Száz évvel ezelőtt, 1918-ban alapította meg Chicagoban a mára a világ vezető autókölcsönzőjévé vált társaságát John D. Hertz (Herz Sándor), felvidéki magyar származású vállalkozó. A cég kezdetben taxi szolgáltatással foglalkozott, az egyenruhát viselő gépkocsivezetők, a naponta takarított és viteldíj készülékkel ellátott sárga-fekete színűre festett autók akkoriban a tisztaság, a minőség és a megbízhatóság jelképei voltak. A jól szervezett Yellow Cab, a sárga taxi pedig még ma is fogalom az Egyesült Államokban.
Talán a legismertebb Hertz bérautó a Shelby GT 350 H.
A világ motorizációjának hajnalán az USA az álmodozók, a zsenik és pionírok igazi bölcsője volt, az ország, ahol valóban megvalósulhattak a legmerészebb benzingőzös álmok is. Egy másik híres magyar származású emigráns ebben az időben szintén a XX. század történelmének megváltoztatásán dolgozott Detroitban. 1908 októberében a Ford Motor Company szerelőcsarnokából első alkalommal gördült ki a Galamb József által tervezett Ford T-modell, a világ első népautója, melyből az 1923-ban bevezetett futószalag rendszerű gyártásnak köszönhetően az évtizedek alatt több mint 15 millió „Bádog Böske” készült. Na de hogy is jött a képbe a Ford a Hertz cég életében? Hertz 1923-ban társult a chicagói Rent a Ford vállalkozásba, amely sofőr nélküli bérautó szolgáltatást működtetett kezdetben 12 darab Ford T-modellel. A Ford bérautós cége 1923-ra már 600 gépkocsit tartalmazó flottával évi egymillió dollár jövedelmet ért el. Ekkor Chicago-ban Walter Jacobs és John D. Hertz, egyesítették a taxi- és bérautó vállalkozásukat, a Hertz Autókölcsönző pedig lassan fogalommá vállt, autóflottájuk pedig túlnyomó részben megbízható, strapabíró, könnyen kezelhető, és olcsó Ford T-modellekből állt.
A Hertz flotta alapköve volt a T-modell.
John D. Hertznek és Galamb Józsefnek a világ számtalan olyan újítást köszönhet közvetett módon, melyek meghatározóak voltak a XX. század gazdasági fellendülésében. A Fordnak köszönhetjük a könnyen kezelhető, megbízható és alacsony árú autómobilok tömeges megjelenését, Hertznek pedig többek között az autókölcsönző és taxi üzlet megalapításán kívül, a Rail&Drive, később a Fly&Drive programok bevezetését, sőt például olyan találmányokat, mint az először 1926-ban alkalmazott Hertz „National Credential Card”-ot, ami a későbbi hitelkártyák őse volt.
Ilyen volt egy korai Hertz kölcsönző az USA-ban.
1925-re létrejött a keleti parttól a nyugati partig terjedő autókölcsönző hálózat, a képviseleteken bárhol le lehet adni a kibérelt gépkocsit. Megszokottá válik a Rent is Here, Leave it There. A folyamatosan fejlődő vállalkozásnak egyre több gépkocsira van szüksége. Az autópiacon nagy vásárlóként lépnek fel, komoly gyártási kapacitásokat kötnek le, igényeikkel pedig hozzájárulnak a technikai fejlődéshez. Hertz-ék találták ki az automata ablaktörlőt, a közlekedési lámpával ellátott útkereszteződéseket és a forgalombiztonsági okból fehérre festett autókerekeket is, mely igényeket a Ford Motor Company, mint egyik legfontosabb partner is igyekezett kielégíteni. A Hertz flottájába szállított T-modelleket már önindítóval látták el, amely a kölcsönző cég ügyfeleinek a kényelmét szolgálta.
Hertz, bérautóval bárhonnan bárhová.
