Nyári gumival a hóban, szemből érkezek

Biztosan ismersz legalább látásból, itt lakom a szomszéd utcában. Én vagyok az, aki a hideg beálltával nem áll sorba a gumisnál, mint az a sok átvert idióta, akit megetettek ezzel a téli gumi-maszlaggal. 8 fok alatt? Hagyj már, van ezen még valamennyi minta, annyi elég! Én egyébként is sokkal jobban vezetek, mint az átlag, nekem nem kell ilyen drága és felesleges holmi. Te vedd csak meg, úgyis balfék vagy!

tel_2.jpgElőzés közben megcsúszott. Mit ér az erő, ha nem uralod?

Én vagyok az, aki úgy indul el télen a parkolóból, hogy csak egy lőrést vakar le az ablakon a szmártkártyájával, annyi elég a harckocsiban is, nem? A többi majd leolvad, nekem ne magyarázd meg, fázik a kezem! Én vagyok az, aki nem hogy egy pokrócot, de még egy kabátot, sőt, tartalék üzemanyagot sem teszek be az autóba, ha vidéki útra indulok. Jó a fűtés az autómban, minek cipeljem?

tel_3.jpg8 Celsius fok alatt téli gumit! Elég hülye neve van, mert a téli, jeges úton ezzel sem lehet megállni. Szerencsésebb volna hóguminak nevezni?

Ha látszik az úttest, én leszek az, aki ugyanannyival akar bekanyarodni -12 fokban, mint amennyivel nyáron szokott. Ismerem az utat, mint a tenyeremet, miért lassítanék? Mi a tököm az a blekkájsz? Hagyj már! Egyébként meg olyan tohonya vagy, hogy meg foglak előzni a havas belső sávban, majd én megmutatom, hogy kell itt menni! Még az irányjelzőt sem villantom rád, megalázva kikerüllek, te lajhár! 

Én vagyok az, aki a kereszteződéshez, vagy zebrához közelítve sem veszek vissza télen a tempóból, eddig is mindenki megállt, most sem lesz baj. Miért lenne? Meg amúgy is szeretném lefröcskölni a szerencsétlen, puhatestű gyalogosokat latyakkal, miért nem maradtak otthon ilyen időben? Csak akadályozzák az embert!

tel_1.jpgEz egy szerencsés baleset. A Te autódon mennyibe kerülne kijavítani ezeket a sérüléseket?

Egyébként meg tök jó autóm van, nem kell ezzel semmit sem csinálni, öt éve csak megy, a műszaki is megvolt gyorsan okosba’, semmit nem kellett rá költeni, ezzel télen sem lesz bajom. Te rosszul választottál, nem vagy elég okos! Nézesd csak át, majd jól lehúznak a szervizben! Az egyik ablaktörlőm még töröl valamennyire, látok eleget! Majd jövőre eladom aztán az új gazdája vesz rá, tudod, milyen drága? Úgyis jobban látok, hiszen mindig világít a ködlámpám, erre van kitalálva, hehe!

Sajnos a fenti sorok nem a fantáziám szülöttei, számtalan ilyen embert látni az utakon. Ha ők hülyék is, mi ne legyünk azok, máris jelentősen csökken a kockázat, és nagyobb eséllyel érünk haza épségben.

Ha a fenti olvasnivaló nem volt elég, itt van két videó is. Az elsőben többnyire orosz baleseteket láthatunk jeges, havas utakon. Közös vonásuk az eltúlzott sebesség. Ne mondd azt, hogy ezek az emberek távoli idegenek, és hogy ők nem tudnak közlekedni! A fizika rád is ugyanúgy fog hatni, mint rájuk, ha bajba kerülsz!

Levezetésként pedig egy régi oktatófilm, amit már csak a retro hangulat és a Volga-Trabant-Alfa Romeo-Zsiguli kínálat miatt is érdemes megnézni, ráadásul még tanulni is lehet belőle.

Total
0
Megosztások
99 hozzászolás
  1. 1. Aki nem vezet hóban, latyakban (ez van kb. átlag 7-10 nap évente), annak a téli gumi nem feltétlen kell. Száraz vagy vizes hideg aszfalton a nyári gumik rosszabbul teljesítenek 5-6 fok alatt, de nem sokkal (a tesztek nem ezt mérik, hanem a havas és jeges aszfaltot).

    2. A verdiktem: A 4évszakos gumival sokat spórolhat a zember fia, többek közt az évi 2xes gumicsere árát+nyügjét, ezzel nem vállal nagy kockázatot. Teljesen ideális átlagos kisebb teljesítményü autókra, úrvezetőknek, akik nem mennek évi 10-15ezer km-nél többet. Ha nyárit akar használni télen, akkor tartsa be a sebességhatárt+követési távolságot fokozottan, hóban-latyakban-jégen(megjegyzem jégen a téli gumi pont annyit ér mint a nyári) pedig menjen taxival. Vagy, használjon téli gumit, erről nem beszélnék le senkit, mert ez a legjobb megoldás, de a túlzott hisztiért kár – egy csomó ország van, ahol nem terjedt el a külön téli szett, legfeljebb a 4 évszakos, a legnagyobb ilyen az USA. Meg ugye pár évtizede nálunk sem létezett, mégis mindenki hazaért télen a szar hátsókerekes ladával, skodával – a nagy titok, lassan mentek a zemberek.

  2. És jön az első komment és leírja ugyanazt… :))))

  3. @Parasztlengő az imperialistáknak:

    Teljesen egyetértek.

    Kiegészítésképpen csak annyi, hogy
    -tudtommal a négyévszakos gumi a “marketingfogás” (megjegyzem a kocsimon nekem is négyévszakos van).
    -jégen a taxi(s) sem visz el.
    -amikor nyári gumit használtam, mindig lecseréltem télire, amikor eljött az ideje és fordítva (nekem megért 4.000 Ft-ot félévente, hogy annyival is biztonságosabb legyen a közlekedésem).
    -ha nyári és téli gumi csak a cserélés (+ esetleges centríroztatás) költségével drágább, mint nem lecserélni a nyárit, amit akár felnin lévő gumi esetén otthon is meg lehet oldani (a centrírozást nem).

  4. Amellett, hogy nagyon drámaiak az ilyen képek, mindennek két oldala van. Természetesen kell a téli gumi, de csak hóban-jégen. És azért kell időben felrakni, mert az ember nem tudja, hogy mikor lesz pontosan hó és jég. Ilyen körülmények között egyértelműen jobb a téli gumi.
    Viszont azért mindig morgok, amikor mantraszerűen magyarázzák az embereknek, hogy 7 fok alatt téli gumi. Hideg, de száraz időben a nyári gumi féktávja sokkal rövidebb. A mai szilika tartalmú nyárigumik már nem keményednek meg európai szinten hideg időben, és a nagyobb tapadófelületük, kevesebb lamellájuk miatt sokkal jobban tapadnak. Tessék megnézni pl. a mostani autós újságokban, amikor nyári gumikkal is összehasonlítják a télieket. A fékút és a kanyarsebesség száraz időben egyérelműen a nyári guminál jobb.
    Mivel Magyarországon alföldön nincs 5-10 havas napnál több, azért nem egyértelmű kérdés, hogy a maradék 80 száraz napon melyik a nagyobb veszélyeztetés.
    Még egyszer, fel kell tenni a téligumit, mert nem tudja az ember, hogy mikor fagy le egy kicsit az út hajnalban, de vakon sem kell hinni a 7 fok lobbinak 🙂 Meg fel kell tenni ahol tényleg van hó, de Magyarország nagy részén elég lenne a négyévszakos gumi, vagy arra a pár napra nem autózni

  5. Mer’ egy fullidióta, azé’. A szar hátsókerekes Ladával volt olyan, hogy télen kellett közlekednem (nem volt választási lehetőség), nagy hóban. 30-40-el haladva többet mentem keresztbe, mint egyenesen.

