Az autóipar bűnei: kisméretű szedánok

Korábbi cikkeimben már itt-ott említettem, hogy számomra a szedán és a kupé forma az etalon az autók világában. Persze vannak egyéb más autók is, amelyek ettől függetlenül is tetszenek, de valami miatt ez a két karosszériatípus az, ami miatt nekem az autó azt jelenti, amit. Ugyanakkor nem könnyű ezekből a formákból kihozni a szépet. Véleményem szerint minimum egy középkategóriás autó kell ahhoz, hogy az arányok meglegyenek egy ízléses négyajtóshoz, vagy egy jó vonalú kupéhoz. Az autóformákhoz viszonyuló ezen ízlésemmel nem vagyok egyedül, hiszen a világ számos pontján még emberek millió szeretik a szedánokat, és a kupékat is, de most koncentráljunk az előbbiekre. Kelet-Európa bizonyos területein, Ázsia egyes országaiban, valamint Dél-Amerikában és az afrikai térségben mind a mai napig nagy keletje van a négyajtósoknak. Az autózásra ezen területeken is nagy igény mutatkozik, azonban az emberek többségének csak kisméretű autóra futja. Az igény, azonban igény, amit az autógyártók marketingesei igen jól felismertek, a pénzügyesek pedig meglátták benne a hasznot. Amikor a marketinges és a pénzügyes autót tervez, abból általában valami igazi szörnyűség születik, mint ahogyan a kupé-kabriók esetében is. A kis pénz, kis foci analógiájára épülve születtek meg a kis pénz, kis szedánok, amelyek javarészt nem önálló fejlesztések, hanem a már meglévő kisméretű három vagy ötajtós karosszériák négyajtóssá történő nyomorítását jelentették. Ebből válogattunk most össze néhányat a teljesség igénye nélkül. Figyelem az alábbi autók nem a Photoshop szüleményei, tényleg léteznek.

93789_source.jpg

A Thalia esztétikai értéke egyenlő a nullával.

A hatchback kialakítású kisautókból már a ’70-es években készítettek négyajtós furcsaságokat. Az egyik első ilyen fecske a Renault R5-ből készített Renault 7 volt, amelyet a franciák főként a spanyol piacra szántak. Azt az autót 1974-től kezdődően egészen 10 éven át forgalmazták, és sikerült belőle eladni bő 159 ezer példányt. 

renault_7_siena_1976.jpg

Azt mondják, hogy az idő mindent megszépít, én a Renault 7-nek akkor még adnék pár évet.

Persze nem minden kisméretű négyajtós rontotta a közízlést, a ’80-as években például az Opel az első kisautójából, a Corsaból is készített két, illetve négyajtós szedánt, amelyek egészen jól illettek az alap formatervbe. Ez az autó Európa több országában Corsa TR néven futott, valami miatt szintén a spanyoloknál volt nagyon népszerű, ott a típus eladási számainak a felét ez a változat adta.

Az első Corsából készült négyajtós messze kiemelkedik a kisméretű szedánok közül.

Később azonban az Opelnél is mellényúltak rendesen, csak ezt mi itt Európában nem láttuk. A B Corsából a kínai és a latin amerikai piac igényeinek megfelelően készítettek lépcsőcshátú kivitelt. Kínában Buick Sail, a dél-amerikai államokban Chevrolet Sail, Celta, illetve később Corsa Classic és Corsa Plus néven futott a típus. Később a C Corsából is készült ilyen kivitel, szebb az sem lett. 

A GM elbaltázott autóival egy könyvet meg lehetne tölteni.