A II. világháború időszakát a Hertz is sikeresen átvészelte, majd a béke újbóli beköszöntével az 1950-es évek végén újabb fejlesztésekbe kezdtek. 1958-ban az Egyesült Államokban a Hertz elköltött több mint 60 millió dollárt, és ebben az évben vásároltak közel 18 ezer gépkocsit, a Fordon kívül a Cadillac, a Buick, az Oldsmobile és a Chevrolet márkák kaptak szerepet a flottájukban. Öt év múlva, 1963-ban a Hertz bérautó kínálata már 85 ezer gépkocsit számlált.
1963 nem csak a hatalmas flotta miatt volt egy emlékezetes év, hanem azért is, mert ekkortól a sportos autóra vágyó ügyfeleknek is kedveztek. Ezer darab Shelby Mustang GT 350-es járgányt vásároltak, amelyek egyedi fényezésben pompáztak. A fekete alapszínt a dupla aranyszínű versenycsíkok törték meg, ez pedig csak ennek a szériának volt a védjegye, amelyet kereskedelmi forgalomban soha nem lehetett megvásárolni. Ez az 1000 autó alkotta a korabeli „Adrenalin Fleet”-et (Rent-A-Racer program).
A Hertz Magyarországon
1978-ban hazatért a Hertz is, sárga-fekete matricás bérautók jelentek meg Budapest utcáin. A magyar Hertz-et jellemzően a szocialista, állami nagyvállalat, a FŐTAXI képviselte, a kor lehetőségeinek megfelelően, hatalmas Zsiguli flottát üzemeltettek, amelyek gyakran feltűntek a korabeli magyar filmekben és sorozatokban is. Természetesen voltak „nyugati gépkocsik” is (elsősorban Ford, Opel, Volkswagen, típusok), azokat azonban „deviza-kitermelési kötelezettség” terhelte, belföldiek csak különleges esetben (pl. esküvő, céges külföldi partner érkezése) bérelhettek ilyen autót. A társaság azóta is jelen van idehaza, immáron negyven éve. Ezer gépjárművel évente körülbelül 30 ezer ügyfelet szolgálnak ki 12 telephelyükön.
1983-ban az európai piacon bevezették a „Free Zone” rendszert, amelynek tagjainál szabadon, minden kötöttség nélkül át lehet venni és vissza lehet adni a bérautókat. Bérautók korlátlan, szabad áramlása a tagországok között, határok és kötöttségek nélkül, „Európa egysége” a Hertznél már ekkor megvalósult.1984-ben a Hertz az USA-ban bemutatta számítógépes útvonaltervező technológiáját. Ugyanebben az évben a telefonkészülékkel felszerelt bérautói már ekkor elérhetők Európa több nagyvárosában. Ez akkoriban valóban különleges extrának számított, csak a legdrágább autók vásárlói engedhették meg maguknak ezt a luxust.
Szerencsére manapság is lehet bérelni ilyen és ehhez hasonló izomautókat a Hertznél.
A világszintű autókölcsönző életében 1987 jelentette az igazán nagy fordulatot. Egyrészt New Jersey államában, Park Ridge-ben megnyitották az új globális központjukat, másrészt a legnagyobb partnerük, a Ford tulajdonrészt szerzett a Hertzben. 1994-re a kölcsönző teljes egészében a Ford tulajdonába került, ekkor már 143 országban voltak jelen. A nagy amerikai autógyár egészen 2005-ig volt érdekelt az autókölcsönzőben, ezután eladta a maradék részesedését is.
A flottában mindig is legújabb modellek érhetőek el, így volt ez anno és így van ez ma is.
Napjainkra elmondható, hogy a Hertz közel tízezer irodájával a világ 160 országában csaknem egymillió, a környezetet egyre kevésbé terhelő gépkocsiból álló, korszerű flottájával valóban a legnagyobb, legpatinásabb és egyben a leginnovatívabb autókölcsönző szolgáltató. A múlt század elején a magyar származású Herz Sándor által megálmodott és létrehozott autókölcsönző szolgáltatásban a szakadatlan fejlődés, innovációk sorozata évről évre folytatódik. A 100. születésnapját idén ünneplő Hertz erősebb és fejlődőképesebb, mint valaha.
Képek, infók: Ford, Hertz