Ilyen a Lada Kalina!

Régóta terveztük már, hogy kipróbálunk egy újabb  gyártású Ladát. Egy olvasónk felajánlására éltem is a lehetőséggel, és hétvégén egy, a Kalinák között is ritka típust próbálhattam ki, a “Limited Edition” változatot. Az időjárás is szerencsére pártunkat fogta, így a teszt idejére napsütéses időt, szinte tavaszias hangulatot kaptunk. A megbeszéltek szerint Győrben találkoztunk, egy nyugodt, csendes helyen, ahol csináltam pár képet, majd egy rövidebb tesztútra mentünk, ahol én vezettem. 
kalina_cimlap_1.JPG
Vancello Janika: Linkai Péter olvasónk, a Kalina tulajdonosa, és a Lada Baráti Kör aktív tagja. Régóta a Ladák szerelmese nála nem is jöhet szóba más márka. Egy igazi elhivatott Ladás. A márka hallatán mindenkinek a “körlámpás” 2101-es, vagy a “kocka” 2105-2107 típusok, illetve a Niva  és a Samara jut eszébe. Hogy esett a választásod a Kalinára?
kalina_vancello_hu_1.JPG
Péter: Van egy 2107-es Ladám is, azzal szoktam mindenhova közlekedni, fél Európát bejártuk vele. De szerettem volna váltani egy újabb típusra. Magyarországon akkor még nem lehetett kapni, így Németországban találtam rá sérült állapotban a Kalinára. Hazahoztuk, megjavítottuk. Hétköznapi közlekedésre ezt használom. De a másik Lada is megvan, a hátsókerék-hajtás feelingje és vezetési élmény szükségletét azzal elégítem ki.  
korforgos_kep_1.JPG
Vancello Janika: Szerettél volna modernizálni de márkán belül maradtál. Mennyire volt nehéz megjavítani, alkatrészeket beszerezni? Magad csináltad, vagy kértél segítséget? Nem féltél hogy előjönnek más problémák is?
kalina_napos_kerek_1.JPG
Péter: Igen így van. Más márka szóba sem jöhetett. Az alkatrészek beszerzése nem volt egyszerű, akkor még nem voltak márkaszervizek, rengeteg utánajárást igényelt. Az alap alkatrészeket Magyarországon is be lehetett szerezni egy hét átfutással. (ne feledjük, ekkor még nem indult be a hazai forgalmazás – Vancello) A ritkább alkatrészeket Európából, Oroszországból rendeltem meg. Az összeszerelést magam végeztem, a karosszéria munkát és a festést bíztam rá szakemberre, nagyon szép munkát végeztek. Mivel az autó 2012-es, hozzám 2015 januárjában került és nem is használták sokat, míg meg nem törték, így nyugodt voltam, hogy elég lesz a hibás részeket megjavítani. Minden új alkatrészre lett kicserélve, ami nem 3 éves alkatrész az autóban, az teljesen új. Egyedül a légzsákra kellett hónapokat várnom, de sikerült beszerezni.
kalina_limitalt_szeria_1.JPG
Vancello Janika: Azon kívül, hogy rendbe hoztad az autót, fejlesztettél is rajta vagy meghagytad gyári mivoltában? Milyen paraméterekkel felszereltséggel rendelkezik a Kalina?
