fényét takarná, alkalmazhatók olyan távolsági fényszórók, amelyek nincsenek a járműre felszerelve, hanem – a közúti közlekedésben való részvétel idejére – kitűzhetők. A kitűzhető távolsági fényszóró rögzítő szerkezetének – külön beállítás nélkül – biztosítania kell a fényszóróra a rendeletben meghatározott megvilágítási (beállítási) előírások teljesülését.

(4) A távolsági fényszóró elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy a fényszóró csak a helyzetjelző lámpákkal együtt, illetőleg akkor legyen bekapcsolható, ha a helyzetjelző lámpákat már bekapcsolták.

(5) A távolsági fényszóróhoz alkalmazható olyan elektromos kapcsolás is, amellyel a távolsági fényszóró minden más világító és fényjelző berendezéstől függetlenül – a kapcsoló működtetésének az időtartamára – bekapcsolható; e kapcsoló elengedésekor a távolsági fényszórónak ki kell aludnia.

(6) A távolsági fényszóró – a motorkerékpár távolsági fényszóróját kivéve – a kormányzott kerékkel együtt nem fordulhat el. Ez a rendelkezés azonban nem zárja ki, hogy a 4 db távolsági fényszóróval ellátott gépkocsi távolsági fényszóróiból 2 db a kormányzott kerékkel együtt elforduljon.

 

Ködfényszóróra vonatkozó üzemeltetési műszaki feltételek

45. § (1) Ködfényszóróval minden gépjárművet, mezőgazdasági vontatót és lassú járművet fel szabad szerelni.

A járműre felszerelhető ködfényszórók száma:

a) gépkocsi, mezőgazdasági vontató, lassú jármű és motoros tricikli esetén

2 db,

 

b) oldalkocsi nélküli, illetőleg oldalkocsis motorkerékpár esetében

1 db,

 

c) 1,30 méternél nem szélesebb motoros tricikli és lassú jármű esetében elegendő

1 db.

(2) A ködfényszóró által adott megvilágítás a ködfényszóró középpontján átmenő vízszintes síkban és e felett a járműtől 25 méter távolságban 1 luxnál több nem lehet. A ködfényszóró csak színtelen (fehér) vagy kadmiumsárga fényt bocsáthat ki.

 

Ködfényszóróra vonatkozó további műszaki feltételek

46. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott ködfényszórót szabad felszerelni.

(2) A ködfényszóró átvilágított felületének alsó széle az úttest szintjéhez, 0,25 méternél közelebb, az átvilágított felület felső, a tompított fényszóró átvilágított felületének a felső szélénél magasabban, az átvilágított felület külső széle pedig gépkocsin és motoros triciklin a jármű legkülső pontjától, 0,40 méternél távolabb nem lehet. A motorkerékpár ködfényszóróját úgy kell elhelyezni, hogy optikai tengelye a motorkerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjába essen, vagy ha így nem helyezhető el, az átvilágított felületének ehhez a síkhoz legközelebbi pontja a motorkerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjától legfeljebb 0,25 méterre legyen. Az olyan motoros triciklin, amelyre csak egy ködfényszórót szereltek, a ködfényszóró átvilágított felületének a bal széle a jármű bal oldali legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb nem lehet.

(3) A ködfényszóró elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy e fényszóró csak a helyzetjelző lámpákkal együtt, illetőleg akkor legyen bekapcsolható, ha a helyzetjelző lámpákat már bekapcsolták.

(4) A ködfényszóró – kivéve a motorkerékpár ködfényszóróját – a kormányzott kerékkel együtt nem fordulhat el.

 

3. számú melléklet az 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelethez

 

A jóváhagyási jel leírása

A jóváhagyási jel körbe írt nyomtatott, álló, nagy E betű és a betű után indexként írt – a jóváhagyó államot meghatározó – egy vagy kétjegyű jelzőszám és a kiadásának alapjául szolgáló ENSZ-EGB előírás számjele, az előírás változatának számjele, továbbá egyéb jelzések.

A jóváhagyási jel méretéről, a mellette feltüntetendő egyéb jelzésekről és adatokról a vonatkozó ENSZ-EGB előírás, illetőleg a jóváhagyási jel használatát engedélyező határozat rendelkezik.

 

Felhasznált források: Hella EU szabályok ; net.jogtar.hu

Total
0
Megosztások
2 hozzászolás
  1. Jó ezekkel tisztában lenni, most készülök kiegészítő távfényszórókat feltenni. Mivel kevés átalakítást szeretnék, ezért beérem azzal, hogy a távfény száláról viszek neki betápot. Elég, ha azokkal együtt működik.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share