A nagynevű és nemzetközi autószalonokat rendszeresen figyelemmel kísérem, egyrészt azért, mert a neves gyártók legtöbbször valamelyik nagy szalonra időzítik az újdonságaik világpremierjét. Másrészt azért is, mert évről évre szemtanúi lehetünk annak, hogy miként is változik az autóipar, és éppen merre is tart. A trendek, stílusok, megoldások és a design változásának színterei ezek a kiállítások. Genf, Detroit, Tokió, Frankfurt és Párizs, hogy csak a legnagyobb világszínvonalú eseményeket nevezzem meg. A francia fővárosban idén is megrendezett Párizsi Autóvilágkiállítás mind közül a legrégebbi múltra tekint vissza, idén a 120. évfordulóját ünnepelte, anno pedig ez volt a világ legelső autós seregszemléje. Cikkünkben visszatekintünk a Párizsi Autószalon múltjára és az idei felhozatal érdekességeire is kitérünk.
Régi idők autószalonja, ma már nem létező autómárkákkal.
A Francia Automobilklub 1898-ban rendezte meg a világ első autókiállítását Jardin des Tuileries teraszán. A szervezők egyetlen kikötéssel éltek a kiállítókkal szemben, az autóknak önerőből meg kellett tenniük a Párizs-Versailles közötti távot oda-vissza. Ezzel el akarták kerülni azt, hogy olyan járműveket is kiállítsanak, amelyek csak a nevükben autók, de a minimum funkciókat nem képesek hozni.1901-ben rendezték meg a következő kiállítást, ekkor már a gyártók jóval aktívabb szerepet vállaltak a szervezésben is. A szalon ekkor már a Grand Palais helyszínen került megrendezésre, és innentől fogva 60 évig szinte minden év októberében itt gyűltek össze a kiállítók. Az első világháború éveit, valamint 1920-at és 1925-öt leszámítva.
Fent: az első Párizsi Autószalon posztere. Lent: 120 évvel később az idei poszter.
Az 1930-as évek gazdasági válsága rányomta a bélyegét a kiállításra, évről évre egyre kevesebb kiállító volt, de a második világháború kitörése előtt, még 1938-ban is megtartották a 32. „Salon de l’Automobile”-t. A második világégés alatt sajnálatos módon Európa árnyékba borult, és az ilyen és ehhez hasonló összejövetelek is elmúltak. A béke újbóli beköszöntével 1946-ban ismét megtelt a Grand Palais autókkal és motorokkal. Az ’50-es években már annyira kinőtte magát a kiállítás, hogy két helyszínt is igénybe vettek a szervezők, az autókat továbbra is a Grand Palais termeiben állították ki, míg a motorok, kerékpárok és a teherautók új helyszínt, a Párizs külső részében elhelyezkedő Porte de Versailles-ben került elhelyezésre. Ekkoriban csak a francia kiállítók száma meghaladta a húszat. Hmmm, mennyi francia autógyártó is maradt mára?
A Citroën DS világpremierje a Párizsi Autószalonon (1955).
1954-ben már akkora érdeklődésre tett szert a Párizsi Autószalon, hogy a látogatók száma elérte az 1 milliót. Igaz, hogy az ezt követő években a népszerűség csökkent, részben az akkori válságos időszaknak köszönhetően, részben pedig a hidegháborús időszak elindulása miatt is. Azonban a fejlődés nem állt meg, 1957-ben a szalon már tényleg igazi autóvilágkiállítássá vált. Ekkor jelent meg a shown először japán gyártó, méghozzá a Prince Skyline modell által.
A hatvanas évek ismételten a változás szelét hozták a szalon életébe, 1962-től kezdve a kiállítás teljesen átköltözött a Porte de Versailles helyszínre. 1977-től kezdődően a szervezők úgy döntöttek, hogy abban az évben nem szerveznek autókiállítást, hanem csak a következő évben, sorban a 64. Párizsi Autószalont, innentől kezdve minden második évben került megszervezésre a szalon, amely hagyomány a mai napig tart. Legutóbb két évvel ezelőtt értek el egy újabb rekordot, több mint 1,2 millió látogató volt kíváncsi 260 kiállítóra és 65 világpremierre. Most pedig lássuk, hogy melyek voltak 2018-as Mondial Paris Motor Show legérdekesebb újdonságai.