A ’90-es évek végén hozzánk is elért a trend, amíg a fenti modellek még csak csak elkerültek minket, azonban a Renault Thalia (egyes piacokon Symbol) hazánkban is nagy népszerűségnek örvendett. A kettes Clió alapvetően egy jó formájú kisautó volt, de sikerült elrontaniuk azzal az ormótlan puttonnyal és a csodaszép hátsó lámpákkal. Hozzáteszem, volt hozzá szerencsém, ültünk benne négyen-öten, csomagokkal, a funkciójának maximálisan eleget tesz, de annyira csúnya, hogy már ki sem lehetne gúnyolni. 2008-ban kihozták a második szériát is, ami az előző alapjaira épült, de formailag közelebb állt az akkori Renault formavilághoz, de arányaiban nem sikerült megszépíteni a rút kiskacsát. A most futó harmadik generáció pedig a második Dacia Logan széria átemblémázott változata. A Dacia Logant egyébként szándékosan nem feszegetem ebben a cikkben, egyrészt az az autó egyből szedánként látta meg a napvilágot, a többi változat csak ezt követően jött, másrészt annyira egyszerű, hogy ott már nincs értelme szépségről beszélni.

17968_164802_784x523.jpg

Másodjára sem lett szebb a Thalia.

De a franciáknál nem csak a Renault alkotott érdekeset ebben a kategóriában, hanem a nagy konkurens PSA is. A Peugeot 206 és az utód 207 alapformájával sikerült többször is jól elbánnia a tervezőknek, kupé kabrió, kombi és bizony e mögé is csaptak egy méretes puttonyt. A Peugeot 206 SD-t a franciák Iránban fejlesztették ki még 2006-ban, majd innen eljutott Algériába, Bulgáriába, Romániába a törökökhöz és az oroszokhoz is. Két évvel később már Brazíliában is gyártani kezdték, ott már a 206+ orrával készült. Ez a 206+ is egy igazi öszvér volt, de erről majd máskor. 2008 novemberétől Kínában és Malajziában is elkezdték a gyártását és az értékesítését, ott már a 207-es név alatt. 

peugeot-206-sedan-2006-110814.jpg

Azt hitted, hogy a CC a legcsúnyább 206-os, akkor tévedtél.

Ugorjunk egy kicsit vissza a németekhez és a világ egyik legnagyobb autóipari konszernjéhez, a VW csoporthoz. A vezérmárka Volkswagen egy időben egész jól művelte ezt a műfajt, már az első Poló generációból is készítettek szedánt, a Derbyt, amely bár csak kétajtós volt, de nem sikerült olyan rosszul. Egészen a harmadik generációig jól ment nekik a szedánosítás a kis Polóból és a vele rokonságban álló autókból (Seat Ibiza/Cordoba páros). Aztán jött a negyedik generációs, duplakörlámpás széria és ott a tervezők is szabadságra mentek, a pénzügyesek pedig rajzolni kezdtek. Polo Classic/Viva néven született meg a négyajtós változat, amely Brazíliában, Dél-Afrikában és Kínában készült, majd innen exportálták Latin Amerika több országába és még a kenguruk földjére is eljutott. Egyszer láttam testközelből egy ilyet, soha többé nem akarok a közelébe se kerülni, designborzalom.  

7a16e39dcc71d7d81f87dc42eaeb8e5f.jpg

Egyszer láttam egy ilyet, utána hetekig Marcello Gandini műveivel kúráltam magam.

Maradjunk a VW konszern háza táján, csak épp nézzünk el Mladá Boleslav felé, ahol is a ’90-es évek végén már javában tombolt a VW-féle modernizáció és a Škoda igazi minőségi ugráson esett át a korábbiakhoz képest. A Fabiához személyes kötődés is fűz, anno a jogosítvány megszerzésében működött közre egy ötajtós példány. Akkoriban a kiskategória egyik legjobb autójának tartották, nekem is tetszett a fromája és a beltér is igen kulturált kialakítású volt. Persze ebben is benne volt a VW-féle álprémium érzést keltő műanyagok garmadája, amelyről évekkel később csak úgy pergett a bevonat, de a marketing hatalmas ugyebár már akkor is nagy volt. Persze nem lehet valami olyan nagyszerű, hogy valahol ne rontsák el, a 2000-es évek elején a kombi után jött a világborzalom szedán Fabia, amire ráadásul a kombi hátsó lámpáit hekkelték rá. Mindig is ocsmánynak tartottam, főleg abban a jellegzetes kék színben. Erre valószínűleg a cseheknél is rádöbbent az ízlésfelelős, és az utódokból már nem készült ilyen furcsaság. 

skoda-fabia-sedan_2378_2.jpg

Ezt nem kellett volna, kombi hátsó lámpákkal. 

