Kincsek a garázsból: Renault 5 Alpine Turbo – 1. rész

A francia autók talán a legmegosztóbb jelenségek a benzingőzös körökben, vannak olyanok, akik nagyon szeretik ezeke a járgányokat, míg mások messzire kerülik őket. Egy biztos, a francia autóipar szüleményei mindig is egyediek voltak és nem akartak semmiféle aktuális trendet sem követni, vagy az autók formatervével, vagy a nyakatekert műszaki megoldásaikkal, de így vagy úgy mindig kilógtak a sorból, mint a Renault 5 is. Az 1972-ben bemutatott városi kisautó története több évtizeden keresztül egészen két generáción át, 1996-ig tartott. Ez alatt az idő alatt a Renault nem csak a kisautók szegmensét forradalmasította, de a típusból összehoztak pár igen érdekes és izgalmas változatot is. 

img_20180929_155319.jpg

Az angol piacon Gordini néven futott, mert az Alpine nevet ott lefoglalta a Chrysler.

Az európai kisméretű hot hatchek piaca a ’70-es években alakult ki, amelynek talán legelső fecskéje a konkurens Simca 1100Ti volt. A többi gyártó az évtized közepe felé látta meg a fantáziát a forró ferdehátúakban, a franciák sem voltak tétlenek és 1976-ban bemutatták a Renault 5 Alpine változatát, amely két hónappal a Golf GTI-t is megelőzte. A géptető alatt a Renault 1,4 literes “Sierra” nyomórudas motorja volt, amelyet keresztáramlású hengerfejjel láttak el, az égésteret hemiszférikusan alakították ki. Így az elöl hosszában beépített “erőmű” 93 lóerővel röpítette a pár száz kilós háromajtóst. 

cutaway.jpg

Motor hosszában beépítve, a váltó előrefelé néz, és mindezt az első kereket hajtva, tipikus francia. 

Persze nem csak a motort dobták fel az Alpine műhelyében, hanem külön ehhez a kivitelhez készítették a turbina kialakítású felniket és az egyedi első ködlámpákat is. Erősebb futóművet raktak alá, ami azért megkönnyítette a kanyarvadászatot. Az 1980-as évek első felében a hot hatch szegmens elkezdett virágozni, megérkezett a kettes Golf GTI, a Kadett GTE, a Fiesta és az Escort XR3, a Peugeot pedig piacra dobta a 205 GTI változatát. A nagy forgatagban a Renault sem akart lemaradni, ezért újra megcsavarták az R5 koncepcióját. Az Alpine a már meglévő motorra rádobott egy Garrett TB03 turbót, amivel 110 lóerőre növelték a kisautó teljesítményét. A kis R5 így már igazi száguldó koporsóvá vált, ami egyben izgalmas és félelmetes is. A Kincsek a garázsból rovatunk legújabb szereplője is egy ilyen R5 Alpine Turbo, amelynek a teljes felújítását végig fogjuk követni.

Igazi pajtalelet (barnfind), nagyjából 20 évet állhatott itt.

Az autóhoz és a tulajdonosához a Roncsvadászok csoportunkon keresztül jutottunk el, méghozzá a közelmúltban a Reggeli rozsda rovatunkban bemutatott ugyanilyen pajtalelet kapcsán, amely szintén Zolihoz került. A kis gép ma már igazi kuriózum, hiszen alig pár ezer példány készült belőle,  mára már alig-alig maradt épkézláb R5 Alpine Turbo. Zoliról tudni kell, hogy a francia márka nagy szerelmese, a kis hot hatch-re még 2018 szeptemberében bukkant a Renault Retro Club Hungary facebook csoport egy hirdetésében. Az akkori tulaj képek nélkül, csak egy rövid szöveges leírással hirdette a ’82-es évjáratú járgányt. 