  6. Az elso komment zsenialis. Mindent elmond a hazai vezetesi kulturarol, es a hozzaallasrol.

  7. Teny, hogy egy nyari is mellgalja a helyet telen ha szaraz ido van es ut bar mivel minuszban felkemenyedik a gumi, szerkezetebol adodoan hisz nem erre hideg homersekletre terveztek, joval gyengebben tapad! Persze a kalapos Skodas ur ezt nem veszi eszre mert 20-al kanyarodik es csak akkor kerul az utakra mikor mar leturtak, soztak azt igy az csak vizes. Neki aztan magyarazhatod, hogy kell a teli gumi! Nem fogja erteni… Persze mondom ok, at lehet nyarival is veszelni vele telet de csak akkor ha nincs ho. Viszont jegesedes es latyak van boven. Amiben mar megint eletveszelyes a nyari gumi. Magyarroszagon teny, hogy nincs sok ho es megertem azt akinek nincs penze teli gumra, felni szettre de akkor ezeknek az embereknem azon az par napon mikor tenyleg esik a ho nem kene autoba ulni. De nem ezt latod. En rosszol vagyok mikor a firss hoban latod az anyukat lehet epp a gyareket megy es 20-al megy baszki! En meg mennek 50-el a telivel de feltart mert neki nyari van fent. En szemely szerint december es marcius kozt erre a 4 honapra kotelezove tennem a teli gumi hasznalatat!

  8. @J. Mutzenbacher: Talán mert igaz? Nagyon sokan teljesen félreértika téli gumit. A jégen az is csúszik. Egyáltalán nem ment meg mindetől. Én kb 20 éve használok téli gumit, de ha amostani garitúra kifut, nem biztos, hogy veszek újra. Az elmúlt két évben talán 2-3 olyan nap volt, amikor jobb volt, előnyt adott.

  9. 2 dolog ötlik mindig eszembe ebben a témban:
    – Fura, hogy egyetlen figyelemfelkelő kampányban sincs arról szó, hogy valójában a téli gumi nem kerül pénzbe, mivel a használatával kb kétszer annyi ideig lesz jó a nyári. Ha 2 pár cipőd van és felváltva használod, akkor is kb ez fog kijönni. Árban hasonlóak a kopás %-osan sem különbözhet nagyon. A szerelés pénzbe kerül, de a benzin is.
    – Az új autókat csak téli gumival szabadna szállítani. Még mindig sokkal jobb a téli nyáron, mint a nyári télen. De akár a kötelező felszerelés része is lehetne a téli+nyári készlet. Innentől a marketingeseken múlik, hogy milyen akciókat meg szerelési kedvezményeket hoznak össze,

  10. Nagy szöveg, de a képek mást mutatnak. Példul a VW-n amit éppen kiemelnek a beszorult jelzőtáblával együtt, láthatóan téli gumi van, aztán mégis …

    Én egyébként nem becsülöm le a téli gumi előnyeit, ezen a nyáron is végig azzal jártam.

  11. @Peti nevet: Nincs vita abban, hogy a 2 szett a legjobb megoldás, főleg annak, aki sokat megy, vagy hivatásos.

    Én csak azt fejtettem ki, hogy nem feltétlen állnak arányban a ktgek a rizikóval, főleg a 4évszakos esetén. Mert a gumikat ugye illene 6-8 év után futásteljesítménytől függetlenül kidobni elöregedés miatt. A példámban említett emberkének (évi max. 15ezer) 7 év alatt csak 30ezer km-e lesz a téliben(legyen 80ezer), + költött 14x4000et a cserékre = az barátok közt is 130ezer plusz.

    A 4évszakos gumi már csak azért sem marketingfogás, mert a 4évszakos gumi A GUMI, és később jött a téli szett divatja, csak előtte a 4évszakost csak guminak hítták. A nyári és a téli is jobb a maga idejében mint a 4évszakos, ezen nincs vita. Kérdés, kit érdekel, hogy 5-10zel lassabban kell menni ugyanolyan féktávokhoz (abban a ritka esetben ha hó vagy latyak van), és kit nem?

  12. @histar007: ‘egyetlen figyelemfelkelő kampányban sincs arról szó, hogy valójában a téli gumi nem kerül pénzbe, mivel a használatával kb kétszer annyi ideig lesz jó a nyári. ‘

    Ez azért így nem igaz, lásd a feljebbi hozzászólásomat – egy gumit nem lehet akárhány évig használni, hiába nem kopik el. A téli gumikat a gumiipar egyértelmüen a profitja növeléséért találta ki, hiszen ha nem lenne ilyen, akkor GUMI lenne a neve (így volt évtizedekig), és nem 65tel menne az árokba aki besokall a hóban, hanem 60nal. Nyáron meg nem 100zal, hanem 90nel. Igy a 4évszakos gumi biztonságosabb, mert nem csábít könnyelmüségre..:)

  13. Járjatok nyugodtan télen is nyárigumival. DE aki a családomat veszélybe sodorja, mert ő a nagy király, még a jú k…. anyjának a nyugdíját is leperelem róla.

  14. @zsoci: Te, figyelj, ne vegyél! Ne hagyd magad átverni, akaszd meg a rendszert 🙂

  15. @Parasztlengő az imperialistáknak: Ugyan mar. Ezt a hulyeseget “A téli gumikat a gumiipar egyértelmüen a profitja növeléséért találta ki, hiszen ha nem lenne ilyen, akkor GUMI lenne a neve”

    Anno is volt “vontato, terep” gumi meg sima. Illetve leginkabb az akkori “alap” gumik mintazata olyasmi volt mint ma a telike. Ezert ezek kb ugy tudtak mukodni telen, hoban is mint ma egy 4 evszakos. Szoval azt mondanam, hogy a nyari es annak mintaik es keverekuk fejlodott ki ami sokkal jobban tapad. Na meg ordas nagy kulombseg van nyari is nyeri kozt is. Van tenyleg olyan nyari ami meg ugyahogy kepes is kapaszkodni hoban is de nekem egy Pirelli P Zero szerinted mit er hoban? Semmit! Viszont nyaron mintha sinen menne az ember.

  16. Amcsi haver amikor itt volt akkor látott téli gumit először (nem kaliforniai, hanem pennsylvaniai, keményebb a tél mint itthon), náluk ugyanaz a gumi van fenn télen-nyáron. Még müszaki vizsga sincs, by the way, egy csomó államban. Igaz a forgalom is nyugodt meg takarítják is az utat.

    Ott az van hogy HA BALESETET OKOZTÁL ÉS ANNAK AZ OKA A KOCSI MÜSZAKI ÁLLAPOTA VAGY A GUMI, akkor nagyon megszívod, mert szétperelnek.

    Szóval sok ebben a dologban a parasztvakítás, bár ő úgy látta hogy nálunk eléggé ‘izgalmas’ a közlekedés míg náluk dögunalom.

  17. Évek óta nincs téli gumim, nem is lesz, ha nem változik gyökeresen az időjárás. Amíg egy télen van 10 nap, amikor szükség lenne rá – és annál több évek óta nemigen van – , akkor egész egyszerűen nem éri meg. Azon a 10 napon, amikor kritikus a helyzet, nem ülök autóba és annyi.
    A hivatásosokkal persze más a helyzet, neki 10 centis hóban. jeges latyakban is menni kell, ha menni kell.

  18. @mennyi?husz!: Nincs is abban semmi vita hogy a spéci gumi jobb mint az általános, de a sebességhatár meg tökugyanaz ma is mint 30 éve.

    Szóval marad a relatív ‘gyorshajtás’, igen, akinek nincs pézérója, vigyázzon jobban. Gondolom a pézérónak is megvan az a sebességhatára amikor leesik az útról.

  19. “mégis mindenki hazaért télen a szar hátsókerekes ladával, skodával – a nagy titok, lassan mentek a zemberek.”
    Hát nem feltétlenül értek haza…
    Olvasva néhány kommentet csak remélem, hogy nem én leszek akibe hátulról nagyokosan nyárival belecsúsznak, mert ha meglátom rajta a nyári gumit, biztos nem jókedvűen töltöm ki a betétlapot. Az már nem is téma, hogy amikor leesik 3 centi hó, akkor a sok nyárihuszár miatt az egész városban beáll minden és leshetünk ahogy tolják odébb pörgő kerekekkel az autókat.
    A téli gumi nem csak a mintázatában, hanem a gumi keverékében is más, hideg időre lett kifejlesztve, száraz úton is van különbség, egy hagyományos nyári gumi -10 fokban szépen kikeményedik pont annyira, hogy haladni tudsz vele de vészhelyzetet kezelni már nem biztos…

  20. A probléma nem a nyárigumi, hanem a sok türhő paraszt amelyik felbassza a szakadt romjára a téligumit, és elhiszi, hogy úgy mehet vele a latyakban, jégbordás úton, mintha tükörsima, nyári száraz aszfalton galoppozna.Aki normális, és tisztában van a gumi határaival, az nem okozza a balesetet, hanem a fentebb említett agybajos barom miatt elszenvedi.

