A Genfi Autószalon legjobb koncepcióautói

Nem olyan rég zárta a kapuit a 88. Genfi Autószalon, amely európai és nemzetközi szinten is az autós seregszemlék egyik legnagyobbika, nem véletlen, hogy számos márka erre az időszakra időzítette több újdonságnak is a premierjét. Az idei szalonon is volt sok érdekes látnivaló, ezért kétrészes cikksorozatban mutatjuk be a legérdekesebb újdonságokat, elsőként a különleges koncepcióautókkal kezdünk.

geneva-motor-show-2018-68.jpg

Audi

A négykarikás márka első teljesen elektromos autójuk bemutatóját tartotta Genfben, amely jelenleg még az E-Tron Prototype néven fut, valójában már egy szériaváltozathoz nagyon közel álló SUV-ről van szó, amely egy teljes töltéssel akár 500 km hatótávra is képes, az akkucsomagját pedig akár fél óra alatt is fel lehet tölteni a gyorstöltő segítségével. A terveik szerint 250 autóval a világ négy kontinensén szélsőséges körülmények között futnak még bő 5 millió teszt kilométert, majd az év végével elkezdik az újdonság gyártását a belgiumi üzemükben. Az autó műszaki alapjai egyébként közös a Porsche által a Mission E koncepcióban bemutatottal, így tehát a két cég közösen fogja a jövőben fejleszteni a VW csoport elektromos platformját.

Aston Martin

A britek általunk nagyon kedvelt autómárkája is hozott némi újdonságot Svájcba. A Lagonda márkanév igazán patinás, az angol gyártó 2023-ig legalább két új modellt kíván bevezetni ennek jegyében. A kiállításon bemutatott koncepcióautójuk, a Lagonda Vision Concept nem csak az Aston Martin jövőbeli stílusjegyeinek előfutára, hanem a márka fő céljának is megtestesítője, amely szerint a Lagonda márkanév alatt a világ első zéró emissziót teljesítő prémium autógyártójává kívánnak előlépni. A leginkább crossoverként jellemezhető koncepció teljesen elektromos meghajtású, az akkucsomag a padlóban került elhelyezésre, valamint az elektromotorok is kis helyet foglalnak, ezért az utascella kellemesen tágas. A belteret az angol bútortervező, David Linley közreműködésével alkották meg, amely többféleképpen variálható. A gyár szerint egy töltéssel akár 644 km is megtehető a Lagonda Vision Concept által, amely egyébként részlegesen önvezető funkcióval is rendelkezik, illetve a hagyományos visszapillantó tükröket is száműzték róla, ezek helyett kamerák pásztázzák az autó környezetét és a holttereket. Andy Palmer, a cég első embere elmondta, hogy „a Lagonda koncepció létrejöttével megkérdőjelezik azon gondolkodást, hogy a modernitás és a fényűzés nem kölcsönösen kizáró tényezők.” 2021-re várható a szériamodell megjelenése.

BMW

A sportos bajor gyártó kitett magáért idén is, kötelezően hozták az új X4-et, valamint az X2-t, az igazi nagy dobás azonban egy csodálatos koncepcióautó bemutatója volt. A Concept M8 Series Gran Coupe a már korábban bemutatott, és hamarosan érkező nagyméretű kupéjuknak a négyajtós változata, amely egyben előrevetíti a márka jövőbeli formanyelvét is. A határozottan sportos vonalak által határolt, zöld színű fényezésbe burkolt négyajtós koncepció a sárgán világító fényszóró hexagonális kialakítású optikájával igazi ragadozó benyomását kelti. A „Salève Vert” nevű fényezés az arany keretekkel a BMW vesék körül, a felniken és még pár karosszériaelemen kontrasztos benyomást kelt, amely csak úgy vonzza a tekintetet. Domagoj Dukec, az M részleg formatervezésért felelős alelnöke elmondta, hogy „ezzel az autóval olyan embereket akarnak elérni, akik valamilyen különlegeset keresnek, amivel kitűnhetnek a tömegből.” Ezzel a csodálatos kupéval ez bizonyára menni is fog a BMW-nek, feltéve, hogy a szériamodell ettől nem sokban fog eltérni. Az új 8-as széria megjelenésére egyébként 2019-ig várni kell, ekkor fog érkezni az M változat is.

