Hanzi sztorija

Még elevenen él bennünk a pár héttel ezelőtt megrendezett 1. Roncsvadászok oldtimer és youngtimer találkozó.  Az idén 10 éves vancello.hu első rendezvénye a visszajelzések alapján jól sikerült, közel 200 régi jármű és tulajdonosaik gyűltek össze, hogy megosszák egymással a történetüket és egy igazi benzingőzös napot töltsenek el Fót városában. Blogunk és facebookos közösségünk szerkesztőcsapata is igazi élményekkel gazdagodott, csak ámultunk és bámultunk a rengeteg csodálatos állapotú autón, motoron és munkagépen, valamint örömmel hallgattuk a sztorikat a különféle járművekről. Ugyanakkor három csodaszép kupa sorsáról is döntetünk kellett, amely nem volt egyszerű feladat. A találkozó legszebb oldtimer díját egy 1967-es évjáratú Mercedes-Benz 250S, vagy gyári típuskódján egy W108-as csillag vihette haza. Gábor, az autó tulajdonosa sokat mesélt nekünk a nagy becsben tartott autójáról, következzen Hanzi, az S-Klasse sztorija.

36562419643_f0d13d54b0_o.jpgPaul Barcq és Friedrich Geiger alkotása ma is csodálatos

A sztori egészen 2005. szeptember 8. délutánjáig nyúlik vissza, Gábor akkori munkája során a soproni Hotel Lővérben szállt meg, ahol éppen a Mister Classic verseny résztvevői is. A hotel parkolója tele volt csodákkal, olyan dózisban azelőtt még sosem látott annyi régi autót. Valami erős bizsergést követően Gáborban megfogalmazódott: Kell egy oldtimer! Bizonyára rengeteg olvasónk érezte már ezt, vagy éppen érzi nap, mint nap ugyanezt az érzést, ami tettekre ösztönöz és megőrjít. Az érzésekből rövid időn belül pedig valóban tettek lettek: információgyűjtés, keresgélés az interneten, személyes találkozók és hamar nyilvánvaló lett: kezdésnek egy Mercedes. “Pedig még egy Volvo P1800 is szóba került, de aztán erről gyorsan letettem” – mesélte Gábor. A fő motiváció egyébként az volt, hogy a Mercedesekhez könnyű alkatrészt beszerezni.

37182112926_211a94ceff_o.jpg

Visszatérés a fóti felvonulásról (fotó: Kovács Kolos)

Az elkövetkezendő hónapokban elindult a hirdetések böngészése, kutatás, keresés a megfelelő autó iránt, illetve ezzel párhuzamosan a pénzraktározás is. Telt-múlt az idő, majd 2006 februárjában felbukkant a hirdetések között Gábor jelenlegi autója, a hőn áhított Mercedes 250S. “Nézegettem mindennap, elmentettem a számot, megint megnéztem…egy nap eltűnt a hirdetés, engem meg levert a hideg veríték, hogy eladták!” De Gábornak nagy szerencséje volt, hiszen csak a hirdetés járt le és megvolt még az autó, így gyorsan egyeztetett a tulajjal, elment, megnézte és ki is próbálta. Hanzi tulajáról tudni kell, hogy saját elmondása szerint nem egy “csavarkéz”, szereti az autókat, de a műszaki részét inkább szakemberekre bízza, így később egy autószerelő ismerősével is megnézette az autót, aki vállalhatónak ítélte, így 2006. március 24-én megköttetett az alku, Hanzi új tulajához került, aki a névnapján hozta el. A régi gazdája könnyes szemmel búcsúzott a szépséges Mercedestől. 

godollo.JPG

“Mikor megláttam, tudtam, hogy ez lesz az!”

Elkezdődött az ismerkedés, és bizony nevet kellett találni az autónak (ugye sokunknak ez is ismerős?), mivel erősen maszkulin kiállása van az autónak, ezért valamilyen férfinevet kellett neki találni, így jött a Hans, de végül Hanziként vonult be a köztudatba. Igen, a köztudatba, mert Hanzi mondhatni egy igazi sztár, de erről egy kicsit később. 

