Az autók és a közlekedés két szorosan összefüggő fogalom, gépek és rendszerek, amelyek nélkül a mai ember mindennapi élete már nem lenne megvalósítható. Távolságokat hidalunk át, szállítunk, versenyzünk, utazunk általuk. Akár közvetlenül, akár közvetve, de az autók ott vannak a mindennapjainkban, hiányuk vélhetően óriási zavarokat okozna a különféle rendszerekben. 2016 a belsőégésű motorral hajtott autó születésének 130. jubileumi éve. Ez alatt az egy és bő egynegyed évszázad alatt nem csak egy új termék jelent meg a modern civilizációk életében, hanem vele együtt egy teljesen új iparág, sőt talán nyugodtan beszélhetünk iparágakról is, melyeket a négykerekűek hívtak életre. Nem csak az emberiség által jegyzett technológiai és technikai világban hozott újat az automobil, hanem társadalmi és kulturális formáló hatása is érvényesült. Volt idő, amikor azt mondták, hogy autózni kiváltság, autózni életstílus. Érdekes és összetett világ az autóké és a mögé szerveződött gazdasági rendszereké. Emberek százezrei, sőt milliói csatlakoztak ehhez a hálózathoz, választották az új terméket. Az autó, amely sok esetben összenő tulajával, és hosszú-hosszú éveken át képes szolgálni.
A 19. század végén, 1886. január 29-én jegyezték be Németországban 37435 számon a Karl Benz által alkotott az első belsőégésű, benzinüzemű motorral hajtott autót, a Patent Motorwagen szabadalmát. Mint minden újdonságot, az emberek ezt is nehezen fogadták el, mondván, hogy az állati erőnél nincs jobb és megbízhatóbb, sok tudatlan félt a pöfögő és guruló masinától, amelyet nem állati erővel vontatnak, hanem saját erejéből jön mozgásba.
Az első autó megalkotásában felesége, Bertha is támogatta Benzet. A szabadalom bejegyzését követően, 1886. július 3-án Mannheimben a nagyközönségnek is megmutatták az új találmányt. A háromkerekű, egyhengeres, 954 köbcentis motor alig 2/3 lóerőre volt képes. Később a második megépített példány már 1,5 lóerő, a harmadik pedig 2 lóerős volt, hihetetlen számok voltak ezek 130 éve.
Ez utóbbival Bertha Benz 1888 augusztusában tette meg az első hosszútávú utat; Mannheimből szülővárosába, Pforzheimbe utazott fiaival. A 96 km-es út során Wieslochban megállt, hogy a helyi patikában üzemanyagot vegyen, ami ekkoriban nem más volt, mint a sebbenzin. Ezt a patikát egyébként máig az első benzinkútnak is tekintik. Pforzheimbe megérkezvén férjének táviratozott, majd három nappal később a Patent Motorwagen által visszatért a kiindulási helyre, összesen 194 km-t autózva. Óriási dolognak számított ez akkoriban, eljutni A-ból B-be úgy, hogy bízni kellett az új szerkezet működésében és találni valahol egy „benzinkutat”, jóval nagyobb kihívás, mint eljutni ma egy elektromos autóval mondjuk Németországba töltőállomásokat keresve.
Benz azon pionírok közé tartozott, akik kiálltak elképzeléseik mellett és sikerre vitték terveiket, még ha az oda vezető út rögökkel is volt teli. Összesen 25 példány készült az első autóból 1886 és 1893 között. A kitartó munka és a működőképes termék meghozta a várva várt sikereket, Benz megalapította a világ első autógyárát és autómárkáját, amelyet ma már mindenki úgy ismer, hogy Mercedes-Benz.
Köszönjük Karl Benz!
Állítólag suttyomban kötötte el az asszony a gépet, és még talán gyakorlata sem volt ilyen szekérfélék vezetésében.Meg hogy talán valami kényszer végett kellett „kocsiba” ülniük.De az mindenképpen igaz, hogy ahány forrás, annyiféleképpen említi ezt a sztorit, már a megtett távolságra is többféle értéket is olvastam.
@geegee: Igen, sokféle legenda kering, a távolságról én is olvastam pár változatot, illetve annyit tudni, hogy talán Bertha Benz a kalaptűjével takarította ki a karburátort, mert az eltömődött.