Egy kicsit mos távolodjunk el Európától és nézzünk el a japán gyártók felé, ugyanis ott is született pár igazán érdekes modellváltozat a kisautókból, amelyek még felénk is népszerűek voltak. Az első Toyota Yarisra (a japánoknál Vitz) vélhetően mindenki emlékszik, ha már nem középkonzol tetejére illesztett digitális műszerfal miatt, ami akkoriban igen merész húzás volt. A japánok is meglátták ebben a piaci szegmensben a lehetőséget és a lehető legkevesebb fejlesztések mellett kívántak szelni a tortából, így kapóra jött az új Yaris, amelyből készült négyajtós változat is. A gyári kódnevén XP10 típusból készült a Platz, amely bár megjelenésében eltért a Yaristól, azonban a műszaki alapok és a műszerfal egy az egyben ugyanaz volt. Az export piacokon Yaris és Echo néven érhető tetten a rémület, amely Kínában Xiali Vela néven futott. A második generáció sem kerülte el a szedánosítást, ez már Belta néven futott, mit ne mondjak a szépség relatív, de hogy ennyire.

A Yaris is megkapta a magáét.

A Honda sem maradt ki a sorból, a Jazz első generációja volt az áldozat, amelyet City névre kereszteltek át és felénk is elérhető volt. Ebből elég sokat látok az utakon, már a kisméretű szedánokhoz mérten, és bizony mindig megállapítom, hogy ez kimeríti a vizuális környezetszennyezés fogalmát. Viszont az ezt követő generációk meglehetősen autószerűre sikeredtek.

honda_city_fourth_generation_first_facelift_rear_serdang.jpg

Ez is egy igazi borzalom lett, és ott van a hazai utcaképekben is.

Amikor a japán autómárkák aprócska torzszülöttei után kutattam, akkor meglepődtem, hogy készült ilyen a második Micrából is. Az amúgy egészen bohókás formavilágú bakancs Micrát, vagy ahogy a japán belpiacon hívják, Marchot is sikerült elcsúfítaniuk. Ez a változat főként az ázsiai piacokra készült, elsősorban a Fülöp-szigetek és Tajvan voltak a célpiacok. Hozzáteszem, hogy ebből a generációból már csak a kombi sikerült “szebben”.

Erre már nincsenek szavak.

A sort egy dél-koreai autóval zárjuk, sejtettem, hogy ők sem maradnak ki a buliból. A Hyundai az i10 modellből, pontosabban az arrafelé létező Grand i10-ből készített négyajtós kiadást, amelyet az indiai piacon árulnak. A formája inkább vicces, mint szörnyű. Leginkább az arányokkal van a baj, alig négyméteres szedán, apró kerekeken, mintha valami rajzfilmből húzták volna elő.

hyundai_grand_i10_sedan.jpeg

Bohócszedán.

Egyetértesz velünk, vagy másként látod? Mi kíváncsian várjuk a véleményeiteket és a tapasztalataitokat a fenti autókkal kapcsolatban. 

Total
0
Megosztások
24 hozzászolás
  1. Maradjunk annyiban, hogy a cikk a szerző személyes ízlését tükrözi, az autóipar bűneinek kikiáltani ezeket az autókat és minden egy kalap alá venni enyhén szólva is túlzás.
    Mindenesetre köszönjük, érdekes felsorolás volt. Nem keveset közülük még nem is láttam.