Roncsvadásznak lenni jó – a donor

December vége felé Vancello Viktor egy különleges kisautó hirdetésére lett figyelmes a Roncsvadászok csoportunkban. Az autó egy Renault 5 Alpine Turbo volt, amely sajnálatos módon egy kert végében rohadt, a szó legszorosabb értelmében. 150 e Ft-ért hirdették, ami az állapotára tekintettel reális árnak tűnt. Olvasóink a Reggeli rozsda rovatunkban találkozhattak először az autóval. Zoli, aki szintén lelkes roncsvadász, kapva kapott az alkalmon és lecsapott az autóra. A kaszni már menthetetlen volt, de a főbb alkatrészeket fel tudja majd használni a saját épülő autójához. Ezért is jó roncsvadásznak lenni, és követni a csoportunkat, hiszen naponta bukkannak fel különleges járművek és minden, ami a benzingőzös világunkkal összehozható!

alpine_turbo_r5_1.jpg

A hirdetővel történt részletes egyeztetés során kiderült, hogy az autó már régóta áll egy garázsban, egy motorhiba miatt került leállításra, azóta egy métert sem ment. Az akkori tulaj édesapjáé volt az autó, szerette volna jó helyen tudni és újra mozgásban látni. Zoli nem tétovázott sokat, már az első találkozóra trélerrel ment, tudta, hogy ezt a roncsvadász leletet el kell hoznia. Amikor elmentek a megbeszélt helyszínre, akkor derült ki, hogy az autó már nagyon régóta áll, a garázsból az utcáig vezető szakaszon fűrésszel kellett utat törni. De sikerült egyben kiszabadítani és hazaszállítani. 

img_20180901_144113.jpg

Irány haza – útban a megújulás felé!

Ahogy Zoli mesélte a továbbiakban: “Itthon mosás, a feltárás után látszott, hogy a társaihoz képest igen jó állapotú és szinte hiánytalan. Talán a legrosszabb pont az elektromos rendszer, mindenki mindenhova toldott valamit. A tréleres barátom ajánlotta egy műhelyt a karosszéria felújításhoz, Csaba el is jött hozzám, felmérte és elvállalta a munkát.” 

Az első mosás után megmutatta a maga valóját a kis Renault, majd elkezdődött a szétszerelése.

“A belső tér és a motor kiszerelését itthon végeztem, szerencsére kevés negatív és több pozitív meglepetéssel, mint például a sportos lengéscsillapítók. A motor felújításághoz Győr mellől vettem még egy motort darabokban, majd a vancello.hu Roncsvadászok csoportnak köszönhetően még egy fél autót. A napokban szeretném folytatni a motor feltárását , közben Csabáéknál készül a karosszéria, reményeim szerint mire ők végeznek egy indítható motor várja itthon a kis Alpine-t.”

img_20181011_180701.jpg

Innen folytatjuk a következő részben.

Egyelőre itt tart a projekt, a következő részben részletesen bemutatjuk a karosszéria felújításának mozzanatait és az épülő motorról is beszámolunk. Addig is kövessetek minket az alábbi oldalakon, valamint itt a vancello.hu-n is, hiszen februárban is számtalan különlegességgel jövünk!

Ne maradj le semmiről! Kövessetek minket az alábbi felületeken!

Vancello a Facebookon: Katt

Kövess minket az Instagramon is: Katt

Ne maradj le a Roncsvadászok csoportunkról sem: Katt

Benzingőzős zárosztály, egész évben nyitva – Vancello Café: Katt

 

Total
0
Shares
6 hozzászolás
  1. Ohhhh…… Basszus! Szegénykém! De legalább garázsban állt.
    Remélem sikerül “embert” faragni belőle.

  2. Volt R5-ösöm, persze nem ilyen, de királyság volt. Aki ki szeretne próbálni valamit a korszakból, annak csak ajánlani tudom, jó buli lesz. Már attól függően, ki mit ért buli alatt…

  3. Cool. Kiváncsian várom a folytatást. Ha eljön az ideje, egy első indításos video biztosan népszerű lenne…

  4. @The Gamer: Utoljára kölyök koromban láttam ilyet a 90-es évek elején.Apám egyik ismerősének volt kettő ilyen.Az egyik teljesen széria,a másik egy az akkori szabályok szerint hegyiversenyzéshez építve.Vitt vele egyszer a Mecsekben,nem kaptam levegőt.

  5. Sziasztok!
    A képek alapján a motortérből hiányzik a kipufogó és a főfékhenger közötti hőterelő. Érdemes visszarakni, mert jót tesz a fékekkel az intenzívebb használat során. Mintát tudok kölcsönözni az elkészítéséhez.
    Üdv.

Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share