Hyundai

A dél-koreai páros is hozott pár újdonságot Svájcba, a Hyundai a kötelező köreit letudta a Nexo európai bemutatójával, valamint az új Santa Fe és a Kona elektromos változatának világpremierjével. A márka legérdekesebb autója azonban egy jövőbe mutató koncepcióautó volt, amelyet Le Fil Rouge névre kereszteltek és már a Hyundai jövőbeli modelljeinek a vonásait hordozza magán. Az új designirányzatot a koreaiak “Sensuous Sportiness” elnevezéssel definiálták. A letisztult és áttekinthető formájú négyajtós koncepció talán az eddigi legelegánsabb modell, amelyet a koreai márkánál valaha is terveztek. Kívülről talán csak a felnik mintázata tűnik nagyon szokatlannak és érdekesnek, forgás közben kissé hipnózist gerjesztőek. A beltér a külsőhöz hasonlóan légiesen könnyed, a középkonzolt egészen a hátsó részig nyújtották el, a világos színek és a fa kombinációja pedig igazán otthonossá teszik az utasteret, amelyet nagyban fokoz a panorámatetőn beáramló fény. Manapság már azon lepődünk meg, ha egy koncepcióautóban még van hagyományos kormánykerék és pedálok, mint ahogyan a Le Fil Rouge-ban is láthatóak. A Hyundai fő célja sokkal inkább a jövőbeli formanyelv bemutatása volt ezzel a koncepcióval, mintsem, hogy a sokadik önvezető, hibrid, vagy teljesen elektromos koncepciót dobja be a köztudatba. Remélhetőleg a jövőbeli típusaikon számos stíluselem visszaköszön majd erről az igazán szép autóról.

Pininfarina

A híres tervezőstúdió manapság már nem Ferrarikat tervez, hanem a kínaiaknak dolgozik. A Pininfarina HK GT koncepcióautó ugyanis már a kínai Hybrid Kinetic Group által közösen készült. A kupészerű négyszemélyes karosszéria meglehetősen látványos formákat vonultat fel. Az autó orrán végig futó maszkba rendezték a LED tömböket, tehát attól nem kell majd félni, hogy nem látják az úton. Az autó talán profilból nyújtja a legszebb látványt, hosszú orr, légiesen könnyed tetővonal, amely egy gömbölyded farrészben zárul. Az utastérbe a bejutást megkönnyítik a sirályszárnyas ajtók, amelyek kéttónusú belteret rejtenek. Az első ülések világos, a hátsók sötét huzatot kaptak, a műszerfal pedig a kettő kombinációjából született meg. A beltérben a high-tech komfort várja az utasokat, a középkonzol már csak egy szimpla érintőkijelző, amelyből van az első utas előtt is. A lemezek alatt is találni egy kis érdekességet. Gondolom az senkit nem lep meg, ha azt mondom, hogy a HK GT egy elektromos autó, amelyben összesen négy elektromotor dolgozik összesen 1 073 lóerővel, amelyeket egy 38 KWh kapacitású akkucsomag táplál. Ezzel az autó egyébként elméletileg 350 km/h maximális sebességre képes, nyilván ekkor az akkukat gyorsan le lehet meríteni, ezért a Pininfarina a kínai mérnökök által háromféle hatótávnövelőt is képes alkalmazni: turbina, hidrogén cellák, vagy hagyományos belsőégésű motor. 

Porsche

Egyértelműen a genfi szalon meglepetésautóját a Porsche neve mellé lehet írni, a Mission E Cross Turismo, amely a korábban bemutatott Mission E shooting brake kivitelű kombiváltozata nagyon ügyesen titokban maradt egészen a genfi premierig. Az autóról már korábban itt írtunk részletesebben, ezért ezt most nem ismételnénk meg, viszont itt van róla pár újabb fotó.