  2. Erre szokták aszondani, hogy ameddig lószar van,addig veréb is van,azaz ha egyszer 1-1, történelmi feljődését tekintve erős kihívásokkal küszködő, “egzotikusch” ország plebs-e úgy gondolja, hogy na neki aztán emberi joga MINDEN KÖRÜLMÉNYEK közt kocsizni (ezeket az autóipari zsákutcákat én nem nevezném autóknak, max kocsika, vagy édi&bédike, esetleg “cukeee”), miközben a hó végén már normális kajára sem fussa, nos akkor miért ne repüljenek rá bizonyos -és itt a bizonyoson igencsak nagy hangsúly van!- autógyárak erre a rétegigényre, mint a gyöngytyúk a takonyra! Személy szerint mindig azon az állásponton voltam, ha nincs elég pénz(em) ahhoz, hogy egy AUTÓT tartsak fent, akkor inkább ne legyen semmim se,akkor buszoztam,vonatoztam, de akkor sem vettem ilyen NCAP looser , 4 keréken járó koporsókat, melyekre csak ha egy combosabbat ráfingik valaki, akkor már garantált a benne ülők életveszélyes sérülése! Arról nem is beszélve, hogy számosan ezeket a retteneteket CSALÁDI járgányként tartják, azaz bebasszák a 2 gyerekülést hátra, úgy hogy mind 2 gyerek (egyiknek a jobb, másiknak bal) karja hozzáér az ajtók kárpitjaihoz, tehát a legkisebb erejű oldalcsatt esetén esélyes a gyerek(ek) súlyos sérülése, hiszen ezekben a hulladékokban lófasz oldalsó ütközési védelem sincs!

  3. Miért bűn az, ha a gyártók pénzt akarnak keresni olyan piacokon is, ahol csak sedant lehet eladni. És ezt szó szerint kell érteni, vannak olyan piacok, ahol szinte kizárólag ilyet vesznek a népek és egy “klasszikus” hatchback labdába sem rúghat. Nekünk itt Európában vannak elképzelésienk az esztétikus autóról, de ettől még van pár milliárd ember a Földön, aki más szempontok szerint választ. Ha az autógyártók nem figyelnének ezekre a feltörekvő piacokra, és az európai modelleket nyomatnák mindenhol, akkor záros időn belül lehúzhatnák a rolót és akkor tényleg átkozhatnánk a pénzügyeseket meg a marketingeseket, hogy nem figyeltek oda a különböző piacok igényeire! Magyarországon is létezett valamennyire a sedan kultusz, de nálunk inkább a fejlődő piacok pénztárcájához igazított árazás miatt terjedtek ezek a kivitelek. A magyar gyomor megemésztette az igénytelenebb kivitelt és felszereltséget is, ha az autó valamivel olcsóbb tudott lenni a hasonló méretű hatchback-nél, ehhez jött a tágasabb csomagtér illúziója, valamint az hogy a Lada-Wartburg-Dacia-Skoda univerzumban nevelkedett autósnak nem volt idegen ez a karosszériatípus.

  4. Nálam a rút-autó top3-ba tartozik még a Mazda 121, ami szintén szedán jellegű!
    Szerintem viszont létezik jól formázott szedán átiratra 1 szabályt erősítő kivétel: a Fiat Linea.

  5. A bármilyen méretű szedán praktikussága melett meg kell említeni azt a körülményt is, hogy a klasszikus alakú karosszériát sokkal merevebbre lehet gyártani, mint egy kombit vagy ötajtóst.A hátsó ülés mögötti keresztmerevítés, valamint a rugótornyok összekötése soxorosára fokozza a merevséget, amit olyan egyszerű módon lehet igazolni, minthogy egyik hátsó kerékkel járdaszegélyre felállva csukjuk le egy kombi vagy ötajtós ötödik ajtaját.10-ből 9 esetben az ajtó szorulni fog….A Szahara, vagy Brazília útjain meg nem árt a merev kaszni….

  6. az a yarisból lett szedán annyira nem is csúnya szerintem.
    A Corsa szedán utolsó változatába pedig bele lehet látni a Dacia Logan II-t

  7. A legsokoldalúbban használható autó nem a ferdehátú, még csak nem is a szedán, hanem a kombi. Gondoljunk csak arra, hogy sok gyártónál létezik hétüléses kombi, amiből kiszedve a két hátsó ülést egy nagy csomagterű ötszemélyest kapunk.