Audi
A német márka javarészt már elpufogtatta az idei évre szánt puskaporos hordóinak a nagy részét, így Párizsra már csak két kisebb modell premierjével készültek, de azt gondolom, hogy mindkettő kellően ütősre sikerült. Itt tartották a premierjét a másodig generációs Audi A1-nek, amely már csak ötajtós karosszériával fog készülni. A szalonon egy 30 TFSI változatot állítottak ki, a pirosban pompázó és a rally versenyautókat idéző fehér felniken feszülő apróságban egy 1,4 literes turbós motor van, amely 200 lóerőt teljesít. Persze lesznek ettől szelídebb változatok is, az alap egy szintén 1,4 literes, de csak háromhengeres változat lesz 95 lóerővel. A különféle verziókhoz hatfokozatú manuális váltót, vagy duplakuplungos S-tronic váltót társítanak, és természetesen számos S-Line külső-belső design elemmel is fel lehet a legkisebb négykarikást is dobni.
Szintén az Audi kínálat alsó részét erősíti a kis Q2 crossover legerősebb változata az SQ2. A motorja az S3-ból érkezik, a kétliteres turbós négyhengeres 296 lóerőt szabadít a Quattro hajtás és a hétfokozatú S-Tronic automatikus váltó által az összes kerékre. 4,8 másodperc alatt gyorsul fel 100 km/h-ra az autó, a végsebessége pedig 250 km/h-ban limitált. A 18″-as vagy 19″-es kerekeken guruló kis SUV két centiméterrel lentebb ül, mint a normál társai, a zabolázásról pedig nagyobb fékek gondoskodnak. 2019 elején kerülnek a szalonokba az első példányok, amelyeket kívülről és belülről is jól meg lehet különböztetni a normál változatoktól.
BMW
A bajorok Párizsban mutatták be a legújabb 3-as BMW-t, amely a sorban már a hetedik generációnak számít a modell 40 éves története során. Az autóról elmondható, hogy jobb, szebb (?), okosabb, mint az elődje volt, aki pedig kíváncsi a részletekre, az olvassa el ezt a cikkünket, amiben részletesebben is írtunk róla.
Ferrari
Az olasz sportautómárka több különlegességet is elhozott Párizsba, igaz ezeknek a modelleknek a premierje már jóval a szalon előtt megvolt. A standjukon kiállították az utóbbi évek leglátványosabb típusait is, az SP1 és SP2 Speedster páros mágnesként vonzza az embereket. Aki többet szeretne tudni az őrületes Ferrari ikonokról az olvassa el a korábbi bemutatónkat.
Még augusztusban hullott le a lepel a Ferrari 488 Pista Spider változatáról, de akkor a gyár igen szűkszavúan nyilatkozott az 50. nyitható tetejű modelljéről. Párizsban azonban már elárulták a legfontosabb paramétereket is, a Spider több, mint egy tetejét vesztett változat. A 720 lóerős V12-es motorhoz illesztett hétfokozatú duplakuplungos automatikus váltómű szoftverében megváltoztatták a váltási stratégiát, így 30 milliszekundummal gyorsabbak a kapcsolások. Ez által a Spider 100 km/h-ra 2,85 másodperc alatt lövi magát, de a végsebessége ugyanúgy 340 km/h, mint a kupénak. A mérnökök némileg változtattak a motoron, erősebb szelepeket és hengerfejet kapott, ugyanakkor könnyebbek a hengerhüvelyek és a vezértengely profilja is módosult. A motoron 18 kg-ot tudtak nyesni, ami csak minimálisan kompenzálja a 91 kg-os pluszt, amit a tető hiányából eredő extra merevítések jelentenek. Némileg lejjebb tudták szorítani a kardántengely és a lendkerék tömegét is, valamint karbon motorburkolatot, első és hátsó lökhárítót, valamint hátsó spoilert alkalmaznak a Spideren. A hátsó üveget Lexanra cserélték, a kerekek szintén szénszálból készültek, amelyek 20%-kal könnyebbek, mint a hagyományos könnyűfém társaik. 350 ezer dollár fölött indul az autó ára, méregdrága és különösen ritka lesz.