  21. Nagyobb veszély az, hogy sokan arra a téves következtetésre jutnak, hogy ha lecserélik a gumit télire, akkor vezethetnek ugyanúgy, mint nyáron. Ez pedig nagyon nem igaz. Lefogadom, hogy illusztrációként berakott balesetek 90%-a is téli gumival felszerelt kocsikkal történt, csak a sofőr volt barom.

  22. Ejjel nappal kodlampa meg tavilsagi bekapcsolva mert akkor latok. Fenyszoro magassag allitas? Minek? Majd kikerul aki szembol jon. Vagy kicsit nem nez oda amig elmegyek mellette.

  23. @Parasztlengő az imperialistáknak: USA-val példálózni… Tessék ránézni a térképre, a mediterrán meg az észak afrikai országokkal van egy magasságban. Üzletfeleim panaszkodnak akik Seattle-ben az USA észak-keleti csücskében élnek, hogy ott esik néha ugyan hó, de akkor le is áll város a sok négy évszakos gumikkal.

    Kivéve Alaszkát természetesen, de biztos lehetsz benne, hogy ott nem slick gumit tesznek a terepjárókra 🙂

  24. @otapi: USA-val példálózni… ‘Tessék ránézni a térképre, a mediterrán meg az észak afrikai országokkal van egy magasságban’

    Neked kéne rápislantani.

    ‘Üzletfeleim panaszkodnak akik Seattle-ben az USA észak-keleti csücskében élnek’

    Jó lesz az észak-nyugatinak is. Észak-keleten geci sok hó van és hideg.

  25. Nakéremszépen. Régen minden ugyanolyan volt. A 68 lovas, 90 NM nyomatékú Ladával persze hogy ugyanúgy közlekedtünk, mint most a 160 lovasn 220 NM-es Passattal. A kanyarstabilitása is nyilván azonos mindkét kocsinak, és ugyanúgy is gyorsulunk-lassulunk vele.
    Ezért aztán teljesen helytálló következtetés, hogy – mivel régen is jó volt az egyféle gumi – most is csak átverés az egész. A baleseti statisztikák meg azért javulnak minden évben, mert egyre jobban tudunk vezetni… vagy nem?
    Rengeteget fejlődött az anyagtechnológia és sokkal pontosabban be tudjuk lőni a gumikeverék karakterisztikáját, ezért van lehetőség a termékek jobb differenciálására. Nem átverés, nem gigantikus lobbi. A téli tényleg jobb hidegben, pár százezer km mondja ez a lábamban, meg néhány tucat ADAC teszt amit olvastam.
    Inkább az elgondolkodtató, hogy miért kell 18 colos peres felniken szaladgálnia minden autónak, na ott van némi összeesküvés-elmélet szaga a dolognak, a nagyobb gumi nyilván jóval drágább mint a ballonosabb 15-ös, könnyebben is sérül.
    Az USA-ban pedig általában sima nyári gumikat adnak el 4 évszakosnak, az én nyári Nokian papucsaimon is rajta van, hogy “4 seasons North America only….”

  26. Sok évig volt összkerekes autóm, több is. Nem vettem rájuk külön téli gumit. Ja, hogy M+S-es még a gyári gumijuk is… Viszont lehetne egy szép listám arról, hogy miket és honnan húztam ki. Két sekli + rántókötél és az összerakható lapát az mindig bent volt. Most is meg vannak valamelyik dobozban a garázsban, és csak ülök a kotlámban a sorban amíg kihúzzák az árokból az okoskát 🙁

  27. @otapi:

    Okoskodásodat alapul véve ha ránézünk a térképre, Anglia telente 8 méter hó alatt állna, oszt mi a valóság?
    Vagy tíz éve nem volt itthon igazi hó, a nálunk alacsonyabb körön fekvő Washingtonból meg évente jön a híradás a fél nap alatt leszakadó másfél méteres áldásról.
    Ne csak a térképet nézd, a helyi időjárást sok más dolog is meghatározza.

  28. Kevés kilométerrel, az enyhe magyarországi telekre tervezve én is a négy évszakos megoldásra szavazok. Óvatos, figyelmes vezetés mellett engem a Goodyear Vector 4 Seasons szett még hóban sem tréfált meg, és nyáron is kiválóan használható.

  29. en mar lattam teligumival esoben /kb 10 fok/ autopalyan elszallo delikvenst…mert ja persze a teligumis lobbi azt nem relamozza, hogy vizes uton konnyebben meguszik a teligumika

  30. Kimaradt a bekezdés a fél lámpával közlekedőkről (elöl, hátul)
    Kimaradt a bekezdés az index használatáról
    Kimaradt a bekezdés az értelmes guminyomásról (nem segít a lecsökkentett nyomás)
    Kimaradt a bekezdés a biztonsági övről.

    Amúgy a többivel egyetértek, de akikhez el kéne jusson ez sem jut el.
    Sajnos…

  31. Jaja, rakjad fel a téligumit, attól majd megtanulsz vezetni – persze, persze!

    És a 7 fokos határt mikor méred? Reggel -2, délután 15. Remélem délben meg hajnalban is kereket cserélsz!

  32. @Parasztlengő az imperialistáknak: “Száraz vagy vizes hideg aszfalton a nyári gumik rosszabbul teljesítenek 5-6 fok alatt, de nem sokkal (a tesztek nem ezt mérik, hanem a havas és jeges aszfaltot). “

    Ezt a butaságot honnan vetted? Olvass el egy-két tesztet, ha már ezekre hivatkozol.

    Egyébként, van autód? Mert akkor saját tapasztalatból is tudhatod, hogy milyen nagy a különbség. Egyébként nem értem, miért is kell erről egyes embereket győzködni. Nekem természetes, hogy nyáron és télen más lábbelit húzok, mert egyszerűen már alkalmas a megváltozott körülményekhez.

  33. Csak egy bamba kérdés: Alapból csakis kizárólag az évi két csere költségét spórolod meg, ha csak nyárival jársz. Az lenne a kérdésem, hogy a csak nyárival (4 évszakos) járok milyen sűrűn centíroztatják a kerekeiket?

  34. @Jozeph Pelikahn: “És a 7 fokos határt mikor méred? Reggel -2, délután 15. Remélem délben meg hajnalban is kereket cserélsz!”

    Délben-hajnalban túlzás lenne, olyat az F1-ben szoktak, hogy ha elered az eső, egyből kiállnak cserélni.

    Neked annyi lehetőséged van, hogy eldöntöd, hogy egy darabig még meghagyod a nyárit, egy idő után pedig felteszed a télit. Mérd azt az időszakot, amikor leginkább közlekedsz: aki úgyis nappal jár, nézze azt, aki többször megy pl .korán, annak jobban kell figyelnie. Én ha sok didergős reggelt látok, akkor már felteszem.

  35. @Parasztlengő az imperialistáknak: a “lassan mentek” mellett azért van egy másik titok is: a régi gumi az nem a mai nyáriguminak felel meg, hanem kb. a 4évszakosnak, vagyis nem volt akkora tapadásvesztése hidegben…

  36. @Parasztlengő az imperialistáknak:
    lehetett menni a Ladával, nyári gumival hóban is, csak kellett télire a csomagtariba 3-4 beton járdalap, vagy egy zsák döglött cement. Ez sokat javított farolás ellen. Tükörjégen meg mindegy volt. Azért aki nyári gumival vigéckedik dombvidéken, az megéri a pénzét. A legtöbb probléma azzal van, hogy a “nem kell téli gumi, úgy is ritkán esik a hó” típusú emberek ezreket tudnak megszívatni, amikor elakadnak. Hozzáteszem, rendes téli gumival 30 helyett 50-nel simán lehet karistolni hóban, megcsúszás nélkül, ami megint csak nem mindegy az összes közlekedő érdekeit nézve. Ezen az éghajlaton számolni kell ilyen járulékos költséggel – vagy nem kell, de akkor csak egyszer lesz nagyon drága az egyik számla.

  37. @Parasztlengő az imperialistáknak: Régen mindenki hazaért a ladával meg skodával? Persze, azok a régi szép idők! Nem lehetett úgy végigmenni egy országúton hogy ne láttál volna árokba csúszott vagy borult autót. A lassabb tempó csökkent valamit a kockázaton, de nem megoldás. Ha nincs tapadás (öreg keményedő nyári gumi…) akkor a lassú tempóval is becsúszol az árokba vagy átcsúszol a szembe sávba.