  8. Az autóipar bûnei a SUV-ok és a többi nagy batárok amik csak feleslegesen pusztítják az üzemanyagot és a nyersanyagokat. A pontból B pontba eljutni nem kell négy személyes 10 tonnás kisteherautó. Illetve az a marketing amivel eladják az “autózás élményeként” az ipari forradalom hajnalából itt ragadt szibériai harci traktorokat.

  9. Csúnyaságban a Suzuki Liana Sedan is és az SX4 Sedan is, külön külön, lekötött félkézzel kenterbe veri az egész mezőnyt.

  10. Jujujujujj!
    Előttem már írták, ez személyes vélemény, az autóiparra ezt kivetíteni, főleg, hogy gyakorlatilag az európai modellek a példák, hát nagyon leegyszerűsíti az ítéletet.
    Fogadjuk el, hogy ez üzlet! Azaz az fog megjelenni, ami eladható egy adott piacon. Tehát a GM-es példa is hamis, hiszen az amerikai piacra azért elég sok csodás járművet készítettek.
    Ugye előttem is pufog valaki a SUVok meg más dolgok miatt, hát EZÉRT készülnek ezek a torzulatok.
    A marketing meghallgatja az aktivistanépet és leírja az eladható modell definícióit.
    Ugye a kolléga a-ból b-be akar eljutni és minden bűn, ami nem valami alap, de vajon azok akik nem egynagyvárosban és a szomszéd házban élbek, esetlen sok gyerekük van, nekik bűn a SUV? Bűn egy kombi? Bűn egy mikróbusz? Csak mert itt meg egy kommenttársnak más az egyedi véleménye?
    És ugye ez ráadásul szubjektív…
    .
    Az autóiparnak egy valódi bűne van:
    Amióta a marketingesek tervezik az autókat és nem a mérnökök, azóta kapjuk a tömegszarokat, az egyekülsejű kommersz dolgokat, miattuk van a tervezett avultatás, a solányabb alapanyagok. Ők felelősek a káros dízelekért is.
    .De azért várnám a szerző példáit, hogy európai körülmények közé,mondjkuk 2 felnőtt két gyerek viszonylatban, milyen modelleket fogadna el?
    Én is egy Cadillac CTS-V-t vagy egy CT6-ost választanék, de ugye az ára, a működtetése stb.

  11. Elnézést, hogy a “csapos” közbeszól, de itt és most nem a sedan vs kombi vs 5 ajtós témakörben dúla vita, hanem az autónak még a legnagyobb jóindulattal sem nevezhető kis hulladékok vs. AUTÓK témáakörében. Személy szerint momentán egy S60-as Volvo-t hajtok, ami ugye sedan, de előtte is egy W124-es sedan Mercim volt, sőt a mazda 6 sportkombi kivételével az összes eddigi AUTÓM sedan volt, tehát normális AUTÓIM voltak, melyekkel -nyilván volt eltérés mondjuk az Opel Vectra és az S60, vagy épp a W124 közt- élvezet volt eljutni A pontból B-be, akár 800-1000 Km távolságba is. Szerintem erre gondolt a blogposzter is, igaz?!

  12. @zsűl: A 121-es Mazda alapból szedán, a cikk fő vonulata az volt, hogy a már meglévő 3/5 ajtós alapformát alakították át, vagy mondhatni áldozták fel a szépség/esztétikum oltárán. A Linea szép autó, de az már önmagában szedánként született.
    @midnightcoder2: Igen, az SUV-k és azon belül a kupésított SUV-k is megérnének egy misét.
    @pityókaborsommelier: Lenne még mit felsorolni, első nekifutásra ezek jöttek össze, amik úgy megmaradtak az emlékezetben.

