Frankfurt, az unalmas autószalon

Eddig mindig izgatottan vártam a nagy nemzetközi autós seregszemléket, Genf, Párizs és Frankfurt. Persze az elmúlt évek autóipari trendjei miatt a számomra érdekes autók száma folyamatosan csökkenő tendenciát mutat, ugye minden gyártó az SUV-kat és az elektromos autókat helyezi előtérbe. De még ez utóbbiak kapcsán is eddig még tudtak érdekes, vagy látványos koncepcióautókat villantani, de úgy tűnt, hogy idén már ez is nehezükre esett. Az elmúlt hétvégén zárta a kapuit az idei Frankfurti Autószalon, amely kapcsán olyan érzésem van, mintha nem is lett volna. Az elmúlt két hétből szinte nem is tudnék valamire való újdonságot megemlíteni, leszámítva mondjuk a Lamborghini új modelljét, a Siánt, de az olaszok amúgy is csak ritkán mutatnak be új járgányt. Most megpróbálom egy kicsit visszaidézni, hogy mi is volt az idei IAA-n, közben kicsit elmélkedek arról, hogy milyen is egy jó autószalon, és azért próbálok némi újdonságot is összevadászni. 

csm_impressionen-5266_c1b44f4807.jpg

Emlékszem még bő tíz évvel ezelőtt, igen a válság előtti szalonokra. Olyan nagy és hatalmas volt minden stand, csillogó-villogó autócsodák, és természetesen a szűk ruhákban illegő-billegő hosztesz lányok. Szinte dugig volt a sajtó az újdonságokkal, kapkodtuk a fejünket az érdekesebbnél érdekesebb autók forgatagában. Mára ennek vége, bezzeg anno mindig is kíváncsi voltam a prémium márkák bemutatóira, hiszen ott villantak az igazi csúcsgépek, és a legnagyobb világszenzációk.

impressionen-0032.jpg

A 2019-es Frankfurti Autószalonon bezzeg elég vérszegényre sikeredett a három német prémium trió felhozatala is. Az Audi hozott egy nagyon fura off-road koncepciót, amelyet az AI:Trail Quattro Concept névre kereszteltek. Ez a négykarikás márka víziójának negyedik és egyben utolsó tagja, az Aicon, a PB18 és AI:ME után. Akárhogy is nézem, nem tudom hová tenni ezt az óriási kerekeken guruló ufót, mert minden ez, csak nem Audi. Nagy nehezen rávettem magam, és utánaolvastam a technikai specifikációinak. 1750 kg-ot nyom, gondolom a négy elektromotor és az akkucsomag áldásos hatása miatt, mert ahogy nézem zömében könnyű anyagokból építették fel. Hmmm, szép új jövő, de hogy ilyen ronda legyen. Mondjuk azért volt két normális autójuk is, az egyik az RS6 Avant, a másik az RS7. Mindkettő nagyon új és nagyon erős, 591 lóerő a rendszerteljesítmény. Igen, jól olvastátok, rendszerteljesítmény, mert ez a két autó is már hibrid.

A bajorok sem nagyon lehetnek büszkék az idei shown mutatott teljesítményükre. Hoztak egy ocsmány kinézetű M4 koncepciót, amelynek az orrán ormótlan nagy vesék virítanak. Ráadásul ezzel agyonvágták az egész formatervet, sehogy sem illik az autóra ez a borzalom. Lehet a kínai piacon ez elmegy, de errefelé ez rendkívül ízléstelen. Ezen kívül a BMW csak egy új színnel tudta felhívni magára a figyelmet. Igen, egy új színnel, amely az eddigi legfeketébb fekete. A Vantablack fantázianevű fényezés különlegessége, hogy a fény 99,96%-át elnyeli, így aztán alig észrevehető maga az autó is, ami jelen esetben egy nem túl szép X6 volt. Nyilvánvalóan igazi technológiai kuruzslás van mögötte, ideig óráig még látványos is, ja és világít a hűtőrács. De, tényleg csak ennyire futotta tőlük? Jobban tették volna, ha inkább otthon maradnak. Egyébként az idei IAA-ra szánt költségvetésük nagyjából kétharmadával csökkent az előző szalonhoz képest, nagyjából a kiállítói terük is ennyivel csökkent.

A Mercedes-Benz hozott egy érdekes, és egy arányaiban szép vonalvezetésű koncepcióautót. A Vision EQS a nevéből adódóan is a csillagos márka elektromos termékvonalának zászlóshajója lehet, ha túllépi a koncepciófázist. A stuttgartiak úgy fogalmaznak, hogy ez lesz a fenntarthatóságot előtérbe helyező luxusautó, amely a legmodernebb megoldásokat, a stílust és a formatervezést ötvözi, a jövő nagyméretű elektromos szedánja. Pár újdonság: az első fényszórókban holografikus lencséket alkalmaznak, ezzel szinte végtelen számban lehet variálni a világítást. A hátsó részen apró kis LED csillagokból áll a lámpa, ami szerintem elég jól sikerült. Ezen kívül luxus és áttekinthetőség mindenütt. Na talán majd erről az autóról még értekezem külön is. De ezen kívül mutattak egy GLC plug-in hibridet, illetve a GLE dízel hibrid változatát, csak tudnám, hogy mi értelme a dízel hibrideknek… meg kivitték az elektromos játékautókat is, azaz a „régi-új” smartokat, mindezt szintén csökkentett területen. A Daimler a bemutató területét 30%-kal csökkentette, mint az eddig megszokott volt. Olyan ez, mintha válságra készülnének, és spórolnak, ahol tudnak. Amúgy igen, valóban jön egy újabb válság, de erről majd máskor.