  38. “Meg ugye pár évtizede nálunk sem létezett, mégis mindenki hazaért télen a szar hátsókerekes ladával, skodával – a nagy titok, lassan mentek a zemberek. “
    Na ez így nem igaz. Nem a téli gumi nem létezett, de a mostani értelemben vett nyári sem.

    “a 4évszakos gumi A GUMI, és később jött a téli szett divatja, csak előtte a 4évszakost csak guminak hítták. ” Ez viszont majdnem így van. Előbb jött a nyári gumi divatja, vagyis az olyan gumié, ami normál útviszonyok között sokkal jobb volt, amiről aztán kiderült, hogy télen, hidegben nem olyan jó, és ezért lett téli is.

    Ami régen volt A GUMI, az sokkal közelebb volt a mostani négyévszakoshoz, és nem a nyárihoz, mint a sok idióta hozza fel érvként, amikor azt mondja, hogy régen sem kellett téli. Ezzel azt is bizonyítják, hogy szenilisek is. Én bezzeg emlékszem, amikor a Zastavával A GUMIval télen hóban mentem Zemplénben 120 kmt hazáig, különösebb gond nélkül. De arra is emlékszem, hogy amikor egy benzinkútnál meg akartam állni, túlcsúsztam 5-10 méterrel, mert annyira nem volt tapadás. De az útról azért nem estem le. Mert ugye épeszű ember télen azért óvatosabban vezet. Aki nem, az meg fogja minden másra.

  39. Valóban értelmesek és hasznosak a tél előtti információs kampányok!
    De ezt ne önjelölt bloggerek tegyék, akik minden szakmai alapot nélkülöző posztjukban zsigeri indulattal nyilatkoztatnak ki közhelyeket.
    Számos eset egyszerű jogszabályokkal kivédhetők lennének.
    Figyelembe kellene venni a vezetési szokások megváltozását is.
    Értelmezni kellene fejlettebb közlekedési kultúrával rendelkező nemzetek “szokásait”.
    Mert az, hogy a most leidiótázott idióta téligumira cserél, attól még nem tud télen, hóban vezetni! És akkor mi lesz a poszt témája?
    Szerintem a blogger életkora miatt nem emlékezhet arra, hogy “régen” hátsókerék-hajtású, elektronikáktól mentes autókkal tanultunk és vizsgáztunk, majd autóztunk évtizedekig.
    Ma gyorstalpalós, fronthajtású autós és elektronikákkal támogatott módszer az alap.
    És ez nem segít egy téli “vészprogram” futtatásakor, akkor sem a téligumi, sem az ablakpucolás nem véd meg bennünket és környzeteünket, hiszen a vezetéstechnikai alapok hiányoznak.
    A téli vezetési tanácsok ma kizárólag marketing és média okokból korlátozódnak a gumicserére…
    Bizonyítható, hogy egy mai átlagautós, a legjobb téligumival és szuper elektronikai segítségekkel csak addig tud biztonságosan közlekedni, amíg nem következik be a posztban is mutatott eseménysor. Mert ahogy “elfogy” a segítség, az autós egy mezei userré válik és sikoltva takarja az arcát a csattanás előtt.
    Ahelyett, hogy vezetőként az eset megoldására koncentrálna.
    Ötletek kellenének, társadalmi viták!
    Például évszakhoz kötött szabályok: aki nem akar cserélni, a a nyári gumival ne vehessen részt a forgalomban. Lehetne hőmérséklet, terület szabály. Télen +5 fokban és hómentes időben a fővárosban haladhasson nyárigumis, de vidéken, vagy “távolsági” közlekedésben ne! Tudom, ciki a dátum, mert ha november 1 – március 31. között lenne érvényben a szabály, akkor egy április eleji vagy októberi hideg, havas időnél felmenthető lenne-e a nyárigumis?
    Lehet jogi szabály is, aki az adott időszakban nyári gumival okoz balesetet, fokozott büntetéssel számolhasson, vagy a biztosító ne állja a kárt!
    Lehetne télivezetési képzést bevezetni és a biztosításnál ennek meglétét érvényesíteni.
    És számos életszerű kérdés lehet még, nem a gumicsere a lényeges…
    És ezért lenne az is fontos, hogy a témában szakemrek szólaljanak meg és ne magánbloggerek gyüjtsenek klikkeket.

  40. @blackshíp: Igen ez így van, írtam én is. A 4évszakos ma is alkalmas a magarországi téli közlekedés 99%-ában, a megengedett sebességhatáron belül mindenre.

    Ettől még igaz hogy a téli meg a nyári kombó a legjobb, csak az átlag mennyiséget vezetőknél, átlag autóval semmi szükség rá.

    Ahogy a slickre/semi-slickre sincs semmi szükség(meg tilos is), holott nyáron, melegben az lenne messze a legjobb képességü abroncs. Mert közúton nem akarsz 100ról 35 méteren megállni 38 helyett, 10zel gyorsabban kanyarodni, mert a kutyát nem érdekli. Erre találták ki a követési távolságot.

  41. Imádom, mikor a balfasz sajnálja téli gumira a pénzt és a havas úton 20-al megy előttem, mert többel nem tud, én meg megelőzni nem tudom, mert folyton jönnek szembe, vagy hónyomvályú van és ezért veszélyes az előzés. A jó anyjukba zavarnám mindet az útról! Az autózásnak költsége van és ebbe beletartozik a téli felkészítés, felszerelés is. Akinek erre nem futja, az vegyen bérletet vagy járjon gyalog, de ne akadályozzon és ne veszélyeztessen mást!

  42. @bonifac:
    Valóban megfogalmaztad a “kályhát”!
    Igen, emlékszem, a hetvenes évek közepén az angol fronthajtási autónkhoz a alapgumik mellé volt előre egy pár téli-szöges is! Mert akkor még nem volt tiltva.
    A segghajtású Skoda Okctaviánk meg egyféle abroncs.
    De tudtuk, hogy tőlünk függ a dolog, azaz szar időben akár lépésben! És tudtuk, hogy mi a teendő, ha a Skoda, Lada, Polski stb. segge elindul…
    De akkor a képzés is más volt, hiszen akkor a vezetés valamiféle “szakma” is volt, azért tudott az akkori emberke műszaki hibákat megoldani, míg a mai maximum a autómentőnek telefonál.
    Egészen egyszerűen ma eljutottunk odáig, hogy az autós elfogadta, elhiszi, hogy az autó egy szuper, minden kivédő, elektronikákkal biztosított “ürhajó” és a reklámozott (!!!) abronycsok meg aztán… Az Alpokban is és a gleccsereken…
    Ha ma azt mondod, hogy tanulj meg vezetni hóban-fagyban, hát kirühügnek!
    Nekem egyszerre volt fronthajtású, segghajtású-diffizáras és egy öreg UAZ gépem. A lakásunk mellett volt egy nagy üres, csúszos burkoluatú parkoló, pár fával.
    Leesett a hó, és az UAZ-zal lementem az üres parkolóba “gyakorolni”. Pörögtem, forogtam stb.
    A feleségemet, aki a fronthajtásút hajtotta és csak ilyen képzést kapott SOHA nem tudtam lecsalni.
    És ő rendre törte az autóka…

  43. Annyira imádon a régen hátsókerekes csak nyári gumival vezettünk dolgot. Mert mai fiatalok nem tudják mi volt régen. Ja, ti ifjú zsigulisok, a hátsókerék hajtással. Azt hiszitek tudjátok mi az autózás? AMikor mi annak idején a kurblis Ford T-modellel tanultunk vezetni, na az volt a valami. Ti semmit se tudtuk az autózásról, de mi aztán nagyon vágjuk a témát.

    Na de de ennyi elég is ebből, aki érti, az érti. AKi nem, az úgyis ostoba.
    Nem, nem a hó miatt kell téli gumi. Nem, régebben nem azért volt más mert hátsókerék meg zsiguli, sokkal kevesebb autó is volt az utakon.

    Baromira utálom ám ezt hogy neki nem kell ez, meg nem kell az. Persze téli gumi nem old meg mindent, hiszen a sofőr a lényeg, de aki nem tesz fel téli gumit, biztos hogy egy idióta, aki nem tud vezetni bár azt hiszi ő a Schumacher. Nyilván aki gumit cserél is lehet hülye, de aki nem cserél, az biztos hogy egy felelőtlen alak. Az ilyenek magyarázzák meg, hogy neki lehet 180-al is menni a sztrádán mert ő biztonságosan megtud állni ,csak többi autós a hülye. Aztán bekerül egyik este a hírekbe.