  13. @midnightcoder2:
    Meg se próbálj más fejével gondolkodni!
    Itt ahol élek, minden máűsodik gép minimum SUV, de nagyon gyakori a valódi terepjjáró is.
    Egy nap alaptt esett le 10-15 centi hó és példúl hozzám már a Merci ML-sem jut fel, a Roveres is láncot tesz fel.
    Most jön a meleg és a hó-jég helyett kapunk 15 centi friss sarat, iszapot, próbálj meg a neked úgy tetsző “gazdaságos” modellel feljönni ide a hegyre, pedig alig 500 méter!
    Gyalog is kín, kerékpár, motor csak nyáron.
    Tehát kell megfelelő jármű és azoknak is, akik nem a hegyen élnek, de a srácokat hóban-hugyban-szarban is vinni kell a suliba, menni kell melózni, vásárolni és itt a vásárlás sokszor nagyobb tárgyak is jelent, mondjuk mivel hozol fel két gázpalackot, vizet, több napra kaját, nyersanyagot a hegyre?
    Szóval nem kellene ez a szokásos kirekesztő, enyhán megvető sítlus, nem mindenki genderfeminista bölcsész a belvárosban!
    .
    Ja és ezek az itteni divatszaron nem SUV-ok, ezt a marketing ragasztra rájuk,
    A SUV-ok a nagy víz másik oldalán láthatók, a full size SUV-ok, és ott jellemzően a biztonság miatt terjedtek el, pedig azok valódi terepjárásra is alkalmasak, szemben az európai divatgépekkel.

  14. @KissGecihuszár: Igen, ez is a fő csapás, hogy normális szedán/kupé formát csak bizonyos méretben lehet építeni, a másik a design oldala, hogy miért kellett egy alapvetően jó 3/5 ajtós formát elcseszni. Látszatszedánok, talán ez lenne a jó megfogalmazás.

  15. Egyetértek a cikkel, ezek mind büntetések.
    Annyit még hozzá, hogy a marketingesek azért néha tudnak jó ötleteket is szülni: a sokak által vitatott “kupénak” nevezett ötajtós formaterv a kombi után a legpraktikusabb a coupé után pedig a legszebb autóforma lett. Pl. BMW 4 Gran Coupé.

  16. @KissGecihuszár: És mesélj, hányszor törték szarrá oldalról a király verdáidat? Esetleg meg kéne tanulni vezetni, nem?

    Igen komoly csávó vagy, ha opel vectra számodra A KOCSI…

  17. @teéjesenmindegy: KÉÉÉPZELD, öcsisajt; EGYSZER SEM!! 30 éve vezetek, ez megvan??? Neem, vectrám 14 évvel ezelőtt volt, akkoriban 1 évesen vettem és igen, akkoriban örültem neki, mint majom a farkának, ezért volt nekem akkoriban az az AUTÓ. Mint említettem, MOST S60-as full extrás Volvom van. Gondolom, te olyan “ice cool penge” vagy, hogy vmi felső kategóriásod van? Ha igen, akkor légy magadra nagygyon büszke és csóváld a farkad!!!

  18. @KissGecihuszár: Na, most ha soha nem törtél össze autót, akkor miért az az első szavad egy kis szedénhoz, hogy “4 keréken járó koporsókat,” “egy combosabbat ráfingik valaki, akkor már garantált a benne ülők életveszélyes sérülése! ” a legkisebb erejű oldalcsatt esetén esélyes a gyerek(ek) súlyos sérülése, hiszen ezekben a hulladékokban lófasz oldalsó ütközési védelem sincs!”

    Na, most akkor vagy rommá szarrá törted már magad az összes szutykoddal, vagy teljesen feleslegesen ugatsz bele a mások dolgába. Mert esetleg nem azzal indulnak neki az útnak, hogy össze fogják törni magukat, és megdöglik a család… Szar lehet 30 évet annyira rettegni az úton, hogy törésteszteket olvasgatsz, és az alapján választasz autót.

  19. Fú ,hogy össze tudja fújni a szemetet a szél
    Elősször is, azért autóipari hulladék ,mert a szerzőnek nem tetszik?! Miafranc? Jó nekem se tetszenek, de biztos sok vevőnek pont ezek feleltek meg. Hulladéknak azt nevezzük ami nem üt meg egy minőségi mércét például. Az ,hogy kicsi, az nem minőségi probléma, hiszen van kereslet kisebb nagyobb mindenféle kategóriájú autókr
    Akkor szar egy autó, ha a maga kategóriáján belül nem teljesíti az elvártakat.!
    Ezt érthető-e?
    Minden más csak ízlés kérdése, de ízlésről vitatkozni…a legnagyobb baromság.