Renault

A legrégebbi francia autógyártótól ez EZ-GO koncepcióautót találtuk a legérdemesebbnek ide beválogatni. Ez az elképzelés a Renault által favorizált jövőbeli megosztható, önvezető és robotizált mobilitást hívatott prezentálni. A hatalmas üvegfelületekkel határolt formatervezett guruló nappali negyedik szintű önvezető technológiával van felvértezve. Ez azt jelenti, hogy képes magától tartani a sávot, ha kell sávot váltani és kanyarodni, leparkolni, illetve vészhelyzet esetén biztonságos területre navigálni, miközben a központtal folyamatosan tartja a kapcsolatot. Az EZ-GO-t kifejezetten városi közlekedésre szánják a Renault tervezői, az autó elektromos meghajtású és a maximális sebességét is az urbánus körülményekhez igazítva 50 km/h-ban maximálták. Hogy tényleg ez lesz a jövő, azt nem tudni, annyi azonban bizonyos, hogy a városi közlekedés egy érdekes alternatíváját prezentáltja, ami akár jól is sülhet el.

SEAT

A spanyol márka ritkán van nálunk terítéken, azonban most ismét kitérünk rájuk, ugyanis egy izgalmas újdonságot mutattak be. Régóta lehetett hallani azon pletykákat a különféle külföldi autós oldalakon, illetve a hazai autós bulvárban is, hogy a Cupra önálló márkává fog válni a spanyoloknál. Ez is meg is történt, és az első Cupra névvel fémjelzett önálló modelljük egy elektromos TCR versenyautó, amelyet Cupra e-Racer névre kereszteltek. Ez a világ első elektromos túra versenygépe, amelyet egy 402 lóerős elektromos hajtáslánc mozgat, amelynek a csúcsteljesítménye átmenetileg 670 lóerőre növelhető. Az autó egyébként a Leon TCR-en alapszik, csak a motorját és az üzemanyagtartályát cserélték le, illetve attól 300 kg-mal nehezebb, amely vélhetően a méretes akkucsomagnak köszönhető. A tesztek jelenleg is folynak, az év során később akár éles körülmények között is bevethetik a Cupra első produktumát, amely lehet, hogy megreformálja a túraautó versenyzést.

Skoda

A csehek az egyik legnépszerűbb modelljüknek, a Fabiának a frissített változatát is bemutatták a genfi seregszemlén, azonban náluk is a legérdekesebb autó egy koncepció volt. A Skoda Vision X Concept nem csak a márka jövőbeli design irányvonalát hívatott prezentálni, hanem a nem is olyan távoli jövő SUV modelljeit vetíti előre. Persze tipikus show carként mutatkozott be a Vision X, 20 colos felnik, rejtett kilincsek és harsány fényezés, amelyekkel egyből felhívta magára a figyelmet. De nem csak a látvány miatt érdekes autó ez, hanem a lemezek alatt rejtőző technika miatt is. A Karoq alá pozicionált modell akár háromféle üzemanyaggal is képes üzemelni; A jól ismert 1,5 literes motor itt nem TSI, hanem G-TEC néven fut, képes benzinnel és gázzal is üzemelni, ugyanakkor az autóban két elektromotort is elhelyeztek. Ezek közül az egyik az önindítót váltja ki, míg a másik közvetlenül a hátsó tengelyt hajtja. A Vision X szükségszerűen képes front-, hátsó, illetve összkerékhajtású járműként is funkcionálni, a hajtáslánc összteljesítménye elérheti az 1 000 Nm forgatónyomatékot is, fékezéskor pedig az energiát visszatáplálják az akkumulátorokba. A típust a cseh autómárka teljesen komolyan gondolja, a jövő évi szalonon már a szériaváltozatot szeretnék bemutatni.

