A motorsportok világának az idei szezonja sem indul unalmasan, a hét talán abszolút vezető híre, hogy Bernie Ecclestone, a Formula 1 mindenható urának kiskirálysága hétfőn véget ért. Az angol üzletember megosztó személyiség, amennyi jót tett a csúcskategória világszínvonalra történő emeléséért, ugyanannyi kárt is okozott az F1-nek. Mégsem lehet szó nélkül elmenni amellett, amit kis öregúr alkotott. De ki is ő, honnan indult és hogy került az autóversenyzés élére? Ennek jártunk egy kicsit utána.
Távozásával 40 éves korszak ért véget az F1-ben
Halászfaluból a motorsportba
Teljes becsületes nevén Bernard Charles „Bernie” Ecclestone 1930 október 28-án született egy halász fiaként az angliai St Peter, South Elmham falujában. Nyolc éves korában elköltöztek London dél-keleti részébe, Bexleyheath-be. A középiskolát nem fejezte be, mert 16 évesen már dolgozni kezdett a helyi gázmű kémiai laborjában, mint asszisztens. Hamar beszippantotta a benzingőzt és már fiatalon szabadidejét a motorversenyzés töltötte ki, illetve alkatrészekkel és használt motorokkal kezdett el seftelni. A II. világháborút követően egy egész jó kis motoros üzletet hozott össze Fred Comptonnal, majd az igazi autóversenyzésre sem kellett sokat várnia, 1949-ben már a Formula 3-ban is kipróbálta magát. 1951-ben már egy Cooper Mk V-tel versenyzett, főleg a helyi pályán (Brands Hatch) állt rajthoz és ért el olykor jó eredményeket. Azonban itt bukott is egy nagyot szintén ’51-ben, ezután egy ideig nem ült versenyautóba, sokkal inkább a pénzcsinálásnak szentelte az idejét.
Ifjúkori versenyzőként
Igazi kufárként belenyúlt mindenbe, amiből pénzt lehetett kihúzni, foglalkozott hitelek közvetítésével, ingatlanokkal és autók árverésével is. Szokás mondani, hogy kurvának kurva szerencséje van, nos Bernie is valami ilyesmi szintű szerencsével volt megáldva, mert amihez hozzáért, az szinte arannyá vált. Amikor már kellő tőkéje összejött, akkor ismét visszatért a versenypályákra, de már nem pilótaként, hanem mint kőkemény és dörzsölt menedzser. Megvette az akkor épp pénzügyi gondokkal küzdő Connaught csapatot és Stuart Lewis-Evans karrierjét kezdte el egyengetni az F1-ben, rajta kívül még másik három pilóta is az ő autóival versenyzett az évek során: Roy Salvadori, Archie Scott Brown, és Ivor Bueb. ’58-ban kétszer ismét autóba ült (Monaco és a Brit Nagydíj), azonban egyszer sem kvalifikált, ugyanakkor ebben az évben Salvadori átment a Cooperhez csapatvezetőnek, Lewis-Evans pedig a Vanwallnál egyengette tovább a versenyzői karrierjét, ő egyébként a Marokkói Nagydíjon történt csúnya balesetét követően röviddel életét vesztette, ezt követően Ecclestone ismét kilépett a száguldó cirkuszból.
Az ’58-as Monaco Grand Prix-n
A 1960-as években párszor kilátogatott néhány versenyre, Salvadorival jó barátságban maradt, ő mutatta be neki a fiatal és tehetséges pilótát, az osztrák Jochen Rindtet, akinek később a menedzserévé vált. Rindttel együtt kerültek a Lotushoz, ahol ’69-ig volt sportigazgató. Egy évvel később ismét hátat fordított az F1-nek, ugyanis a Monacói Nagydíjon Rindt életét vesztette, ugyanakkor ebben az évben ő lett az F1 máig egyetlen posztumusz világbajnoka.