    A másik dolog. Szóval…amikor valaki elkezdi verni a nyálát, hogy neki milyen prémium kocsija van..és ki nem szarja le? Most attól hogy prémum nagy autót van akkor mi van? Nőtt tőle péniszed? ettől vagy jobb ember nálam? Rohadtul nem. Több pénzed van és ennyi. Nem leszel különb.
    Nagyon bunkó dolog bárkit leszólni hogy neki csak ez van, vagy csak az van. Mindenki olyan autót vesz, amire telik neki, tetszik és az ő igényeinek felel meg. Például vannak emberek akiknek nem kell nagy prémium BMW merci vagy volvo vagy akármi, mert neki egy kis városi jármű felel meg.
    Nagyon elvan szarva a gondolkodás, hogy folyton holmi anyagi dolgokkal próbálunk önigazolni.

  20. Azt hiszem, meg lehetne oldani, ha kis autóknak is legyen elfogadható csomagtartója, és egyben esztétikusabb és praktikusabb is legyen, de akkor az ennél nagyobb kategória alaposan visszaesne. Lényeg, ha a hosszabb fart, ferde háttal kombinálják, mint pl. a jugoszlávok által a Fiat 128-ból kialakított Zastava 101 volt, vagy most a Skoda Rapid/Seat Toledo (az utóbbinak régebben is volt ilyen verziója) v. a Lada Granta. De ehet néhány kombit is kapni is a kis kocsikból, pl. Škoda Fabia, Renault Clio, Peugeot 206 kombi Csak sajnos, az árban már majdnem uott vagyunk, mintha eggyel nagyobb kategóriát vesz vki.

  21. @teéjesenmindegy: Azért, okostojás, mert minden nap nézek híradókat, akár az rtl, vagy épp a hírtv, de még az atv híradóit is, ahol nem múlik (sajnos) el úgy 1-1 nap, hogy ne mutatnának súlyos, sőt novemberben, decemberben napi szinten halálos balesetekről készült riportokat, melyekben 10 esetből 9-szer a fentebb említett kocsik voltak a főszereplők és nem “nagy”, tehát felső-közép kategóriás Merci/BMW/Volvo/Audi/Honda/Toyota, stb. Ezért bátorkodam leírni, amit a riportokban, de már 1-2-3-10, az elmúlt 30 év során saját szememmel látott közúti baleset során láttam, tapasztaltam. Ez így érthető, vagy kell még 1-2 komment, hogy meglegyen a mondandóm lényege??

  22. A Thalia 1 szerencsétlensége, hogy egy eleve sajátos, limuzinusításra alkalmatlan fenekű kisautóból, a Clióból alakították ki. -Kicsit kakukktojás a Fabia, ugyanis a legtöbb kisautó-limuzin a szegény piacokra készült. A Fabia viszont akkor a kisautók első vonalbeli platformjára épült. Az azonos alapú Cordoba bizonyítja: lehet jó hátsót tervezni. A Fabiánál ezzel szemben bevetették az összes optikai trükköt a rondaságra: rövidítésre és magasításra.

  23. Szerintem sokan nem feltétlenül a kispénzű (és igénytelennek titulált – bár kérdés, hogy ha valakit szarral etetnek, akkor ő az igénytelen, vagy az, aki etet…) vásárlókat nézik le, hanem valamiképp tudat alatt ott motoszkál az a gondolat, hogy ha egy cég egy autó külsejében megenged magának ilyen kompromisszumokat (avagy egyenesen esztétikai terrorcselekményeket), az alighanem más dolgokban is lazít – hiszen miért ne törekedne pont ott olcsóságra, ahol nem is látszik, vagy amihez sokan nem is értenek, ha egyszer a designban, ami ott van szem előtt, ami eladja az autót, megengedik maguknak a gagyit. Avagy ha az a (pénzügy és marketing osztályok felől jövő) tervezési vezérelv, hogy olcsónak kell lenni, akkor azt az elvet nyilván mindenütt végigviszik. (Kezdve azon, ugyebár, hogy nem egy rendes kasztnit terveznek, hanem egy meglévőt próbálnak átkendácsolni háromdobozos változattá.)

