Amikor 2005-ben a Mercedes bemutatta az első CLS generációt, akkor még talán ők sem hitték, hogy a négyajtós és négyszemélyes kupé ekkora siker lesz. Azóta rájött erre az Audi és a BMW is, akik közül a négykarikások reagáltak először a stuttgartiak sikerére és 2010-ben az első A7 piacra dobásával ők is kértek ebből a tortából. Sokan talán furcsán tekintenek a jelenleg is futó A7-re, amely igazából egy ötajtós kupé és valahogy formailag sem igazán illet bele sohasem az előző Audi portfólióba. Ez szerintem nem volt probléma, hiszen legalább kicsit kilógott az egyenarcúságból és mert egy kicsit más lenni, nekem személy szerint főleg a hátsó része tetszett igazán. A 7 éve piacon lévő A7 (micsoda szófordulat) fölött is eljárt azonban az idő, így ma eljött a nap, hogy az ingolstadtiak bemutassák a legújabb generációt, amelyet már A7 Sportbacknek neveznek.
Első ránézésre úgy tűnik, mintha az új A8-at ötajtós kupésították volna, persze ha az maga a visszafogott konzervativizmus, akkor az új A7 a jóval sportosabb zakót viselő autó lesz a négykarikások kínálatában. Az orrán a legújabb single frame hűtőmaszk díszeleg, amely az A8-hoz képest ugyan alacsonyabb, de majdnem egybeér a fényszórókkal, annyira szélesre sikerült. A single frame már egy tradicionálisnak mondható design elem az Audikon, de ha a tervezők így haladnak, akkor a következő generációs Audik orra már gyakorlatilag csak egy nagy hűtőmaszk lesz.
Az új A7 hátsó része is az elődjéhez hasonlóan meredeken lejt, és mondhatni ismét a hátsó részt sikerült egyedire alakítani, vagy mondhatni továbbgondolni az elődhöz képest. A hátsó lámpa végigfut az autó teljes szélességében, ezzel a megoldással is már találkozhattunk az A8-on, valamint a Porsche újabb típusain is, úgy látszik, hogy ez a formai elem egy standard lesz a VW konszernen belül, legalábbis a prémium márkákat illetően. A hátsó lámpákat egyébként 13 LED szegmens alkotja, amelyek igazán látványosan tudnak világítani. Az autó oldalvonalát pár él töri meg, amellyel a formatervezőknek sikerült elérni némi fény-árnyék játékot, amely egyébként feldobja a javarészt sima felületeket. A külsőt illetően az új A7 akár óriási 21 collos kerekeken is gurulhat, ha a vevő épp ilyenre vágyik.
A beltér megalkotásakor az Audi tervezői igyekeztek a lehető legtöbb fényt beengedni az utastérbe, a műszerfalat, valamint az ajtópaneleket főként horizontális vonalak határolják, amelyeket igyekeztek néhány görbével feldobni. A beltérben sok minden ismerős lehet szintén az új A8-ból, igyekeztek a minimalista megoldások felé elmozdulni, valamint a kezelhetőséget a lehető legfelhasználóbarátabban megoldani. Itt is visszaköszön a virtuális cockpit, a középkonzol felső részén pedig egy 10,1 colos infotainment kijelző trónol, amelyen a legújabb MMI Touch Response rendszer fut, itt aztán mindent be lehet állítani a zenén keresztül egészen a navigációig. Az alsó kijelző elsősorban a klíma vezérlésére szolgál, azonban virtuális billentyűzetként, illetve touchpadként is funkcionál, amely képes a kézírás felismerésére is. Előre akár masszázsüléseket is rendelhetnek a kedves audis ügyfelek, a szellőzőrendszerhez finom parfüm is dukál, illetve akár csúcs Bang & Olufsen hifit is kérhetűnk az új A7-hez.
Ami pedig az új Audi A7 technikai hátterét illeti, főként alumínium komponensekből épül fel a karosszéria, a futómű és a kormánymű is, amelyeket igyekeztek sportosra hangolni. Opcionálisan rendelhető lesz hátsókerék kormányzás is, amellyel a fordulókört 1,1 méterrel lehet lerövidíteni, ez talán egy ekkora méretű autónál nem hátrány, főleg parkolásnál és szűk helyeken történő megforduláskor. A quattro összkerékhajtási rendszer pedig nyomaték vektorozással megbolondított hátsó differenciálművel is kérhető. Felfüggesztésből négyféle is lesz: a normál tekercsrugós, sport változat 1 cm-re ültetve, adaptív rendszer, valamint a kényelemre vágyóknak légrugózás is kérhető.
A biztonság terén sem fukarkodtak az Audinál, szinte mindent átemeltek a nagyobb A8-ból: öt radar, öt kamera, 12 ultraszonikus szenzor, lézer szkenner. ezen kívül automatikus parkolási funkció, adaptív tempomat és sávtartó automatika, táblafelismerő rendszer, ráadásul az A7 más Audikkal is képes kommunikálni (vehicle-to-vehicle V2V). Arról azonban nincs információ, hogy az A8-ban bemutatott hármas szintű önvezető funkciót is megkapja-e az új A7, bár gyaníthatóan igen.
A hátsó lámpákról már szó esett, gondolom senkit sem lep meg, hogy elöl is a legújabb HD Matrix LED fényszórók lövik a birodalmi méretű fénysugarakat az aszfaltra, ráadásul itt is lézerrel megfűszerezve, szóval fényből nem lesz hiány, ezt még akár egy karácsonyfa is megirigyelné.
A géptető alatt az A8-ban is megtalálható háromliteres turbós TFSI V6-os motor lesz, ezzel Európában az Audi bevezeti az új nómenklatúráját is, ez lesz a kínálatban az 55 TFSI, az észak-amerikai piacon egyébként a számozást elhagyják. Ez a motor itt is 340 lóerőt fog teljesíteni 500 Nm forgatónyomaték leadása mellett, ehhez egy 48 voltos lítium-ion akkucsomag fog csatakozni, amely a generátorral együtt mild hibriddé avanzsálva az autót. A motorhoz kétféle váltómű is elérhető lesz: marad a hétfokozatú duplakuplungos és a nyolcfokozatú automatikus változat. Ezzel 5,2 másodperc alatt lövi magát 100 km/h-ra az új A7 Sporback, a vége pedig 250-nél lesz elektronikusan limitálva. Később elérhetőek lesznek más négy és hathengeres benzin, illetve dízelmotorok is az Audi új modelljéhez. Az első példányokat a jövő év februárjában vehetik át a kedves vásárlók.
Képek: Audi