Hanzi 50 éves aranyifjú, de a kora nem látszik meg rajta

Persze nem volt teljesen tökéletes ez az öreg Mercedes sem, a fara erősen ült, amely a Boge Hydromat elfáradásának a jele. Ezt teljesen száműzték az autóból, ugyanis újra cserélve is csak pár évig bírta volna, a felújítása pedig horror. Így egy W110-ből érkezett a donor spirálrugó-konzol, amely bevett szokás ennek a problémának a kiküszöbölésére. Gábor, ha már megvette, akkor élvezni is szerette volna az régi-új autóját, amellyel még 2006. június 24-én részt vett a második alkalommal megrendezett Budapest Classic Grand Prix-n, csodás nap volt, nagyszerű élményekkel tarkítva, tv riport és Blikk címlap indította el Hanzit a sztárság útján. Ezt követően még kétszer indult ugyanezen a versenyen, de a tulaj elmondása szerint 2008-ra már sem a szervezés, sem pedig a hangulat nem volt olyan jó, ráadásul a motorfelújítás után az autóval is akadtak problémák, az 1/100-as szakaszokon többször leállt és rengeteg hibapontot gyűjtött, így a 70. helyen ért csak célba a 90 indulóból. 

Megkapóak a finom részletek

A motorfelújításra egyébként egy megrepedt tőcsavar miatt volt szükség, elkezdte a vizet kitolni a hengerfejnél, és ha már kikapták a motort, akkor bizony alaposan kezelésbe is vették: szelepvezetők, szelepszárszimmeringek, dugattyúgyűrűk, csövek és a motortartó bakok is ki lettek cserélve, ugyanakkor felújították az olajhűtőt és kicserélték az összes folyadékot, beleértve a váltóolajat is. Gábor akkori szerelője, az azóta megboldogult Zoli bácsi állítólag kente vágta ezeket a motorokat.

hanzi_ring_kanyar.jpg

Gábor az élményeken túl barátokat is szerzett Hanzival

Szerencsére azóta sem nyúlt hosszúra a hibalista, egyszer a vízpumpa adta meg magát, épp egy esküvőre menet, ez volt az egyetlen alkalom, hogy Hanzi nem a saját lábán, hanem tréleren ment. Az elektromos rendszer 2010-ben kezdett el rakoncátlankodni, de egy akkor épp 43 éves autónál ez talán már nem meglepő: először a műszerfalvilágítás, majd a belső világítás, az index, a tompított, majd lassan már semmi sem akart működni, mindezt egy zárlatos vezeték okozta. Ezeket a hibákat egy ügyes villanygyógyász pár nap alatt helyre hozta, csak sajnos eléggé összevagdalta a tetőkárpitot. Az olajhűtő tavaly elkezdte engedni a folyadékot a forrasztásnál, azóta újra helyre lett pofozva. Összességében 11 év és 30 ezer közös km után csak ennyi baj volt a ma már 50 éves autóval. 

hanzi_108.jpg

W108 🙂

A klasszikus autók által az ember nem csak élményeket, de barátokat is szerezhet magának. Gábor évekig a Mercedes Youngtimer Baráti Kör egyik oszlopos tagja volt, rendszeresen járt a találkozókra, ráadásul az autót még meg sem vette, de már volt egy esküvői felkérése is. Hanzi hátsó ülésén egyébként rengeteg fiatal pár gördült az oltár elé Szarvastól Szegeden és Tapolcán át egészen Kisvárdáig, és ki más is lett volna a parádés kocsis, mint Gábor. Két éve azonban ő is a hátsó ülésre “kényszerült” a saját autójában, Gábor esküvőjén a legjobb barátja vezette Hanzit. 