  44. Téli gumizott, telibe elektronikázott, max 3 éves céges Passzáttal akkor simán lehet menni 2 méteres követési távolsággal latyakos havas dzsuvában, mer mi baj lehet? Fehér ing a gróf úron, ezer éve vezet, tudja kívülről egész európa térképet. Meg amúgy is… Neki te ne osszad a tudást? Hagyjadmár. Laza havazás, kilótíz, refi. Lát a ködben, jár a vizen, mint Jézus. És tudja és tudja és tudja. Naponta tíz ilyen lófaszjóska akar letakarítani maga elől:)

  45. @Thomas Dantes: Régen nem volt nyári gumi se meg téli se, ahogy ma sem kell téli gumi a 4évszakos tökéletes. Annyi tél sincs mint régen vót, eg szezonban több havat látok a téligumi reklámokban mint amennyi az utsó 10 évben vót – és ne mondd hogy nem a hó miatt kell a téli gumi, mert a hó miatt SE kell, mivelhogy a 4évszakos nem keményedik sehova.

  46. @Parasztlengő az imperialistáknak: Legfeljebb a személyautózásban volt így évtizedekig – munkagépekre, harckocsikra és társaikra már a 2 világháború között feltették a “téli gumit” – még ha az szögesgumit vagy hernyótalpat is jelentett a gyakorlatban. Azzal nem lehet vitatkozni, hogy a téligumi nem helyettesíti ezek aprómotorizációs megfelelőjét (a hóláncot), de pont a mi éghajlatunk olyan, hogy hólánc rendszeres használatára még nincs szükség, a nyárigumi viszont már nem elégséges. Persze ha akarja valaki, tekintheti specializálódott 4 évszakosnak a téligumit, csak akkor ne felejtse el megemlíteni, hogy ~40 év alatt pont annyival jobb is lett, hogy már rég 2 külön kategória a kettő tapadásban és úttartásban.

  47. “Hazánkban a téligumi használata még mindig nem kötelező”
    Tehát nem is szükséges. Megjegyzem, azért vezetek most új, esőre vett recés nyári gumival, mert a négyévszakos gumit nem akarom feltenni, nyáron és esőben túl puha volt.

  48. És úgy látom télen, száraz úton is kisebb a nyári gumival a fékút, mint a négyévszakossal.

  49. @szepipiktor: “azért tudott az akkori emberke műszaki hibákat megoldani, míg a mai maximum a autómentőnek telefonál” Inkább azért, mert a 40 évvel ezelőtti autókat még lehetett szerelni.
    A karburátoros R5-ösön még jó pár dolgot javítottam (kellett is :-), de ha holnap nem indul be a GDI, akkor mihez nyúljak? Még ha ki is olvasom a hibakódot, többnyire annyit segítene, mint egy kínai kezelési útmutató. Tehát nem is gondolkodnék, hogy az assistance-t hívjam vagy próbálkozzak a javítással.

  50. Egy újabb aggodalmaskodó cikk. Mit mondjak, ma már modern autóval utazom, új téli szettem van és volt ezt megelőzőleg is a gépen. De pontosan ilyen nagyszerűen levezettem a cocializmusban több százezer km-t nyári gumikkal is. A kettő között annyi különbség van, amit említenek is, a fékút. Az viszont csökkenthető téli gumi nélkül is, ha mondjuk nem 80-al megyek, hanem 50-el. tessék kipróbálni! Ja, hogy az urak télen is úgy akarnak repeszteni, mint nyáron? Akkor vegyenek téli gumit! Azon az 1-2 havas napon, ami 5 évente ránk köszönt, talán hasznát veszik! Vagy, ha ennyire a télre akarjuk az autót kihegyezni, akkor ne vegyünk nyárit! Gyönyörűen autózható télivel az egész év! Sőt!
    Tessék elmenni egy vezetéstechnikai tréninge! Az első kérdés lesz nyári időszakban, hogy kinek van téli gumija? Ugyanis az a vizes pályán úgy megfogja az autót, hogy nem lehet vele begyakorolni a jeges pályán való közlekedést! Marketing, marketing, marketing!

  51. @Parasztlengő az imperialistáknak: “Száraz vagy vizes hideg aszfalton a nyári gumik rosszabbul teljesítenek 5-6 fok alatt, de nem sokkal (a tesztek nem ezt mérik, hanem a havas és jeges aszfaltot). “

    “Ezt a butaságot honnan vetted? Olvass el egy-két tesztet, ha már ezekre hivatkozol. Egyébként, van autód? Mert akkor saját tapasztalatból is tudhatod, hogy milyen nagy a különbség. “

    Igen, ez tényleg butaság, csak nem úgy, ahogy gondolod. Uis nem a nyárik teljesítenek picit rosszabbul száraz, és nedves úton, hanem a téliek. A téli az csúszós (pl. havas, jeges) úton jobb, de akkor sokkal.

  52. @szepipiktor: A mai autókban hogy akarsz megoldani műszaki hibákat, amikor egy izzócseréhez is szerviz kell?

  53. Téli és téli között is hatalmas a különbség. Amíg kollégám az utcában a hankookkal kerék pörögve első méteren nem tudott felmenni addig én a michelinnel fel-lementem 2x. Ez megismétlődött a mélygarázsban egy másik lakóval hallom nem tud kimenni mondom frankó akkor én is megszívtam, de mégis simán felmentem. Mindkettő téli gumit használt és újak voltak.

  54. @Parasztlengő az imperialistáknak: “A 4évszakos gumival sokat spórolhat a zember fia, többek közt az évi 2xes gumicsere árát+nyügjét, ezzel nem vállal nagy kockázatot.”

    Normális autós a négyévszakos gumit is megforgatja (hátsót előre, elsőt hátra) legalább évente egyszer. És ha már úgyis le kell kapni a kerekeket, akkor célszerű centríroztatni is. Ergo a gumiszerelés költségét nem igazán ússza meg, illetve csak nem számottevő mértékben csökkentheti.

  55. @moonshadow: Persze, mert a “te ugy latod” es a “szakertok leteszteltek” az egyenrangu. Sot te okosabb vagy mint az akinek ez a foglalkozasa.
    Ha ennyire magabiztos vagy, akkor linkelj be par profi tesztet is ami alatamasztja a te latasodat.

  56. Nem vk téli/nyárigumi ellenes.

    De a marketinget ne becsüljük alá…a cocializmusban azért nem volt (nálunk) 2 szett gumi, mert senki nem fizette volna meg.

    Ma sem ott meg el a legtöbb téligumi, ahol tél is van, hanem ott, ahol van rá péz (és ha tél is van az is rásegít).

    Van ám olyan keverék is ami direkt 30 foknál nagyobb melegben a legtutibb, de gyiptomban mégse azokat láttam, hanem olyan ált. célú gumikat amik nálunk 40 éve voltak forgalomban…..ugyanazok a cégek árulják őket, akik nekünk is megmondják mit kell venni.

    Ha egy kicsit gazdagabb világ lesz remélem lesz mind a 12 hónapra külön gumi, hadd legyen már az útról leesés határsebessége egyre magasabb….aki azt keresi megtalálja bármilyen ótóval/gumival.

  57. @TamásD: “A mai szilika tartalmú nyárigumik már nem keményednek meg európai szinten hideg időben, és a nagyobb tapadófelületük, kevesebb lamellájuk miatt sokkal jobban tapadnak.”: kellene kis alapvető fizikai tudás, hogy megértsd, miért nem nagyobb a nyári gumi tapadófelülete, mint a télié.
    És igen, érdemes megnézni azokat a teszteket, amikor téli-nyári gumi összevetés van, mindig a téli győz.

    A régen mi volt témához meg annyit, hogy amikor gyerek voltam, a nyári szünetben egész nap az utcán fociztunk. Naponta 4-6 autó ment el összesen, abból kétszer a faterom. Szóval régen lehetett volna 96 méter követési távolságot tartani, mint amit a filmben javasolnak, próbálj meg ma Pesten a körúton két zsebkendőnyinél több helyet hagyni, rögtön beáll oda legalább egy másik autó.

  58. @Bambano: ‘És igen, érdemes megnézni azokat a teszteket, amikor téli-nyári gumi összevetés van, mindig a téli győz.’

    Ez pusztán attól függ, mit tesztelnek pontosan. Ha a havat, naná hogy a téli győz. Csak hó nincs. Ha a vizet, szárazat, a hidegben, akkor mindjárt más a helyzet, pláne az egészéves gumihoz hasonlítva, nem a nyárihoz.