Toyota

Bizonyára mindenki nagyon várja már bő 1,5 évtized után a Supra folytatását, amelyet a japánok a BMW-vel közösen fejlesztenek. Svájcba végre elhozták az autó versenyváltozatának koncepcióját, amely a Gazoo Racing nevéhez fűződik. Sok mindent azonban nem árultak el a Supra ezen változatáról, annyi bizonyos, hogy a lehető legkönnyebb és legmodernebb anyagokat használták fel az építése során. Az üvegeket a tömegcsökkentés céljából plasztikra cserélték, könnyű karbonszálas elemekből készültek a lökhárítók, valamint a diffúzorok, és az óriási hátsó szárny is. Időközben annyit még megpendítettek a különféle sajtóhírek, hogy a BMW Z4 és a Toyota Supra is nagy valószínűséggel az osztrák Magna-Steyr műveknél fog készülni.

Volkswagen

Zárjuk az idei genfi koncepciók sorát a VW újdonságával, akik az I.D. szérián belül egy jövőbe mutató összkerekes szedánt mutattak be. A Vizzion fantázianevű koncepciójuk természetesen elektromos meghajtású, kívülről letisztult és futurisztikus formatervű. A beltérben tele számtalan high-tech megoldással, mint például a gesztusokkal és hanggal történő vezérlést, amely teljesen önvezetővé is teszik az autót. Az utastérben négy fő kaphat helyet a kényelmes fotelekben, a bent ülőket olyan innovatív megoldások szórakoztatják, mint a Microsoft által fejlesztett HoloLens kiterjesztett valóság (AR), valamint mesterséges intelligenciával is lehet majd találkozni, amely figyeli a leggyakrabban bent helyett foglalók szokásait, és például ennek megfelelően állítja be az ülések pozícióját, vagy a belső hőmérsékletet. A VW ebben a modellben is alkalmazza a jármű-jármű közötti kommunikációt, valamint a felhőalapú rendszerből folyamatosan letöltött forgalmi adatokat az autó összeveti a szenzorok, kamerák és radarok által a környezetében észlelt helyzettel, hogy szükség esetén a lehető leggyorsabb úton érjen célba, kikerülve például a dugókat. A többi I.D. koncepcióautóhoz hasonlóan a Vizzion is két elektromos motort kapott, az első 101, a hátsó 201 lóerős. A padlólemezbe épített 111 Kwh kapacitású akkucsomag hozzávetőlegesen 600 km-re elegendő energiát képes tárolni. 

Válogatásunk első része véget ért, ezek voltak szerintünk a legérdekesebb, illetve leglátványosabb koncepcióautók az idei genfi seregszemléről. Hamarosan folytatjuk, akkor a különféle széria újdonságokból fogunk válogatni.

Total
0
Shares
9 hozzászolás
  1. A képeket nézegetve a Volkwagen csoport továbbra is egy évtizedes lemaradásban a világhoz.
    A skoda kicsit többre, Tömény unalom.

  2. Néha unalmasak, de hogy le lennének maradva, az azért hatalmas tévedés.

  3. Úgy tűnhet, hogy direkt ellentmondani jöttem, de nem ez a szándék vezérelt

  4. Ezek szerint olasz és amerikai autó nem volt Genfben?
    Mert találtam szép számmal… Italdesing… Vagy az Isetta mai elektromos konceptje…
    Április 8-n talán a német „prémium” mániával is leszámolhatunk.
    A bemutatottak között pár tényleg érdekes, de a jövőt nehogy már a VW mutassa már!

  5. @Intimitás Gourmet: Nekem is az tűnik a leginkább összeszedettnek, főleg a belteret érintően. A Top 3-ban nálam még a BMW és a Porsche van.
    @szepipiktor: Ott van a Pininfarina, de a nagy olasz gyártók semmiféle koncepciót nem mutattak be, ahogy az amerikaiak sem, a Ford elhozta az új Bullitt Mustangot, de azt már láttuk korábban is. A GM nem játszik már az európai féltéren, az FCA által a Jeep és a társaik sem mutattak semmi újat.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share