37352268235_acf1f6b177_h.jpg

Gábor a legszebb oldtimernek járó díjat veszi át tőlünk

Hanzi egyébként nem csak esküvőkön parádézik, az autónak van egy másik vonulata is, 2009-ben az RTL Klub megkereste Gábort, hogy hosszabb távra szeretnék bérbe venni a Mercedest, ugyanis a tv az azóta már szerencsére a feledés homályába veszett Benkő feleséget keres című műsorához kerestek játszós autót. Nagyon szigorú feltételek mellett, a szerződéshez csatolt 100 fotót tartalmazó CD-vel együtt került átadásra az autó augusztusban két hétre, majd még szeptemberen egy napra. Természetesen nem lepődtünk meg a sztori folytatásán, Gábor elmondta, hogy az autót eléggé gyalázatos és mocskos állapotban kapta vissza, de szerencsére az apróbb hibákat és az egyéb károkat megtérítették neki. Azóta persze Hanzi többször is feltűnt a tv-k képernyőjén és a filmvásznon is, szerepelt több reklámban, külföldi filmekben, legutóbb például egy idehaza forgatott indiai filmben érkeznek meg vele az örömszülők egy esküvőre. Úgyhogy nem csak egy szép oldtimert, hanem egy igazi sztárt volt alkalmunk díjazni Fóton. 

hanzi_indiai_filmforgatas.jpg

Hanzi a filmsztár, a legutóbbi forgatásán készült a lesifotó

Gábor az elmúlt 11 év során összenőtt Hanzival, és bevallotta, hogy valójában ez az első autója, amelyben a forgalmiban ő szerepel tulajdonosként, mit ne mondjak, azt hiszem jó választás “első saját” autónak. Gábortól az autót körbejárva még Fóton megtudtam, hogy volt az életének egy olyan szakasza, amikor majdnem el kellett adnia a szeretett Mercedesét, a vevő már ott állt a pénzzel nála, de aztán úgy döntött, hogy mégsem veszi meg az autót, mert látta Gáboron, hogy ettől az autótól nem lenne könnyű dolog megválnia, és mondta neki, hogy inkább tartsa meg. Szerencsére az élete rövid időn belül újra egyenesbe jött, és azóta is boldogan falják a kilométereket. Az idén lent volt vele a Balatonon, eljárt pár rendezvényre, túraversenyen is részt vett, illetve eljött hozzánk Fótra is, ahonnét egy csodaszép kupával tért haza. 

hanzi_mosinipeti_front.jpg

Az éjszaka fényeiben is ugyanúgy tündököl

Hanziról, bár már a cikkünk elején kiderült, de tudni kell, hogy egy 250-es típus, tehát a legkisebb motorral szerelték. A 2,5 literes sorhatos motort dupla Zenith karburátorok etetik a 82 literes tartályból, a 130 lovat számláló ménes tagjai pedig 10,5 és 18 liter körül kérnek százon, helyzettől függően. Hanzit négyfokozatú ZF automatikus váltóművel szerelték, amelynek az előválasztókarja a kormányon található. A sötét fényezésű autó belsejét a világos, bézs színek uralják, így teremtve meg egy rendkívül elegáns kontrasztot, beülve pedig még ma is érezni a kifinomultságot és az abszolút kényelmet. 

lachazameet-21.jpg

Mondhatni összenőttek egymással

Gábortól még megtudtam, hogy ő az a típusú “autóbuzi”, aki, imádja vezetni, élvezni, az autóját, de miután technikai affinitása nincsen, bütykölni, szerelni sem szereti, de szerencsére vannak olyan barátai, akiket meg inkább ez a része vonzza a dolognak, és így jól kiegészítik egymást. Hanzi egyébként nem az egyedüli öreg autó a családban, egy kis youngtimer is készülget éppen az Old School Tuningnál, amely szintén szerepelni fog nálunk, itt a Vancello hasábjain, de erre majd később visszatérünk!

Gratulálunk ismételten Hanzihoz és jövőre várunk vissza a 2. Roncsvadászok találkozóra!

Total
0
Shares
3 hozzászolás
  1. Gyönyörű az öregecskedő Merga valóban.Olyan kullancslila-metál színe van, ugye? 😀
    Azért kullancs, mert a zöldség, ahonnan a szín jön, olyan alakú, mint egy mexívott kullancs.
    A Hanzi meg teljes félreértés, ezt az autót Jóskának hívják, csak rá kell nézni…
    😀

  2. @geegee: Hivatalosan dunkelrot, vagyis bordó! De valóban, ragyogó napsütésben lilás, de van hogy barnás színárnyalat, a fényviszonyoktól függ!
    A gyári színkód 542G! 😉

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share