    Az autómagazinok is a gumireklámokból élnek meg, ami sokkal kevesebb lenne, ha nem lenne minden tavasszal VÁLTS kampány meg minden ősszel is VÁLTS kampány. Ők is érdekeltek a gumecserélősdiben, és ők tesztelnek, olyan szempontok alapján ami éppen eszükbe jut. És valóban igaz, hogy jobb teljesítményre képes a nyári nyáron, a téli télen, mint a 4évszakos. De ettől még erősen kérdéses, hogy egy olyannak aki nem tapadáshatáron megy, szüksége van-e arra a pluszra, amit a speckó gumik tudnak.

    Mint már sokan leírták, sebesség+követési távolság. Megáll a téli 40 méteren 50ről(hóban), a 4évszakos meg 42 méteren? Nyilván nem centizi ki senki épelméjü ezt a távolságot hanem a dupláját tartja oszt jónapot. De mint tudjuk hó az nincs, havon túl meg sokkal kevesebb az előnye a télinek a mindeneshez képest.

  59. Olvasom itt a hozzszolasokat es bazdmeg ne vagyok a hulye fasz, amiert felevente/evente szervizele ma kocsit, olajat, fekfolyadekot, szurot cserelek/tisztitok rendszeresen, tompitott mindig felkapcsolva, merem a teli ES nyari gumik profilmelyseget, utanajarok melyik, miben jobb, mint a masik jarok vezetestreningre. De most mar tudom, hogy a tobbiek csinaljak jol, mitobb sokkal faszabban vezetnek, mint en.

  60. @Parasztlengő az imperialistáknak:

    A marketingfogást pont fordítva tudom, mint te. Én úgy tudom, de lehet, hogy tévedek, hogy a GUMI az nem más, mint a nyári gumi. Régen csak ilyen volt. Aztán bejöttek a téli gumik, mondván 5 fok alatt az anyagösszetétele miatt jobb lesz a tapadása.
    Aztán jelent meg a négyévszakos (mint marketingfogás, hogy héló gyerekek, vegyetek csak egy gumit, mint régen), ami összetételében a kettő közé lövi be magát: se nem nyári, se nem téli, de mégis jó lesz mindkettőre (persze nem erősen havas, latyakos utakra).
    Az évi magyar átlagos futásteljesítményhez valóban plussz költésgeket jelent a 7-8 éven keresztüli évi kétszeri csere.

  61. @Szelid sunmalac: Nem vagy hülye, miért lennél? Mindenki arra bassza el a pénzét amire akarja, ha ez neki öröm, kinek mi köze hozzá?

  62. @Szelid sunmalac: egyébként tényleg rosszul csinálod 🙂 én is jó minőségű téligumit rakattam az autóra, és rájöttem, hogy azért “jobb”, mint a gagyi, mert ezzel 100-zal fogok beesni az árokba, a gagyival meg 40-nel esnék 🙂

  63. @Peti nevet: Tévedsz a régenvolt GUMI nem nyári gumi, hanem mindenes volt. Persze nyilván a nyári optimalizáció volt a dominánsabb, merthogy a ‘nyár’ sokkal hosszabb minálunk és a kocsik is többet futnak jó időben.

  64. Na, 8 évig minden télen felraktam a téligumit oszt lófaszt se tudtam jobban haladni, Miért? Mert elég ha 1% nyárigumival megy, vagy csak óvatoskodik, akkor onnantól mindenki belassul, ugye?
    És tapasztalatat : a téli gumi 0 fok körül nyálas-esős-latyakos időben úgy kipörgött indulásnál hogy magamon röhögtem, pedig max 55 ló van a kocsiban…megállásnál meg ugyanez.
    Az utóbbi pár napban volt már minusz 1-2 fok reggelente, próbálgattam a fékezést, ha nem blokkol a kerék akkor ugyanannyi a fékút. De térjünk vissza a témára áprilisban, addig próbálgatom a nyárit…

  65. Ennyi hülyét, nálunk nincs probléma, minden kocsi téli gumival jár már ilyenkor, pedig több, mint 30 van a flottában. Az, hogy mennyire éri meg az nem képezi vita tárgyát, de nem jelentős tétel, mert addig nem futnak a nyáriak. Simán kötelezővé tenném, (pont, mint a gyerekülést) akinek erre nincs pénze, az ne urizáljon a kocsival.

  66. Jó pár kommentet végigolvastam és kétségbeejtőnek látom a helyzetet. Én vagyok az, aki sokat megyek autóban. Én vagyok az, aki mind két kocsimon szolgai módon cserélem a nem prémium kategóriás autómon a prémium kategóriás gumikat szükség szerint télire és nyárira. Én vagyok az akit gyakorlati tapasztalat szerint is veszélyeztetnek, avagy csak feltartanak azok aki éppen csak szükséghelyzetben előhozzák autójukat a garázsból nyári gumival, uram bocsáss négy évszakossal. Igen ők itt a fórumon is itt vannak, hiszen írják, ők nem, vagy csak nagyon elvétve indulnak el télen.
    1.
    Kapjunk már a fejünkhöz elvtársak! Ez a dolog nem az “esetszámtól” függ! Lehet é téligumi árban mérni, ha csak lekoccolod a megcsúszott kocsidat? Hány garnitúra átlagos (40-50 ezer forintos) gumi garnitúra jön ki belőle? Ráadásul egy másik kocsit találsz el, egy kissé drágább is lehet a kötelező. Lehet-e pénzben mérni, ha a kirohanó gyereket csak annyival találod el jobban, hogy 3-4 hosszabb a fékút? Ja most nagyon populista vagyok, de ha az ilyen “olcsójánosok” is átélték volna, hogy látja a tükörben hogy a mögötte nem tudnak megállni, érezték volna a becsapódást, aggódtak volna a hátul gyerekülésben lévő csöppségért… Nekünk szerencsénk volt.
    Mert a közlekedés erről szól. Társasjáték!
    Te barátom, aki nem teszed meg amit józan ésszel elvárhatunk Tőled, cinkelt lapokkal játszol!
    2.
    Aki azt állítja, hogy ez a dolog 40-50 ezer forintról szól és autót tart AZ HAZUDIK! Számoljunk. Az átlagos autós megy évente 10-15 ezer km-t. 5 év alatt 75 ezer km-t. Kb ennyit bír egy garnitúra nyári gumi. Helyesen tárolva is általában 6-8 év után annyira elöregedik, hogy cserélni kell. Nekem az egyik kocsim 8 éves. 140 ezer km van benne. Most esedékes a cseréje a nyári guminak (már tavasszal újat kap) és az utolsó szezonját szolgálja a téli szett). Mind a két szett nem csak öregedett, de el is kopott az évek alatt. Ha nem váltogatnám, akkor már a második szett négy évszakosat koptatnám. Vagyis pénzben tök ugyanott lennék. Miről is beszélünk? A gomicserékért fizetett nagyjából 10 ezer forint/évről? Ez sem igaz, mert egy rendes autós évente centiroztat, az ugyanannyiba kerül, nekem egy kalap alatt letudva az is…
    3.
    Alátámasztom és igazolom, hogy a téli gumi nem csodaszer. Hülyék ellen az sem orvosság.
    De tapasztalatból tudom, hogy túl a marketingen hasznos dolog.

  67. nem olvastam végig az összes komment mert a felénél elsírtam magam, ahogy a sok agyatlan magyarázza hogy márpedig neki nem kell téligumi mert csak hoax az egész…
    azt kéne megérteni a sok okostóninak, hogy a másfél- két tonnás, 100+ lóerős autója az összesen azon a négy, tenyérnyi kis felületen van összeköttetésben az úttal, amin halad nap mint nap. és kurvára nem mindegy, hogy ez a minimális felület milyen minőségű. sok mindenen lehet spórolni, de gumin és féken nem! és nem csak azért, mert a saját szaros életét veszélyezteti a fos négyévszakos gumiján vagy a kopott nyárigumiján a -2 fokban, hanem mert mások anyagi- és testi épségét is.
    ja és még valami: ha nincs pénzed jó minőségű téligumira és évente párezer forintod gumicserére, akkor add el a szaros autódat és járj gyalog, azzal legalább nem veszélyeztetsz senkit. és tudom, már hallom is a választ, hogy “dehát én jobban vezetek mint az átlag még nyárigumival is”. de bazmeg, nem az átlagnál kell jobban vezetned, hanem magadból és az autódból kell kihozni a maximumot!