kalina_motorter_3_1.JPG 
Péter: Nem változtattam jelentősen semmit. Kapott a motortérben egy toronymerevítőt, illetve  könnyűfém felni garnitúrát vásároltam rá. Gyárilag 14-es felniméret helyett a sport verzióra rakott 15-ös kerekeket kapta 195/50 méretben. Ezt a típust 1400 köbcentiméteres, Samara blokk alapra, 16 szelepes hengerfejjel szerelték, ami 90 lóerőt tud. A váltó manuális öt sebességes. Facelift előtti  régi műszerfalas típus, fekete belsővel ami nagyon ritka. Klímája automata hőfokszabályzós, manuálisan lehet kettő fokonként állítani, de egy érzékelő segítségével automatikusan  fűti vagy hűti a beállított értékhez a hőmérsékletet, mindezt úgy, hogy a kinti levegő beáramoltatásával, és csak akkor kapcsolja be a klímát ha szükséges. Ez üzemanyag-takarékosság szempontjából is jó megoldás. Az első két ablak elektromos, a hátsók manuálisak. Távirányítós központi zár, illetve a csomagtérajtó nyitás is, ami az indító kulccsal van egybeépítve. Fedélzeti komputer is van, ami képes hibakódokat kiírni és nem kell csatlakozni külső számítógéphez. Ezen felül van óra, külső hőmérséklet, pillanatnyi-, és átlagfogyasztás, utazási idő nullázástól. Megnézhetjük, mennyi kilométert tehetünk meg tankolás nélkül a tankban lévő üzemanyaggal, de azt is láthatjuk mennyi liter benzin van az üzemanyag-tartályunkban, valamint értéket kapunk az átlagsebességünkről is. De azt is megnézhetjük,hogy hány liter benzin fogyott el az utolsó megtett úton.  Az autón elöl tárcsafék van, 260 mm átmérőjű hűtött, nagyobb változat, mint az átlag Kalináknál.  Hátul a hagyományos dobfék van, amit ABS rendszeren keresztül lehet fékezni. Az első jeladók a féltengely csuklón vannak, ezért ez is eltér más Kalináktól. Biztonsági felszerelés még a két  légzsák. Ebben a szériában beépítésre került gyárilag a Granta-futómű, hordó alakú progresszív rugókkal, motorvezérlő, és az elektromos kormányszervó, ami sebességfüggő. Elöl opcionális, hátul pedig széria felszereltség a ködlámpa. Kényelmi funkció az ülésfűtés ami a téli időszakban jó szolgálatot tesz. A csomagtér 355 liter, ami 700 litere bővíthető a hátsó ülések eldöntésével. A műszerfal fényerejét, a lámpa magasságát  is tudjuk állítani. Hangjelzést kapunk az ajtónyitásról, a leállítás után bennmaradt kulcsról, tolatáskor, és a biztonsági öv menet közbeni becsatolatlanságáról is. 
kalina_oldal_kep_21.JPG
Vancello Janika: Köszönöm a válaszokat, most pedig következzék a teszt!
kalina_oldal2_1.JPG
Most, hogy már szinte mindent tudok az autóról – hála Péternek, beülhettem és vezethettem a Lada Kalinát. Számomra furcsa volt már a Samara formája is, de igazán furcsa látványt nyújtott ezen a kis autón a Lada embléma. Körbejártam, szemlélgettem. Alapvetően nekem tetszik a fekete szín, még ha kényes is. Mondhatom hamar megbékéltem a formavilággal. Összeszedett, sallangoktól mentes, jól felszerelt gépkocsi. Különösen tetszik a hasmagassága, nem kell félnünk a parkolóknál épített szegélynél leérő olajteknőtől, vagy lökhárítótól. Ami külön tettszett, hogy elöl-hátul van sárfelverődést megakadályozó gumis műanyag. A hűtőmaszk méhsejt-mintás, sportos hatást nyújt. Díszítő elemként az oldalán látható szürke csík és a Lada felirat Limited Edition-nal a végén, kiemeli és nem csúfítja a képet. Összegezve; tetszetős megjelenése van.
kalina_kormany_1.JPG
Beülve kellemes látvány tárul az ember elé, szépen körvonalazott műszerfal, és itt is jellemző, hogy felesleges dolgok nincsenek. Mindent könnyen megtalál az ember, és hamar rájön mi hogyan működik. A műanyagok közép kemények, enyhe ridegséget mutatnak. Ugyanakkor jól megmunkált, legömbölyített, egyik a másikba kapcsolódó alkatrész, amik nem idegenek egymástól. A szürke és fekete szín kombinációja váltakozik a kárpit, az ülések és a műszerfal között. Ahol csak lehet megjelenítik a Lada Kalina feliratot, illetve a Lada emblémát. Jó árnyalatokkal összeillő színválasztás. 184 cm magasságommal kényelmesen elfértem a kocsiban elöl-hátul egyaránt. Az anyósülésen ülve a lábaknak tágas tér áll rendelkezésre. A kesztyűtartó, és az alatta lévő tárolórekesz jó kialakítású. A vezetőülés pozíciója megfelelő helyen van, vállal nem érem el az ajtót, akadálymentes a kormányzás, könnyen állítható előre-hátra, nem kell keresni az állító kart. Ami negatívum, az első ülés lapja kissé rövid, nekem combközépig ér, de ettől függetlenül nem kényelmetlen. Magassága is jó, nem a padlólemezen ül az ember. Hosszabb utakon ez kényelmesebb, nem fárad el a láb.
