Az összes kerék hajt – 4WD történelem

Melyik vállalat találta fel az összkerékhajtású személyautót? Az Audi? A Subaru? Valaki más? Alább kiderül!

Először tisztázzuk azt, mikor született meg az összkerékhajtás. Jócskán vissza kell utazni az időben ahhoz, hogy ráleljünk: 1900-ban mutatkozott be a történelem első négy keréken hajtott járműve: a Lohner-Porsche. A névből könnyen ki lehet következtetni, hogy Ferdinand Porsche fejéből pattant ki az ötlet A sors fintora, hogy az erőt szimbolizáló összkerékhajtás és a benzinvérű körökben lelketlennek mondott hibrid rendszer is ugyanazon őstől származik, ugyanis ez az autó a négy kerékagyban elhelyezett villanymotorok segítségével lendült mozgásba. Az áramellátásról egy óriási akkumulátor, és egy kis robbanómotor gondoskodott. A Lohner-Porsche nem futott be fényes karriert. Nehéz volt (4 tonna!), és igencsak költséges volt előállítani. Lám, a probléma 115 éve ugyanaz a hibrid rendszerekkel…

Az első, a mai fogalmak szerinti 4WD autó nem sokkal később, 1903-ban született meg, Hollandiában.  Jacobus és Hendrik-Jan Spijker műhelyéből gördült ki, és a Spyker 60HP nevet kapta. Az autót egyetlen példányban, versenyzésre építették, de sajnos nem készült el idejében a Párizs-Madrid autóversenyre. Olyan – akkoriban úttörő – fejlesztések voltak benne a négy hajtott keréken kívül, mint a hathengeres motor, valamint a négy fékezett kerék. Valóságos űrhajó lehetett a kor emberének. Szerencsére fennmaradt az utókornak, restaurált, kifogástalan állapotban van kiállítva.

Az összkerékhajtás ugyan a mezőgazdaságban és a hadiiparban hamar utat tört (hehe) magának, de a személyautókban történő felhasználás sokáig váratott magára. Most ugorjunk előre egy nagyot az időben, egészen az 1960-as évekig.
1966-ban járunk. Levetítik a Star Trek első epizódját, a szovjet Luna-9 leszáll a Holdra, Jack Brabham nyeri a Forma 1-es világbajnokságot, és a Jensen Motors bemutatja a négy kerekén hajtott Jensen FF-et.


A hátulhajtós kivitelben kapható Interceptor alapjaira épített, V8-as motorral szerelt járgány nevében az FF a Ferguson Formula rövidítése. A Ferguson név a mezőgazdasági gépek világából lehet ismerős, az alapító-tulajdonos 1950-ben hozta létre a Ferguson Research Ltd. nevű vállalkozást, aminek célja az autók összkerékhajtásának kidolgozása volt.

A Forma 1-ben elsőként ez a cég próbálkozott a ezzel a technikával, és 1961-ben bemutatta a Ferguson P99 nevű versenyautót. A Jensenen kívül a nagy gyártók figyelmét nem keltette fel az összkerékhajtás gondolata, Harry Ferguson pedig 1960-ban meghalt.
Az FF a konstrukció sajátosságai miatt csak jobbkormányos kivitelben volt gyártható, így nem sikerült világuralomra törnie, de a kis darabszám ellenére népszerű volt a technika iránt fogékonyak körében.
Ehhez persze nem csak Ferguson Formula kellett, hanem a jókora, 6200 ccm-es, V8-as, 325 LE-s motor nyújtotta élmény is. Összesen alig több mint 300 példány készült belőle. Ezek közül az egyiket az Audi vásárolta meg később kísérleti céllal, amikor nekiláttak a quattro fejlesztésének.

De ne siessünk ennyire előre, viszont utazzunk egy picit messzebbre, a távoli Japánba!

1971-ben egy japán áramszolgáltató, a Tohuku Electric Company pályázatot írt ki egy saját igényeinek megfelelő autó előállítására. Az volt a problémájuk, hogy télen, a nagy hóban a dolgozóik nem tudtak bemenni a munkahelyükre, így üzembiztos téli autóra volt szükségük, hogy ne akadozzon az áramellátás. A Subaru a frissen kifejlesztett szimmetrikus összkerékhajtási rendszerével jelentkezett a felhívásra, így született meg az első szériában gyártott összkerékhajtású autó, a Subaru Leone Station Wagon 4WD.

Kezdetben csak opcióként lehetett rendelni a nagyszerűen megtervezett, később AWD-nek (All Wheel Drive) nevezett rendszert, majd az évek folyamán a Subaru szinte minden modelljében elérhetővé vált. Napjainkban a márkanév hallatán mindenkinek egy négy kerekén hajtott, boxermotoros autó ugrik be, ez akkoriban alakult ki így. Úgy látszik, néha az áramszünetnek is van haszna.

A hetvenes évek második felében aztán egyre többen kezdtek az összkerékhajtás iránt érdeklődni. 1979-ben az American Motors Corporation (AMC) egy összkerékhajtású személyautót kezdett gyártani, az AMC Eagle-t.

A folyadéksúrlódás elvén működő viszkokuplungos hajtáslánccal szerelt autó a maga korában az egyetlen amerikai gyártású 4WD személygépkocsi volt. A Japánból importált, ezért drágább Subaruk és a jóval nagyobb Jeep-ek között nem igazán volt vetélytársa.

Ebben az időben egy német gyárban is kitört az összkerékhajtás-láz.

Ferdinand Piëch engedélyével Jörg Bensingerék belefogtak a VW Iltis terepjáró hajtási rendszerére épülő négykerékhajtású, öthengeres Audi fejlesztésébe. A hosszas munka eredménye 1980-ban mutatkozott be a nagyérdemű előtt, Audi Quattro néven.

A történet innentől már minden autókat szerető ember számára ismert, a quattro (kis betűvel kell írni) fogalommá vált, a Quattro pedig legendává érett a rallye gyorsasági szakaszokon és a havas-saras hegyi utakon.

Napjainkban már szinte mindegyik gyártó készít összkerékhajtással rendelkező személyautókat, így már nem olyan ritka, de még mindig különleges és csodálatra méltó az, amikor minden kerék hajt. Jómagam egy Syncro kettes Golfban, és az úttesten álló hóban tapasztaltam meg először az összkerékhajtás előnyeit, csak ajánlani tudom, hogy mindenki tegyen egy próbát legalább egyszer egy 4WD autóval. Nem fogja megbánni.

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share