Reutemann, Ecclestone és Hill
Új fejezetet nyitott a Brabhammel
Eddigi élete során Ecclestone már háromszor is elhagyta az autósport világát, azonban mindháromszor visszatért. 1972-ben megvásárolta a Brabham csapatot, amelyet sikerre is vitt a főtervező, Gordon Murray által, akinek nevéhez fűződik a BT 42-es versenyautó kifejlesztése. A Ford motorral szerelt autóval szép sikereket szerzett a csapat ’74-’75 között Carlos Reutermann és Carlos Pace által. A következő évben Bernie az Alfa Romeót szerződtette motorszállítónak, habár a csapaton belül mindenki tudta jól, hogy a versenyautóik sikere a fürge Ford motoroknak volt köszönhető, ellenben az olaszok nehéz V12-es konstrukciójával.
Csapatához megnyerte a kétszeres bajnok Niki Laudat is
Az elkövetkező két év a visszaesésről szólt, amelyen csak 1978-ban tudtak változtatni, amikor is Ecclestone megnyerte csapatába az akkor már kétszeres világbajnok Niki Laudat, aki a BT 46-tal (porszívó) is versenyezhetett és az autó egyetlen futamán nyert is. Lauda egyébként szenvedett a nehéz és gyenge Alfa motorral, bajnoki címet már nem szerzett a csapatnál, amelyet 1979-ben otthagyott. Lauda helyére Ricardo Zuniño került, majd a későbbiekben újra visszaváltottak Ford motorokra és két évvel később Piquet megszerezte élete első vb címét a Brabham színeiben. Az 1983-ban kezdődő első F1-es turbókorszakban a Brabham részére a BMW szállította az új versenymotorokat, ekkor még sikerült összehozni Piquet-nek a második vb címét, azonban az ezt követő évek már nem tartoznak a csapat életének legfényesebb fejezetei közé, Bernie 1987-ben szállt ki a Brabham csapatból, ismételten jó üzletet csinálva, hiszen anno Brabhamtől alig 120 ezer dollárért vette meg az istállót, amelyet Joachim Luhtinak 5 millió dollárért passzolt el.
Piquet két egyéni vb címet hozott a Brabhamnek
A király átveszi a hatalmat
Bernie nem csak csapattulajdonosként alakított nagyot a száguldó cirkuszban, hanem ő rázta gatyába is a teljes szériát. Felismerte, hogy a sportág mennyire szervezetlen és szabályozatlan, ezért a ’70-es évek közepén más csapattulajdonosokkal, mint Colin Chapmann, Frank Williams, Ken Tyrell, Max Mosley és Teddy Mayer által megalapította a csúcskategória konstruktőreinek szövetségét, a FOCA-t. Ebből indult el a FISA (az FIA-hoz kapcsolódó alszervezet) és FOCA közötti évekig tartó háború, az Ecclestone vezette FOCA jobb szervezést és több bevételt akart szerezni a FISA-tól, később már a kereskedelmi jogokért is megküzdöttek. A nagy ellentéteket a ’81-ben megkötött Concorde Agreement zárta le, a FOCA megszerezte az FIA-tól a televíziós közvetítési jogokat, amelynek hasznosítására Bernie létre is hozta a FOPA-t (Formula Promotions and Administration), amely innentől kezdve szervezte a televíziós jogok értékesítését és a bevételek elosztását a csapatok, az FIA és a FOCA között. Ekkor már tiszta üzletemberként volt jelent az F1-ben, ’87-ben a második Concorde megkötésekor már az FIA PR-elnökhelyetteseként volt jelent a sportágban, ami jól jövedelmező befektetésnek bizonyult, hiszen 1993-ra már évi 45 millió dollárt hozott Bernie Ecclestone konyhájára.
A FISA-FOCA harc nem volt egy egyszerű történet
Az üzleten kívül egyébként a sportág biztonságosabbá tételéért is erőfeszítéseket tett, a ’70-es évek végén behozta a cirkuszba az F1 profjaként elhíresült Sid Watkinst, többek között az ő közreműködése nyomán vált biztonságosabbá az F1, lecsökkent a pályán történő halálos balesetek száma.
Vajon mit súghat Max Mosley-nak?