kalina_belso_kep_1.JPG
A biztonsági öv külön pozitívum számomra, mivel sok más autóban zavaró egy idő után, hiba állítgatja az ember, itt szinte észrevehetetten, kényelmes. A visszapillantó külső tükrök meglepően nagyok, jól látható a mögöttes forgalom, és környezete. Tükörből tolatásra is alkalmas, szinte a kerékig látható minden, ugyanakkor előre haladva nem képez túl nagy holteret sem.
tukor_1.JPG
A motort melegen kicsit tovább kell hajtatni indításkor, mint az megszokott. Beindulva, csendesen jár, felesleges rezgések, vibrációk nem érezhetőek, dinamikusan gyorsul, pörgetve sem hangos. Valódi ereje 3000 1/min körül jelentkezik, magasabb tartományban érzi jól magát, de alacsonyabb fordulaton sem rángat, ha nem kapcsolunk vissza. Az elektromos gázpedál hagy némi gondolkodási időt, de ez sem zavaró. A váltó hosszú végáttétele miatt, lakott területen nem kell használni az ötödik fokozatot. Negyedik sebességben viszont jól gyorsul, ha kell. Nekem a kormányszervó különösen tetszett: olyan érzést nyújtott még a 15-ös kerekkel is, mintha nem lenne súly az eső futóművön, vagy nem érne le a kerék, olyan könnyen lehetett irányítani, mindezt sebesség függvényében. A kezelőszervek megfelelő távolságra vannak a kormánytól, nem akad meg a kéz bennük kormányzáskor.
kalina_hatulrol_1.JPG
A futómű kemény, mindent áthoz ami az úton történik. Ez némi sportos élményt nyújt és jó úttartást biztosít a kis autónak, ugyanakkor biztosak lehetünk abban, hogy a megengedett terhelésen sem fog hajóként viselkedni. Kicsi fordulókörön meg lehet fordulni. A fékek közepesen jók más kisautókhoz mérten. Viszont ami kicsit zavaró lehet, az a sebességváltó erőszükséglete. Ami a Samaránál természetes volt, itt már zavaró lehet. Lényeg: jól be kell rakni, meg kell tolni a váltókart.
kalina_csomagter_1.JPG
A tesztkör parkolástól, városi közlekedésen keresztül, gyorsforgalmi úton való közlekedésig mindent magában foglalt. Közel 20 km megtétele  után kijelenthetem: egy jó városi kisautót vezethettem, ami a pályás közlekedésben is megállja a helyét. Kiemelkedően jó fogyasztással – átlag 6 liter, de volt, hogy 4,9 literes pillanatnyi fogyasztást is sikerült produkálni. Padlóig nyomott gázpedálnál gyorsításkor 14 literes pillanatnyi szükségletnél többet nem lehetett elérni. Tízes skálán nálam simán megkapta a nyolc pontot. A használhatósága számomra bebizonyosodott.
kalina_belso_21.JPG
ora_1.JPG
hatso_ulesek_1.JPG
kalina_eleje_1.JPG
kalina_oldalrol_1.JPG
kalina_szembol_alurol_1.JPG
linkai_peti_1.JPG
Köszönöm a lehetőséget Linkai Péternek, a kocsi tulajdonosának, hogy biztosította számunkra a Lada Kalináját és részletes bemutatót tartott a járműről! 
Total
0
Megosztások
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share