Lassacskán másfél éve annak, hogy az Opel kikerült a GM berkeiből és francia fennhatóság alá tartozik. Az új tulaj a PSA lett, amelyről soha nem hittem volna, hogy a saját mélypontjáról még valaha képes lesz kimozdulni, azt meg végképp nem gondoltam volna, hogy egyszer majd egy német autómárkát vesznek meg tokkal vonóval. Hiába, a kínai pénz sokat segített a nyomorgó francia cégcsoporton, amelyek autóinak minősége a 2000-es években bőven hagyott maga után kívánnivalót. Nem mintha jobb lett volna a helyzet az Opelnél, hiszen az egykor szebb napokat megélt márka számos remek típust adott az autósvilágnak, manapság pedig a kínálatuk nagy része nem több, mint átkozmetikázott PSA alapokon nyugvó SUV, vagy hogy máshogy fogalmazzak; formatervezett hűtőgépek tömkelege. Grandland X, Crossland X, még a nevek is szörnyűek. Talán csak az Astra és az Insignia menti meg manapság a márkát a teljes szégyentől.
Bizonyára sokakban felmerült a kérdés, hogy vajon mi lesz az Opel sorsa, egyrészt abból a szempontból, hogy milyen műszaki alapokat kapnak a jövő Opeljei, másrészt vajon milyen a formaterv. Előbbire az utóbbi időben hellyel-közzel megkaptuk a válaszokat, jönnek a Peugeot motorok, de azért némi önállóság marad ezen a téren is. Ami pedig a designt illeti, arra a választ ma adta meg a rüsselsheimi márka. Az Opel GT X Experimental koncepcióautó nem más célt szolgál, mint hogy megmutassa a jövő Opel típusainak formáit.
Egy kisméretű SUV, oké most boldog boldogtalan SUV-t akar gyártani, meg kupésított SUV-t, mert ez a divat, de első pillantásra látszik, hogy az Opel GT koncepció alapötleteit próbálták meg továbbgondolni. Ha így gyártásba kerülne, akkor kapásból azt mondanám, hogy bőven szebb, mint a Nissan Juke vagy a Toyota C-HR.
A kis SUV éppen csak kupészerű, éles vonalakkal határolt, de mégis lekerekítettnek tűnik, a hossza alig több, mint 4 méter, ennek ellenére óriási 17″-os kerekeken gurul. Talán az egész forma olyan, mintha az Adam típus kaszniját keresztezték volna a GT koncepcióval, a végeredmény talán nem is olyan rossz.
A beltér nagyon puritán és egyszerű, ami nem mondom, hogy baj lenne, sőt, az Opelék ezt „visual detox” jelzővel illetik. Ami elsőre megfogott a képek láttán, hogy a kormánykerék a ’70-es évek klasszikus Opeljeinek kormányát idézi. A beltér világos és áttekinthető, amely egyrészt köszönhető az óriási panorámaüvegnek, amely a szélvédővel egy egységet alkot, másrészt az oldalsó üvegeknek, az ajtókon nincs keret és B oszlop sincs, mivel öngyilkos ajtókkal szerelték fel, így ezek a felületek is szinte egy összefüggő egységet alkotnak.
A műszerfal olybá tűnik, mintha egy nagy infotainment kijelző lenne, valójában három képernyő kapott benne helyet, valamint ez a fekete egység rejti a szellőzőnyílásokat is. A két kisebb kijelzőn jelenítik meg az oldalsó visszapillantó kamerák által közvetített képet, így kiváltva a hagyományos tükröket.
A lemezek alatt egyébként elektromos hajtáslánc van, amelyet egy 50 kWh kapacitású, újgenerációs lítium-ion akkucsomag táplál, amelyet induktív módon is lehet tölteni. Az elektromos meghajtásból ered az is, hogy nincs hagyományos hűtőmaszk, helyét az Opel Vizor vette át, amely egy összefüggő modul, amelyben az Opel emblémát LED-ek jelenítik meg, akár különféle színekben pompázva. Ide halmoztak egyébként egy rakat érzékelőt is. A GT X Experimentál részlegesen önvezető autó, hármas szintű önvezető képességekkel áldották meg, tehát még nem veszi ki a kezünkből teljesen az irányítást. Ezzel a koncepcióval az Opel célja, hogy felvillantsa a márka jövőbeli modelljeinek az új arculatát, ráadásul célul tűzték ki azt is, hogy 2024-re már javában elektromos autókból fog állni a kínálatuk. A formai irány nem rossz, csak a Peugeot ne nagyon szóljon bele a dolgokba és talán még lehet újra jó az Opel, úgy mint régen volt.
Képek, háttérinfók: Opel