  68. ugyanakkor annak is jár egy nevelési célú tockos, aki kitalálta, hogy legyen középre húzva a komment, nem kicsit idegesítő 🙂

  69. Szlovákiában ha összefüggő hóréteg takarja az utat akkor kötelező a téli gumi. Ezt be kell vezetni itthon(és mindenhol) is.

  70. @szepipiktor: “azért tudott az akkori emberke műszaki hibákat megoldani, míg a mai maximum a autómentőnek telefonál.”

    Nyilván a mai autó meg egy ezerkettes lada szinte tök ugyanaz, ha megáll az ember alatt 16v twintech cdhdi akkor a bezzegmüszakihibailag képzett ös-skodás előkapja a térképtartóból a számítógépet, kiolvassa, hogy melyik szenzor ad hibajelzést ami miatt letiltott a motorvezérlés aztán előkapja a tartalékot, kicseréli az út szélén és fütyörészve megy is tovább. De természetesen ha a benzinpumpa állt be abból is van egy a csomagtartóban vagy ha összeesett a katalizátor akkor lazán alámászik a kocsinak és kicseréli műszakilag.

  71. Télen is nyári gumival közlekedek. Amíg nincs BÁRMILYEN csapadék az úton. Ha a műholdon feltűnnek a hófelhők, akkor buszra szállok, és az autó ott marad behavazva, amíg az összes utat le nem takarítják + 3 nap. Tisztában vagyok azzal hogy a nyári gumi kemény, és nem tapad annyira a száraz aszfalton se, így óvatosan vezetek, dupla követési távolsággal, kanyar előtt lassítva.
    Csóró panelproli vagyok, nincs se pénzem, se pedig tárolóhelyem még egy garnitúra gumira. Tisztában vagyok azzal hogy kocasofőr vagyok, és nem ralli versenyző. Az autóm se versenygép, hanem egy 10+ éves fostalicska, ennek megfelelően nincs nagy arcom. Ha viszont BMV-vel bevágsz elém a jégen, majd satuzol, akkor ne lepődj meg, mert a fostalicskában többek között bolkkolásgátló sincs… Én majd 300k-ért “új” kocsit veszek, egy ugyanilyen fostalicskát.

  72. a téli gumi ellen szerintem egyetlen valós érv van: hogy tél nincs. amikor a napi csúcshőmérséklet 16-20 fok, akkor teljesen felesleges.

  73. @Cufter:
    Egyet értek! Én is kötelezővé tenném… DE!
    Az a probléma, hogy téligumi és téligumi között is nagy a különbség! Aki kicsit utána olvas, az tudja, hogy az ördög nem (csak) a mintázatban van, hanem az anyag összetételben (is). Ráadásul az összetétel régiónként változhat! Pl. a Finnországban megvásárolt NOKIAN gumi valószínűleg nem lesz jó Magyarországon ugyanazzal a mintázattal névvel. Természetesen Szlovákia nem tudom, hogy különbözik-e, de nem is ezt akarom ebből kihozni.
    Sokan hivatkoznak arra, hogy lefagyott havon, jégen tök mindegy a gumi típusa, vagy inkább nem is jönnek ki! Rohadt nagy tévedés! Nézzék meg a teszteket, egy használt nyári gumival a fékút jeges-havas úton akár 2-3 szorosa is lehet!
    Téli gumi kiválasztásánál érdemes odafigyelni a most már kötelező minőségbesorolásokra. Mint a hűtőnél, egységes paraméterek szerint kategorizálnak. Logikusan nálunk azt a gumit célszerű választani, amelyiknél a nedves úton jobb besorolású. Valószínűleg ezzel az útfajtával találkozunk télen a legtöbbet Magyarországon. Ezt azért írom, mert azonos árkategóriában is nagy eltérések lehetnek! Szerintem az üzemanyag fogyasztás és a zaj télen nem lényeges tényező. Előbbi néhány deciliter 100 km-ként, utóbbi meg télen kit érdekel?

  74. @Bambano: Ebben van valami, egyszer szalltam el telen, es pontosan tudom hol kurtam el: az azt megelozo masfel oraban rohogtem a tobbi szerencsetlenen, aki a ketcentis hoban szenvedett, mint malac a jegen, bezzeg az en teligumim milyen fasza, meg de jo, hogy nem hatsokerekes, megy ez 40-nel is. Ment, amig nem ertem nyomvalyus reszhez.

  75. @Parasztlengő az imperialistáknak:
    Nem értek egyet. Nálam a kocsi októberben megkapja a téli papucsot és március idusán a nyárit. Ez nagyjából 6 hónap, ami 12-nek pontosan a fele. A téli-nyári váltogatása ezért nem jelent érdemi többlet költséget éves 15 ezer km autózás esetén. A gumi élettartama 6-8 év után nem igazán több, ha koptatod, ha nem elöregszik. Na jó, a téli gumi kicsit jobban bírja az éveket, de ez éppen hogy mellette szól. 60-80 ezer km futásteljesítménnyel meg bármelyik gumi erősen használtnak, cserére érettnek számít…

  76. @Osz Apo: én akkor voltam a legnagyobb veszélyben, amikor 2013-ban a nevezetes március 15-i, hó által elfújt ünnepség előtt két nappal vetettem le a téligumit és rakattam fel a nyárit, mert olyan szép idő volt 🙂 erre mondja az öreg indián, hogy szopacs 🙂

  77. @ProsTata: az az érvelés, hogy a téli meg a nyári cseréje miatt nincs többletköltség, nem valós, mivel a nyári gumit 8mm-ről 1.5-re koptathatod le, a télit meg 8-ról 4-re, ráadásul az gyorsabban is kopik, mert lágyabb anyag. tehát költség szempontjából a nyári tovább tart.

    egyébként meg gumit 6 évnél tovább nem érdemes használni, mert kirepedezik.

  78. @szepipiktor: Létezik olyan, hogy nem önjelölt blogger?
    Egy hónapban nagyjából annyit megyek, amennyit az átlag magyar polgár egy egész évben. Mindezt hóban, esőben, hőségben, hegyvidéken, síkságon, mindenütt és mindenféle körülmények között.
    2002 óta mindig van Ladám, jelenleg is azt használok napira, pedig lehetne drágább-újabb is (volt, eladtam), de ezt szeretem. Szerintem elég régi konstrukció és évjárat, hogy ismerjem a régi vágású autók sajátosságait.
    Olyan régi autón vizsgáztam, amiben az összes elektronikát a világító és fényjelző berendezések képviselték. Kifejezetten öreg autón akartam vizsgázni, sem szervót, sem egyéb kényelmi és elektromos biztonsági extrákat nem akartam, tekintettel arra, hogy tudtam, hogy öreg autóval fogok mindig járni, mert ez a dilim.
    Az első telet az első autómmal egy szett nyári gumival kezdtem, a falusi “bölcs tanácsok” hatására egy zsák cementtel a csomagtartóban (szintén Zsiguli). Semmit nem ért, ellenben vettem négy téli gumit és ugyan csodákat nem kell tőle várni, de hidegben és havas utakon tudtam vele közlekedni, fel tudtam menni vele az utcánkon a dombtetőre, és nem akadtam el sehol.

  79. vegre megerkezett a rendes teli gumis poszt
    tavaly se volt meg tavaly elott se, most meg van de ez is milyen…
    sokkal egyertelmuebben kellett volna eloadni a fullkretent, ugymint: hat mar 7 C alatt 5szor olyan hosszu a nyariguminak a fekutja, tessek ott van lemertek a jegpalyan, igaz elobb egy kis szilosprey -el megkezeltek a nyari gumit, hogy ujabbnak tunjon, meg meg raengedtek a curling team tagjait is egy kis sikamikara

  80. @bandiras2: “Télen is nyári gumival közlekedek. Amíg nincs BÁRMILYEN csapadék az úton.”

    en azert nem komalom a teli kozlekedest amikor csapadekos mert a so szetmarja az autot
    jo jo megertem aki azzal megy nap mint nap annak megeri, de ne kelljen mar mindenkinek ezzel szivni…

  81. Hát olvasom a komenteket….azt a kurv@ élet, hát vannak bajok.

    Nekem 10 éves fostalicskám van, prémium vadi új nyári és prémium 5 éves téli. Pont az ABS hiány miatt, gumin olajon nem spórolunk!
    Úgy hogy én vagyok a hiteles forrás, hogy megcáfoljam “a nyárigumi elég csak hidegben” dumákra.
    Az langyos 10 fok időben lágy, nyári, gumi szerű VADONAT ÚJ PRÉMIUM NYÁRI abroncs kb BETON KEMÉNY 0 fok körül! Még a gördülési hangja is más volt 0 fok körül!
    A téli 5 éves gumi még mindig lágyabb mint a nyári vadi új.
    Fékezéskor hallani ahogy a lamellák görbülnek csapódnak, súrlódnak az aszfalton.

