Emlékszel rá? – Citroën ZX

Rovatunkban olyan autókról emlékezünk meg, amik már nemcsak az utcaképből, hanem a kollektív emlékezetből is szinte teljesen eltűntek. Legutóbb a Daewoo Espero történetét ismertettük, ezúttal pedig a Citroën ZX kerül terítékre.

Amikor a dísztárcsa még menő volt…

Unalmas forma, pedigré nélkül – így foglalná össze látatlanban az ember a Citroën ZX történetét. Pedig akadnak érdekességek a típus történetében, kezdjük rögtön a létrejöttével!

A ZX fejlesztését 1985-ben indították N2 kódnév alatt. Az új típust az AX és a BX közé szánták a GS utódaként, azaz a C szegmensbe szerettek volna vele beférkőzni. Egy korrekt, megbízható, használható járgány volt a cél, a márkánál megszokott hidropneumatikus felfüggesztés helyett passzív hátsókerék-kormányzással, valamint előre-hátra tolható hátsó ülésekkel nyújtva többletet (szó szerint is) a riválisoknál.

A formaterv a Bertone és a Citroën saját stúdiója közötti párbaj eredménye, utóbbi győzelmével, mert – kapaszkodjunk meg: a Bertone-féle formaterv túl unalmasnak hatott. A házi stúdió hozta a kötelezőt. Nem volt kiemelkedő szépség, de a korszak elvárásainak megfelelt.

A reklámokban mindent boldog családok és elégedett, komoly üzletemberek használnak.

A ZX mindjárt háromszor is bemutatkozott, első alkalommal 1990 júliusában, a spanyol Baja Aragón-on aratott vele kettős győzelmet Ari Vatanen és Jacky Ickx.  Tulajdonképpen ez csak a nevében volt ZX, meg hasonlított rá, de valójában egy terep-rallye versenyekre épített autó volt, ZX külsőbe bújtatva.

Látszatra ZX, valójában egy Rally Raid gép, ZX-öltönybe bújtatva.

Ezt a sikeres entrét követte a második bemutatkozás 1990 utolsó napjaiban, amikor a Dakaron mutatta meg magát az új típus, Ari Vatanen pedig be is zsebelte vele a győzelmet. Nem rossz kezdet egy típusnak, nemde? A marketing-osztályon bizonyára dörzsölték a tenyerüket a Citroënnél…

Egyszerű vonalak, korszerű megjelenés, 30 évvel ezelőttről.

Ezt követően volt még egy nagy csinnadratta, ezt nevezik valódi születésnapnak az autóipari történelemkönyvek. 1991. március 16-án, Genfben végre a szériagyártású ZX-ről is lehullt a lepel, majd megkezdődött az európai értékesítés.

Odasüss, egy floppy! Az eltelt 30 évet jól szemlélteti a korszerű laptop a hátsó ülésen.

A vér-citroënesek kezdetben úgy néztek rá a szentségtörő, hidropneumatika-mentes futómű miatt, mintha citromba haraptak volna, ám a közönség nagyobb része jól fogadta a ZX-et. Bemutatkozásakor négyféle felszereltségi szinttel kínálták: Reflex – belépőmodellnek szánták, elsősorban fiataloknak. Aura a családosoknak, Avantage – elegáns kivitel az idősebb korosztálynak, valamint a Volcane a sportosság jegyében, csúcsfelszereltségként. Kezdetben három és öt ajtóval árusították, majd 1992-ben megérkezett a kombi is, Break néven.

Kombi, azaz Break kivitel, Diesel-motorral. Családi igáslónak szánták.

Benzinmotorból négy változat volt elérhető: az 1.1-es az alap Reflex sajátja volt, amiből reflexből még a tologatható hátsó üléseket is kispórolták. Az 1.4-es már az alapfelszereltségű modellen kívül az Avantage kivitelben is megjelent, 1.6-os motort kaptak az Aura, 1.9-est a Volcane verziók, ez a motor került a Peugeot 205 GTi modellekbe is, szóval nem lehetett ok panaszra, ha valaki száguldozni akart.

Sportosabb külsőt kölcsönöz a piros csík, a kadmium-sárga ködlámpákkal.

Miközben a motorkínálat tovább bővült a Diesel-verziókkal (1.9 szívó és turbo), a ZX motorsportos élete is fordulatot vett: a homokdűnékről a rallye-pályákra szegődött a típus. Az FIA akkoriban futtatta fel az F2 kategóriát, ahol a legendás Kit Car-ok versenyezhettek. Így lett  ZX-ből is egy 260 lóerős, szívómotoros, szekvenciális váltós, széles futóműves szörnyeteg, ami 9000-es fordulaton üvöltve tudatta, ha érkezik.  Túl nagy sikereket nem ért el a ZX, de arra mindenképpen jó volt, hogy a Citroën újra komolyabban belekóstoljon a rallye-ba, így aztán követték a Xsara Ki Car-ok, T4-ek, majd a WRC-k. Ahogy mondani szokás, a többi már történelem…

A képen 260 lovat rejtettek el.

Miközben a vörös csapat a szárnyait bontogatta, a szalonokban eladtak 2.160.000 darabot, majd 1998-ban a Xsara váltotta a ZX-et. Ha most felteszi magának a kérdést a Tisztelt Olvasó, hogy miért maradt ilyen kevés belőle ekkora gyártási szám mellett, akkor elárulom: 1992-től Kínában is gyártották. Előbb Citroën Fukang-ként, majd többszöri ráncfelvarrás után – 2002-től már Elysée néven, jelentősen átszabva, egészen 2014-ig készültek ZX-ek, ami bizonyára sokat javít a statisztikán.

Korszakok képzavara. Kínai ZX-származék.

Napjainkra a ZX teljesen eltűnt az utakról, már csak a magamfajta elborult elméjű benzinvérűek figyelnek fel az itt-ott még felbukkanó, viseltes darabokra. Könnyű dolgunk nekünk sincs, hiszen észrevehetetlenre öregedett minden porcikájában. Utóda, az egykor dinamikus és fiatalos lendületű Xsara is már aggastyánnak számít a hétköznapi emberek világában, szóval így van ez rendjén. Azért bízom benne, hogy itthon is akad még szép állapotú példány az utókornak megőrizve, akár a normál, akár a sportosabb változatokból, hiszen idén 30 éves a típus, így jövőre akár OT-s rendszámmal is láthatunk korai ZX-et. Ha Önnek/Neked volt, vagy van ZX a garázsban, várjuk/várunk a komment-szekcióban!

Fordulnék vele egy kört. És Te?

Total
1
Shares
Vélemény, hozzászólás?

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

Total
1
Share