F1 Supremo
A ’90-es évek közepén az FIA úgy döntött, hogy az F1 kereskedelmi jogait bérbe kívánja adni Ecclestone cégének, a Formula One Management-nek, a tervezett megállapodás szerint a FOM 14 éven keresztül fizet az FIA-nak a jogokért. Ez akkoriban sok csapatban felháborodást keltett és az 1997-ben esedékes új Concorde megállapodást nem mindenki akarta aláírni (McLaren, William, Tyrrell), de a végén Ecclestone meggyőzött mindenkit, és így vált az F1 Supremová. Időközben Bernie a különféle F1-hez kapcsolódó cégeit egyesítette a SLEC holding alá, amelynek a többségi tulajdonosa felesége, Slavica volt. A 90-es évek végére Bernie egészségi állapota megromlott, átesett egy komoly szívműtéten, de az energikusságából mit sem veszített. Az F1 ekkor már egy világszintű üzlet volt, Bernie a legnépszerűbb motorsporttá fejlesztette, és mivel az értéke egyre nőtt, így elkezdte kiárulni a SLEC részvényeit. Először 1999 októberében vett meg belőle 12,5%-ot a Morgan Grenfell magántőke-befektető 325 millió dollárért, majd 2000 februárjában a Hellmann & Friedman csoportnak 37,5%-ot 725,5 millió dollárért. Ezt a két befektető később összevonta részesedését a Speed Investmentsbe (milyen hangzatos és találó név), amelyet később a német EM. TV szerzett meg, akik további 25%-ra is elővásárlási jogot szereztek. A német médiaóriás csődje után a tulajdoni részt Leo Kirch médiacézárhoz került, aki még 25%-kal növelte is azt, tőle aztán a hitelező bankjai csaklizták el a részesedését, mivel fizetésképtelenné vált. A maradék végig az Ecclestone családnál maradt, ami éppen elég volt arra (a bankok is őt hatalmazták fel a vezetéssel), hogy Bernie Ecclestone egészen 2017. január 23-ig az F1 mindenható ura maradjon.
A Hublot reklámarca
Magánéletének talán egyik legismertebb és legsúlyosabb fejezete, amikor 2010. november 24-én a barátnőjével, Fabiana Flosival londoni apartmanjukba szerettek volna visszatérni. Útközben megtámadták és kirabolták őket, elvették az ékszereiket és Ecclestone 200 000 angol fontot érő Hublot karóráját is. Az kis öreg kapott egy szép nagy mokeszt az egyik szeme alá, a Hublot pedig kapva kapott az alkalmon és Bernie a neves óramárka reklámarca lett az alábbi szlogennel: „Nézd, mit tennének az emberek egy Hublotért”
Az időközben Formula One Group névre keresztelt üzletben, ami a száguldó cirkusz mögött áll, részesedést szerzett az amerikai Liberty Media, akik 4,4 millió dollárért többségi tulajdonossá váltak és elmozdították az öreget a székéből. Helyére Chase Carey került, illetve egyből három vezető, Carey mellé kerül Ross Brawn és Sean Bratches is. Hiába, amit az öreg egyedül végig tudott csinálni, ahhoz három ember kell az új felfogás szerint.
Az F1-gyel egy olajozott és jól fizető gépezetet hozott létre
40 év öröksége
Nehéz egyszerűen összefoglalni, hogy mi mindent is hagy hátra 40 év után Ecclestone. Egy biztos; egy olajozott gépezetet hagy maga mögött a kis öreg, és azt se felejtsük el, hogy itt a vadkeleten máig az egyetlen futam a Magyar Nagydíj, amelyet ’86 óta folyamatosan megrendeznek, ezt is neki köszönhetjük. Egy dologhoz nagyon értett, tudta miként kell pénzt csinálni, és vélhetően sok csapat és számos finanszírozó ezért tűrte őt meg az F1 tetején. Mert akárhogy is nézzük, ha nincs Bernie, akkor ma talán F1 sincs. Nekem azért hiányozni fog a kis öreg, habár azt mondta, hogy így talán több ideje lesz a versenyekre kilátogatni.
A vadkelet máig egyetlen helyszínét Ecclestone hozta össze
Háttér: a wikipédia angol szócikke, formula1.com, snap lap