Hyundai-KIA
A koreai páros az alsó középkategóriás típusaik kapcsán mutatta be a legújabb csomagváltozatait, amelyek a sportosság jegyében születtek. A Hyundai az i30N változatának N Option csomaggal ellátott példányát hozta el mutatóba. Az i30N a maga 271 lóerejével kellően fürge kompakt, így az új csomag 25 elemének megalkotásakor főleg a designra mentek rá a tervezők, mintsem a teljesítmény további növelésére. Mind közül a leglátványosabb a karbon hátsó szárny, amely egy-egy N emblémát is magába foglal. Ugyanakkor a géptető is karbonból készült, rajta a légbeömlőkkel, amelyek fokozzák a sportos hatást. Természetesen az utastérben sem fukarkodtak a szénszállal, jutott belőle a kormány küllőire, a légrostélyok alatt futó betétre és az ajtóbehúzókra is. A beltérben minden más pedig Alcantara bevonatot kapott. Kívülről további látványos elem a 20″-os könnyűfém felniszett, amelyekre semi-slick abroncsokat húztak, illetve az egész autót a show kedvéért egy speciális matt fehér fényezéssel látták el. A Hyundai tervezőinek a fő célja az volt, hogy megmutassák a vevőiknek, hogy az N almárka alatt mennyiféle jövőbeli kiegészítő közül is választhatnak majd az autóikhoz.
A KIA a nem olyan rég bemutatott Ceed GT kapcsán nyert inspirációt az új ‘GT Line’ csomag megalkotásakor, amely elérhető lesz az összes karosszériaváltozathoz, és kérhető lesz bármelyik motorral szerelt kivitelhez is. Igazából nem is csomag ez, hanem egy felszereltségi szint, hasonlóan mint mondjuk a Fordnál az ST Line. Ezek a típusváltozatok elöl sportülésekkel várják a pilótát és utasát, amelyek teljes bőrkárpitozással is kérhetőek. A vezető sportkormányt markolhat, és akár a duplakuplungos váltóművet a kormány mögötti fülekkel is vezérelheti. A jövőbeli vevők ezen felül a standard opciókat is bejelölhetik a listán, amelyet egy hagyományos Ceednél is elérhetővé tesz a gyártó. Kívülről a spoilerek és néhány díszítő elem különbözteti meg a ‘GT Line’ Ceedeket a normál változatoktól.
Mercedes-Benz
A csillagos márka Párizsban tartotta a világpremierjét az egyetlen egyterűjének a harmadik generációját. Alapvetően maradt az egyterű forma, nem crossoveresítették, nem csináltak belőle SUV-t, arra úgyis lesz a márkának más modellje. Kívülről az új A-Klasse és a CLS által bevezetett új formai elemeket láthatjuk viszont az új B-Klasse típuson is. Élesebbre húzott fényszórók, letisztultabb formavilág. A beltérben már minden digitális, legalábbis, ami a műszerfalat és a központi kijelzőt illeti. Ezekből háromféle konfiguráció választható az autóhoz, az alap a két 7″-os átmérőjű LCD panel, a második változatban az infotainment kijelzője már 10,25″-os, illetve a csúcs változatokban ez utóbbiból van kettő. Természetesen itt is megtalálható az A-Klasséban debütált MBUX infotainment rendszer, így az intelligens hangvezérlés és a mesterséges intelligencia is. A beltér további design elemei is ismerősek lehetnek a kisebb testvérből, így ezen a fronton nem mutattak újat. Mindenképpen kiemelendő, hogy az új B-Klasse megkapja a lassan kifutó S-osztály Intelligent Drive megoldásait, azaz az részleges önvezető rendszert is. A motorok kapcsán is zömében az A-Klasseban megismert opciók közül lehet választani, azonban újdonság a kétliteres dízelmotor, amely 148 vagy 188 lóerővel mozgatja a családi Mercedes egyterűt, méghozzá az új nyolcfokozatú duplakuplungos váltóművön keresztül. A jövőben akár összkerékhajtású változat is készülhet az új B-osztályból, mint ahogyan a hibrid és a teljesen elektromos változatok is elképzelhetőek.