mercedes-benz-vision-eqs-2019.jpg

Most éppen erősen koncentrálnom kell, hogy milyen autóval is tudnám folytatni a sort, ami említésre méltó volt, alig jut eszembe valami. Ja igen, befutott a nép elektromos autója, azaz a VW ID.3, hmmm de ismerős forma. Szóval oké, persze értem én, hogy volt már elektromos VW, és ma is van a kínálatban. De konkrétan ez az autó az, amit a dízelbotrány után új ígéretek és az új (szép zöld, nagyon környezetbarát) jövő jegyében alkottak, annyira új és annyira más, mint az eddigi VW-k, hogy még a logót is kicserélték. Ezzel azt szimbolizálják, hogy maguk mögött hagyják a sötét múltat. A MEB platformra épülő új villanyos típus legalább nem SUV, hanem egy ötajtós hatchback, a Golf kategóriájába fér be, igaz ez 1710 kg-ot nyom, nehezebb mint egy mai Passat.. Állítólag 550 km-t képes megtenni egy töltéssel, az akkucsomagját és az elektromos motort a hátsó tengelynél helyezték el. Egyébként többféle akkucsomaggal lehet választani, az alap 45 kWh teljesítményű 330 km-es hatótávval rendelkezik, az 58 kWh-ás 420 km-t tud menni, a 77 kWh a csúcs, az megy el 550 km-t. Egyébként 204 lóerős, 160 km/h-ban limitálták a sebességét. Ja, népautó, az alapár 30 ezer euró, ez ma bő 10 millió Ft-ot jelent. Viszont, ahogy említettem, valamire nagyon hasonlít, igen az 1989-es VW Futura koncepcióra, még a színe is. 

Most még gondolkodom, hogy volt-e valami idén Frankfurtban, de már tényleg nem ugrik be semmi. Illetve egy valami igen; ez így ebben a formájában szerintem iszonyatos nagy égés. Olyan jelentős márkák hiányoztak az idei showról, mint a Citroën, a Peugeot, a Nissan, a Toyota, a Kia, a Volvo és az egész Fiat Chrysler Automobiles. Korábban azt is hallani lehetett, hogy a Daimler és a VW csoport is távolt marad az idei szalontól. Ez bizony óriási blama, mert a Frankfurti Autószalont eddig mindig úgy tekintették, mint a világ legnagyobb autószalonja. 

eroffnung-1993.jpg

A maradék kiállító pedig csak arra volt elég, hogy bizonygassa a közvéleménynek, a befektetőknek és a szakmának, hogy bizony az iparág készen áll a változásra, mindenki a belsőégésű motorok leváltásán fáradozik. Ennek ellenére nem ütött a show egyáltalán, holott jövőre már mindenki a flottaszintű átlagos 95 g/km szén-dioxid kibocsátási limit miatt fog versengeni. Aki pedig túl lő ezen a határon, az bizony grammonként és autónként is súlyos árat fog fizetni az Európai Uniónak. 

Látva az új modellek árcéduláit, csúcstechnika, elektromobilizáció ide vagy oda, de gyanítom, hogy itt a vadkeleten aligha lesz ez értelmes alternatívája a belsőégésű motorokkal szerelt autóknak. De még abban sem vagyok teljesen biztos, hogy a nyugati országokban is ezt akarják majd a vevők, illetve ennyit hajlandóak lesznek-e egyáltalán fizetni. Főleg a fiatalabb generációk, akiket az autózás már tényleg csak annyira érdekel, hogy eljussanak A-ból B-be a lehető leghamarabb és legkényelmesebben.

eroffnung-0629.jpg

Botrányoktól sem volt mentes az IAA, a környezetvédők tüntettek az SUV-k gyártása ellen, mondván, hogy ezek az autók rendkívül környezetszennyezőek, és nem segítik elő a kívánt célok elérését. Én mondjuk szimplán csak azért tüntetnék, hogy ezek az autók milyen ocsmányak. Hogy mennyire is volt harmatgyenge a 2019-es IAA, azt talán a legjobban az mutatja, hogy a szervező Német Autóipari Szövetség (VDA) elnöke, Bernhard Mattes a rendezvény kellős közepén mondott le. Annyi biztos, hogy a jövőben át kell gondolniuk a szalon koncepcióját, mert kiállítók nélkül nem lehet showt csinálni, a showhoz pedig értelmes autókra is szükség van. Ez pedig már a gyártók asztala.

Total
0
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Kapcsolódó bejegyzések
Total
0
Share