    Mert meg lehet ám ugrani a kis szedán feladatot rendesen is – már ha tényleg ez az igény; én mondjuk sosem értettem, hogy miért pont a szedán forma az autó sokaknak. Ha praktikum kell, arra ott a kombi, egyterű, minibusz vagy a terepjáró (attól függően, hogy milyen jellegű a praktikum), ha szépség kell, arra ott vannak a kupék, kabriók – hát ehhez képest mit tud felmutatni a háromdobozos forma? Már azon kívül, hogy megszokás hatalma. Se nem szép, se nem praktikus. Egyszer volt egy Corolla szedánunk, imádtam, gépészetileg nagyon finom műszer volt, de hogy a büdös életben többé nem veszek szedánt, se kicsit, se nagyot, se közepeset, azt bizony neki köszönhetem: egyszerűen semmi nem fért be a csomagtartóba. Hiába volt decens méretű, ha a nyílása nem volt elég nagy, meg hülye alakú volt a lámpakivágás miatt, meg belelógtak a csomagtér tetejébe a hangszórók… (Céges S60 dettó, csak ott ugye nem lehetett választani, de ha magamnak veszek Volvót egyszer, az biztosan V-vel fog kezdődni, és nem S-sel…)

    Valaki fejtegette fentebb, hogy milyen stabilra lehet csinálni a szedánt, meg hogy lehet próbálkozni a kombikkal a járdára egy kerékkel felállni és csomagtérajtót nyitni-csukni. Hát ez is csak olyan dolog, hogy meg lehet ezt csinálni rendesen, meg kevésbé rendesen is. Nyilván az előbbi drága, az utóbbi meg kevésbé drága. Mondjuk érdekes kérdés, hogy ki az, aki rendszeresen ácsorog 1 megemelt kerékkel (vegyen tankot, az merev, mint a fagyott kutyaláb! 🙂 ), de OK, mondjuk menjünk bele abba, hogy ez a merevségnek egy jó fokmérője: SAAB 93 Vector Combi gond nélkül nyitható-csukható így is, pedig a tesztet egy barkácsáruház parkolójában voltam kénytelen elvégezni, 400 kg kőburkolat bepakolása során (és 400kg csomagtartó-terheléssel is simán csukódott a csomagtérajtó, semmi trapéz vagy paralelogramma formát nem öltött). Szóval önmagában a merevség még egyáltalán nem indokolja a szedán formát. De ez csak zárójeles megjegyzés, mert akinek az kell, egye-vegye. Csak akkor rendes, eleve annak tervezett szedánt vegyen, ne utólagosan szedánosított vicceket – szerintem kábé a poszt is ezekről szólt. Merthogy aki ilyen esztétikai terrorcselekményeket elkövet, az bármi egyébre is képes… 😉

  24. @kewcheg: na igen. a legjobb torzios merevsege a sedan es coupeknak van.
    amugy egy eleve a hatchbacknek (3-5 ajtos) szuletett autobol a budos eletben nem lesz szep sedan de meg csak kombi se.

    mas, emlitettek is a SUV -okat. ott egy dolog van, illeve ketto ami miatt szeretik. magasabban ulsz. jobban atlathato a forgalom. biztonsagosabb lehet egy balesetnel. amugy ha ma itt tartunk akkor azt mar elfogdata az ember, hogy letezik X-es BMW (az elso meg ki verte a biztositekot) de, X4,X6, az az amit a budos eletbe nem ertek meg. Ha letezik ertelmetlenebb auto akkor ezek azok es tarsaik. radasul meg rondak is.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share