Ha már szó esett az A-Klasséról, amely ugye pár hónappal ezelőtt debütált, akkor nem mehetünk el szó nélkül a mellett, hogy a Mercedes az idei Párizsi Autószalonon bemutatta a legkisebb autójának első AMG változatát is. Az A35 AMG a külső designelemeknek köszönhetően jóval agresszívebb megjelenést kapott, mint a hétköznapi modellek. A karbon hátsó szárny, az első és hátsó spoiler, a sportosabb küszöb és a nagyobb kerekek egyaránt sokat dobnak a látványon. De nem csak a külsőségekben sportos autó az A35, hanem a menetdinamikát tekintve is. A géptető alatt a kétliteres turbós motor 302 lóereje rejtőzik, amely a hétfokozatú duplakuplungos váltóegységen keresztül az összes kereket hajtja. 0-ról 100 km/h-ra 4,7 másodperc alatt gyorsul az A35 AMG, a vége pedig 250 km/h lehet a száguldásnak. A pilóta öt vezetési mód közül választhat: Comfort, Sport, Sport+, Individual és Slippery. Az árcédula még nem ismert, de januártól már a szalonokban lesz.
Peugeot
Franciaország, Párizs, Párizsi Autószalon, természetesen nem hiányozhattak az idei rendezvényről sem a hazai gyártók, igaz túl sok újdonságot nem mutattak. Az oroszlános márka idei legnagyobb és leglátványosabb újdonsága mindenképpen az e-Legend Concept koncepcióautó volt, amely a híres Peugeot 504 kupé változatának modernkori újragondolása. Az autóról már részletesebben írtunk a Peugeot 504 típuscsalád 50. évfordulója alkalmából készült cikkünkben.
A látványos koncepcióautón túl volt azonban még egy világpremier is a Peugeot standján. Bemutatták az 508 SW változatát, azaz a középkategóriás típusok kombi változatát. A kombik kapcsán mindig is szkeptikus voltam, már ami a formát illeti, de azt hiszem, hogy itt sikerült jól megrajzolni az autó hátsó részét. A széltében végigfutó lámpatest, középen az oroszlános logóval hangsúlyos elem. A stand csúcsa természetesen a GT felszereltséggel ellátott First Edition limitált széria volt, amelyet anno a liftback változatból is kínáltak. Dark Blue, Pearly White és Amazonite Grey színekben lesz elérhető ez a limitált változat, amelyhez fekete vagy vörös színű bőrülések rendelhetőek. Mindehhez pedig a kéttónusú 19″-es felniket adják, amelyek jól mutatnak a hatalmas kombi alatt. Az SW egyik legszebb részlete a fával burkolt csomagtérpadló, igaz ez kellően kényes felület, ezért egy szövet takarót is mellékelnek hozzá. A First Edition változathoz ezen kívül alapból jár két Focal vezetéknélküli fejhallgató és ugyanezen gyártó hifi rendszere is.
Porsche
A német sportautógyártó idén ünnepli a 70. évfordulóját, miközben mindenki nagyon jól tudja, hogy már bőven több, mint 70 évesek, de ugye a marketing hatalma nagy, és jó összekötni a 356-os Porsche születését a márka „születésnapjával”. Ennek jegyében telik a stuttgartiak éve, Párizsban egy különleges és limitált szériában készülő 911-es modellt mutattak be. A Porsche 911 Speedster a jelenlegi sportmodell talán legszebb formatervű változata. Ritkán készít ehhez hasonló autót a márka, ezért is számít igazi különlegességnek a mindösszesen 1 948 példányban készülő modell. A szám utalás a Porsche 356 megjelenési évére. A koncepció változatot még júniusban mutatták be, akkor egy példányt Guards Red színre fényeztek, amely pedig az 1988-as 911 Speedstert idézte fel. A külsőt tekintve a legszebb részletek közül szerintem mindenképpen figyelemre méltóak az egyedi tükörházak, valamint a csomagtér fedél előtt, középen elhelyezett üzemanyagbetöltő nyílás. 2019-ben kerül gyártásba az új modellváltozat, amelyben bőségesen alkalmaztak karbont, titán kipufogórendszert kapott és a bő 500 lóerős boxermotor teljesítményét egy hatfokozatú manuális váltón keresztül viszik a kerekekhez. Szerkezetileg a 911 Carrera 4S Cabriolet alapjaira épül a Speedster. A kínálatban ez lesz az első Porsche, amelyhez az ügyfelek választhatják a Heritage Design csomagot, amelyet a Porsche Exclusive készített, ezzel a fő céljuk, hogy a vevők egyedi igényeire szabják az autókat, hasonlóan mint ahogyan azt évek óta teszi már a Ferrari, vagy a Lamborghini is.