    Aki arra játszik, hát nincs hó, az gondoljon arra, hogy reggelente mit vakar le az ablakról…nah az van az úton is. a Nedvesség pára ott is lecsapódik és megfagy vagy nyirkos lesz.
    Oké lehet hogy pont pont ott nem…elmész 10-20-100km-ert bárhova ott is ez az időjárás és páratartalom lesz?
    Vagy majd megállsz az út felénél és mondod az asszonyka, bocs de nem megyünk tovább…ó dehogynem, szépen továbbhajtasz és ha szerencséd van karambolozol is.

    Magyar paraszt kultúra.
    Ha évente venne egy alja kategóriát és eladná, nyárit-télit még azzal is jobban járna.
    Legalább mindig új lenne alatta.

  82. 1. Meg kell tanulni autót vezetni.
    2. Figyelembe kell venni az útviszonyokat
    3. csak teljes koncentrációval, az út állaptának folyamatos figyelésével közlekedj.
    4. Téli gumival is úgyanúgy vezess, mintha nyári lenne, ne bízz benne, hogy jobb lesz.
    kb. ennyi. 35 év, kb 3 millió km.
    Van téli gumi most az autómon, de az elműlt telet egy majdnemúj gyári gumival tettem meg, hibátlanul.
    A téli gumi nem menti meg az autót, ha ugyanúgs, ugyanolyan sebességgel vezetsz, mint nyáron.
    Ilyenkor a megengedett nyolcvan nem mindig nyolcvan. Nyáron sem, da akkor másik irányban.

  83. Ki lehetne számolni, hogy ha ilyen nagy az összeesküvés, vajon hányan tudhatnának róla maximum, hogy ne derüljön ki az igazság. Merthogy akkor az összes újságírót megfizetik rendesen, amiért azt merik mondani, hogy a téli gumi nem csak hóban, esőben is segít, az aquaplaning miatt.

  84. A paraszt mindenre azt mondja:! Ez is csak arra jó, hogy valakik meggazdagodjanak !
    Sajnos a fogkrémekhez is így állnak.

  85. Én is azok közé tartoztam, aki sokáig azt hajtogatta, h csak a pénz miatt találták ki ezt is, volt, van, de anno morogva. Asszem 2 éve volt egy éles ellentétes példa: lustaság, rá-nem-érés, stb miatt nem volt még lecserélve a nyári télire, leesett 1-2 cm hó, hazafelé 20szal is többet kacsázva mint egyenest, a kanyarokat gyökkettővel is ippeg csak. Másnap gumicsere, és ugyanazt a kanyart, utat 2x akkora sebességgel is biztonságban meg lehetett tenni. Engem meggyőzött. Nem mesélték, én éltem meg.

  86. @histar007: Nem azért, de az az elgondolás, hogy jobb a téli gumi nyáron, mint a nyári télen, egy ordas baromság. Én mindig akkor cserélem vissza a téli gumit nyárira (kora tavasszal), amikor észreveszem, hogy megnyúlt a féktávom. Egyszer konkrétan becsúsztam egy kereszteződésbe téli gumin április elején, napfényes időben, száraz aszfalton, emelkedőn (!), olyan távolságról, ahonnan a nyári gumival röhögve megálltam volna. Azóta téli gumin kétszer olyan távolságról kezdek fékezni, mint nyárival tenném (száraz úton), és az első adandó alkalommal visszacseréltetem a kereket.
    Egyébként pedig a téli gumi nem csodaszer. Havas úton remekül meg lehet vele csúszni, bőven elég egy enyhe nyomást gyakorolni a fékpedálra. Szintén tapasztalat. Engedtem is el a féket rögtön, és 30 km/h-val jöttem fel Budapestre. Azóta sem vagyok biztos, hogy nem lett volna jobb ötlet Gárdonynál vonatra szállni. Elég hosszú út volt, és nem, nem ok nélkül tötyörésztem. Egy ugyanennyivel haladó hosszú autókonvoj kellős közepében voltam, amit időnként 100-zal előzött egy-két marha, ami különösen azért volt érthetetlen, mert éjszaka volt, zuhogott a hó, és minél jobb volt az ember autójának világítása, annál kevésbé látta, hogy jön-e szembe valaki. Na ők az igazán veszélyesek.

  87. @kuki123: “Magyar paraszt kultúra.”

    PONTOSAN!!!
    nem tudja mirol beszel de tolja a full kretent…

    “Fékezéskor hallani ahogy a lamellák görbülnek csapódnak, súrlódnak az aszfalton.”
    lamellak… eszem faszom megall persze tokeletes ha LETAPOSOTT HO van

  88. Nagyfater volt ilyen “áá, a francnak kell a téligumi”
    Nagy élmény volt pörögni a tétényin a zsigával…. meg visszacsúszni a dombon 🙂
    Aki nem rak fel télit haljon meg rákban. Az én autómat és életemet ugyan ne veszélyeztessétek.

  89. Egyre többen jönnek rá a tutira: téli gumival télen, nyáron. Ez a nagy téli gumi hiszti ki van pipálva vele, nyáron pedig senki semmilyen hülye cikkel nem vegzál, hogy tegyél fel nyári gumit :)!

  90. Már van 4 évszakos gumi, ami megkapta a téli minősítést: NÉGYÉVSZAKOS GUMI MICHELIN 205/65R15 V CROSSCLIMATE XL 99V
    Nekünk bevált.

  91. A sok agyhalott télibuzi a tesztekkel jön.
    Zsenikék! Nézétek meg az autópálya kamerák felvételeit arról, hogyan csattannak össze a szebbnél szebb, újabbnál újabb csili-vili, hárombetűs szarokkal a plafonig telepakolt csodaautók a jégbordás, jeges, latyakos úton, aztán gondolkodj ha van mivel. Pedig mindegyikben van minimum 4 olyan ABS_BBS_CBS_DBS ami miatt elhiszed, hogy tükörjégen is sínautóként megy a szarod.
    Zsenike, amíg tolod mint a hülye mert hiszel az eladó tesztjeinek, és elhiszed, hogy ha felteszed a téligumit akkor a latyakban is száguldozhatsz, addig ne csodálkozz, ha a nálad értelmesebbek gondolkodnak, figyelnek és hazaérnek. 3 perccel később mint te, de garantált a hazaérkezés az ámokfutásoddal szemben amit ész nélkül elkövetsz. Amúgy érdemes megnézni a parkolókban, milyen gumikkal járnak az emberek, csoda, hogy nyáron is kimerészkednek az utakra. A sok ezerért tankoló nagy tepsis barmot kéne megfingatni, amelyik négy különböző profilú gumival mászkál, mert az urizálásra van lóvé, de normális gumira már nincs. Nyáron se, nem csak télen.

  92. @umarcsi: Bevált? Kértünk tesztre, de nem kaptunk. A nézettség számlálóját nézve ők jártak rosszabbul, én meg a kipróbálásig maradok a hagyományos télinél.

  93. @odamondó: azért azt is érdemes lenne tudni, ki milyen autóval próbálta meg…mert ha ők esetleg hátsókerekessel, az bizony többet számíthat, mint a gumi 🙂
    Saját tapasztalat, hogy ahol annó a Mitsu Colt-tal simán felmentem akár nyárival is (jó, a sima az túlzás, cikk-cakkban, pörgetve…), ott a Lexus Is200-zal a télivel is megszenvedek. Lehet, hogy idén alkalmaznom kell majd a jól bevállt trükköt, és rakok valami súlyt a csomitartójába. Annó egyszer a tesómat ültettem be az AE86-osomba, mikor nem tudtam felmenni a hegyre, ahol lakunk 🙂

  94. @Veetee:
    “Normális autós a négyévszakos gumit is megforgatja (hátsót előre, elsőt hátra) legalább évente egyszer.”

    Noha igazad van, hogy ezt kellene csinálni, sztem aki 4 évszakosat vesz Magyarországon, az pont, hogy kb 4 évig hozzá sem nyúl a gumihoz. Tisztelet a kivételnek persze, de az elsöprő többség tuti nem…

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share