Renault
Az utóbbi években a legnagyobb francia gyártó mindig elkápráztatott minket egy-egy látványos koncepcióautóval, amelyek nagy része már a jövő önvezető autóit vetíti előre. Az idei szalonon is egy ilyen autót villantottak a Renaultnál, ez volt az EZ-Ultimo Concept. Ez a koncepció a luxus szintű önvezető autó előrevetítése, azon automobiloké, amelyek már teljesen önmagukat vezetik, kapcsolatban állnak egymással, az utazóknak pedig élmény és kikapcsolódás az A-ból B-ve való eljutás, anélkül hogy a vezetéssel kellene foglalkozniuk. A beltérben a futurista luxus volt a fő irányadó, nagy finomságú bőrfelületek, fa és fém kombinációja az egész, mint egy modern klubszobában, vagy nappaliban. Az EZ-Ultimo koncepcióautóban debütált a Renault új infotainment rendszere, az Augmented Editoral Experience (AEX). Ez a rendszer képes az egyénre szabott on-line prémium tartalmak, a multimédiás élmény és a mobilitás kombinációjára. Az autó a korábbi EZ koncepciókkal azonos platformra épült, ez is teljesen elektromos és a Renault elképzelései szerint ezek az autók már egyfajta autómegosztó rendszerben fogják majd szolgálni a jövőben az ügyfeleiket. Egy pár szót a külsőről, ahogy a tervezők említik, francia stílusban készült a design, ami valóban látszik az egész autón, szokatlan, semmihez sem hasonlítható a megjelenése. A kabin ajtajai oldalra siklanak, így könnyítve meg a beszállást, A karosszéria és az ajtók nagy részén körbefutó steppelt bőrszerű felület valójában apró elemek összeillesztése, amelyek trükkös üvegfelületek, de csak a bent ülők részére engedik láttatni a külvilágot.
Škoda
Nyugodtan mondhatom, hogy számomra az idei Párizsi Autószalon leginkább tetsző autóját a Škoda hozta el. A Vision RS Hybrid azon kívül, hogy kellően látványos koncepcióautó, valójában közel áll ahhoz, hogy akár szériában is megvalósuljon, mint a Rapid utódja. Bízom benne, hogy a csehek minél több elemet megtartanak ebből a vízióban a széria autón is, mert akkor bizony az alsó középkategóriát sikerül felrázniuk egy dögösen kinéző autóval. Aki kíváncsi az autó további részletére, az olvassa el a korábbi cikkünket.
A Škoda másik nagyágyúja, amely szó szerint nagy, a Kodiaq RS volt. A legnagyobb SUV típusukat egyszerűen csak úgy hívják, hogy a Nürburgring leggyorsabb hétüléses SUV-je. A sportos ruha meglehetősen jót tesz a nagyméretű doboznak, amely egyébként simán belesimul a mai utcaképbe, így viszont jobban kitűnik a tömegből. Alapból 20″-os kerekekkel szerelik, teljes LED fényszórókkal látják el a leggyorsabb Kodiaqot. A géptető alatt a VW konszern kétliteres BiTDI duplaturbós dízelmotorja található, amely 236 lóerőre képes és a négy kereket a hétfokozatú duplakuplungos váltón keresztül 500 Nm-nyi forgatónyomaték pörgeti. A hatalmas test 7 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t, és akár 220 km/h-val is képes száguldani.
A végéhez is értünk az idei beszámolónknak a 120 éves Párizsi Autószalonról. Reméljük, hogy tetszett és mutattunk pár valóban érdekes autót számotokra. Írjátok meg nekünk, hogy mi volt számotokra az idei szalon kedvence, vagy nagy meglepetése. Kövessetek minket a facebookon és az Instagarmon is.
Forrás: motor1.com, mondial-paris.com